Jump to content

Hvilke håndvåpen kan jeg søke på?


Blackswan

Recommended Posts

Jeg er medlem av en pistolklubb og har vært i fast trening, inkludert stevner i 6 mnd. Når jeg nå skal søke om våpentillatelser så vil jeg søke om max på en gang siden det blir billigere.

 

Kan jeg søke om våpen for følgende 6 kaliber-klasser?

 

1. 22

2. 9mm

3. 44 Magnum

4. 45

 

5. 38 Special

6. 357

 

Er det slik at man må kjøpe .38 Spesial først for å kunne søke om 357 etterpå fordi .38 ammo kan brukes i 357 og dermed utkansellerer behovet?

 

Jeg hører lit forskjellig, men håper det er noen som har presis oversiktlig info om dette :)

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har nok aktivitet (mer om det straks), skal du i utgangspunktet ikke få innvilget et våpen der et annet du har kan brukes. I praksis avhenger det sterkt av hvor du holder til i landet.

 

Hva angår "nok" aktivitet, henviser jeg deg til side 24 i rundskrivet, som du finner her: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_848.pdf

Link to comment
Share on other sites

Følger.

 

Det hadde vært interessant om noen la ut en komplett liste over program som gir ervervsgrunnlag, og med de 2-3 vanligste våpen for hvert program. Sitter med julegavelisten foran meg, og må finne program som passer :-).

 

Jada, vet at skytebehov skal komme først, deretter valg av verktøy :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Gjør som du vil, men hvor mye sparer du egentlig på dette? Hvor mye kommer du til å legge i våpnene kontra en eller to ekstra søknader? Og for hva? Å binde deg til valg gjort før du har fått erfaringen til å vite hva du egentlig vil ha? Hvis du ikke er villig til å betale mer enn ett lusent gebyr, hva da når du finner ut at du egentlig ønsker noe annet enn det du har?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av en pistolklubb og har vært i fast trening, inkludert stevner i 6 mnd. Når jeg nå skal søke om våpentillatelser så vil jeg søke om max på en gang siden det blir billigere.

 

Kan jeg søke om våpen for følgende 6 kaliber-klasser?

 

1. 22

2. 9mm

3. 44 Magnum

4. 45

 

5. 38 Special

6. 357

 

Er det slik at man må kjøpe .38 Spesial først for å kunne søke om 357 etterpå fordi .38 ammo kan brukes i 357 og dermed utkansellerer behovet?

 

Jeg hører lit forskjellig, men håper det er noen som har presis oversiktlig info om dette :)

 

 

Vedr. ditt spm ang "kaliber-klasser", så er det ikke noe som heter det innen pistolskyting...

 

Virker som om du er mest interessert i "å hamstre tøffe våpen"... og selve behovet/egnetheten og hva du skal bruke dem til kommer i andre rekke.

 

-Uansett, som "Nybegynner" som skal bli "Mosjonsskytter" bør du heller bare først som sist "vise at du kan innrette deg etter reglene" og ikke "gå inn for å bevise bevise " overfor politiet at du mest sannsynlig er en "triggerhappy" useriøs søker... som bare er ute etter å hamstre. ;)

 

-Mitt råd: les Våpenlova og Våpenforskrifta sant konkurransereglementene for de disiplinene du har tenkt å skyte. Du finner konkurransereglementet og mye annen nyttig info på "skyting.no/pistol" (NSFs hjemmeside) Som "Mosjonsskytter" kan du kjøpe inntil 4 forskjelige våpen med forskjellige (egnede) bruksområder. (Se tabell i Våpenforskriften § 13.)

 

Men, i og med at politiet har fått innstrukser fra POD om å være restrektive overfor førstegangskjøpere, er det ikke sikkert at du får innvilget så mange som 4 stk i en Førstegangssønad. Ja, de blir faktisk også oppmodet om å etterprøve at førstegangskjøperen faktisk bruker (er aktiv med de innvilgede våpen)...

 

Ps: for andregangs- og senere søknader blir gebyret bare kr 430,- eller noe sånt deromkring .

Link to comment
Share on other sites

Noen tusenlapper spart er av stor betydning når man skal handle mye utstyr. I tillegg får jeg har en åpen luke på 12 + 6 + 6 mnd til å bli kjent med og handle innenfor de ulike kalibrene.

 

 

Du får heller ikke mulighet til det, da man når man søker på pistol og revolver iflg reglene/forskriften MÅ føre opp : Våpentype - Fabrikat - kaliber - løpslengde på hvert enkelt våpen som du ønsker å kjøpe.

Såkalte "åpne søknader" godtas bare for boltrifler, men selv da skal kaliber være forhåndsbestemt.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som du vil, men hvor mye sparer du egentlig på dette? Hvor mye kommer du til å legge i våpnene kontra en eller to ekstra søknader? Og for hva? Å binde deg til valg gjort før du har fått erfaringen til å vite hva du egentlig vil ha? Hvis du ikke er villig til å betale mer enn ett lusent gebyr, hva da når du finner ut at du egentlig ønsker noe annet enn det du har?

 

Ja, huff! ...hvem har ikke ikke opplevd alt styret det blir når man oppdager at man har gjordt et "bomkjøp".. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du får heller ikke mulighet til det, da man når man søker på pistol og revolver iflg reglene/forskriften MÅ føre opp : Våpentype - Fabrikat - kaliber - løpslengde på hvert enkelt våpen som du ønsker å kjøpe.

Mnja. Det er ikke SÅ lenge siden jeg fikk godkjent "pistol, 22LR" - var nok i fjor tenker jeg, men jeg fikk den ikke godkjent før den gamle finpistolen var avhendet.

 

Virker som om du er mest interessert i "å hamstre tøffe våpen"... og selve behovet/egnetheten og hva du skal bruke dem til kommer i andre rekke

Jeg syns dere er unødvendig strenge med fyren. Det syns jeg forresten går igjen i pistolmiljøet - folk med 24 håndvåpen, derav halvparten våpen som er smøget inn på våpenkortet, eller eies fra den gang det var friere, og er komplett ubrukelige til alt annet enn koseskyting...

Om jeg ønsker meg en 1911 i 45, så må det være lov å spørre om hvilken klasse den går i. Programmene i pistol er stort sett like, og det er våpen / kaliber som skiller, uansett om det ikke er "kaliberklasser".

 

Dessuten, de fleste en møter i pistolmiljøet har våpen de syns er "tøffe", og ikke våpen som er mest mulig optimale for å vinne med. Det samme går igjen i langholdsmiljøet også. Det er først over et visst nivå (som ikke fins i LH-miljøet) at folk fokuserer 99.9% på vinneregenskaper.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, de fleste en møter i pistolmiljøet har våpen de syns er "tøffe", og ikke våpen som er mest mulig optimale for å vinne med. Det samme går igjen i langholdsmiljøet også. Det er først over et visst nivå (som ikke fins i LH-miljøet) at folk fokuserer 99.9% på vinneregenskaper.

 

 

K

Dette er helt urelatert fra min side men dette sitatet er så beskrivende for mesteparten av skytemiljøet i Norge at det burde vært klistret på førstesida til kammeret.no :D

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok som en resultat av lovgivningen.

 

Jeg kjenner (dvs er på nikk med) noen hundre skytterere med rått og røta, flertallet av disse er ikke konkuranseskyttere, av disse er det bare ett tredvetalls jeg vil regne som ihuga konkuranseskyttere og en fem-seks som har vært på godt internasjonalt nivå (pallplasseringer i internasjonale mesterskap med noe bredde).

 

Uavhenging av dette, skyter de aller fleste konkuranser, av en eller annen grunn...

Link to comment
Share on other sites

Noen tusenlapper spart er av stor betydning når man skal handle mye utstyr.
Du sparer ikke tusenlapper på å dele opp dette, i minst to søknader. Vet ikke hva en førstegans søknad koster, men tror jeg betalte ca 300 kr, da jeg søkte sist, for 1,5 til 2 år siden. Men, det var ikke førstegangs søknad.

 

Jeg tror problemet for nybegynnere er at de kanskje kjøper våpen de ikke trives med og så må selge til ganske reduserte priser. Selvfølglig litt avhengig av bruk/utseende og type våpen. Men du kan tape mer (flere tusen), på å selge ET lite brukt våpen. Så tenk deg godt om.

 

Det er mye som kan være interessant annskaffe seg, men som nybegynner bør du kanskje skyte litt med våpen som har moderat rekyl, før du går på de med mye rekyl og smell. Spessielt punkt 3., synes jeg du bør vente med, kanskje også no. 4. og no. 6.

 

Ser det nevnes en pris på kr. 430, - for 2. gangs søknad, så muligheten for å tape penger, ved bommkjøp, er vel større.

 

Ja, det er oftest gunstig (avhengig av p.kammer) å kjøpe en kal. 38, før en kal 357.

Link to comment
Share on other sites

Første gangs søknad koster ett rettsgebyr, for tiden kroner 1025. Senere søknader koster ett halvt rettsgebyr, for tiden kroner 512. Det er ikke disse summene som ruinerer deg som skytter.

 

Da jeg for en stund siden sendte inn første søknadsbunke inkluderte den:

 

-Pistol, 22LR, omsøkt til finfelt

-Pistol, 9mm, omsøkt til spesialfelt

-Pistol, 9mm, omsøkt til grovfelt

-Revolver, .357 Magnum, omsøkt til revolverfelt

Link to comment
Share on other sites

.....Jeg syns dere er unødvendig strenge med fyren......

 

Poenget er at aktivitet utløser behov etter loven. Aktivitet får du i din lokale klubb, og på stevner.

Vi trenger ikke oppskrifter i å kjøpe mest mulig våpen på nett.

 

Jeg VET veldig godt hvordan man bør søke for å "makse ut"- altså få lov å kjøpe flest mulig våpen innenfor diverse av våre skytterforbund....

 

....og jeg er faktisk ganske hjelpsom ovenfor folk jeg møter i skyttermiljøet som spør. Jeg hjelper med vedleggsskrivning, rekkefølger, muligheter og argumentasjon, uansett om folk liker "kule" eller "ukule" våpen....

 

...men de jeg har hjulpet med disse tingene oppigjennom er folk som FAKTISK ER AKTIVE I SKYTTERMILJØET, som jeg har møtt på skytebanen- ikke folk på nettfora :!:

 

Jeg gjentar meg selv til det kvalmende: vi trenger ikke oppskrifter på nett som beskeriver hvordan man kjøper mest mulig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Du sparer 500kr per søknad, risikoen ved å kjøpe feil er minst like stor. Selv et våpen skutt 1 gang taper mer enn det ved salg. I tillegg kan en spørre seg om hvor mye du har råd til å legge i hvert våpen når du kjøper mange på en gang. Om du likevel kan handle fra øverste hylle har du vel råd til en ekstra søknad, om ikke er det bedre å kjøpe noen få våpen av god kvalitet enn mange rimelige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av en pistolklubb og har vært i fast trening, inkludert stevner i 6 mnd. Når jeg nå skal søke om våpentillatelser så vil jeg søke om max på en gang siden det blir billigere.

 

Kan jeg søke om våpen for følgende 6 kaliber-klasser?

 

1. 22

2. 9mm

3. 44 Magnum

4. 45

 

5. 38 Special

6. 357

 

Er det slik at man må kjøpe .38 Spesial først for å kunne søke om 357 etterpå fordi .38 ammo kan brukes i 357 og dermed utkansellerer behovet?

 

Jeg hører lit forskjellig, men håper det er noen som har presis oversiktlig info om dette :)

 

Jeg tror at hvis du søker om dette (og det kan du bare kjøre på og gjøre så lenge du kan godtgjøre behovet) så vil du sannsynligvis få avslag på 45 (hvis du mener acp) og 38 pga at de kaliberne dekkes av 9mm og 357.

 

Hvis jeg ønsket å kjøpe våpen i de kaliberne du vurderer, så ville jeg søkt. Men nå for tiden må du regne med en bunke med dokumentasjon.

 

For å gjøre det enkelt for deg selv så ville jeg lagt listen litt lavere og kjøpt en 357, en 9mm og en 22. Det er du garantert å få. Så kan du se om dette er de rette våpnene etter å ha skutt noen måneder - for det er helt riktig som andre fremhever, at bomkjøpene koster.

Link to comment
Share on other sites

Hør me noen i klubben din... noen som har vært i "game" noen år... og følg råda som du får. Kjøp ett og et våpen... bli kjent med behovet dit og ta det deretter!

Personlig ser at att det er vanskelig å bli flink/god med alle våpen eg har... Har 5 håndvåpen og det er meir en nåk for min del. Kun 3 av dei som blir brukt på jevnlig. Luftpistol, .22 og .32 "konkuranse" pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Ok, litt som M67 skriver så er det mange her (de fleste) som er mer opptatt av å påpeke feil og for-vanskeliggjøre ting enn å hjelpe.

Vi har vel alle sammen vært i samme situasjon i en gang. Oksa har vel en gang vært kalv den også?

 

Siden du er ny og nærmer deg kjøpstidspunkt så har du selvfølgelig mange spørsmål. Det betyr at vi begrenser dette til vanlig NSF skyting.

Tanker rundt dynamisk og andre forbund lar vi ligge.

 

Det første du må sette deg inn i er Politiets klassfisering av skyttere. Det er beskrevet i det beryktede Rundskrivet fra Politiet.

Du finner det her: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

Her står det meste du trenger. Les dette minst to ganger fra start til slutt.

Legg merke til tabellen på side 24. Her finner du klassifiseringen.

Som du ser er du akkurat i ferd med å gå fra "Nybegynneren" til "Rekreasjonsskytteren".

 

Som "Rekreasjonsskytter har du lov til å innehave/kjøpe" maks 4 våpen.

 

Du nevner i din første post 6 søknader. Mulig det er fordi du blandet med Jaktvåpengarderoben hvor du kan kjøpe 6 våpen øyeblikkelig.

 

Så hva skriver du på dine 4 første søknader?

Det er ingen fasit, men beror på 3 forskjellige faktorer:

1. Hvilke råd gir erfarne skyttere i klubben deg (og hvilke vil du høre på av disse)

2. Hva har du lyst på selv? Mange trenger ikke bare kjøpe "fornuftige" våpen. De allerede fleste har også noen "for gøy" våpen. Det er fullstendig lov å gjøre

3. Hvis du ser for deg at du er aktiv så kan muligens rekkefølgen på søknadene ha noe å si. Her vil mange hyle til at aktivitet er alt som betyr noe etc, men erfaring fra landets forskjellige våpenkontorer viser litt forskjellig praksis.

 

Så hvilke 4 søker du da?

 

Innen NSF har du 8 grener/klasser.

- Fin (pistol eller revolver i 22LR)

- Grov (pistol eller revolver i 7,62mm-9,65mm (.30" - .38"))

- Revolver (revolver i 9mm-11,56mm (.355"-0.455")

- Militær (pistol i 9mm-11.56mm (.355"-0455")

- Spesialpistol (pistol i 5,6mm-11,56mm (22LR-0.455") - her er det også krav om lengde, bredde, tykkelse på våpenet. Små våpen

- Spesialrevolver (revolver i 5,6mm-11,56mm (22LR-0.455") - her er det også krav om lengde, bredde, tykkelse på våpenet. Små våpen

- Magnum 1 (pistol eller revolver i 0.357"-.40") - her er det også noe som heter faktorkrav som sikrer at skytteren har kraftig nok våpen

- Magnum 2 (pistol eller revolver i 0.41"-0.505") - her er det også noe som heter faktorkrav som sikrer at skytteren har kraftig nok våpen

Dette er de grove trekk. Les mer f.eks her: http://www.skyting.no/wp-content/upload ... r_2015.pdf

 

1. Første og enkleste har du selv på 1 plass: en 22LR pistol. Det bør du absolutt ha. God start. Pga ammo-priser er det sikkert denne du kommer til å bruke mest også.

2. Andre du har satt opp er 9mm. Også et godt valg. Denne kan brukes i både Grov og Militær. Jeg ser du har lyst på en 45 pistol også. Vår oppmerksom på at du kan få trøbbel som fersk skytter å få godkjent en 45 når du har en 9. Vi gidder ikke gå inn på alt om da kan du klage på ditt og datt, aktivitet etc. Poenget er at du er ny og da er ikke aktiviteten høy akkurat nå.

Jeg hadde selv som fersk skytter veldig lyst på en 1911 i 45 ACP. Jeg søkte derfor først en 45 ACP i Militær, og når den var kjøpt søkte jeg senere en 9mm i Grov.

Huskeregel: 9mm kan brukes i Militær og Grov, mens 45 ASP i kun Militær.

 

De tre første som er nevnt her er typiske pistoler. Selv om du også kan kjøpe en 22LR revolver i Fin om du ønsker det. Men som nybegynner er det absolutt ingen fordel.

 

Så kommer du inn på tre typiske revolver kaliber: 44 Magnum, 38 special og 357. Det er hvertfall det jeg antar selv om alle 3 kalibere også kan fåes i pistol.

Å kjøpe f.eks en S&W 686 vil hvertfall være et sikkert råd da. Med denne kan du skyte både 38 special i Revolverklasse og du kan skyte 357 Magnum i Magnum 1 klasse.

44 Magnum skal jeg hverken fraråde eller råde deg til. Det er absolutt ikke noe nybegynner våpen selv om du kan få tak i litt slappe ladninger, men hvis du synes det er gøy så er det absolutt ikke noe galt i å søke det.

 

Skal man kjøpe matchvåpen, taktiske våpen, kule våpen etc? Ingen fasit. I bunn og grunn din lyst som bestemmer. Ja, matchvåpen vil gi de aller fleste fordeler, men de er også svindyre (selv brukte).

Prøv litt i klubben. De fleste er mer enn happy med å låne bort.

 

Skulle jeg selv lagt inn mine første søknader i dag hadde det nok blitt slik:

1. Fin 22LR pistol

2. Grov 9mm pistol (også for militær)

3. Magnum 1 357/38 revolver (også for revolver)

 

Da kan du skyte 5 klasser, og det kan du kose deg med i år og dag før du føler for å gå videre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere tråder der 9mm anbefales som grovpistol. Jeg ville ha tenkt meg om før jeg anbefalte det. Det blir mer og mer elektroniske skiver og der er det ofte max. 32 eller 9mm uten mantel. Usikker på hvor mye umantla patroner koster, men tipper det er relativt dyrt. Så skal man være baneskytter kommer man ikke utenom .32. Og når man tenker i de baner (hihi) så kan man jo tenke seg å kjøpe en matchpistol der man kan ha både .22 og .32 vekselsett.

 

Har selv gått i denne "fellen" og har nå flyttet 9mm over til militær only og har inne søknad på .32. Man er lite konkurransedyktig med 9mm kontra .32 matchvåpen.

 

My 5 cents

 

Ellers støtter jeg everts uttaleleser på generelt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Hos Intersport Bogstadveien er LRN en krone dyrere per smell enn FMJ; det er igrunn ganske overraskende for meg, all den tid blykuler er billigere enn sine mantlede brødre. Det sagt, så er ammunisjon i 32 enda dyrere hos samme leverandør. Jeg kjøper med andre ord ikke argumentet ditt, ATnT.

 

Min erfaring har vært at 9mm-pistol anskaffes til grovfelt. Til den bruken er mantlet ammunisjon helt kurant. Dersom man skaffer seg en finpistol som har mulighet for vekslesett, så skal ikke det blokkere for et våpen til felt, og jeg mener derfor argumentet også faller på det grunnlaget.

Link to comment
Share on other sites

Klippet sitatet. Kjell Olav

Siden du er ny og nærmer deg kjøpstidspunkt så har du selvfølgelig mange spørsmål. Det betyr at vi begrenser dette til vanlig NSF skyting.

 

Skulle jeg selv lagt inn mine første søknader i dag hadde det nok blitt slik:

1. Fin 22LR pistol

2. Grov 9mm pistol (også for militær)

3. Magnum 1 357/38 revolver (også for revolver)

 

Da kan du skyte 5 klasser, og det kan du kose deg med i år og dag før du føler for å gå videre.

 

Ja, det var akkurat dette jeg ønske meg. Takk!

Har vært innom våpenkontoret i dag og levert mine 4 søknader :-)

Link to comment
Share on other sites

Men det er jeg også fullstendig enig i. 32 er konge til grov, og jeg skyter det selv.

Men mitt tips var myntet på å hjelpe en nybegynner på å komme greit og ganske rimelig i gang med masse skyting.

Med mitt foreslag kan han skyte 5 klasser med 3 våpen. 3 våpen som han også kan beholde videre i sin skytterkarriere.

For en nybegynner så vil helt sikkert en 9mm fungere lenge i grov.

Så er det ingenting i veien for å legg 9mm i Militær og kjøpe en 32 på et senere tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi helt enige, for det var akkurat det jeg gjorde i fjor. Kjøpte meg 9mm til Grov og Militær. Men jeg er litt klokere nå ;) Jeg er relativt høyt oppe på listene (D klassen) i fin og i desidert bunn på grov og militær fordi jeg ikke mestrer 9mm. Mitt tips som relativt nybegynner er:

 

1) .22 med .32 vekselsett

2) 9mm til militær (eller .45 om man skal ha "riktig kaliber" som kompisene mine sier og kan lade selv)

 

Skal man lære å skyte holder det med 1) det første året. Gjerne supplert med en luftpistol for vintertrening.

 

Antagelsen min er at jeg vil komme litt høyere opp på listene i grov med .32. Time will show :D Og det er ikke gøy å være i bunn på listene selv om det viktigste selvsagt er å delta ;)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Man skal ta med i beregningen også at det ikke er bare-bare å ha for mange våpen heller. Det er jammen ikke lett å bli god på mye forskjellig uten veldig mye trening.

Å skyte en Pardini 22LR er veldig forskjellig fra å skyte en 44 Magnum revolver :D

En av de beste pistolskytterne jeg kjenner her i min skytterkrets fortalte meg at han kun hadde en 22LR Finpistol som han skjøt utelukkende i 6 år før han kjøpte seg håndvåpen nummer 2. Ut fra hvordan han skyter så er nok ikke det en dårlig strategi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil gi følgende anbefaling til trådstarter: hvis du liker godt å skyte med 9mm'en, er du antakelig av typen som også vil trives bedre med dynamisk enn med felt :) Tar du dynamisk kurset og har moderat aktivitet innen dette forbundet så er det ikke lenger noe problem å få godkjent det du trenger da klassene (production, standard, open og classic) dekker det meste man kan ønske seg av "skikkelige" våpen.

 

Hvorfor vi i det hele tatt må klote med rekkefølgen av innkjøpte våpen er det ikke lett å forstå, spesielt når man uansett har en begrensning på totalt antall, men sånn er nå en gang reglene uansett hvor mye jeg er uenig med dem ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, søkte på 2 stk 1873 SAA, en .22 pistol og en Coonan 357Mag pistol til Magnum1 og noen langvåpen - ingen problem.

 

Testet Coonan-en på Oslo skytesenter og fant ut at det ikke var noe for meg... Leverte søknaden tilbake og søkte deretter på en Colt Python til revolverfelt, .44 Mag til Magnum2, Derringer i 357Mag til CAS speed derringer + noen langvåpen, også dette gikk greit. Så nå sitter med flere innvilgede søknader enn jeg har råd til å bruke :-)

 

Kommer neppe til å kjøpe .44Mag, synes 357Mag er akkurat passe, men godkjenningen varer ett år, så vi får se...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er "uklassifisert", så da er det nok mosjonsskytter :-)

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne søke om 4 håndvåpen første gang, og så trenger det ikke gå mange dagene før jeg kunne søke neste gang...

Men mitt våpenkontor satte foten ned da jeg søkte for 3. gang på en måneds tid :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en .22 pluss en 9mm pistol eller .357 revolver først og lær dere å skyte. Da har dere langt større forutsetninger for å gjøre gode valg senere.

Har meget dårlig erfaring med de som skal ha flest mulig grove våpen med en gang.

22 lr får man låne i klubben. Jeg har ingen ambisjoner om å bli en topp skytter. Jeg skal bare kose meg å skyte uten å tenke for mye på resultat. Skjønner at det er lurt å skyte med 22 først og har gjort det i flere mnd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dessuten, de fleste en møter i pistolmiljøet har våpen de syns er "tøffe", og ikke våpen som er mest mulig optimale for å vinne med. Det samme går igjen i langholdsmiljøet også. Det er først over et visst nivå (som ikke fins i LH-miljøet) at folk fokuserer 99.9% på vinneregenskaper.

 

 

K

Dette er helt urelatert fra min side men dette sitatet er så beskrivende for mesteparten av skytemiljøet i Norge at det burde vært klistret på førstesida til kammeret.no :D

 

Helt enig!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...