Jump to content

US Army skal kjøpe 300000 pistoler


Torf

Recommended Posts

Kaliber ukjent..

 

Diskusjonen om anskaffelse av F35 Thunderbolt II jagerfly kommer til å blekne i forhold til dette :-)

 

"Aldri før har så mange hatt så mye å si om så lite nasjonal forsvarsevne 8-) "

 

Fra Accurateshooter:

 

It’s official… the U.S. Army is replacing the M9 Pistol made by Beretta. On August 28, 2015, the Army released the official solicitation for the XM17 MHS Pistol, a modular design that will replace the M9, the Army’s version of Beretta’s model 92. This is a big contract — the Army intends to acquire at least 300,000 pistols, all from one manufacturer.

 

According to Military.com: “One of the major goals of the MHS [Modular Handgun System] effort is to adopt a pistol chambered for a more potent round than the current 9mm[.] The U.S. military replaced the .45 caliber 1911 pistol with the M9 in 1985 and began using the 9mm NATO round at that time.” It is unclear what chambering the U.S. Army wants instead of the 9x19mm. Some pundits suggest the Army wants a larger-diameter bullet, while others think the Army is looking for a higher velocity projectile that can penetrate body armor. While the Army has not specified a particular cartridge, the XM17 spec requires that the pistol’s projectile penetrate at least 14″ of ballistics gel at 50 meters. The Army also hopes that the new pistol will be more durable and easier to maintain than the M9.

 

This XM17 solicitation document, a whopping 351 pages long, contains detailed specs for the pistol, accessories, along with performance standards. Guns.com says the specification includes accuracy standards as well as modular design requirements: “The Army said the handgun should be able to hit a 4-inch target at a 50-meter range at least 90 percent of the time throughout the gun’s lifespan. To compete in the Modular Handgun System, and the XM17 designation, the pistol needs modifiable grips, varied magazine options, ambidextrous controls, and rails for accessories.”

 

Jeg tipper Mauser C96 Broomhandle/Schnellfeuer med Tjekkisk mil FMJ er den eneste pistolen som klarer presisjons og penetrasjonskravet på 50m :-)

Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert trenert ut i det evige, også lander de på Beretta 92A3 i 9mm selv om det var et av de største argumentene for nytt håndvåpen.

 

I min lille drømmeverden hadde jo følgende skjedd:

 

-Det amerikanske forsvaret går til innkjøp av 300 000 stk FN Five Seven

-NATO følger etter og innfører 5.7mm som standardkaliber

-Norge flommer etterhvert over av dette kaliberet og kompitable enhåndsvåpen til sivilt salg :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nhd:

 

Dette har ingenting med fornuft å gjøre. Kun amerikansk najonalfølelse. Diskusjonene rundt valget av Beretta inneholdt ord som "forræder", "landssvik", etc. :-)

 

10mm er sjanseløs på penetrasjonskravet. Da bir det heller 9x25 dillon.

 

Tjekkisk 7,63 mauser FMJ surplus er totalforbudt i USA pga penetrasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tjekkisk 7,63 mauser FMJ surplus er totalforbudt i USA pga penetrasjon.

 

Det er riktignok import som er forbudt. Det er enda overskuddsammo (helmantlet) som er å fås kjøpt.

Du tenker sikkert på 7,62x25, da tsjekkerne aldri brukte tyske patronen 7,63x25 Mauser, men russiske 7,62x25 Tokarev (i bl.a. CZ52-pistolen og Samopal vzor 24 og 26-MPene (russerne i Tokarev 33, PPSh-41, og PPS-43))

Sistnevnte er ladd mye hardere enn den tyske patronen. Ikke noen knallidé å skyte dem i en C-96, med mindre du ønsker spontan demontering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt kombinasjonen i en 712 schnellfeuer. Den tok ikke skade av et par hundre skudd. Sen produksjon så den har muligens bedre stålkvalitet.

 

Jeg har sett resultatet av å bruke 9mm i en 7,63 C96. Hele greia låste seg. Den gikk ikke i småbiter.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke vanlige kalibere er det egentlig som tilfredsstiller kravet?

 

H&K drev visst å utviklet en pistol i 4,6x30, tilsvarende i vår MP7. Mener den het UCP. Kanskje de vil gjenopplive den. I så fall er det vel ikke usannsynlig at vår egen P80 kan finnes på å byttes ut i den på sikt.

 

Det eller 5,7 er vel i teorien aktuelle kandidater? Jeg sier i teorien, fordi det skjer vel neppe igjen at en Europeisk produsent blir leverandør til US Army.

 

Bare noen høylytte tanker fra min side...

Link to comment
Share on other sites

Neida, det var jo en overdrivelse fra min side. Den sprenger nok ikke i fleisen. Kan vel sammenlignes litt med Krag, du får ikke akutt panneakupunktur av sluttstykket ved å skyte ammunisjon med høyere trykk enn anbefalt. Men du risikerer å lage fy-fy etter hvert.

 

Ang. HK UCP ble den skrinlagt nettopp fordi 4,6x30 ikke fungerte tilfredsstillende i en kort pistolpipe.

5,7x28 sies også å ha en mye bedre ytelse i den lange pipa i sivile P90S, enn den kortere originalen i P90.

 

Av 5,56 i pistolkaliber finnes allerede .224 Boz (som interessant nok er på forbudslista i Norge, sammen med 5,7x28, 4,6x30, og 12,7x99, selv om det er svært vanskelig å finne skarpe patroner i kaliberet..)

Link to comment
Share on other sites

Av 5,56 i pistolkaliber finnes allerede .224 Boz (som interessant nok er på forbudslista i Norge, sammen med 5,7x28, 4,6x30, og 12,7x99, selv om det er svært vanskelig å finne skarpe patroner i kaliberet..)

 

 

Den lista du refererer til eksisterer ikke. Ja, 12,7x99 er forbudt ved lov, men 5,7, og 4,6 + boz er kun gitt som eksempler på kalibre som "antas å være utviklet for å penetrere beskyttelsesutstyr" og dermed bryter ved loven rundt panserbrytende ammunisjon. Det faller jo på egen urimelighet i all den tid den egenskapen kun eksisterer ved bruk av rett prosjektil. Forøvrig ikke i lovverk, men et rundskriv (punkt 4.2.1).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da var valget tatt:

 

"

 

Sig Sauer Inc., Newington, New Hampshire, was awarded a $580,217,000 firm-fixed-price contract for the Modular Handgun System including handgun, accessories and ammunition to replace the current M9 handgun. Bids were solicited via the Internet with nine received. Work locations and funding will be determined with each order, with an estimated completion date of Jan. 19, 2027. Army Contracting Command, Picatinny Arsenal, New Jersey, is the contracting activity (W15QKN-17-D-0016)."

 

https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1054538

Link to comment
Share on other sites

Vel, når Beretta var best som kastevåpen var det kanskje på tide :?::wink:

http://edition.cnn.com/2017/01/19/polit ... index.html

Ser også at sksbehandlingstiden er tilnærmet lik den her på berget. Likevel så rakk de å ferdigbehandle minutter før en ny og proteksjonistisk president blir svoret inn. Hmm. Kanskje noen lobbyister fra f.eks Ruger eller S&W lurer i kulissene?

Link to comment
Share on other sites

Dem er nå litt omstendelige over there.

Nå har vel de ulike grenene der borte like mange forskjellige håndvåpen som jakkemerker på uniformene sin og flagg til de ulike gruppene i forsvaret he he.

Må jo kompleisere ting no så voldsomt i forhold til hva de har og hente.

En pistol er jo enten et sekundærvåpen eller et våpen til for eks de som er i støttefunksjoner som arteleri eller militærpoliti til selvforsvar i ytterste konsekvens.

Navy seal gikk vel nylig fra sig sauer til Glock 19.

Sette igang en så stor prosess for no så ubetydelig er jo bare Amerikanere som klarer.

Greit at m9 var klar for utskiftning og er et våpen som ikke er helt optimalt lenger på grunn av grep som ikke passer en stor gruppe og knotete decokker.

Men burde ikke være værre en og gått for Glock 19 eller 17 så har de et våpen som virker og er rimelig i innkjøp.

Skal og sies at flere av de som var i støttefunksjoner som ble sendt til Afganistan og Iraq med kun m9 en sin ikke hadde skutt et eneste skudd med den før de ble sendt ut og mange hadde kun et par magasiner til trening.

Link to comment
Share on other sites

Det billigste er vel fort vekk innkjøpet da de har hatt eget program på dette i flere år nå.

Er som jeg sa over at gud veit hvor mange forskjellige pistoler de forskjellige grenene der over har.

Og igjenn er det fantastisk og ekskludere glock på grunn av finger groves for det er klart det er av større betydning en at de som blir sendt i strid faktisk har skutt med våpenet he he.

Men er klart dette er stor organisasjon og her er det politikk som over alt inn i bildet.

Når jeg nevnte Glock så tenkte jeg det ville vært billigere og kontakte noen nato alierte og se på testene de har kjørt som vel er ganske mange og gode og konkludert at detta virker vi handler.

Tydeligvis godt nokk for navy seal

Link to comment
Share on other sites

Finnes det egentlig noe mindre interessant enn hva amerikanere mener om håndvåpen?

Isolert sett, helt uinteressant hva det amerikanske forsvaret bruker. Men så store kontrakter kan påvirke hele industrien, og dermed det utvalget vi finner i butikken. Det har jo også poppet opp ganske mange MHS inspirerte varianter på markedet de siste årene.

Om dette er bra eller dårlig kommer an på øyet som ser, men etter som Hr. Gaston absolutt ikke hadde hånda mi i tankene når han designet sin plastikkpistol, så trur jeg det var en bra ting at DoD ikke bare diltet etter spesialstyrkene og valgte G19. For skattebetalerne derimot...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Back on topic, da går det kanskje an for oss sivile å få tak i en M9a3 da, siden uncle Sam ikke ville ha den. Den synes jeg er tøff ihvertfall. Og jeg bryr meg ikke om at M9 er utskjelt :-)

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Du er ikke den eneste, så jeg kan fortelle deg her og nå at det finnes veldig mye som er enklere å få tak i..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...