Jump to content

SpinnVillt, I søken på det ukjente....


Spinnvillt

Recommended Posts

Hei folkens...

 

Min interesse for våpen har egentlig alltid vært der, men aldri fått utfolde seg før for noen år siden år siden, da jeg plutselig "arvet" en High Standard cal .22LR, 107 Military Citation, og meldte meg inn i pistolklubb... (egentlig bare for å slippe å selge arvegods, siden det var bestefar av kjerringa fikk vi den ikke på vanlig arveregler )

Og som kjerringa sa... "Det var da h#§&¥£ starta..." 8-)

 

High Standard'en var kjøpt ny i New Jersey i '69... Tatt hjem til Norge som flyttelass engang på 70tallet, registrert og glemt.... Til våren '14...

I original papp koffert, og med originale papirer enda... Medfulgte i "handelen" en pussekoffert fra "Hoppes" der "No.9 powder solvent" var åpnet og brukt bittelitt samt noen pusselapper...Eller komplett og ubrukt... "Pensjonisten" ble navnet på High Standard'en og det bærer den med rette...

(driver litt med veteranbiler også, derav er alt som er eldre enn 30år veteran, og i mine øyne "pensjonister" og skal brukes deretter...)

 

eaa2d0688ef21dd8409969ff1a89015d.jpg

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter de pålagte mnd som aktiv skytter var det tid for søknader... Tja... Skulle jo egentlig ikke ha noen våpen bortsett fra .22 men når men først kan levere inn flere søknader for samme skillingen...så hvorfor ikke.... Søknad på 22/9mm/32/357m sendt og mottatt... Cal 22 "ervervet" og registrert lovlig...

 

(måtte jo selvfølgelig ha våpenskap...og var jo like billig å kjøpe et stort ett som bare et lite til håndvåpen....jeg er gla, kjerringa...tja...var ikke helt enig med meg...)

 

Men... GLOCK.... Det var liksom noe med glock....

"Tupperware-pistoler", "høykapasitetmagz, treffer kanskje med en kule...",

"enklere å hive parton-eska på blinken"... "Nei...kjøp Walther, CZ, STI Tanfoglio, etc... alt annet enn en Glock...du angrer deg grønn i ettertid"

 

Så... Heldigvis...?

Har en kompisgjeng som kjenner noen som har, som sikkert kan... Joda... Seff skulle jeg få prøve... Prøvde myyye forskjellig... Glock 17-19-34, HK, Walther, Tanfoglio, Beretta, CZ 75 SP01 (et nydelig avtrekk) Men eneste pistolen som satt i hånda, og datt ned på siktepunktet etter hvert eneste skudd... Var en Glock 17 gen 4... Lang historie kort...og for å ikke bli mainstream...måtte det bli en Glock 34 ...

 

Fant en på finn... Kjøpte den av en Russisk Diplomat i Oslo... Med full dynamisk rigg og litt stasj i tillegg... I følge serien, produsert ish 2002-2003, og har gått ett ukjent antall skudd gjennom løpet, matching numbers, både på ramme og løp... Spenningen var stor...og har ikke angret ett sekund!

 

aadae7702bbf9ce4891ffada6a8bffc5.jpg

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Onsdagstrening.... Skiftjobbing gjør det blir annenhver onsdag.... Nå som vi skyter innendørs igjen blir det NAIS skyting... "Pensjonisten" må trø til en runde i "Fin", med lett kaffeskjelv og munter tone, blei sluttsummen 256poeng... Helt ok, og godt innenfor krav til merket for året... Glocken måtte jo testes en runde som grovpistol.. Enhåndsskyting med en lett 9mm, ivrig triggerfinger og nevnte kaffeskjelv, så blei sluttsummen 230poeng... Sier meg godt fornøyd... Fikk tid til å avreagere med et par 15skudds serier hurtigskyting med 9mm... Alltid morro med litt intern konkurranse, og showfaktoren blir ivaretatt...

Blei lite tid til revolver...Men med magumforbud innendørs, så er det egentlig ikke så farlig... Kjedelig med 38 spesial, når du venter på "The Roar" fra en supermagnum...

 

Får vente på varmere dager, og uteskyting.... 8-)

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mitt første hurtigstevne unnagjort, En søndag formiddag og en tur på innebanen, hadde planer om å skyte "Fin/Grov/Mil" men det blei med en runde i militær med G34'en... Morro med en ny erfaring, men merker at mengdetreningen er fraværende nå pga det kalde været, og det sees på resultatene også... 448 av 600 mulige poeng.. Snuser litt på en løsvekt til picatinny skinnen... Men det blir en drøy kg pris.. Får skrive det i boka over kjekt å ha... Må få ferdig litt andre prosjekter, få installert ladebenken og pressa, så jeg kan få matet igjennom litt 38/357.. Han (meg) som aldri skulle ha revolver...klør i fingrene etter å skyte selvsnurra 357maximum.. 00aed6ddf603543aa659eceb88bc0d31.jpg

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, har skutt noen runder, men den er krevende å kontrollere... Men liker utfordringer så det passer meg fint... 8-)

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jeg skøyt 270 på første runden min med en G19, har siden gått over til noe tyngre og blankere som jeg skyter bedre med ;) Dog fortsatt ikke skutt over 500! Det kommer seg nok ;)

Link to comment
Share on other sites

Gøy lesing. Mange som kjenner seg igjen her med et stadig voksende våpenskap.

 

Siden du trener onsdager og jeg kjenner igjen standplassen på bildet, så vet jeg nok hvilken klubb du skyter for :winke1:

Og hvis du mener oppfatningen er at "I klubben min 'kan man ikke treffe med plastikkpistoler'..." så har du nok vært uheldig med hvem du prater med på treningene. Eller så sier du dette med et glimt i øyet, for jeg er også medlem av samme klubben, og takhøyden er STOOOOR :-)

Og jeg har også Glock i "samlingen" som jeg skyter titt og ofte.

Vi får ta poeng challenge med Glock da en onsdagstrening.

Link to comment
Share on other sites

He he... Nestleder er IKKE begeistret for tupperware-pistoler men fikk faktisk tatt bilde av han når han dro av et magasin med g34 min... :o takhøyden er stor, og alle er velkommen.... Men merkefokuset er der... Det kan ikke legges skjul på...spesielt innen revolver...

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Dette må vi ta en prat om. Ikke bra om nye folk i klubben får en slik oppfatning.

På revolversiden så har jeg en oppfatning av man har en fordeling på S&W og Ruger på ca 2/3 og 1/3.

Og ikke noe feil eller galt her. Jeg har selv to S&W revolvere, men driver å ser på en Ruger i Magnum.

 

Men hvis nestleder (hvem det er skjønner jeg ikke da jeg ikke engang viste vi hadde en nestleder) mener noen pistoler er tupperware og ikke brukende, er ikke bra. Jeg har en liten mistanke om hvem denne "nestleder" er. Man kan godt gi velmenende råd, men man bør være ytterst forsiktig om å sette enkelte typer våpen (som han kanskje ikke selv liker) i en negativ bås.

Det blir en selvforsterkende sirkel det der. Hvis han skyver alle nye i en retning, så kjøper de sikkert det. Og jo flere som da får den type våpen, jo vanskeligere blir det da for neste generasjon nye å velge en annen type våpen.

 

Folk har forskjellige ønsker om hva de ønsker å oppnå med sin pistolskyting. Noen driver aktiv konkurranseskyting, og det er klart at da begrenser man seg fort (men ikke helt) til en vis type våpen.

Mens andre driver hobby skyting og rekreasjon, og vil da fint kunne bruke en helt annen type våpen.

 

Her er det ingen fasit. Folk må få lov til å eie og skyte akkurat det de vil.

Link to comment
Share on other sites

Vi får ta en kaffe te onsdag igjen... mangfoldet er viktig, også mtp utvikling og muligheten for å prøve forskjellige ting... Kjipt om alle har pardini, og eneste forskjellen er fresing i skjefte, og +/-5gram avtrekksvekt... :mad: Da havner alle i én og samme bås... Jeg er ikke veldig mainstream, det ser man på valg av revolver.... ;)

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hyttetur,

leirduskyting,

blinkskyting,

Generell sikkerhets-terping på 10åringen,

koseskyting med :

Beretta,

Ruger,

Remington,

Sako,

High standard,

Glock,

CZ,

Tanfoglio,

Dan Wesson,

Smith&Wesson,

Sig sauer,

Astra,

Hammerli,

og Pil&Bue...... 22-9mm-38special-357magnum-357maximum-44magnum, cal12/16, 300win mag, 308, 30.06 og passe-lang-pil-til-passe-stram-bue!

 

Fantastisk helg med mye morro sammen med gutta... Akkurat det man trenger innimellom!

Nå er det øyeblikk mandag, og hverdagen kaller...Men snart onsdag igjen, og "siste" NSF trening for i år.. Blir fullt fokus på DSSN, og det som følger med... 8-)

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med DW om dagene... Må si jeg har laaangt igjen hva treffpunkt angår i forskjellige kulevekter og ladninger... Skjøt litt 38 spes +P, 357mag (fiocchi 158gn og noe 180gn hjemmelaget), samt noen runder med 357 maximum, 180gn kuler... Må nok lade opp noen batcher og skyte en del runder for å finne innstilling på baksiktet i forhold til Ammo... 8-) blir vel p "låse" siktet på 357max ammoen, og kompensere siktepunktet iforhold til den andre ammoen... Siktet er justerbart på DW originalt, men er uten "knepp", så evnt må jeg telle halve/hele runder jeg evnt stiller...

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...