Jump to content

SIG Sauer Tråden


MetalMorty

Recommended Posts

Etter et kjapt søk så kunne jeg ikke finne noen egen dedikert SIG Sauer tråd! Så jeg tenkte likegodt å se om det var stemning for noe sånt.

Her kan vi jo dele erfaringer, både gode og dårlige,tips og triks, skrytebilder og ellers alt mulig rart angående denne våpenfabrikanten. :)

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte å starte noe lignende med Tanfoglio, går trått men noen innlegg iblandt blir det jo.. For min del skulle jeg ønske forum ble mere segmentert, typ;

 

Håndvåpen - pistol - Brand -

Håndvåpen - revolver - Brand -

 

Osv..

 

Samme f.eks under kammerlader;

 

Ladning - håndvåpen - kaliber -

Link to comment
Share on other sites

Flott initiativ.. Jeg får ikke nok av Sig Sauer!

 

Hadde en x-six for noen år tilbake.. Skal kjøpe ny nå etterhvert, men fortsatt litt usikker på hvilken jeg skal kjøpe.. X-six mastershop ppc, eller supermatch..!

 

Et bilde av den jeg solgte, om ikke annet..

QfNTWds.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har både en P220 X-Six i .45 ACP (SIGrid) og en P226 X-Series Match i 9mm (SIGrun). Byttet sikteblad på begge til en litt større åpning. G-10 skjefte på begge, samt rett avtrekker fra Supermatch. Så lenge jeg gjør det riktig med siktebilde og avtrekk, så samler de begge hull i hull. Full demotering tar kun 15 minutter, det å samle de sammen igjen tar mye lengre tid. Heldigvis er det ikke behov for å gjøre dette særlig ofte. Ingen spesielle funksjonsfeil å snakke om. Er godt fornøyd med begge pistolene. Konkurrenten Pardini pinglepang har nok lavere kjernelinje, men etter litt prøveskyting med en slik italiener, så holder jeg meg til de tyske.

p226_match

sig_220

SIGrun_strippet

Link to comment
Share on other sites

Jeg får legge inn min også :D. En X-Six Supermatch som jeg kjøpte i august. Har skutt ca 2000 skudd med den uten en eneste funksjonsfeil. Gjør jeg jobben bak så er det hull i hull. Min håndvåpenkarriere startet i desember i 2013, og Sigen er min første grovpistol så har ikke all verdens erfaring og trening ennå,men har da likevel skutt 551 poeng på friskyting. Det er jeg veldig fornøyd med :)

IMG_4025_zps735ccff7.jpgIMG_3826_zpsf4f0e22e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg også skulle nevne litt om rigg. Jeg kjøpte ikke lenge etter en rigg fra Capsicum..var helt grei den,men jeg synes pistolen hang å slang litt på hofta. Nå har jeg skaffet meg Double Alpha Race Master hylster med magnetic insert. Kan justeres alle tenkelige veier. Et mye bedre hylster,og ikke minst Pro beltet fra samme fabrikat, det går for å være det stiveste beltet som er å få tak i. Gud bedre for en forskjell!! Er ingen slenging på pistolen nå nei,så den riggen er jeg meget fornøyd med :)

Link to comment
Share on other sites

passet sig inserten til racemastern altså til x-six supermatch?

 

har speedsec6 nå, den henger og dingler og bare surrer rundt, er ikke veldig happy, men bruker racemaster magnetic til praktisk, har 2 komplette rigger og 3 inserts... hmmm

Link to comment
Share on other sites

Bra tiltak.

 

Godt fornøyd med min Sig P210 Silver Target, originalen hadde mytiske egenskaper, designet som militærvåpen men ble etterhvert mer en konkurranse pistol med merksnodige kreasjoner for å få 6" løp/siktelinje. Mitt våpen er nyprodusert etter at våpenet var re-designet slik at det kunne produseres med moderne maskiner og minst mulig håndarbeid. Jeg elsker at våpenet er klar til bruk rett ut av esken, den leveres med flott avtrekk med minimale justeringsmuligheter. Jeg kunne dog ha lyst på originale grepsplater av nyere dato med mag utløser og sikringsfløy, aner ikke om de passer "ny" designet ramme. Spurt Nill men aldri fått noe svar, Noen her som vet :?: Personlig mener disse grepsplatene er feildesignet, de har glatt backstrap, mao det var design avdelingen som vant den kampen.

 

Stort sett er våpenet foret med hjemmeladd ammo ladet til IPSC faktor ca 128 = svak ladet etter en resept jeg har brukt i minst 10 år. Skutt både med RN kuler og TC kuler. Enkelte ganger vil ikke RN kuler kamre i det hele tatt, TC kuler kamrer stort sett. MAO våpenet er kresen på ammo og mine paroner er 28,8 mm og ca 2mm lengre enn det andre lader sin ammo for dette våpenet.

 

DSC00029_zps01a92a07.jpg

 

DSC00026_zpsdbf938cc.jpg

 

DSC00022_zps4a7dbba1.jpg

 

DSC00021_zpsb5167094.jpg

 

DSC00020_zps65c81885.jpg

 

DSC00015_zps0bbed7b8.jpg

 

DSC00013_zps657542aa.jpg

 

DSC00012_zpsb0b98d6c.jpg

 

DSC00009_zps2c86c186.jpg

 

DSC00007_zps13c12356.jpg

 

DSC00005_zps37217286.jpg

 

DSC00002_zps301dffc1.jpg

Link to comment
Share on other sites

håper på å bli medlem av denna klubben selv ila sommerferien:)

 

planen er å importere en Sig Sauer scorpion 45acp ifra huntershouse(så sant den ikke dukker opp hos en forhandler i norge innen den tid).

ellers så står en Sig Sauer Spartan høyt på ønskelista, men den er umulig å oppdrive så sant man ikke finner en som ikke trenger sin:)

Link to comment
Share on other sites

Skriver under på at de originale treskjeftene til SIG er glatte. Bildet under viser P220 grepet. Glattere en et vått stykke Lano.

sig_org

 

Jeg har tilsvarende Nillgrep på min 210 Supertarget, og har vurdert å sende den til børsemaker for nettskjæring av bakpartiet, men det er mulig jeg bare ordner noe provisorisk med skateboardtape nå som feltsesongen er like rundt hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

Svar fra HH

 

18.03.15: Hej Knut og tak for din mail. De originale Neuhausen greb passser

ikke. De kan måske tilpasses, men da vi ikke har prøver, ved vi ikke hvor

omfattende det er. Der skal minimum slibes ud for oven så den passer til

rammen, samt fjernes lidt så der er plads til magasinudløseren. Mvh Carsten

 

Jeg vet at originalt grep heller ikke har nettskjæring av backstrap, men grepet har langt mindre omkrets og fylde. Jeg har holdt i en 4-5 originale Neuhausen, og alle har grep som passer meg bedre enn nyutviklet grep.

Link to comment
Share on other sites

Min første Sig Sauer

 

Pent brukt P226 , 18 skudds MecGar magasiner og Houge Alu grep.

 

Fått unna noen hundre skudd i denne, ikke helt kompiss med den enda, men behaglig å skyte med, så lengt testet med Fiocchi 123gr

 

Planlegges brukt til Dynamisk, Prod div.

 

sig.jpg

 

Vurderer helt klart flere Sig pr nå, bla 1911.

Link to comment
Share on other sites

Har et slikt tospann jeg og. 8)

 

sigs.jpg

 

P226en har fått Hogue G10 i stiplet utførelse da jeg synes de originale var relativt glatte. Den virker å være særs lettdreven og funksjonerer fint og samler godt med hjemmeladninger ned mot 125 i faktor. Lite rekyl, men soter endel...

 

P220en er original, men vurderer en rett avtrekker lik P226en har. Skikkelig kosepistol og hadde ikke vært for at en er mer interessert i hvor hylsene spretter enn hvor på skiva man treffer så skulle jeg brukt den til alt... Utrolig hvor myk rekyl selv med fabrikk ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er begrenset hvor bra jeg får det til med mobilkameraet uten dagslys, men Hogue har fine bilder her;

http://www.hogueinc.com/store/products/ ... kgray/8614" target="_blank

De har fått endel flere alternativer nå som de har begynt å lage til nye x-serien.

 

Har et i Pirhana også, men mest fornøyd med stiplet. Pirhana ser dog ut til å fungere noe bedre i regnvær.

 

Ikke fått pris på rett avtrekker, men forvent ca. 120EUR. (Triebel.de)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Heisan, et lite spørsmål til dere, går med planer om å kjøpe en X-SIX men sliter litt med å finne forhandler? Må man utenlands?

Prisen er jo lavere i Danmark, men valutakursen går jo ikke i vår favør, så gevinsten er vel ikke akkurat stor.

Link to comment
Share on other sites

Nei, sleiden slipper du frem ved å sette i nytt magasin og dra sleiden tilbake og slippe. Nå er riktignok rekylfjæren ganske slapp på en P226 x-six så det er ikke så mye trykk mot stoppen, men du risikerer å slite på sporet i sleiden som stoppen huker i ved tomt magasin.

 

Det er heller ingen øvelser hvor du vil bruke en x-six og har behov for å skyte tomt og samtidig ha überhurtige magasinbytter.

 

Finnes mange venstrehendte sig-skyttere...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Supermatchen har som sagt rett avtrekker, Matchen har en "skeletonized" og buet avtrekker. På supermatchen er det også G10 grepsplater og en litt annerledes takedownlever. Skal visst være ikke være så lett å vippe ned utilsiktet. Ikke aner jeg om det er noe problem på andre SIGer at takedownleveren er lett å komme borti og vippe ned.

 

Personlig liker jeg den rette avtrekkeren veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ingen øvelser hvor du vil bruke en x-six og har behov for å skyte tomt og samtidig ha überhurtige magasinbytter.

 

Jo det er det.

 

7 og 15 yards skyting i PPC, der skyter en tomt og magasinbytte bør være så hurtig en bare klarer. Spesielt på 15 yards, der er det en fordel å skifte magasin fort for å ha bedre tid til å sikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å ta med et forbehold om akkurat de to holdene på PPC dette da jeg skrev innelegget mitt... For han det var rettet til stemmer det nok likevel. :lol:

 

På de holdene på PPC så veksler jeg nok litt med både sleidestopp og racking alt etter dagsformen. Alle andre hold drar jeg i sleiden.

 

Er heller ikke så veldig bekymret for slitasje på en rustfri 9mm med så slakk fjær som en P226 x-six. På P220 x-six`en min i .45 er det et helt annet trykk mot sleidestoppen, så kraftig at det er knotete å bruke den lille stoppen som er der til å slippe ned sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å ta selvkritikk, med ferie og sykefravær har det hopet seg opp en god del ubesvarte mail.

Å komme gjennom på telefonen har ikke vært enkelt.

Vi står på så godt vi kan og jobber oss metodisk gjennom mailboksen daglig.

 

Stalltips for å nå oss på telefon er å ikke ringe mellom 1200-1500 når alle andre ringer.

Jeg tror knapt vi har et anrop som vi ikke får besvart fra 1530-1700/1800, men fra 1200-1500 kan det være vanskelig å komme gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...