Jump to content

Mikro rødpunkt ?


orlogs

Recommended Posts

Synet er ikke lenger som det var, så jeg vurderer å ruste om med laser evt rødpunkt på .22 pistolene som brukes til rekreasjonskyting. Har imidlertid et problem med en Margolin (ex-Sovjet), hvor eneste mulighet synes å være på "siktestolen" for baksiktet (sluttstykket rekylerer under dette) - men da må det være en mikro-versjon. Noen som har kommet over et svært lite rødpunktsikte evt en bitteliten laser som kan monteres i stedet for baksiktet (er klar over at det kan bli dyrt med børsemakerarbeide) ?

Link to comment
Share on other sites

Vist det er synet som er motivasjon for å endre sikte, så må det jo vere

mere anvente penger å lage et større korn, øke skur bredden og få en god

luftspalte og få briller som er bedre tilpasset.

 

Laser ser jeg på som fullstendig utenkelig som er forbedret siktemiddel.

Har du dårlig syn blir det i alle fall ikke noe enklere å prøve å se etter

et lite rødt punkt enplass der fremme. Blir nesten en umulighet i noen

lysforhold.

 

Rødpunkt er kanskje mere anvendelig, men er usikker på om det er egnet

til presisjons skyting med pistol. Kanskje noe har prøvd. Er usikker på

hva du mener med 'micro størelse'. Har du sett på dem som er i handelen ?

 

Min personlige mening er at på en 22 og en-hånds presisjons skyting, så 'kan det'

bli feil fokus, og den blir i alle fall ikke lett å holde en slik prikk rolig i et slikt

siktebilde. Men har man tid, penger og lyst til å prøve så er det jo bare å klinke til.

Du kan jo gå i en butikk som selger desse rødpunktene og teipe et slikt sikte fast

på en pistol og prøve og se i det før man kjøper. Tror Jaktdepotet og Børselars har

slike rødpunkt liggende, og det er sikkert flere også.

 

Setter mine 10 cent på et bredere korn og et skur som kan justeres, og et sett

med briller som funker. Men det er litt mindre spennede en å prøve et slikt rødpunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe nytt i dette, du får høvelig mikrorødpunktsikter fra ca 2,5-7K. Margolinen er vel heller ikke det verste å få noe montert på, da du har den sikterammen som du nevner selv, en tur til børsemakeren for å fjerne baksiktet og få festet en bit picatinny til å montere RDSen på og voila, oppe og går.

 

Burris Fastfire III burde funke i den rimeligere enden av pris skalaen og ligger hos en kjent kikkertbørser på 2600 på Finn, 3 MOA dot dekker vel rett under 2 cm på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...