Jump to content

Mulighet for å arve våpen


kulkanin

Recommended Posts

Hei! Jeg har mulighet for å arve noen våpen, og lurer på om det er noe spesielt jeg må tenke på.

 

Skyter for øyeblikket 22lr, men har ikke eget våpen.

Min far begynner å dra på åra, og vil kvitte seg med det han har. Det er snakk om en 22lr og en .38 - begge smith&wesson, den siste en revolver.

Saken er at de to våpen jeg selv vil ha, er 22lr (so far so good) og en 9mm. Finnes det noen måte å ta over .38 uten å spolere muligheten for å senere kjøpe en 9mm?

 

Er det spesielle regler for å arve våpen, jeg ønsker å bruke .22 altivt, mens .38 blir medt for affeksjonsverdi. Kan jeg søke om 22lr, .9mm og .38 samtidig?

 

Om jeg får 2 våpen av min far så har jeg økonomi til å kjøpe en 9mm, kikker da på en glock 19 (kjenner glock fra forsvaret) eller walther ppq (mistenker at denne passer mine små hender bedre)

 

Banen jeg skyter på er bare godkjent for 22lr, så jeg må nok melde meg inn i en ny klubb før jeg sender våpensøknad.

 

Stemmer det at man kan søke på 3 våpen uten at det koster mer enn 1 søknad?

 

Har også forsøkt å finne info om feltskyting og ppc, men det er mye døde linker rundt om kring, noen som kan gi meg en pekepinn til relevant info?

 

Siste spørsmål - det er 2 løp med til s&w .22, det ene er 7 tommer, det andre er 5,5 eller 6. Finnes det restriksjoner på løpslengde i konkurranser med 2lr? Har lyst til å gjenge opp det ene løpet for demper, men vil gjøre det på det mest ukurante løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at du er medlem av en NSF-klubb. Hvilke våpen/kaliber du kan søke på har ingenting med hvilke baner klubben din disponerer å gjøre. Du trenger ikke å skifte klubb.

Du kan søke om både 9mm (til militærfelt) og .38 (til revolverfelt) samtidig. Ved samtidig søknad koster det kun 512 kroner. Du kan søke på alle 3 våpen samtidig.

Det som kan gi deg litt problem, er .22 om du har en fra før (jeg leser det slik at du har en og kan arve en). Da må du argumentere godt om affeksjonsverdi.

Vanligvis går det enda lettere å få tillatelse om en kan vise til deltagelse i stevner.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for informativt svar. Jeg har ikke 22 ennå, men har sett på en s&w mod 41, så det var en positiv overraskelse når min far sa at han hadde en han ikke visste hva han skulle gjøre med. Går det å søke bare på kaliber for 9mm? Jeg leser litt forskjellig rundt om kring, men er som sagt ikke sikker på om det blir walther/glock eller kanskje en sig?

 

Ennå noen måneder til jeg kan søke uansett, men ville bare vite hvilke muligheter jeg har.

 

Han har også en del rifler, der er det en 22 winchester lever action, som jeg har brukt gjennom hele barndommen, som jeg kunne tenke meg å beholde pga affeksjonsverdi, da er det vel bare jegerprøve som skal til (men det er vel feil forum å ta akkurat det spørsmålet på).

 

Tror jeg får be om en gjennomgang av våpenskapet hans neste gang jeg er på besøk, tror han har en del sjeldne saker som kan være fine å holde innenfor slekten.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som heter arv når vedkommende er i live. Da heter det forskudd på arv.

 

Myndighetene bryr seg heller ikke om hvorvidt det er forskudd på arv eller om du går i butikken

og kjøper dem. Dem bryr seg om hva som er ditt bruksbehov, og om du har nok tilhørighet

og aktivitet i en klubb til å få innvilget en søknad.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å søke bare på kaliber uten å spesifisere merke/type , så ja, du kan søke på 9mm.

 

Rifla: Om du skal bruke den , må du ta jegerprøven. En kan ha inntil 3 våpen på "affeksjon", men da er det ikke lov å bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint "arve" 22LR-pistolen og .38-revolveren. Om det er kun disse to du søker på (samt skriver "arv") så koster det heller ikke noe. Har selv måtte føre over våpen fra en full våpengarderobe til opp/nedstigende i familien.

 

Er du over 21 og har aktiviteten og medlemskapet i en pistolklubb i boks, er det bare å søke i vei. Om du også skal ha en 9mm, så kan du likegodt slenge på en .357Mag også og handle om en dukker opp. Da har du 4 håndvåpen som er maks uten stevneaktivitet.

 

Et ekstra håndvåpen i 22lr er ikke verre enn at du skyter 5 klubbstevner i fin-ett-eller-annet og tar turen på 3 Norgesfeltstevner og skyter finfelt, så har du aktivitet nok til å utløse behovet for reservevåpen.

 

Når det gjelder rifla så må du ha jegerprøven i boks, da for å kunne arve fra noen som fremdeles lever må du ha behov for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf - "fasit" for hva som kan erverves finner du i tabellen på side 24. Dette rundskrivet er politiets "bibel" når det gjelder våpensaker... :wink:

ps(regler for erverv på grunnlag av affeksjonsverdi finner du på side 30-31. På side 15 står det hvordan en våpensøknad må, -ego; skal være utfylt for at politiet skal kunne behandle den, iflg POD...)

 

Alt som man trenger for å sette seg inn i dagens regler for å få erverve skytevåpen finner man ved å studere Våpenloven, Våpenforskriften og Rundskriv 2009/009.

 

Husk at i tillegg må man når man leverer søknad legge ved aktivitetsbekreftelse fra klubb (det som i rundskriv omtales som "anbefaling"... av en eller annen mereklig grunn...), medlemskort og startkort/startID(dokumenterer "forbundstilknytning") og påberoper du deg stevnedeltakelse må kopi av resultatlister vedlegges. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det står litt forskjellig her, så jeg vil bidra med følgende synsing..

 

Om det skal søkes om ervervelse via arv så er jeg ganske sikker på at det ikke koster noe å søke om dette.

(Mulig det er annerledes dersom vedkommende du skal arve fra fremdeles er i live)

 

Om du får innvilget på arv har det heller ikke noe å si om du har våpen i samme kaliber fra før da du vil få bruksforbud på disse våpnene.

(Dette vil da stå på de aktuelle våpenkortene)

 

Dersom du planlegger å bruke våpnene, så søkes det på vanlig måte akkurat som om du skulle handlet hos forhandler eller ukjente privatpersoner)

 

Dette er i hvert fall erfaringene jeg har gjort meg fra plassen hvor jeg selv bor. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Jeg kommer nok til å søke på vanlig måte når det gjelder pistol og revolver, da jeg tenker det blir enkleste/raskeste måte å gjøre det på. Når det gjelder andre våpen og evt. arv så kommer jeg nok til å ta det når den tid kommer.

 

Har forøvrig skumlest https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf og ble en del klokere av det.

Link to comment
Share on other sites

Om det skal søkes om ervervelse via arv så er jeg ganske sikker på at det ikke koster noe å søke om dette.

(Mulig det er annerledes dersom vedkommende du skal arve fra fremdeles er i live)

 

Så lenge det er snakk om "rett opp- og nedadstigende linje" kostar det ingenting.

 

Om du får innvilget på arv har det heller ikke noe å si om du har våpen i samme kaliber fra før da du vil få bruksforbud på disse våpnene.

 

Dette gjeld ikkje handvåpen. Du får ikkje registrert handvåpen som "affeksjonsvåpen". Her må det dokumenterast eit behov på lik linje med ordinært kjøp av handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke om både 9mm (til militærfelt) og .38 (til revolverfelt) samtidig. Ved samtidig søknad koster det kun 512 kroner.

 

Slik eg les det har ikkje trådstarter eigne skytevåpen frå før. Då er søknadsgebyret 860 kroner. Eg ville heller anbefale å først søke på dei våpna han skal få frå sin far, då kostar søknaden ingenting. Når han så får våpenkort på dei handvåpna, søker han på resten og betaler berre 430 kroner. Så får ein sjølv vurdere om evt ventetid er verdt dei 430 kronene ein sparer.

Link to comment
Share on other sites

Rettsgebyret for 2017 er 1025,-. Første søknad koster ett rettsgebyr, men søknader er unntatt fra gebyr hvis det gjelder arv. Det er ikke krav til at den man arver fra er død, så lenge det ikke er slik at man overfører våpen til arving for å frigjøre plass i jaktgarderoben, men fortsetter å bruke det som sitt eget. Det er ikke automatikk i at rifler/hagler som erverves som arv/affeksjon får bruksforbud, det er opp til våpenkontoret. Håndvåpen får man i praksis ikke på grunnlag av arv/affeksjon, men der får du bekreftelse på aktivitet fra klubben. Søknad etter den første koster et halvt rettsgebyr, 512,-, også hvis første søknad er fritatt for gebyr pga. arv.

Link to comment
Share on other sites

Du kan søke om både 9mm (til militærfelt) og .38 (til revolverfelt) samtidig. Ved samtidig søknad koster det kun 512 kroner.

 

Slik eg les det har ikkje trådstarter eigne skytevåpen frå før. Då er søknadsgebyret 860 kroner. Eg ville heller anbefale å først søke på dei våpna han skal få frå sin far, då kostar søknaden ingenting. Når han så får våpenkort på dei handvåpna, søker han på resten og betaler berre 430 kroner. Så får ein sjølv vurdere om evt ventetid er verdt dei 430 kronene ein sparer.

Det er korrekt, jeg har ikke våpen ennå, men det var når jeg snakket med min far om at jeg hadde begynt i pistolklubb han nevnte at han hadde noe liggende som jeg kunne få, da han er for gammel til å bruke de selv.

 

Rettsgebyret for 2017 er 1025,-. Første søknad koster ett rettsgebyr, men søknader er unntatt fra gebyr hvis det gjelder arv. Det er ikke krav til at den man arver fra er død, så lenge det ikke er slik at man overfører våpen til arving for å frigjøre plass i jaktgarderoben, men fortsetter å bruke det som sitt eget. Det er ikke automatikk i at rifler/hagler som erverves som arv/affeksjon får bruksforbud, det er opp til våpenkontoret. Håndvåpen får man i praksis ikke på grunnlag av arv/affeksjon, men der får du bekreftelse på aktivitet fra klubben. Søknad etter den første koster et halvt rettsgebyr, 512,-, også hvis første søknad er fritatt for gebyr pga. arv.

Min far bor 60mil unna, så det er ikke snakk om å frigjøre plass, han er forøvrig godt over 70 år, så hans dager på skytebanen og på jakt er vel over. Når du skriver

Håndvåpen får man i praksis ikke på grunnlag av arv/affeksjon, men der får du bekreftelse på aktivitet fra klubben.

så forstår jeg det som at så lenge jeg har 6 måneders aktiv skyting så kan jeg søke om å få pistol og revolver som forskudd på arv, og at det da ikke vil koste noe? Det er jo verdt et forsøk. Får jo litt ammo for en tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig.

 

Våpenforskriften åpner for at man kan arve inntil 3 langvåpen uten annet behov enn som et minne om arvlater, mens for å overta håndvåpen på samme grunnlag kreves at man kan dokumentere at det våpenet nle brukt av en i arverekken bakover under siste krig. Skal man arve håndvåpen ellers må man dokumentere behov på samme måte som om man skulle kjøpt det i butikken, med en bekreftelse fra klubben på medlemskap og minst seks måneders aktivitet. Jeg har selv gjort det som du planlegger :--)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...