Jump to content

Første pistolkjøp


Ståle R

Recommended Posts

Nærmer seg tiden til att jeg kan sende inn søknader på pistol.Tenker å sende inn 3 stykker.Pistolene jeg har sett på er:

1 45 acp 1911,ser for meg å hore denne opp ganske kraftig etterhvert :mrgreen: Noen merker som er bedre/dårliger enn andre?Ruger sr 1911 ser fristende ut må jeg innrømme :)

2 22 lr,ser for meg enten en 1911 her og,eller en Ruger mark 2.

3 357 mag revolver.Tenker Smith & wssson mod 19 eller eventuelt Ruger scurity six,begge disse er vel gode valg?Skal helst være i svart og med 4-5 tomm løp.

Link to comment
Share on other sites

Som revolver ville jeg heller gått for en S&W 686 i 6 tommer med full lug. Da har du en topp revolver til Revolverfelt og Magnum 1, og bak uthuset duger den også :-)

 

Noen fordeler med full lug kontra de med kortere?Har prøvd 686 med 6" løp å synes den var god å skyte med,men noget tung kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Lengre løp gir lengre siktelinje som er en fordel når en prøver å treffe noe. Lengre løp gir også høyere hastighet, som igjen gir flatere kulebane, som igjen er en fordel når avstanden til målet øker.

Full lug gir mer vekt foran på løpet og dermed mindre munningsvipp som igjen gjør at du kommer raskere på målet for neste skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke legge meg noe spesielt oppi hva du kjøper men ta nå for guds skyld ikke å søk på spesifikke pistoler. Søk på kaliber, begrunn det med at det er et hav av våpen der ute og at du vil få mulighet til å prøve forskjellige før du kjøper istedefor å låse deg til en spesifikk.

 

Det var godt nok på de 4 søknadene jeg leverte tidligere i år.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke revolveren til Mag 1 også, så er det et "must" med minst 6" løp for å i det hele tatt ha et håp om å oppnå faktorkravet, ihvertfall med fabrikkammo.

 

L-frame (5/686) er laget for å skyte .357 dagen lang, mens K-frame (19/66) er i utgangspunktet laget for .38 sp, med noen runder .357 nå og da. Bildene under er ment for å vise forskjellen på løpskonusen mellom K og L-frame.

 

 

normal_K-frame.JPG

 

normal_L-frame.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke legge meg noe spesielt oppi hva du kjøper men ta nå for guds skyld ikke å søk på spesifikke pistoler. Søk på kaliber, begrunn det med at det er et hav av våpen der ute og at du vil få mulighet til å prøve forskjellige før du kjøper istedefor å låse deg til en spesifikk.

 

Det var godt nok på de 4 søknadene jeg leverte tidligere i år.

Så dette går på håndvåpen søknader også ja?Har gjort dette på ett par langvåpen også,viss det ikke har vært ett spesielt våpen jeg har hatt lyst på;)

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke revolveren til Mag 1 også, så er det et "must" med minst 6" løp for å i det hele tatt ha et håp om å oppnå faktorkravet, ihvertfall med fabrikkammo.

 

L-frame (5/686) er laget for å skyte .357 dagen lang, mens K-frame (19/66) er i utgangspunktet laget for .38 sp, med noen runder .357 nå og da. Bildene under er ment for å vise forskjellen på løpskonusen mellom K og L-frame.

 

 

Er såpass forskjell på de ja,var litt mere gods i L framen ja.Får man godkjent søknad til egen pistol til Mag 1?

Link to comment
Share on other sites

1911: Ruger duger, klassisk og vel forseggjort, og du kan jo oppgradere etterhvert.

22lr: dropp 1911 lookalikes i lekebilmetall, kjøp en 22 som er designet og utviklet for å skyte nettopp 22, f.eks mk2, buckmark, Xesse osv.

revolver: s&w 686 er jo standarden, mod 19 er flottere, men den er ikke bygd for å skyte 357 i bøtter og spann.

ruger gp100 duger også, og kan faktisk tunes temmelig bra den og.

 

Ellers: prøv alt du kan komme over av både 22 er, 9mm, 45 og revolver før du bestemmer deg for noe, kanskje faller du pladask for noe du ikke vurderte i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke legge meg noe spesielt oppi hva du kjøper men ta nå for guds skyld ikke å søk på spesifikke pistoler. Søk på kaliber, begrunn det med at det er et hav av våpen der ute og at du vil få mulighet til å prøve forskjellige før du kjøper istedefor å låse deg til en spesifikk.

 

Det var godt nok på de 4 søknadene jeg leverte tidligere i år.

Så dette går på håndvåpen søknader også ja?Har gjort dette på ett par langvåpen også,viss det ikke har vært ett spesielt våpen jeg har hatt lyst på;)

 

 

Ifølge søknadens bakside så skal det vel spesifiseres, men de siste 15 jeg har snakket med i klubben har gjort dette og anbefalte meg å gjøre det samme. Når jeg tenker meg om var det bare revolversøknaden jeg søkte åpent på, men den ble godkjent. De 3 andre var spesifikke fordi jeg hadde vært heldig å fått prøvd mange våpen og funnet mine ønsker.

Link to comment
Share on other sites

Ellers: prøv alt du kan komme over av både 22 er, 9mm, 45 og revolver før du bestemmer deg for noe, kanskje faller du pladask for noe du ikke vurderte i utgangspunktet.

 

Er jo så mye fint å velge i :) Chiappa Rhino er og noe jeg kunne funnet på å kjøpe,synes den ser fantastisk ut 8) Aldri skutt eller holdt i en men..

Link to comment
Share on other sites

Lite sidespor kanskje..

Men ville bare nevne det med å faktisk gå for det du har ordentlig lyst på. Har kjent på den kjipe følelsen av at det ble halvveis fordi jeg valgte noe annet enn det jeg virkelig ville ha.

Jeg sikla på x-six supermatch med en gang jeg begynte med håndvåpen. Det var 9mm jeg hadde lyst på. Det er høy pris for den, men det var en utrolig god følelse da jeg omsider fikk den og skjøt med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må teste en 19 viss jeg får sjangsen.Synes absolutt det er noe av det fineste S&W har laga 8) Hadde gleden av å prøve Chiappa Rhino nå i romjula,likte den meget godt!Men de er jo ganske dyre,å utseendet er jo også og spesielt.Skjønt bedre i virkligheten enn på bilder :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er den Chiappa Rhino lovlig å bruke i konkuranse ?

Ref. paragraf 8.25.7.1.1.4.1 som peker mot 8.4.3.1 artikkel (b)

 

artikkel (b)

b) Senterlinjen i løpet skal ligge over huden (mellom tommel og

pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling (jfr. tabell

for VÅPENSPESIFIKASJONER

 

Jeg vet ikke svaret, derfor spør jeg..............

Link to comment
Share on other sites

Er du helt skråsikker på det ?

 

Paragraf 8.25.7.1.1.4.1 forteller hva som er "unntakene" (vekt, løpslengde, osv)

ellers gjelder det samme reglene for Revolver som for Grovpistol 8.4.3.1 artikkel (b)

selv om man snakker om Revolverfelt. Ergo skal løpslinjen ligge over tommel og pekefinger.

 

Men min tolkning kan vere feil.......

Link to comment
Share on other sites

I Nasjonale Pistolregler så er det kun Hurtig/Felt fin og grov som det henvises til om de reglene der. Er ikke så forbaska lenge siden jeg tok en kikk i boka om dette og kom da frem til Rinoen gikk.

 

I revolver er jeg 90% sikker på at den er lovlig, da løp og sånt ble nevnt som unntak. I Magnum 1 er jeg 100% sikker på at den er lovlig.

 

Når det gjelder praksisen, tror jeg du skal lete lenge etter noen som er så sneversynte at de ikke vil tillate denne på et feltstevne og siden det ikke er en god nok forklaring til revolver på dette så vil selv et NM ikke være noe problem. Du har ikke noen fordel med denne kontra en blodtrimma 686 uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare 'løpslengden' og 'sikteradius' som er unntaket.

Resten er henvist til regelen for Grovpistol......altså løpet posisjon

skal vere over tommel/pekefinger.

 

Hva som er eller blir praksis er en ting, men slik jeg leser

skriften så kan den chippa'n falle i en gråsone for tolkning om

den er lovlig eller ikke lovlig i Revolverfelt slik skriften er formulert

i dag.

Link to comment
Share on other sites

Er du helt skråsikker på det ?

 

Paragraf 8.25.7.1.1.4.1 forteller hva som er "unntakene" (vekt, løpslengde, osv)

ellers gjelder det samme reglene for Revolver som for Grovpistol 8.4.3.1 artikkel (b)

selv om man snakker om Revolverfelt. Ergo skal løpslinjen ligge over tommel og pekefinger.

 

Men min tolkning kan vere feil.......

 

Her mener jeg at du tar feil, Paragraf 8.25.7.1.4.1 henviser på hva som er likt med 8.4.3.1, nemlig : "Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol, ref. ISSF 8.12 og 8.13, dog ingen krav til avstand mellom siktemidler (sikteradius) pga. fri løpslengde."

Og det sies spesielt at: "Ingen begrensing på løpslengde og totalvekt." Altså skal siktemidler og skjefte være i henhold til ISSFs regler mens de andre kravene blir beskrevet i de nasjonale reglene.

 

Ut fra dette mener jeg at det kun er for fin- og grovpistol at det er krav til: "Senterlinjen i løpet skal ligge over huden (mellom tommel og pekefinger) på skytehånden i normal skytestilling."

Link to comment
Share on other sites

Tja.....når revolveren skal følge kravene til grovpistol når ikke annet er beskrevet

så skal vel løpets senterlinje ligge over tommel og pekefinger.........

 

Alle siktemiddler og løpslengde kan man holde utenfor diskusjonen for det er

nemlig beskrevet.

 

Jeg kan godt ta feil, bare noen vet helt sikkert hva som er riktigt........

Link to comment
Share on other sites

Tja.....når revolveren skal følge kravene til grovpistol når ikke annet er beskrevet

så skal vel løpets senterlinje ligge over tommel og pekefinger.........

 

Vel, din påstand er at: "revolveren skal følge kravene til grovpistol når ikke annet er beskrevet ", reglementets påstand er: "Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol ".

 

Jeg ville holdt meg til reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an å kjøpe noe brukt og billig for å bytte litt etterhvert som man får erfaring. Jeg synes også at 6" med full lug blir for fremtung.

 

Security Six er en favoritt om du får tak i en. Mod.19 6" passer meg også godt med rett grep. Jeg synes jeg treffer bra med 4" og, men det kan være fordi jeg ikke er på høyt nok nivå. Security Six matet med H&N kuler holder i hvertfall til 50 poeng for meg i blant.

Link to comment
Share on other sites

8.25.4.3.3 Løp og løpslengde: Se punktene under 8.25.7 og tabell for våpenspesifikasjoner, art. ISSF 8.12 og 8.13. (Generell regel i nasjonalt reglement)

 

8.13 viser kjernelinje.

 

Revolverfelt

8.25.7.1.4.1 Revolver kal. 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”).

Ingen begrensing på løpslengde og totalvekt.

Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol, ref. ISSF 8.12 og 8.13, dog ingen krav til avstand mellom siktemidler (sikteradius) pga. fri løpslengde.

Avtrekkesvekt 1360 gram.

 

Jeg ser ingen fritak fra kravet om kjærnelinje...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Og det er fordi det ikke står noen steder at : "revolveren skal følge kravene til grovpistol når ikke annet er beskrevet ", det skal derfor kun ses på siktemidler og skjefte når det henvises til ISSFs reglement, som det også står i det nasjonale reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Fagkomite har tidligere bekreftet at Rhino kan brukes til revolverfelt.

Men det er fint...

Kan du henvise til tråd, artikkel eller linker så vi endelig kan få dette landet ?

 

(det er ikke veldig mange som er skråsikre på dette ser det ut som)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Og det er fordi det ikke står noen steder at : "revolveren skal følge kravene til grovpistol når ikke annet er beskrevet ", det skal derfor kun ses på siktemidler og skjefte når det henvises til ISSFs reglement, som det også står i det nasjonale reglementet.

 

Her er jeg ikke enig. De generelle nasjonale reglene sier:

8.25.4.3.3 Løp og løpslengde: Se punktene under 8.25.7 og tabell for våpenspesifikasjoner, art. ISSF 8.12 og 8.13.

Så kommer eventuelle tillegg og/eller unntak i de spesielle reglene for grenene. Revolverfelt gir unntak for LøpsLENGDE, vekt og sikteradius.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skal ikke legge meg noe spesielt oppi hva du kjøper men ta nå for guds skyld ikke å søk på spesifikke pistoler. Søk på kaliber, begrunn det med at det er et hav av våpen der ute og at du vil få mulighet til å prøve forskjellige før du kjøper istedefor å låse deg til en spesifikk.

 

Det var godt nok på de 4 søknadene jeg leverte tidligere i år.

 

Hei, Hvilke type eller cal søkte du på?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tenker mitt innlegg passer best her, selv om tråden har vært død lenge, og jeg aldri har vært involvert i samtalen...  Men når det er gått over 11 måneder siden sikkerhetskurs og jeg har gjort alt jeg skulle (og mer til) - trodde jeg, så må jeg dele erfaringen om første kjøp:

 

Jeg søkte i mai, og etter 21 uker behandlingstid har jeg endelig våpen i hus (første våpenkjøp). Svært fornøyd selv; hvert av de tre føles helt riktig. Nå er det fire timer siden kjøp og jeg sitter her med den absolutte godfølelse. Oslo Skytesenter lot meg skyte helt til stengetid (21:00). Dette er hva jeg endte opp med, hovedsaklig pga tilgjengelighet og preferanser:

1) SMITH & WESSON SW22 VICTORY THREADED BARREL .22LR 5,5"

2) SMITH & WESSON PERFORMANCE CENTER 686 COMPETITOR .357 MAGNUM 6"

3) SIG SAUER X-FIVE SUPERMATCH 9MM

 

Kommentarer (basert på hva jeg har lest og sett):

1) Førstevalg var Pardini SP1, men det hadde de ikke. Pistolen jeg kjøpte er til under en tredjedel av prisen (vel 6000) av førstevalget, og har godt grep (spør om grip-tape tilpasset modellen) og veldig fint avtrekk. Oslo Skytesenter anbefalte denne, og jeg er takknemlig for det. Jeg kan kjøpe anatomisk grep separat.

2) Dette var mitt førstevalg, og den var i butikken. End of story. :) Med 38-ammunisjon og full vekt foran, er den utrolig myk å skyte med (dette er vel ikke et teknisk uttrykk, men dere skjønner hva jeg mener).

3) Førstevalget var X-SIX, men da måtte jeg vente ukjent tid. Andrevalget var Pardini GT9-1, som de ikke har. Men de klarte å overtale meg til X-FIVE. Og den er utrolig. Grepet er ubeskrivelig perfekt og vekten er helt passe (kunne helt klart ventet på X-SIX også i så henseende, men nå var jeg utålmodig). Og jeg fikk fantastiske samlinger alle de tre seriene jeg skjøt rett etter kjøpet. Samt utseende: XXX (min mening)

 

Nå har jeg godfølelsen, og skal hevde meg i konkurranser! Så de neste 12 månedene må jeg være gjerrigknark så kjøpet går opp i null (totalsummen på våpen, ammunisjon og utstyr er noe avskrekkende...).

 

Edited by ahe753
Link to comment
Share on other sites

Grattis

 

ref 2, det er bra revolver, marginalt avtrekkstuning så er man helt i mål, ikke vits å røre løp osv.

ref 3, x-five og x-six er litt same same, jeg har hatt begge, og har flere fortsatt, uendelig mye bedre avtrekksmekanisme, bare skru for rett vekt. eneste aber jeg har funnet med sig'ene er grepsplatene kunne vært mer sinna, men krise er det jo ikke akkuratt. 

 

21 uker er voksent. 

Link to comment
Share on other sites

Takker :D

 

Ja, revolveren kunne trengt en tuning på avtrekk. Jeg byttet våpen mellom hver serie for å kjenne på forskjellen (.22, 9mm og .357 mag er jo ikke helt sammenlignbart, men det var morsomt), og det er spesielt ved første skudd at revolveren føles litt ujevn i avtrekket. Kanskje fordi jeg ventet på smellet. Det kan jo være en del av årsaken.

 

For x-five er det en helt annen erfaring. Det er justerbart avtrekk, men jeg vet ærlig talt ikke hva som skal til for å gjøre det bedre (vekt glemte jeg å kjøpe nå som jeg var så godt i gang med å svi kortet...). Kunne vært mer sinna i grepet? Mener du vinkelen? Personlig preferanse antagelig, jeg har aldri vært særlig fan av grep som krever håndleddsbrudd. Mitt førsteinntrykk er at det er vanvittig bra.

 

Vedr. 21 uker: Har hatt status "utvandret" i 2 av de siste 5 år pga jobb i utlandet. Så etter "standard" behandlingstid etter våpenamnestiet i vår, fikk jeg brev om å sende inn vandelsattest fra utenlandsk myndighet. Dette tok sin tid, og etter jeg sendte denne inn, så ble jeg plassert bakerst i køen, fremdeles med ublu behandlingstid. Max uflaks, men nå er alt i boks og det er "vann under broa" på engelsk.

Edited by ahe753
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ahe753 skrev:

Jeg søkte i mai, og etter 21 uker behandlingstid har jeg endelig våpen i hus (første våpenkjøp). Svært fornøyd selv; hvert av de tre føles helt riktig. Nå er det fire timer siden kjøp og jeg sitter her med den absolutte godfølelse. Oslo Skytesenter lot meg skyte helt til stengetid (21:00). Dette er hva jeg endte opp med, hovedsaklig pga tilgjengelighet og preferanser:

1) SMITH & WESSON SW22 VICTORY THREADED BARREL .22LR 5,5"

2) SMITH & WESSON PERFORMANCE CENTER 686 COMPETITOR .357 MAGNUM 6"

3) SIG SAUER X-FIVE SUPERMATCH 9MM

 

Hvordan oppleves vekten på 686 comp sammenliknet med SIG- X-five/six supermatch.  Ser etter en 9mm meg topp presisjon, SIGen er da høyt på lista..  Prøvde 686 comp på et stevne forrige uke, sleit litt med ett-hånds samlinger på i felt løypa, følte at vekten og avtrekket var en utfordring.

 

Har Oslo skytesenter et utvalg av våpen du får teste før man ev handler..? Jeg kan ha samlinger på 10cm/25m med ett våpen, mens jeg bommer på hele skiva med et annet - så det er uaktuelt å kjøpe våpen i prisklassen til Sig uten en grundig test i forkant..

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Roffen skrev:

Har Oslo skytesenter et utvalg av våpen du får teste før man ev handler..? Jeg kan ha samlinger på 10cm/25m med ett våpen, mens jeg bommer på hele skiva med et annet - så det er uaktuelt å kjøpe våpen i prisklassen til Sig uten en grundig test i forkant..

 

OSS er Smith importør og bør ha det meste på lager. Det betyr vel også at du bør ha mulighet til å kunne prøve det meste på banen dems, men jeg var ikke helt fornøyd med lysforholdene der noe som definitivt påvirker siktebildet.

 

Jeg har en Sig P220 X-SIX og svigers har en P226 X-SIX Supermatch. Dette er noe av det beste du kan kjøpe for penger presisjons. og avtrekksmessig etter min mening. (I den prisklassen vel og merke. Det er ikke noe problem å gå enda høyere opp i pris i custom-avdelingen.. har du sjekket ut Les Baer ?). Dersom du bommer på skiva med disse er det 99% skytterfeil. Din opplevelse med at du treffer med noe våpen og bommer med andre kan nok i stor grad skyldes at det ikke er dine våpen du skyter med. Personlig var 6 måneder med lånevåpen en frustrerende opplevelse da jeg aldri visste om det var jeg som gjorde noe feil (som regel var/er det det) eller pistolen som var feil innstilt. Når du skal bestemme deg for hvilke pistol så er det viktigere å finne ut om pistolen passer godt i hånden og om avtrekk passer dine fingre enn at du treffer midt i blinken. Pistoler i 30k klassen har presisjon som garantert overgår dine ferdigheter i mange år ;) Også er det det selvsagt den viktigste regelen av alle.. kjøp det du har lyst på! Så slipper du å angre :D

 

ahe753 nevner den ulidelige ventetiden på sig-pistoler i dette landet. Minner om at det er muligheter for å kjøpe i våre naboland der prisforskjell ofte går opp i opp med reisekost. Og der har de veldig ofte det du leter etter på lager også :)

 

Link to comment
Share on other sites

På 19.10.2017 den 10.16, Roffen skrev:

 

Hvordan oppleves vekten på 686 comp sammenliknet med SIG- X-five/six supermatch.  Ser etter en 9mm meg topp presisjon, SIGen er da høyt på lista..  Prøvde 686 comp på et stevne forrige uke, sleit litt med ett-hånds samlinger på i felt løypa, følte at vekten og avtrekket var en utfordring.

 

 

686 comp er ganske framtung, så man skal være sterk i hånden for å klare noe særlig enhåndsskyting over tid. Vektene foran kan fjernes, evt. byttes ut helt eller delvis med medfølgende plastikk. Hvordan det oppleves vil variere veldig på utøveren og fysikk. Avtrekket er jo også helt forskjellig. På SIG-en er det veldig kort og jevnt til du kjenner at det stopper, og derfra skal det bare en mikrobevegelse til. På revolveren er det ganske langt og relativt tungt. Nå har ikke jeg gjort noe som helst med mine våpen, utenom skutt litt en dag, gjort field strip og pusset/oljet. 

 

SW22 veier ca 1 kg

686 comp veier ca 1,6 kg

X-FIVE veier ca 1,3 kg

Link to comment
Share on other sites

På 22.10.2017 den 17.10, ahe753 skrev:

Avtrekket er jo også helt forskjellig.  På revolveren er det ganske langt og relativt tungt.

 

Må bare presisere at jeg over snakker om double action (spennavtrekk). Om man trekker hanen bak med tommelen først, så er single action avtrekket svært kort, lett og "crisp". Da er det ingen problem å treffe der man sikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...