Jump to content

Skytebriller for pistol og PPC


X-Six

Recommended Posts

Er kommet dithen at tilpasset brilleglass må til for å se kornet klart. Har Champion briller med riktig glass, men denne er egentlig ikke godkjent for PPC. Noen som vet hvor en kan få tilpasset briller godkjent for PPC?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere alternative "sportsbriller/skytebriller med mulighet for brilleglass innsatser. Jeg bruker et par Rudy Project hvor jeg har tilpasset innsatser for vanlig fokus over distanse med korrigering for skjevheter som jeg bruker på rød-punktsikter, og så har jeg et par XLW fra Randolph Engineering med brilleinnsats for jernsikte fokus (nærfokus) på høyre øyet og vanlig langsynt korrigering på venstre øyet. Begge disse modellene har utbyttbare glass for sol-demping til lys forsterkning.

 

Begge brillen har splintsikre glass som er beregnet å kunne tåle en solid trøkk - og har stor flate slik at de dekker øyene også delvis sideveis. Brillene koster noen kroner men det er den optiske delen som koster mest og hvis man ikke vet at synet ditt er i sterk endring så ville jeg koste på meg kvalitets glass. Rudy brillen er mer typiske sportsbriller og veier lite og er veldig behagelige å bruke over tid - mens RE brillen er litt tyngre med brilleinnsatsen - uten at de blir plagsomt tyngre.

 

Hvis jeg skulle valgt om igjen ville jeg gått for Rudy brillen med to forskjellige brille innsatser tilpasset behovet beskrevet over - her er utvalget av glass veldig stort og de er noe rimeligere enn RE sine glass av samme type.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme ærend.

Spesielt lei av duggproblemer og synsforstyrrelse på liggende skyting.

 

Ser Randolph Engineering hadde flere varianter som ser bra ut.

 

Hvilken Rudy project brille har du og hvordan er disse på liggende 50 yard?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine XLW RE briller direkte fra RE i USA - med 6/$ så endte jeg opp omtrent på butikkpris hos Landrø på Lillestrøm (jeg var ikke klar over at de hadde de der..). Hos Landrø har de kun de brede utgavene som brukes mye av hagleskyttere, de sitter relativt høyt (justerbart) og liggende skyting går veldig greit. Når de sitter høyt så får man også inn luft under slik at for meg er dugging ikke noe problem.

 

Brille innsatsen skrues fast i nesebroen og sitter veldig bra, RE brillene oser av kvalitet ( er relativt god garanti på dem og alle deler kan kjøpes separat..). Jeg har de smale som har 67mm (?) glass versus 71 mm (?) - sjekk RE sin hjemmeside - eventuelt sjekk hos Landrø.

 

Mine Rudy briller kjøpte jeg av Per Vangsnes som er lokal omreisende DSS skytter/ forhandler av Rudy briller. Han er tilstede på de fleste level 3 stevner i Norge og har gode tilbud - han sender også på forespørsel via telefon.

Link to comment
Share on other sites

Rudy brillen er nok en mer sports / skytebrille og sitter tettere mot øynene. De har utgaver spesielt for hagleskyttere uten noe sjenerende topp stag, men de har ikke mulighet for brille innsats (tror jeg). Rudy brillen har en mye enklere påsetting av brilleinnsats som bare klipses på uten verktøy. Jeg bruker mine Rudy briller både til DSS og PPC open - så de fungere utmerket til liggende skyting også. Jeg har photocromatiske glass i mine briller og det fungere veldig bra med rødpunkt, men når jeg skyter med åpne sikter vil jeg helst ha helt nøytrale blanke glass.

Link to comment
Share on other sites

Valgets kvaler... Liker best RE Ranger Falcon, men den får man ikke med klare glass som med Rudy Airblast...

 

Usikker på om gule glass er en merkbar ulempe eller ikke.

 

RE-Falcon-Pro-Brille-Skytebrilleinnfatning-46477_productimage_full.jpg

 

airblast_matte_black.jpg

 

Beklager om jeg krøller til tråden din Svein :oops:

Link to comment
Share on other sites

Valgets kvaler... Liker best RE Ranger Falcon, men den får man ikke med klare glass som med Rudy Airblast...

 

Usikker på om gule glass er en merkbar ulempe eller ikke.

 

Beklager om jeg krøller til tråden din Svein :oops:

 

Det er greit.

Dere som har kjøpt briller, skifter dere ut glasset for sikteøyet, eller er det et ekstraglass som settes på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har komplette brilleinnsatser tilpasset hva de skal brukes til i mine briller. De avbildede modellene over tror jeg ikke man får brilleinnsatser til...

 

I mine Rudy briller kan man klipse på brilleinnsatsen, mens RE krever litt skruing - men brilleinnsatsen står fast på innfatningen så skifter jeg ytter glassene i hht behov for lysdemping / lysforsterkning.

Link to comment
Share on other sites

Top Gun brillene har en separat innsats for optiske glass. Man kan bytte den ut med et klips med neseputer slik at brillen kan brukes som ren vernebrille eller solbrille. Jeg bruker innsatsen med optiske glass i stedet for andre briller.

Link to comment
Share on other sites

Å tilpasse briller blir sjeldent noen billig fornøyelse, men å sette en værne brille utenpå andre briller blir ofte veldig klumpete og ikke noe god løsning. Jeg anbefaler skytebriller med fornuftig løsning for brilleinnsats av god kvalitet, den blir ofte den minste utgiftsposten når også optiker skal ha sitt.

 

Det er jo litt surt hvis du har betalt noen tusen for en innsats og så får du ikke reservedeler eller at selve brillen din ikke holder mål. RE og Rudy utvikler stadig nye brille glass med høy optisk kvalitet og reservedeler er aldri noe problem. De er ofte laget av spesialmaterialer som veier lite og tåler mer enn de fleste andre briller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...