Jump to content

Kjøpe pistol.


tikka69

Recommended Posts

1 mars har jeg vært medlem i pistolklubb i 6 mnd og kan søke på erhverv av pistol(er). Jeg har vært nokså aktiv med ca 2 treninger pr mnd samt et klubbstevne innendørs. Foreløpig ligger jeg vell midt i mellom rekreasjons-mosjonsskytter som det står i direktivet til politiet. Ser i tidligere poster her at det anbefales å søke "åpent" altså ikke skrive spesifikk type våpen når man søker. På vedlegget for klubben ser det jo ut som om man må skrive nøyaktig type våpen. Uansett så tenker jeg å søke om disse 3 pistolene i første omgang:

 

1. Sig Sauer P 220 10 mm til Magnum 2

2. 9 mm til grovfelt. Usikker på type og merke men heller mot Sig Sauer mk25

3. 45 acp til militærfelt. Ikke bestemt meg for merke men mest trolig Sig Sauer 320.

 

Ser at mange anbefaler 22 LR men disse får jeg låne i klubben.

 

Har ett inntrykk av at vårt politidistrikt NT er ganske runde når det gjelder erhverv når man kan dokumentere aktiv deltakelse.

 

På bakgrunn av type våpen jeg søker på og til hvilke klasser jeg skal bruke de så lurer jeg på om dere tror at det er noe vits i å søke på disse?

Link to comment
Share on other sites

Tips: Ser ut til at du liker deg som feltskytter og at du skyter for rekreasjon/ha det gøy. Som flere har nevnt i andre tråder så øker gøyhetsfaktoren jo høyere opp på listene man kommer. Anbefaler en .22 til finfelt (hjelper ikke å låne rakkleverk fra klubben.. det blir aldri "din" pistol og du får aldri skutt den inn.. dermed vet du ikke om det er du eller pistolen som gjør at du ikke treffer der du sikter) .. 9mm i grovfelt er ensbetydende med listefyll i nederste region dersom du ikke mot formodning er supertalent. Snakker av erfaring her. Kun .32 om man skal ha det gøy oppe på listen. Militærfelt blir det 9mm/.45 avhengig av hva du har lyst på. Gjerne en 6", men ikke noe must.

 

Mine 5 cent. Lykke til med skyting og handling! Kjøp det du har lyst på.. det fungerer stort sett alltid best :)

Link to comment
Share on other sites

10mm auto ER gøy! :) men 10mm auto = magnum1, ikke magnum2

 

osloskytesenter har kimber 10mm singel stack nå også, STI har både singel og doublestack 10mm.

 

 

Har sig sauer p226 x-six supermatch og en P220 x-six 45acp begge har fått meg opp i A i de respektive klassene.

 

320, og vanlig p226 har litt kipere avtrekk og sikter, men for all del, går der også.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler en .22 til finfelt (hjelper ikke å låne rakkleverk fra klubben.. det blir aldri "din" pistol og du får aldri skutt den inn.. dermed vet du ikke om det er du eller pistolen som gjør at du ikke treffer der du sikter) .. 9mm i grovfelt er ensbetydende med listefyll i nederste region dersom du ikke mot formodning er supertalent. Snakker av erfaring her. Kun .32 om man skal ha det gøy oppe på listen. Militærfelt blir det 9mm/.45 avhengig av hva du har lyst på. Gjerne en 6", men ikke noe must.

 

Takk for svar. Overhodet ikke noe supertalent for å si det sånn:)).

Link to comment
Share on other sites

Har sig sauer p226 x-six supermatch og en P220 x-six 45acp begge har fått meg opp i A i de respektive klassene.

 

320, og vanlig p226 har litt kipere avtrekk og sikter, men for all del, går der også.

 

Takk for oppklaring og info om 10 mm. Har sett på x-serien til Sig og de er jo helt råe men prisen er jo deretter:)). Tror jeg skal trene litt mere før jeg går for en slik en. 10 mm ser jo helt rått ut, å skyte med den blir vell som å temme en vill hest.

Link to comment
Share on other sites

nei nei, halvauto, og ganske tung kule, er ca som å skyte 45acp fabrikkammo.

 

mindre rekyl enn f.eks. 6 toms revolver med 357mag.

 

jeg har 45winmag i 1911, det derimot er litt voksent, spesielt med litt dårlig blenda bevertail, er vel nesten 40 år gammel pang nå

Link to comment
Share on other sites

10mm er gøy, men belag deg på å lade selv, ammo er ikke nødvendigvis hyllevare i den lokale jaktsjappa.

Kjøp din egen 22, greit med noe som er ditt eget, 22 er god og rimelig trening selvom du synes grøvre skyts er mer gøy.

Mk25 er en rein tjenestepistol, ser grommt ut og funker nok hele tida, men det er faktisk mer gøy å skyte bra med et våpen bygd for konkuranse, dersom du skal ha sig, spar litt til en x5/x6, det er dyrt, men det er en helt annen verden.

Dersom du skal ha en 45 skal du selvsagt ha en 1911, det er det som er 45 :D

 

Min kjedelige anbefaling er å kjøpe en god 22, styr unna "tjenestepistol loolalikes"

En god 9mm til militær og Evt grov

En 357 revolver til revolver og mag1.

 

Så fyller du på med mer etterhvert :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk mer gøy å skyte bra med et våpen bygd for konkuranse, dersom du skal ha sig, spar litt til en x5/x6, det er dyrt, men det er en helt annen verden.

Dersom du skal ha en 45 skal du selvsagt ha en 1911, det er det som er 45 :D

 

Har prøvd X5 og ja de er helt rå. Egentlig enig at 45 er 1911. Har sett på en Para 1911 og vurderer den eller aller helst en gammel Kongsberg som forsvaret har brukt.

 

Må også nevne at jeg har ingen ambisjoner om å hevde meg i konkurranser. Jeg er med fordi at det er morsomt å skyte. Når det er sagt så har jeg tenkt å trene en del.

Link to comment
Share on other sites

Du vil som regel få innvilget fire kjøpetillatelser ved første gangs søknad. Og gebyret er det samme. Så etter min mening er det ingen grunn til å ikke søke på pistol i .22 til konkurranse. Åpen søknad, ikke lås deg til fabrikat/modell. Bruker du den ikke så har du ikke tapt noe. Og skulle du få lyst på en .22 innen 18 mnd så sparer du et gebyr, samt at du har søknaden i skapet og slipper å vente på behandling.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha 9mm til grov og militær. Skiller på avrekksvekt. Minimum i grov er 1000g og militær 1360g. Jeg bruker det da jeg opplever .32S&W long wc som en kaliber der mange våpen krangler en del og det gidder ikke jeg. Nå skall det sies at grov er ikke en av de grenene jeg prioriterer og akkurat som det skrives i tråden .32 er lettere å skyte bra med. Men .32 burde jo også gå som finpistol :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett, men vi kan ikke basere oss på hva som burde ha vært. Akkurat som Jämtland og Härjedalen burde vært norsk. Og Nord-Norge burde ha sluppet å subsidiere Oslo-gryta med så mye penger.

 

Min erfaring med .32 er at en kurant grovpistol som får jevnlig puss og jevnlig bytte av slitedeler (les: rekylfjær. I tillegg låseblokk og bufferfjær for de som skyter Unique) stort sett leverer varene uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Pardini produsert rundt 2015 har en kjent produksjonsfeil (selv om det ikke snakkes høyt om det). Kjøpte en for 3 måneder siden som de påstod var produsert i 2016, men når det står 2015 på ramma så har jeg mine tvil. Den hadde funkfeil på så og si annethvert magasin og ble byttet på reklamasjon. Den nye ser ut til å fungere feilfritt. Får du tak i en Pardini som fungerer så er det meg bekjent et ganske pålitelig våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Fikk påtegning på skjemaer for våpensøknad av pistolklubben 6 mars. Leverte de om på kammeret 7 mars. Har vært i mailkontakt med saksbehandler i Kolvereid flere ganger ang dette.
 
Idag ringte hun og så at hun ikke har fått mine søknader. Så viser det seg at de har rotet og sendt de til Leka NT der de ble funnet bortglemt idag.
 
Men det stopper ikke med det. Nå ringte saksbehandler og sa at politiet i NT har starter å bruke ett nytt skjema som skal fylles ut av pistolklubb. Dette har jeg aldri hørt noe om. 
Jeg sendte jo med de formelle skjemaene samt det skjemaet som pistolklubben har fylt ut om klasser og aktivitet..
 
 
Er det noen av dere som vet hvilket skjema politiet etterlyser ??
 
Link to comment
Share on other sites

Det kan for eksempel være et slikt et:

http://www.kgpk.no/wp-content/uploads/2016/12/vedlegg_vaapensoknad.pdf

 

Kjekke greier. Gjør man som det står på skjemaet og ellers alt er i orden, bør søknaden gå gjennom uten plunder og heft.

 

Edit: Beklager rotet, er ikke kjent med redigering i nytt forum.... :|

Edited by Hollako
retting...
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Hollako skrev:

Det kan for eksempel være et slikt et:

http://www.kgpk.no/wp-content/uploads/2016/12/vedlegg_vaapensoknad.pdf



 

Kjekke greier. Gjør man som det står på skjemaet og ellers alt er i orden, bør søknaden gå gjennom uten plunder og heft.

Takk for info Hollako, men disse har jeg allerede fylt ut og sendt med søknadene.....tror jeg må ringe politiet igjen i morgen fordi at jeg ikke skjønner hvilket skjema hun tenker på. Hvor lenge har dette skjemaet vært i bruk?

33 minutter siden, Hollako skrev:

 

Edit: Beklager rotet, er ikke kjent med redigering i nytt forum.... :|

 

Link to comment
Share on other sites

På 6.1.2017 den 18.01, ATnT skrev:

Pardini produsert rundt 2015 har en kjent produksjonsfeil (selv om det ikke snakkes høyt om det).

"en kjent produksjonsfeil (selv om det ikke snakkes høyt om det"???

Høres ganske selvmotsigende ut.

Til å være såkalt "kjent" feil så er det forbausende mange tydeligvis som ikke har hørt om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tidlig mars søkte jeg om følgende våpen:

1. 10 mm til Magnum 1

2. 9 mm til grovfelt

3. 45 acp til militærfelt

4. 22 LR til finpistol.

 

Idag fikk jeg svar. Fikk innvilget 22 lr, 9mm samt 10 mm auto. Begrunnelsen for avlslaget for 45 acp var følgende:

"Pistol kal.9 mm til bruk i program  grov felt er også ok med den kan også brukes i skyte program militærfelt. Våpen av ulike kaliber kan ofte ha samme bruksområde. En pistol i for eksempel kal. 45 acp kan ofte ha samme bruksområde som en pistol i kal.9x19 mm (9x19 mm ofte benevnt som kal.9mm parabellum eller 9mm luger) som for eksempel ved feltpistol i militærpistolklassen i Norges Skytterforbund. Omsøkt pistol i kaliber 45 til skyte program militærfelt må på dette grunnlag avslås.   Det er søkeren som må redegjøre for og fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon på sitt behov for flere våpen til samme bruksområde. Se Rundskriv 2009/009 Politiets behandling av våpensaker- pkt. 3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenlovens § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå. Rundskrivet finnes under Politiet.no – tillatelser/skaffe våpen".

Sikkert fair avslag. Tenker jeg prøver å søke om 45 til sommeren. Har veldig lyst til å bruke en 45 på militærfelt egentlig. Hvordan kan man dokumentere behov for en slik?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jon-E skrev:

Bare å skrive at det er 1000g avtrekk på 9mm, og da er den ikke godkjent i militær.. (1360g)

Min. 1360 g, er vel grensen for all (vanlig) grovpistolskyting! Kommer ikke på program, hvor det tillates lettere avtrekk, til "grovpistol" skyting og i alle fall ikke til programmene tikka69 søker om. Så, dette er vel tull.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Diablito skrev:

Fin/Grov har avtreksvekt på 1000gr. Se http://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/ISSF-Pistolregler_2015.pdf 8.12 på side 23.

Det samme gjelder for felt. Se http://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/nsf-pistolregler_2017.pdf pnkt 8.25.7.1.1 side 11

Tror du missforstår litt! VM fin, har min. krav til 1000g og VM grov har min. krav til 1360 g. Samme gjelder for felt. Tror du finner reglene under: ISSF 8.12 og 8.13.

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, tikka69 skrev:

Begrunnelsen for avlslaget for 45 acp var følgende:

"Pistol kal.9 mm til bruk i program  grov felt er også ok med den kan også brukes i skyte program militærfelt. Våpen av ulike kaliber kan ofte ha samme bruksområde."

Her er det POD som har omdefinert våpenforskriften. Forskriften sier at der klasser har identiske krav, kan man bruke samme våpen, dermed kan man søke om to våpen til hver sin klasse så lenge det er forskjellige krav. Rundskrivet sier at dersom våpenet kan benyttes i to klasser, regnes behovet dekket med et våpen. Det er en innstramming i forhold til lovverket.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, tikka69 skrev:

Sikkert fair avslag. Tenker jeg prøver å søke om 45 til sommeren. Har veldig lyst til å bruke en 45 på militærfelt egentlig. Hvordan kan man dokumentere behov for en slik?

Skyt nok stevner så kan du søke om reservevåpen. Det behøver ikke være samme kaliber (så vidt jeg vet) så da kan du søke om 45'en som reserve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...