Jump to content

Noen som har en Sig P320 Compact og gidder måle litt?


Lindskog

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne ha verifisert lengde, høyde og tykkelse på en Sig P320 Compact i forhold til Sivilpistol 2. Noen som gidder?

 

Sig oppgir selv lengde 183 mm, høyde 134 mm og tykkelse 35,5 mm.

 

Sivilpistol 2 boksen er 185x135x34 mm.

 

Det jeg lurer på er om alt stemmer, om høyde er med sikter og magasin inne eller ute, og om tykkelse er med alt som stikker ut på sidene.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er rimelig evneveikt hvis det skulle være det.

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /732000484

 

Brownells selger de slik, og da jeg mailet de og spurte hvorfor fikk jeg beskjed at dette var oppe til vurdering hos POD.

 

Har ikke sjekket andre steder. Hvis jeg kan kjøpe ekstra grep hos PVAS uten pes så tror jeg det blir en P320 rimelig snart. Takk Noveske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

I lys av USAs / DODs valg av ny tjenestepistol ble jeg litt nysgjerrig. Hvordan fungerer denne plattformen (Sig P320) ifht. Norsk lovverk?

 

Jeg har skjønt utfra denne tråden at grepsmodulene omsettes fritt, men hva med løp/sleide moduler? Må man søke for alle modulene man kjøper? eller er det kun den interne ramma, samt moduler i andre/nye kaliber?

Må innrømme at jeg ikke har satt meg helt inn i konseptet, men hvis konseptet fungerer innenfor det Norske regelverket, så må jeg få prøvd en, samt satt meg litt mer inn i mulighetene som ligger her.

Om så skulle være at nye løp/sleide-moduler i samme kaliber er søknadspliktig, så er denne fortsatt interessant da det ser ut til at "compact" toppen også kan brukes på sub-compact og carry grepsramme. Hvertfall i følge denne tråden som kom opp i ett raskt søk:

http://sigtalk.com/p250-p320-modular-pistols/37574-p320-subcompact-compact-mix-n-match-combos-sizes-holsters-observations.html

 

Gitt at den passer ergonomisk, så ser jeg ett potensiale for kombinert spesialpistol, sivilpistol og en grei nok reservepistol til full-size programmene på en søknad, og til en veldig levelig pris.

Evt. helt greit primær / reservevåpen til det aller meste, med passelig utvalg av løp, sleide og grepsmoduler.

 

Noen som har erfaring med plukk-og-mix på P320?

Link to comment
Share on other sites

I følge det norske regelverket er det tre registreringspliktige deler på en P320- pipe, sleide, og rammen med avtrekker/låseflate.

Det er vel oppe til "vurdering" hos POD, men jeg kan si deg her og nå at plastskallene/grepsmodulene kommer til å bli behandlet likt som skjefteplater til HK P30 eller 1911..

 

På pistol er det sleide, ramme (i dette tilfellet metallrammen) og pipe som er reg. og søknadspliktige.

Link to comment
Share on other sites

På pistol er det sleide, ramme (i dette tilfellet metallrammen) og pipe som er reg. og søknadspliktige.

Takker for svar, men så lenge du ikke skiller mellom reg. ELLER søknadspliktig, så blir jeg ikke så mye klokere.

Jeg regner med at ekstra sett med løp og sleider blir reg. pliktige, men nøkkelordet her er "søknadspliktig". Det er vel sånn i dag også, at man kan kjøpe nye løp i samme kaliber uten å søke om dette, men vet ikke om det er tilsvarende på sleider. I følge "reklamen" så er det jo tross alt bare internal frame som har serienr.

 

Jeg har ikke noe generelt problem med å søke på det jeg måtte trenge av våpen og våpendeler, og er ikke ute etter smutthull for å omgå behovskrav o.l., men noe av problemet med dagens regelverk er jo den manglende fleksibiliteten. Jeg ser hvertfall for meg at jeg med denne typen våpen kunne kommet raskere og (forhåpentligvis)billigere igang med flere øvelser, og fått ett intrykk av hva jeg vil satse på og ikke. Skal man gjøre det samme med individuelle våpen til alle øvelser så kan det bli en lang og kostbar prosess. Det er også flott at man kan prøve seg frem med forskjellige grepsstørrelser. Jeg vet allerede hvor kjipt det er med bomkjøp, og hvor lang og kostbar bytteprosess som kan oppstå bare fordi det grepet som kjentes OK ut i butikken ikke funket så bra i praksis.

 

Men hvis POD er på saken, trenger vi ikke bry hodene våre med dette, da er det bare å vente og se. Forhåpentligvis ikke alt for lenge

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ser at Brownells.no selger P320 grepsmoduler. Det har de kanskje gjort lenge, men jeg har hvertfall ikke sett de til salgs før.

Her kreves det kjøpetilatelse på grepsmodul. Betyr dette at POD har bestemt seg for at dette er en registreringspliktig våpendel, eller er det en mellomløsning i påvente av at de bestemmer seg?

 

Rent praktisk, noen som vet hva slags "behov" man må dokumentere / henvise til i evt. søknad?

Link to comment
Share on other sites

psAico: så ikke svaret ditt til mitt innlegg før nå, beklager.

på P320 er det jo avtrekkerklossen som har serienummeret. På Glock og USP er vel dette en metallblokk støpt inn i plastramma. Derfor bør jo ikke ramma på P320 være den reg. og søknadspliktige delen. Dette blir jo litt som at en Remington 700-kasse har serienummeret og stokken kan plukkes av, men på Blaser er jo dette én del. Glock og USP = Blaser, P320 = R700? Spent på PODs vurdering..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Bestilte small grep modul til P320 Fullsize fra Brownells, da jeg har små hender, fikk beskjed å skaffe meg tillatelse fra politiet.

Har nå sendt inn våpendel søknad på grep modul til politiet.

Brownells har sendt tegninger av pistolen til POD og hevder at grep modul ikke skal være registreringspliktig våpendel, er vel opp til vurdering nå.

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om feks

SIG SAUER 9mm X-CHANGE KIT SIG SAUER P320 SUBCOMPACT

går på "pistol kvota" ?

For eksempel hvis jeg har en Sig P320 9mm kjøpt for Production, og ønsker å kjøpe meg X-Change kit til subcompact for bruk i Sivilpistol 2, er da kit'et bare en søknadspliktig våpendel eller teller det som en hel pistol og "tar opp" Sivil pistol 2 plassen, dvs. jeg kan ikke i tillegg kjøpe meg en Glock 26 ?

l_732000556_1.jpg

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...