Jump to content

Ny 9mm til Feltskyting


Aleksander1

Recommended Posts

Jeg hadde en Sphinx 3000 production modell som kjerringa har overtatt nå. Fantastisk flott pistol, men raklete tilpasning mellom sleide og ramme når jeg sammenligner med Targetmasteren, den er som et bankhvelv. Er vel bare Les Baer som jeg har vært borti som er i samme liga. Pardini GT45/9 som jeg har og Sig X-5 Allround som jeg hadde er også betrakelig løsere enn Targetmasteren, særlig Pardinien.

 

Targetmasteren er suverent presis på 25 meter med typ alt jeg har testet av ammo, mulig det er pga. tilpasningen? Alle pistolene jeg har nevnt over går ca. likt når de får ammo de liker, men Targetmasteren skiller seg ut ved å rett og slett like all ammo jeg har prøvd. Om ikke annet så er det veldig kjekt og praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sphinx 3000 production modell som kjerringa har overtatt nå. Fantastisk flott pistol, men raklete tilpasning mellom sleide og ramme når jeg sammenligner med Targetmasteren, den er som et bankhvelv. Er vel bare Les Baer som jeg har vært borti som er i samme liga. Pardini GT45/9 som jeg har og Sig X-5 Allround som jeg hadde er også betrakelig løsere enn Targetmasteren, særlig Pardinien.

 

Targetmasteren er suverent presis på 25 meter med typ alt jeg har testet av ammo, mulig det er pga. tilpasningen? Alle pistolene jeg har nevnt over går ca. likt når de får ammo de liker, men Targetmasteren skiller seg ut ved å rett og slett like all ammo jeg har prøvd. Om ikke annet så er det veldig kjekt og praktisk.

 

En Sti i .45 acp er å anbefale da? Ser de har flere modeller, hva er egnelitg forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Ligger en Les Baer Hemi i 45 ute på Finn. 25.000 er i overkant i forhold til hva disse kostet men med dagens USD kurs er det lavt i forhold til hva en ny vil koste. Får du prutet den ned mot 20 er det et kjempevåpen for livet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sig Sauer X-Six supermatch

Pardini GT9 6"

HK USP Elite

STI Targetmaster

Tanfoglio Gold Match og Extreme

 

Tror vel heller svaret lå i første post.

 

Dette er alle glimrende våpen til felt i 9mm. Kan egentlig ikke se at noen er bedre enn de andre annet enn at man må finne den man liker best selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sphinx 3000 production modell som kjerringa har overtatt nå. Fantastisk flott pistol, men raklete tilpasning mellom sleide og ramme når jeg sammenligner med Targetmasteren, den er som et bankhvelv. Er vel bare Les Baer som jeg har vært borti som er i samme liga. Pardini GT45/9 som jeg har og Sig X-5 Allround som jeg hadde er også betrakelig løsere enn Targetmasteren, særlig Pardinien.

 

Targetmasteren er suverent presis på 25 meter med typ alt jeg har testet av ammo, mulig det er pga. tilpasningen? Alle pistolene jeg har nevnt over går ca. likt når de får ammo de liker, men Targetmasteren skiller seg ut ved å rett og slett like all ammo jeg har prøvd. Om ikke annet så er det veldig kjekt og praktisk.

 

En Sti i .45 acp er å anbefale da? Ser de har flere modeller, hva er egnelitg forskjellen?

 

STI duger det, akkurat som Pardini, Sig etc. Men i .45? Heter ikke tråden ny 9mm? Alt jeg har uttalt meg om er 9mm'ere, jeg har ingen 45'er og kommer ikke til å kjøpe det i overskuelig fremtid heller. For meg personlig ser jeg bare ulemper og ingen fordeler (vel, større hull da, men det er ikke store fordelen i praktisk bruk) med 45 kontra 9mm til felt. Dette er et valg hver enkelt må ta for sin egen del, noen (som f.eks. Aps) elsker jo 45 i felt. Det er ikke for meg. Hva som er for deg må nesten du finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Joda, 9mm er første pri.

 

Saken er bare den at jeg har lyst på en .45 også etterhvert, har sånn halvveis bestemt meg for å kjøpe en tanfoglio gold match/extreme.

 

Mitt største problem ved kjøp av bruktvåpen er jeg får alt av nytt uten moms (svalbard). Så et våpen med nypris feks 30 tusen får jeg for 24 tusen, enkelte ting kan sikkert være en fordel å kjøpe litt brukt (inskutt/tunet) men blir ikke det samme som å få våpenet nytt, spessielt ikke om det ikke er noe prisforskjell på nytt og brukt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kvalitet koster. 9mm .45, 1911 - det er militærfelt det snakkes om? Evt. DSSN classic?

 

Men her er det altså nybegynnere (slik jeg tolker det?). Med mitt aktivitetsnivå er jeg jo evig nybegynner, men skyter altså felt med SIG 1911, 9mm. Men som nybegynner i over 25 år, jeg vet kanskje litt om våpen til nybegynnere?

 

Jeg hadde ett eneste argument for 9mm kontra 45 - jeg gidder ikke ligge på kne etter hylser, har ikke tenkt å lade (lader nok, har ladet 1000-vis av 45acp, og du dæven som jeg hater det) så -> 9mm pga. mest skyting for minst kroner. Som det er sagt over, så er de, ladd til samme faktor, nesten helt like i rekyl, og da er faktisk etter mitt syn 45en mer kontrollerbar i raske serier. Forskjellen er uansett ikke stor. 45 er kulere, ingen tvil, og siden jeg uansett skyter mest 22LR, så kunne jeg tatt meg råd til å skyte 45. Kunne det...

 

Men så igjen på kvaliteten, presisjonen, wtf. Jeg kan ikke bedømme kvaliteten på SIGen, den er sikkert undermåls siden den er amerikansk? Men den smeller hver gang. SIGen er også presis, nesten ett-høl presis, på 25m, men hva er poenget med det på felt? (eller så lenge det er jeg som skyter...)

Felt er kort tid, på svære skiver. En unge skyter presist nok med sprettert, og mange kan sikkert kaste stein mer presist enn jeg skyter på felt (og jeg kommer ikke sist :wink: ) Presisjonen betyr ikke en ting - har du kontroll i avtrekket, kontroll på avtrekket - som kommer med trening, ikke penger, så vinner du med en Norinco, bare den virker. Pistoler som ikke smeller når de skal - det er faen meg bra det ikke er et dypt vann i nærheten :roll:

 

Så i min bok, på sånn rekreasjonsnivå (de over spør vel neppe om råd her) kjøp akkurat den pistolen du har mest lyst på, den kuleste, i det kuleste kaliberet. Bare sjekk at den går i klassen du skal skyte - eller bare skyt i den klassen pistolen tar deg :wink:

Har du ikke ambisjoner oppover mot toppen av lista, så er det stengt tatt ingen grunn til å bruke hodet.

 

Et argument for 45 på felt er forresten, for sånne som meg, som ikke helt vet hvor de treffer - det er mye lettere å se hølene, og justere seg inn :mrgreen:

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har da fått våpenet, vært to turer å skutt og du verden for en pistol!

 

Har bare fått skutt 100 skudd men sitter igjen med et veldig bra førsteinntrykk :D

Pistolen sitter meget bra i hånden, genialt med justerbar avstand på avtrekket (10mm), kjempebra sikter osv osv.

 

Eneste ulempene jeg har merket hittil er at slide release er litt vrien for min del å treffe da sikringen på en måte kommer i veien, en annen ting er at den er en smule tung for meg å skyte med en hånd, men det er antakelig bare at man er uvant. Vil tro at med endel trening så burde det gå bedre :)

 

20160521_122121.jpg

 

20160522_205054.jpg

 

Her er de 5 første skuddene til gamlingen, ganske imponerende samling med tanke på at han aldri har skutt denne eller noen annen sig før, mulig det bare var flaks :lol:

20160521_173157.jpg

Link to comment
Share on other sites

Okei, så det er ikke meningen å slippe frem sleiden med den? eller er det bare mer gunstig å dra bakover istedenfor?

 

Uansett, har et par spørsmål til dere erfarne skyttere

 

Min plan er å reise ned til fastlandet på ferie, å i den anledning har jeg lyst å være med på noen feltstevner hvis det passer seg.

Her på svalbard har jeg kun skutt .22 på bane innendørs og "felt" simulert på en annen bane innendørs, dvs med benk framfor seg. Hva er det jeg minimum må ha for å kunne delta med min fine nye 9mm på feltstevner rundt om? Tenker da på hylster å div rekvisita, må man ha kammerflagg feks?

 

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig og/eller fornuftig å dra med seg en .22 match pistol med anatomisk grep til finfelt og muligens samme våpen med .32 topp til grovfelt?

Fordeler? Ulemper?

 

Min sig kan jeg teoretisk skyte både grovfelt og militærfelt med? bare å sørge for å ha avtrekksvekt justert til over 1360g på militær og kraftig nok ammo? Vil vanlig fabrikkammo klare faktorkrav?

 

Takker for fornuftige svar :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott våpen.

 

Hendelen er laget for å trykke ned og dermed slippe sleiden = den tåler det. Men du kan sette i nytt magasin og dra sleiden bakover og slippe, merk deg "slippe" når sleiden er i bakre posisjon.

 

Jeg har brukt både hylster og futteral. Nå bruker jeg bare futteral fordi det er enkelt og greit. samt noe å legge våpenet på mens du ladder. Det du absolutt må unngå er skulderhylster, lårhylster er bra.

 

Kammerflagg lager du selv, bare ta en strips å legge i løpet, men det trenger du bare på baneprogram ikke felt.

 

Jeg skyter både grovfelt og militærfelt med min Sig P210 Silver Target i 9 mm, du er ikke konkurransedyktig i grovfelt.

 

Det er mange som har Walther GSP, og noen som har SAKO, og nå har også Pardini muligheten til å bytte mellom .22 og .32 topp på pistolen. Funker utmerket selv om jeg vil si at det beste er å ha 2 våpen av samme merke og med samme avtrekk. Så da er valget Pardini og Walther GSP om du skal ha nytt.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig og/eller fornuftig å dra med seg en .22 match pistol med anatomisk grep til finfelt og muligens samme våpen med .32 topp til grovfelt?

Fordeler? Ulemper?

Ut fra egne erfaringer vil jeg si at det er både vanlig og fornuftig å skyte fin- og grovfelt med matchpistol. Bare fordeler, ingen ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som har Walther GSP, og noen som har SAKO, og nå har også Pardini muligheten til å bytte mellom .22 og .32 topp på pistolen. Funker utmerket selv om jeg vil si at det beste er å ha 2 våpen av samme merke og med samme avtrekk. Så da er valget Pardini og Walther GSP om du skal ha nytt.

 

Er vel ikke helt tilfeldig at jeg bestilte meg SP1 :D

Planen er iallefall å bestille .32 topp, er det noen som har kjennskap til prosessen å søke på ny .22 pistol og .32 konverterings-sett sammen? Skal ikke være noe problem det?

 

Problemet akkurat nå er at jeg eier jo en buckmark .22lr, det finnes ikke marked for å selge den her på svalbard, ingen som er interessert iallefall. Mangler 2 approberte stevner for å kunne søke reservevåpen i fin så tror jeg får satse på det heller. Det kjedelige med det er jo at jeg da må ha den med når jeg reiser ned på ferie den 10. juni, får da ikke hentet ut Pardinien før jeg kommer hjem fra ferie :trist:

Det siste problemet er jo at jeg kan ikke bare legge den på finn.no å sende den i posten heller, det er så mye styr, pluss at det blir lagt på toll og moms.

 

 

20160521_122619.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...