Jump to content

Ruger SR22 og lyddemper


Lindy

Recommended Posts

Eg har nyleg fått meg ein slik Ruger SR22 PBT med lyddempar. Fantastisk morro sak, skyt presist når eg gjer jobben. Mitt spm går på lyddemper. Den fungerer etter intensjon, og slik eg forstår det er jo poenget at den må ha litt volum for å dempe gassar som lagar lyd. Problemet mitt er at den dekker for korn og skur, dvs det vert ikkje fri luft mellom skur og korn. Høgda har eg forsåvidt greit, sidan eg har stilt den inn sub-6, men eg må jobbe svært hardt med siktinga for å plassere dei kvite prikkane på skur og kort korrekt. Finnast det brukande lyddemper som gjer at eg ser siktene utan at eg misser effekt av demperen ? Kan ein få ferdig forhøga sikter og skur som kan ettermonterast ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg også kjøpte meg en sånn, med a-tec wave lyddemper som kommer litt i veien for siktene.

Lyddemperen forandrer treffpunktet, så for å slippe å stille siktene fra banetrening/konkurranse uten demper, til moroplinking med demper, kjøpte jeg meg disse men har ikke fått testet skikkelig enda:

http://www.ebay.com/itm/231402225417?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT, http://www.ebay.com/itm/231356469228?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Jeg leser at det ikke er så uvanlig at treffpunktet endres ved å montere lyddemper, men får også høre at den ikke skal forandre treffpunkt om alt er riktig. Hva er tilfelle? Lindy, får du forskjellig treffpunkt med og uten demperen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Jeg også kjøpte meg en sånn, med a-tec wave lyddemper som kommer litt i veien for siktene.

Lyddemperen forandrer treffpunktet, så for å slippe å stille siktene fra banetrening/konkurranse uten demper, til moroplinking med demper, kjøpte jeg meg disse men har ikke fått testet skikkelig enda:

http://www.ebay.com/itm/231402225417?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT, http://www.ebay.com/itm/231356469228?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Jeg leser at det ikke er så uvanlig at treffpunktet endres ved å montere lyddemper, men får også høre at den ikke skal forandre treffpunkt om alt er riktig. Hva er tilfelle? Lindy, får du forskjellig treffpunkt med og uten demperen?

 

Har du fått testet dette enda? Hvis ja, hva synes du? Er siktet brukbart, hva med treffpunktet, forblir det der du skyter det inn?

Gidder du laste opp bilde av den med siktet på? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser at det ikke er så uvanlig at treffpunktet endres ved å montere lyddemper, men får også høre at den ikke skal forandre treffpunkt om alt er riktig. Hva er tilfelle? Lindy, får du forskjellig treffpunkt med og uten demperen?

Man kan ha flaks slik at treffpunkt ikke endrer seg, men mest normalt så vil det gjøre det selv om alt er riktig.

Dette har med å gjøre at vekt framme på løpet endrer svingninger i løpet som oppstår ved skyting. Vekt framme på løpet reduserer svingefrekvensen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også kjøpte meg en sånn, med a-tec wave lyddemper som kommer litt i veien for siktene.

Lyddemperen forandrer treffpunktet, så for å slippe å stille siktene fra banetrening/konkurranse uten demper, til moroplinking med demper, kjøpte jeg meg disse men har ikke fått testet skikkelig enda:

http://www.ebay.com/itm/231402225417?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT, http://www.ebay.com/itm/231356469228?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Jeg leser at det ikke er så uvanlig at treffpunktet endres ved å montere lyddemper, men får også høre at den ikke skal forandre treffpunkt om alt er riktig. Hva er tilfelle? Lindy, får du forskjellig treffpunkt med og uten demperen?

 

Har du fått testet dette enda? Hvis ja, hva synes du? Er siktet brukbart, hva med treffpunktet, forblir det der du skyter det inn?

Gidder du laste opp bilde av den med siktet på? :D

 

Hei

 

Nei, har egentlig ikke fått testet siktet så jeg kan ikke si noe om det er brukbart eller ikke.

Tanken var jo at jeg kunne skyte den inn med demper og dette siktet, slik at jeg kan la siktene være i ro slik de er innskutt for konkuranse og så om jeg skulle bruke demperen kunne jeg ha montert på rødpunktsiktet som var innskutt med demperen. Men denne monteringsadapteren passer dårlig så jeg tviler på at treffpunktet holder seg ved avmontering/påmontering. Vet ikke om det er såpass stabilt at det holder seg uforandret gjennom en serie skudd en gang.

 

Tok noen bilder..

Men det var da merkelig så umulig det skulle være å legge inn bilder her, de ble jo enorme og oppned, men men.

 

20170116_190911.jpg

20170116_190915.jpg

20170116_190922.jpg

20170116_190927.jpg

20170116_190939.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har nyleg fått meg ein slik Ruger SR22 PBT med lyddempar. Fantastisk morro sak, skyt presist når eg gjer jobben. Mitt spm går på lyddemper. Den fungerer etter intensjon, og slik eg forstår det er jo poenget at den må ha litt volum for å dempe gassar som lagar lyd. Problemet mitt er at den dekker for korn og skur, dvs det vert ikkje fri luft mellom skur og korn. Høgda har eg forsåvidt greit, sidan eg har stilt den inn sub-6, men eg må jobbe svært hardt med siktinga for å plassere dei kvite prikkane på skur og kort korrekt. Finnast det brukande lyddemper som gjer at eg ser siktene utan at eg misser effekt av demperen ? Kan ein få ferdig forhøga sikter og skur som kan ettermonterast ?

 

Har en sånn... :D -Opplevde samme problemet med bruk av en A-tecdemper. Min løsning ble å borre et hull gjennom den hvite prikken og sette i en rød optiskrod , etter å ha bygget opp kornet ca 1-1,5 mm ved bruk av Plasti Dip. (sånn plastfilm...) Brukte en spiker som jeg dyppet i "svineriet"(som stinker neglelakkfjerner...) og så la lag på lag ( som en slags sparkel...) på toppen av kornet, blåste på til det stivnet og så gjentok prosessen til høyden var høy nok. -Underveis formet jeg fasongen på toppen på kornet ved hjelp av hjelp av den samme spikeren (brukte en firkanta...) sånn rett før Plastidippen stivnet.

 

Fant ut at det lønte seg å la roden stikke litt ut i framkant av kornet for maksimalt lysopptak. Ser ikke så fint ut, men , det funker... :winke1:

 

Siktebildet mitt ved bruk av demper er nå at den røde prikken akkurat er i øverkant av demperen, noe som gir et raskt siktebilde,- og så stikker det akkurat nok svart opp om demperen til at jeg kan finsikte.

 

Ps Etter å ha satt en ekstra modul på min 4 modulers A-tecdemper ble lydnivået betydelig redusert , så jeg kan nå trene "nesten lydløst" ...om jeg bare finner en trygg plass å "gjemme meg bort" ...

 

Ruger SR22 er en utrolig artig liten og presis pistol! Spiser all slags ammo og er veldig pålitelig. ...eneste minuset må vel faktisk være at man må pusse den ca hvert 500 skudd...og gi den noen dråper olje i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...