Jump to content

Førstegangerverv .22 Pistol


SnurreSprett

Recommended Posts

Hei!

Er i ferd med å komme dithen i pistolskytekarrieren min at det er på tide å seriøst vurdere hva slags pistol som skal få æren av å bli den første i mitt eie.

Har skutt en del med Ruger MK II/MK III, synes de er veldig ålreit å skyte med, får også fine konsekvente samlinger med dem, vært borti Walther GSP men vi ble ikke så gode venner, fått skyte noen få skudd med X-esse som var ålreit men jeg er ikke helt komfortabel med den korte siktelinja. Det var en svært kort og nett versjon.

 

Utenom det så er jeg ganske blank, og trenger derfor noen innspill på gode .22 pistoler som kunne vært interessante for en førstegangskjøper. Vet man bør prøve før man kjøper, så fint å få en pekepinn på hva jeg burde se etter å få prøvd før kjøp blir aktuelt :)

 

Kriterier er:

-Helst ikke for kort siktelinje

-Tak på 8-10 lapper

-Til dels idiotsikker (klarte å smekke magasinet inn feil vei med en MK III og det ble visst et salig drama med børsemaker involvert og i det hele tatt for å få det ut igjen)

-Justerbart sikte og avtrekker et pluss men intet must

-Halvautomat pistol, revolver får jeg vurdere underveis om interessen skulle melde seg

-Flott om mulighet for demper, men klarer meg fint uten

 

 

Dersom noen også har spesielt gode tips til 9mm er det bare å slenge med da det sikkert blir sendt avgårde en søknad på det før eller senere også. Fått prøve en Pardini GT-9 som var fantastisk, men altfor dyr per nå.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

-Til dels idiotsikker (klarte å smekke magasinet inn feil vei med en MK III og det ble visst et salig drama med børsemaker involvert og i det hele tatt for å få det ut igjen)

 

Den feilen får du antagelig til med de fleste .22-pistoler om du tar i hardt nok. Tips: magasinet skal IKKE bankes inn ;-)

 

Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter en brukt ruger Mk2 i god stand, siden du allerede vet at du liker den. Legger du inn litt ekstra kroner i nye avtrekksdeler har du en vinner i feltløypa.

Du finner dem brukt for 1500kr og oppover, avhengig av selgers virkelighetsoppfatning etc.

Link to comment
Share on other sites

FINN-kode: 85358327

 

Uniquen bør vurderes (ligger fler av de på finn), i tillegg ligger det en ruger der med noe oppgraderte deler samt både kikkert og demper.

Har ingen tilknytning til selger, anbefaler uansett å tråle bruktmarkedet samt prøve det du kommer over.

Xesse fås også i en lengre utgave, regner med du har prøvd spesialpistol utgaven som nær sagt alle har.

Se f.eks FINN-kode: 86632144

 

Ift 9mm er vel brukt Cz shadow et ganske trygt valg.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger også en fin S&W Model 41 til salgs her på kammeret / finn http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85169268.

 

Jeg har maken pistol, og dette er en god klassiker som er solid bygd og skyter bra.

Min er en 1978 modell og går som ei klokke.

I tillegg må dette være en av de enkleste pistolene å adskille for puss :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Støtter Seawolf fullt ut - en pent brukt S&W Model 41 går utenpå mye på markedet.

 

To stk på Finn for øyeblikket. Det "ryktes at de eldre modellene, dvs de med svarte graverte bokstaver, skal være bedre enn de nyere. Har selv bare brukt gammel utgave, 1992 modell, så påstanden kan ikke bekreftes.

Har skutt i underkant av 3500 skudd i år, og kan knapt huske å ha opplevd funksjonsfeil.

Presisjon og kvalitet er topp. Det er en tung pistol, men også kanskje det nærmeste man kommer en matchpistol med "normalt" utseende.

Det at en ny pistol koster 20 laken hos Winge gir jo en indikasjon på at man beveger seg i en annen galakse enn Ruger mkll/lll, Buckmark og lignende.

 

Jeg har fått min innvendig gjenget til lyddemper. Det funker bra, og ser pent ut.

 

Foreslår du sjekker YouTube, spesielt Hicock45 og Plinkster22 sine videoer om pistolen. De vet hva de holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Som ny pistol kan Walther x-esse long anbefales. Eventuelt den sport utgaven som har en anatomisk shefte. Veldig fint avtrekk, presist og rundt 9300 kr. Jeg så en for 5.900 brukt på finn.no.

Alternativt brukt pardini benelli hammerli men kan ta litt tid å finne sånn under 10k og du må like vinkelen på sheften.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er vanskelig å anbefale uten å vite hva du har tenkt med skytinga di i framtida. Skal du være en plinker som av og til drar innom et feltstevne, eller tror du at du blir en sportsskytter som regelmessig skyter både bane og felt? Hvis du tenker på det siste, kommer du ikke utenom å gå for en matchpistol med anatomisk grep. Alle havner der om de blir bitt av basillen. Da er det en (dyr?) omvei å gå om noe annet først.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange supre svar!

Har konkurrert på lerduestevner i mange år og er ingen sjeldenhet å se på riflebanen heller men pistolskyting var virkelig noe som føltes riktig rett fra start, så blir nok en aktiv konkurranseskytter på sikt.

Har fått noen innspill på våpen som ikke har slått meg I det hele tatt som S&W Modell 41 og den lengre utgaven av X-esse så tror jeg ihvertfall I første omgang skal saumfare klubben etter skyttere som har disse og spørre pent om å prøve. Igjen, takk for mange svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i min gamle FAS. Men jeg er overhode ikke i tvil om at den dagen den skal byttes ut så kommer neste fin-/standardpistol til å bli en Pardini SP. Jeg har skutt mye med Pardini HP (grovpistolen) og den treffer der jeg peker. Men det er selvsagt de våpnene som passer min hand, YMMV.

 

En Pardini er ikke billig, men finner du en på bruktmarkedet så vil den (med pen behandling) ikke tape seg i pris.

 

Men som alltid: try before you buy!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God kveld.

Jeg er sikkert en smule gammeldags, men jeg har to stk .22 pistoler jeg er kjempefornøyd med:

1. En Margolin gjenget for lyddsemper, for fiskeveska etc. Fungerer altid og føles god i hånden. Overraskende nøyaktig og funksjonssikker.

2. En Browning Practice 150 gjenget for lyddemper og med rødpunktsikte, for plinking og konkurranse (da uten rødpunkt). Håndverk av klasse og svært nøyaktig.

De siste (fancy, det skal indrømmes) .22 pistolene som rimelige Walter og Ruger versjoner er etter min smak litt mye "plast".

De to jeg har nå er preget av soliditet og godt håndverk (selv om Margolin har litt røffe verktøyspor innvendig - er fra Sovjet-tiden)

Har også hatt et par HiStandard av litt eldre modell ( 70-80 talls) og har vært fornøyd med de.

Mvh

Arne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...