Jump to content

.40 s&w i NSF


F86

Recommended Posts

Oppsummert; 40 S&W kan brukes i følgende NSF grener:

- Hurtig militær

- Militærfelt

- Spesialpistol om den passer i boksen (lengde max 185 mm, høyde max 125 mm, bredde max 35 mm)

- Spesialrevolver om den passer i boksen (lengde max 185 mm, høyde max 125 mm, bredde max 35 mm)

- NAIS grov

 

Merk at av disse så er kun militær og spesial som er ervervsgrunnlag. Man får ikke erverve pistol med NAIS som søkegrunnlag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring og .40S&W til bruk i NSF er at på Hurtigpistol, så var den akkurat hakket verre enn 9mm, selv om følt rekyl var noe av det samme. Til felt så fungerte den veldig bra på korte hold med kort skytetid. Liggende på 70m så gikk det ikke greit, men det kan like godt ha vært pistolen (Tupperware) eller meg og ikke patronen.

 

Men det bør jo være helt klart, uansett hva slags pistol du stapper en .40S&W i, så vil du aldri i livet klare å hamle opp med en Sig P210 eller lignende i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan den er ladd, og hvordan pistolen er tilpasset rekylimpulsen.

 

Om en 40 lades ned i både trykk og hastighet, og man sørger for at pistolen ikke låser opp for fort (hint: hammerfjær og geometri mellom hammeren og sleiden) bør ikke en 40 slite mer enn en 45 på pistolen...

Link to comment
Share on other sites

Originalt, altså FØR 1911'en ble til 1911A1, kom den med en "firing pin stop plate" som hadde en ganske liten radie nederst. Denne radien ble ved A1-endringen gjort større, slik at det skulle være lettere å ta ladegrep fordi kontakten mot hammeren ble endret, og man slik fikk endret utveksling mot hammerfjæren/mainspring... og dette gir også raskere opplåsing.

 

Dette utnyttes bevisst av endel produsenter i dag, hvis du for eksempel ser på STI's langsleide 9mm'ere ser du at radien på stopp-platen er trukket helt opp til tennstifthullet- dette letter opplåsing, noe man trenger med en tung sleide og 9mm.

 

Noen deleprodusenter leverer stop-plater uten radie, såkalt "square bottom", som du kan tilpasse slik du selv vil.

 

Her er eksempler på lesning som dukker opp ved et google søk på "square bottom firing pin stop":

 

http://shopwilsoncombat.com/Firing-Pin- ... 399B,70SQ/

 

http://www.brownells.com/handgun-parts/ ... 19627.aspx

 

https://www.thehighroad.org/index.php?t ... 1s.719278/

 

http://forum.m1911.org/showthread.php?1 ... ing%20stop

 

https://forums.1911forum.com/showthread.php?t=402766

 

Ved å manipulere denne lille, og som oftest oversette delen av pistolen kan man altså balansere geometri, slagfjær, og rekylfjær til å gi redusert sleidehastighet uten å putte inn drøyt tunge rekylfjærer.

Et annet problem er at man ofte installerer en redusert slagfjær i forbindelse med en "avtrekksjobb", og dette medfører også hurtigere opplåsing.... som igjen kan reduseres ved å endre på den vesle radien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for siste post evert... EGW firing pin stop tilført handleliste fra Brownells. En til Coonan, som jeg på forhånd antar vil hindre pistolen å veksle 38 spc, og en til .45 1911, der børsemaker som bygget den tydeligvis har tenkt at en plastikkbuffer og hard slagfjær gjør samme jobben. Begge kaster hylser langt. EDIT: Når .45en er i lås, hammer ned, kan man likevel dra sleiden like under en millimeter tilbake, før man føler at hammeren har full kontaktflate på firing pin stop. Dette er nok til at løpet senker seg ørlite nedover, som igjen tyder på for rask opplåsning. Dette forklarer en hel del... Lurer på rasjonalet til børsemaker. Inkompetanse eller tuning til lette ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

 Hei, anvender denne gamle tråden i staden for å starte ein ny. Eg går militærfelt med ein Pardini GT 40  og bruker fabrikkammo Blazer Brass 40 S&W 180gr FMJ.  Sjøl om pistolen er både solid og tung (veg 1,390kg)  så  løsner det skruer både  her og der. Føler at patrona rett og slett er for hard for våpenet.  Lure då på om det finnes fabrikkammo med lettare kule og redusert hastighet. Eg har ikkje så lyst til å begynne å lade sjøl ,men det er kanskje ikkje anna løysing? Håper ein eller annan kan gi meg eit tips.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Nei, eg hadde ikkje samme problem i min GT9 med 6" løp. Ingen skruer løsnet og den hadde i tillegg til å vere problemfri ein behagelig rekyl. Eg fatter ikkje at eg kunne finne på å bytte den inn mot ein pistol som er tiltenkt IPSC skyting. Mykje rart ein kan pønske ut i sofakroken.  Eg får vel slå meg til ro med at skruer løsner og bare skru dei til igjen. Har og fundert litt på konverteringsett i 9mm ,men då går den kanskje over høgaste tillatt vekt på 1.4kg?. Eg er heller ikkje sikker på om det går å få konverteringsett til den og hva det vil koste. Då eg kjøpte den i 2013 var den ganske ny i markede, og eg lurer på om den er ut av produksjon, eller at den blir produsert med underdel i aluminium.

Link to comment
Share on other sites

pardini i .40 er neppe tiltenkt IPSC, men mer land som ikke tillater 9mm og sånn, om den er tiltenkt det er det litt rar tanke, for den har 0 sjangs på mag kapasitet, gutta for 19-20 skudd med .40 i vanlig mag i standard boksen på en 2011.  I tilegg er det jo dønn umulig å ta raskt ladegrep med sleidevinkelen. 

 

Ellers er løse skjefteskruer og ymse annet ganske standard på pardini, hjulpet flere med loctite ;) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om loctite. Det er eg som trudde den var tiltenkt IPSC siden den den er markedsført som Pardini GT40  IPSC .40S&W Når det gjeld magasin kapasitet  er det plass til 17stk. patroner

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Eg har styrt unna heimelading til nå ,men har teke vare på tomhylsene mine. Eg har og fått tilbud om lån av ladeutstyr og faglig hjelp, så får me sjå.  Eg har  hatt ei formeining om  at eg tåler rekyl men  treffprosent gjekk  ned då eg gjekk frå  9mm til .40 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...