Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Ikke som jeg vet. Men vi og kretsen har vel 1+år snakket om at det burde arrangeres dommerkurs slik at alle klubber fikk dommere. Nå var vi lei av å vente på at noe skal skje så vi meldte oss igang. Så det blir selvstudium fremover og e-læring prøve. Selve kurset er tenkt holdt her i varangerbotn eller Tana Bru, I Varangerbotn har vi tilgang til gratis kurslokale og i Tana Bru er overnatting.

 

Det mest spennende for sesongen blir FSU.no sin vintercup, hurtig fin. Klubbene må approbere hurtigfin stevne i bestemte uker, første 20 oktober for vår del, utover vinteren. Utfra dette så lager FSU en sammenlagt resultatliste. (Ble litt usikker på datoen siden vi har fått beskjed om 20 oktober og terminlista sier 25 oktober). Ta kontakt med FSU.no å få detaljer. Vi som bor litt i utkanten ahr problemer med å måle oss med de beste, hvor gode er vi egentlig. På baneprogrammene er det ikke så farlig. Men på feltskyting er det helt katastrofe, nivået er altfor lavt, Kun Kirkenes har feltløype som holder sør norsk standard. Vi har muligheten til å etablere slik løype, men klubben er liten og vi har vansker med å mønstre nok arbeidsdyktige. Vedlikeholdet som ble tatt på innebanen var et stort løft for klubben, men det har blitt jævlig bra faktisk. Nesseby Kommune er en "JA" kommune å stiller opp så langt de kan, vi er tross alt bare 950 innbyggere i kommunen. Det neste store er elektroniske skiver, 9 standplasser inne, vet ikke hvor mye ute (skytterlaget). Så da skyves det vel ytterligere på feltbanen fordi vi ikke klarer å jobbe frem flere store prosjekt samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Skytesesongen 2015/2016 er over og fom 1/1-2017 skyter jeg i følgende klasser:

 

Standardpistol klasse C

 

VM Finpistol klasse C

VM Grovpistol klasse D (skutt med Sig p210 i 9 mm = ikke konkurransedyktig)

 

Hurtig fin klasse B

Hurtig grov klasse D (skutt med Sig P210)

Hurtig Militær klasse B

 

Finfelt klasse B

Grovfelt klasse B (skutt med Sig P210 i 9 mm =altfor dårlig nivå på skytingen og løyper)

Militærfelt klasse A (Det hadde aldri skjedd om jeg bare konkurrerte på de store stevnene på østlandet)

 

Klarte også 274 poeng i NAIS fin, fikk ikke skutt NAIS grov i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, kunne like godt vært hjemme. Standardpistol, 478 poeng, veldig skjelven. Båret litt ved, skjønnhetssøvn, våknet etter 1 time dyvåt av svette og med smerte. Tok et gloheit bad å dro på trening.

 

Skal i morgen ta et røkk å bli ferdig med veden her hjemme. Da skulle ikke det ihvertfall lage krøll på trening og konkurranser.

 

Støvtørk og olje.

Link to comment
Share on other sites

Var barnepike i går og kvelden ut, tre bleieskift og fem matinger med tåteflaske med 14 på måleflasken er litt usikker hvor mange mml det egentlig er men barnet ble mett. Pusset våpen mellom matninger og de er nå klare til neste treningsøkt. Forøvrig litt usikker når neste trening blir da ryggen er litt i ulage for tiden men skal til leger, det var 14 dagers ventetid på time så jeg sitter i stolen og tørrtrener med avtrekk. Hadde oljeskift på bilen og nabo hjalp meg, spilloljen fungerer faktisk fint som våpenolje. Har nye sikter så forventer mer poeng ved neste trening men resultatet skal jeg komme tilbake til neste gang. Har stått tidlig opp i dag og skriver litt her men velger å sove litt til nå. :P:P:P

Link to comment
Share on other sites

Først hadde vi liten dugnad, halvårssjekk av kulefanger på banen + litt rydding. Alt OK.

 

Treningen bestod av VM finpistol, frustrerende på presisjonsdelen, flere napp ned i 4-5. Justert opp treffpunktet 5 knepp igjen (jeg justerte det ned da jeg endret grepet), så nå er det i samme høyde. Det gikk bedre da jeg begynte å skyte raskere.

 

Hadde 2 klikk, utmerked anslag på hylsa, gikk av på andre forsøk. Noe enn må regne med når enn skyter CCI Standard.

 

Søndag er det Standardpistol og Finpistol stevne i Vardø.

Link to comment
Share on other sites

Han ville nok bare provosere, han har nok ikke lært konseptet om å la være å lese dersom enn ikke liker innholdet.

 

Jeg har tidligere brukt motorsagkjede olje på pistol etter anbefaling fra en dyktig dynamisk skytter. Denne oljen skal henge på metall som beveger seg raskt rundt sverdtuppen = har god vedheft, tåler varme, og beskytter mot rust. Koster "ingenting" i forhold til våpenolje. Motorolje fungerer også utmerket har jeg hørt uten å ha prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Trening, hurtig fin, jeg klarte 507 poeng med 1 bom og rakk ikke 1 skudd på 6 sekunders serien. Når jeg blir stressa pga tiden så kommer feilene tilbake, tar avtrekk med hele hånda = skudd opp til høyre.

 

Torsdag er det hurtig fin stevne som inngår i norgeskuppen som styres av FSU.no.

 

Problemet vårt var at styringsboksen vår bare har skivene vekk i 3,5 sekunder etter klar kommando. Men vi har testet Android appen "SkyteProgram" som en i klubben har vært med å utvikle. Vi brukte 1 time på å koble oss inn på det gamle systemet med en WIFI modul. Selve skivetrekket fungere som det skal. Appen har skytekommandoer via bluetooth høytaler, disse var ikke 100% synkront med skivetrekket. Så litt småplukk igjen så blir dette svært bra. Du kan styre det hele med Android telefon eller nettbrett.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært Hurtig fin stevne som inngår i Norgesserien. Jeg klarte 526 poeng som fordelte seg slik:

 

(47 prøveserie) 43, 40, 42, 42, 48, 45, 43, 39, 45, 44, 46, 47

 

Vanlig progresjon, begynner utmerket på prøveskudd, konkurranse nerver, finner formen men detter i gjennom på egnkelte serier men stabiliserer meg etterhvert.

 

Enda godt jeg ikke har Pardini. Ingen problemer med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært approbert Hurtig fin stevne som ikke inngår i NSF sin vinterserie. Jeg klarte 537 poeng, Knakk sammen på slutten ellers hadde jeg klart målet mitt, klasse B = 540 poeng eller mer.

 

poengene var (44 prøveserie) 47, 47, 40, 44, 47, 45, 45, 44, 47, 44, 47, 40

 

Eneste endring for meg var en times middagslur og ingen astmamedisin før stevne. Ikke tilfeldig at ikke skiskyttere tar samme medisin som Sundby selv om de også har astma.

 

Idag ble det skutt flere 50 serier. Kirkenes stilte med sin beste skytter, å han vant. Vi hadde hentet inn kvinnelig skytter for om mulig å bringe han ut av fatning, men det gikk ikke. Eneste håp er at innebanen i Kirkenes blir stengt, da melder han seg inn hos oss.

 

Støvtørk og olje. Matchgun kommer trolig i morgen på ultralydbad.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på terminlista for Finnmark melder følgende spørsmål seg: Sender man ikke inn resultatlister til NSF i Finnmark? Er det ikke tradisjon/kultur for sånt? Dere har 19 stevner som (sannsynligvis) har blitt avholdt uten at resultatene er blitt sendt inn.

Link to comment
Share on other sites

Det er propp i systemet som ikke bare stopper resultater fra å bli sendt inn. Stor frustrasjon her også.

 

Matchgun har vært innom for UL bad. Han har brukt seig våpenolje og ikke smurt tilbringer (funker ala halvauto hagle). 2 dråper olje på vippepunktet for tilbringer ga følbart resultat. Resten blir nå også smurt med lett våpenolje ala remington olje.

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at vi har opprettet en lukket facebook gruppe "Pistolklubber i Finnmark", for å bli medlem må du være medlem i pistolklubb i Finnmark. Der offentligjøres resultater samme ettermiddag/kveld som stevne har vært. Men det hjelper jo ikke klasseføring og aktivitet krav i forbindelse med våpenkjøp.

 

Anbefaler slik facebook gruppe, det letter informasjonsflyten betydelig og info stopper ikke pga propp i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikke noe vanskeligere å sende resultatlista som vedlegg i en epost til resultater@fagkomite-pistol.no enn det er å legge dem ut på FB? Her i Troms trenger vi ikke ei slik gruppe, da vi har epost som fungerer.

 

Åpenbart er det et problem. Det samme gjaldt i 2015, det ble lovet bot og bedring men lite har skjedd, i alle fall på terminlista.

Link to comment
Share on other sites

Det eg trur Domino her vil frem til er.

Den samme personen som legger ut lista på Facebook, kan sende ein Mail med resultatlista som vedlegg til resultat mailen til fagkomité pistol. Den samme mailen skal også sendes til kretsen og dei klubbene som har stilt med skyttere.

Dette er den fremgangsmåten vi i min krets benytter.

Link to comment
Share on other sites

Det eg trur Domino her vil frem til er.

Den samme personen som legger ut lista på Facebook, kan sende ein Mail med resultatlista som vedlegg til resultat mailen til fagkomité pistol. Den samme mailen skal også sendes til kretsen og dei klubbene som har stilt med skyttere.

Dette er den fremgangsmåten vi i min krets benytter.

 

Ulempen er at det er klubben som sender til kretsen, så sender kretsen det videre til NSF. Klubben har vel i utgangspunktet ikke anledning til å sende direkte til NSF. Det samme approbering av stevner.

 

Men som en over her nevner, mulig løsningen er nær. Via Facebook er det oppfordret til å registrere seg på "min idrett" hos Norges Idrettsforbund. Dynamisk skyting har jo hatt fungerende systemer i årevis for å håndtere påmelding og resultater. Da blir det ryddige forhold når det gjelder klasser osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje hukse å ha lest noko om at resultatlister skal inn til krets først. Med mindre det er sjølve kretsen som har vedtatt det. Einaste eg kan komme på, er at oppmelding av stevner og forandring av terminlista, skal gå via krets. Ingenting om at resultata skal.

Men siden kretsen ikkje fungerer, hadde det vært bedre å sende direkte.

 

Når ny løsning er på plass slipper vi dette problemet.

Men det er som er enda meir gledelig, er at klasseføring blir automatisk :D

Link to comment
Share on other sites

Norges Skytterforbund - Fellesreglement:

 

2.4.2.5 Intet stevne eller mesterskap er formelt avsluttet før resultatene er kunngjort på behørig måte. Resultatlister skal sendes forbundets sekretariat, til de kretser som har hatt deltagere med, samt deltakende lag. Listene sendes pr. e-post eller brev, hvis de sendes pr. brev skal forbund og kretser ha to eksemplarer av listene.

 

Utsendelse av resultatlister skal skje innen en uke etter stevnets slutt.

 

Når juniorer deltar i høyere nasjonale klasser, skal stevnearrangøren tilføye “Jr” på resultatlisten etter skytterens navn. (For pistol tilføyes også aktuell veteranklasse bak skytterens navn på resultatlista.)

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, elendig dag og elendig skyting. Standardpistol som trening til torsdagens stevne som inngår i Finnmarksserien. Dårligste poengsum var 28 poeng og jeg hadde flere 38 og 39 serier.

 

Bare jeg som har startet på dommerkurset, tegner dårlig det. Fått en orientering om prosjekt elektroniske skiver, prosjektet er på skinner.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært stevne i klubben vår, standardpistol, stevnet inngår i finnmarksserien vi skal kjøre i finnmark i tillegg til norgesserien i hurtigpistol, der lille Tana og Nesseby pistolklubb (18 medlemmer) er på 8 plass etter 1 runde. Jeg skjøt bare 476 poeng idag, men ettersom jeg var eneste deltager i klasse C så vant jeg. Jeg har i lang tid hatt store smerter i føttene, å da er det vanskelig å konsentrere seg.

 

Mulig vi er noen som skal møtes for våpenpuss av klubbvåpen på lørdag. Mulig vi får damebesøk av 2-3 damer på treningen tirsdag. Sist vi hadde damebesøk ble det bare klikk og funksjonsfeil på klubbvåpen. Det er vist 3-4 år siden klubbvåpen er renset og smurt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble ikke noe trening på meg på tirsdag, og ikke noe deltagelse på dagens stevne som inngår i norgesserien hurtig fin. Pistolen er formelt lånt ut 3 uker til en som kan nyttegjøre seg skikkelig våpen. Jeg har altfor mye skjelving i muskulatur til at det har noe hensikt å møte opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tilbake pistolen for en uke siden, men har ikke rørt den.

 

Snørydding og Sjakk VM gjorde at det ble minimalt med søvn, så har sovet på dagen. Rakk og spise før jeg dro på banen for å skyte vår runde i Finnmarksserien - Standardpistol. Aner ikke resultat men tror ikke det ble mer enn 450 poeng.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var igår å trente, begynte ganske bra. Beste prestasjon var 3-kløver inne i sentrumstieren. Er skjelven + at det kommer støt fra skulderen = umulig å holde våpenet "stille" = må bare konsentrere seg om avtrekk..

 

En høyst nødvendig støvtørk og olje.

Link to comment
Share on other sites

Vært på tullestevne, ribbesmellen, i klubben. Programmet er en serie med 150 sek, duell, 20 sek, 10 sek, 8 sek, 6 sek, alt på presisjonsskive. Vi teller bare treff i svarten, og de tre beste skyter på et bilde av ribbe der svorstykkene har poeng opptil 20. Jeg fikk 4 plass å dermed ikke premie eller klem fra prinsessa.

 

Men dagens høydepunkt var testskyting av amerikansk modell av Labradar. Mine CCI standard var jevne og raske med hastighet i området 962 - 967 fps. Labradar funket utmerket og grei å bruke med tanke på at bruksanvisningen ikke var åpnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikke holdt i våpenet på 3 uker. Idag var det Hurtig fin stevne. Politiet har benyttet romjula til å skrive brev, så det var nye medlemmer og mange deltagere på dagens stevne. Døgnrytmen er helt bort i natta, men passet perfekt til dagens stevne. Medisinbruk og smerter gjør meg skjelven, så jeg var veldig tungpustet fordi jeg ikke brukte forstøver apparat annet enn idag tidlig.

 

Det ble 2 prøveserier siden en hadde kjøpt et ny Pardini (med 32 sett i tillegg) som var uprøvd.

 

På første prøveserien hadde jeg 3 tiere (150 sekunder), å på andre hadde jeg 49 poeng (10 sekunder skytetid). Men når konkurransen startet ble det dårlig, klarte en 50 serie i en 6 sekunder serie. Men hadde også 2 bom på 6 sekunder serie pga sent skudd.

 

Har vært så skjelven at jeg bare ga opp å finsikte, konsentrerte meg om avtrekk.

 

Ingen problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag har klubben vår arrangert stevne i grenene Standardpistol og NAIS fin. Vi er enige om at det er en fantastisk utvikling i skyteferdigheter de 2-3 siste år.

 

Under prøveskudd fikk jeg klikk, veldig godt anslag på patronen, så det er nok noe enn må regne med når enn bruker CCI Standard.

 

I Standardpistol klarte jeg 501 poeng, personlig rekord er 505 poeng, så jeg fortsetter i klasse C. Jeg hadde en 49 serie på 10 sekunder skytetid, ca 2mm unna 50 serie. Jeg prøvde å skyte normalt å bruke skytetiden. Men jeg har smerter og skjelving så det gikk ikke, gikk derfor over til å skyte raskt, da ble alt så meget bedre.

 

I NAIS gikk det veldig bra, 284 poeng, vi var 2 på samme poengsum men han hadde flere innertiere, så det ble 3 plass. Vinner hadde 286 poeng. Jeg hadde 2 x 50-serier, duell og 10 sekunder skytetid.

 

Da har det vært i avisen at vi og skytterlaget skal oppgradere til elektroniske skiver med en kostnadsramme på 1,3 mill. Det jobbes med at vår klubb skal arrangere feltstevne i Båtsfjord, vistnok et veldig bra anlegg der.

 

Jeg har levert inn en bunke med søknader, reservevåpen fin (evt vekselsett), grovpistol .32 (evt vekselsett), revolverfelt 38. magnum 1 revolver i .357mag, hagle o/u, rifle 222/223. Egentlig ønsker jeg meg grovpistol, umulig å konkurrere mot .32 våpen med 9 mm, men det koster det samme å levere en søknad og 10+++.

 

Våpenet har fått støvtørk og olje. Skulle egentlig ha hatt storrengjøring men har ikke ork.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er det 1,5 mnd siden jeg har holdt i våpen, har idag skutt hurtig fin som del av norges serien. Klarte 522 poeng, fikk en bom fordi jeg skjøt for sent. Begynte med noen 47 serier, men etter det gikk det bratt nedover. Lånte bort pistolen. Ingen problem eller feil på ammo eller våpen.

Fikk tilbake våpensøknadene, de var ikke fornøyd med at jeg hadde skrevet kaliber 222 eller 223 (Jeg eier ingen rifle fra før) samt kaliber 12 eller 20 hagle o/u (jeg eier en halvauto fra før i kaliber 12). På fin og grov pistolene hadde jeg oppgitt Pistol eller vekselsett, det har jeg endret til pistol. Vedlegget fra klubben var også av gammel type og aktivitet var ikke dokumentert. Har nå lagt ved utskrift fra fsu.no. Har ikke hatt ork til å ta tak i det før nå, formannen skulle bruke noen dager på å fylle ut klubbvedlegget. Så sånn går nu dagan.

Hadde med egenproduserte tørka hjorte- og reinhjerter, begge deler fikk godkjent stempel av alle så jeg er lykkelig.

I skytterlaget gikk jeg standplass leder kurs før jul, tok praksis sist helg. Fikk ikke noen klager men takk for hjelpen. Sagt meg villig til å delta på stevner og evt jaktprøve skyting.

Edited by Think!
Link to comment
Share on other sites

Nytt stevne, finpistol og NAIS fin. I Finpistol hadde jeg 496 poeng, sist av alle uansett klasse og kjønn. Forklaringen jeg har bestemt meg for er at jeg kjørte skytingen samtidig som jeg skjøt selv. Ble bare rot på siste duell serie, fikk inn 4 dårlige treffere og rakk ikke siste skuddet.

I NAIS fin tapte jeg 3 plassen på antall innersoner,  vi hadde hadde 275 poeng.

Alt som sies blir tolket. Å min tolkning er at jeg skal konsentrere meg om å bake og overlate skytingen til de som kan.

Fått våpensøknadene tilbake fra formannen, planlegger tur til lensmannen på tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fredag kveld hadde vi pussedag på klubbvåpen, noen år siden sist så de var møkkete. Pardini trenger ny tennål og klubben ahr nettopp fått "nytt" klubbvåpen Walther GSP.

 

Jeg prøvde og pusset mitt våpen. Da oppdaget jeg at fremme på løpet, den klumpen som frontsikte er montert på, del nr 3.5.560.109 er løs. Den kan klokkes noen grader frem og tilbake. Av deletegningen er den ikke skrudd fast eller pinnet, så antar den er varmebehandlet på.

 

Må ta kontakt med fabrikken for å høre hvordan dette skal løses.

Link to comment
Share on other sites

Det skal dem ha, jeg fikk raskt svar. Føler ikke at dette er noe for hjemme mekk, så hvordan sende våpenet til tyskland for reparasjon. Her er epostene:

 

Hello, I own a Feinwerkbau AW93 Light with serialnumber 18023080. The gun is bought in Denmark nov/des 2013. The thing in front of the barrel, part number 3.5.560.109, have startet to move around. As the front sight fasten to this it hampers the precition. On the parts drawing it is not fastened with treads on the barrel. How do i repair this?

 

 

Dear Mr. Hildonen,

 

We thank you for your e-mail.  The front sight base of model AW93 is glued with the barrel. As you describe your problem, the bonded joint is detached. You can send the pistol to our factory or you may try to do the repair yourself. Take off the front sight base from the barrel. Remove old glue residues. Degrease barrel and front sight base. Glue on again front sight base with a two component adhesive. Align horizontally and allow to harden.

 

We hope this can help you.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang, de er raske med å svare på epost:

 

Thank you. 

Can you sugest a chemical agent to remove old glue or shuld i use 1000 grit sandpaper? 
What is the dimentions of the barrel and front sight hood?
Is the barrel and front sight hood hard chromed?
Whitch glue do you sugest i use?
 
 

You can remove the glue residues with a fine sandpaper. The diameter of the barrel is 11,98 -0,01 mm. The bore inside the front sight base has a diameter of 12,01 mm. Barrel and front sight base are chemically nickel coated. The area of the barrel where the front sight base is sticked on, as well as the bore of the front sight base are not treated / coated. Attached you will find details of a suitable glue.

 

UHU Plus.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på Biltema å kjøpt gummi beskyttelse til skrustikke. Det var ikke nok til holde fast front sikte festet, måtte bruke semsket skinn også. Brukte et stykke av 17-mai flagg pinne som dor, den passet temmelig perfekt utenpå kroninga til løpet. Så et pent kakk med 1 kilos hammer, tung hammer å pent slag = kontroll. Det som hadde skjedd var at limet hadde løsnet fra løpet men ikke front sikte festet = umulig å få dratt av front sikte festet.

 

 

 

Fjæra er fortsatt borte. Kjøpte sveisemagnet hos Biltema som jeg skal dra over gulvet med. Frykter for at den ligger i plastbokser med 1000 og 300 tomhylser = hver enkelt tomhylse må snus på hode. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...