Jump to content

Spesialpistol Ervervelse


Aleksander1

Recommended Posts

Hei

 

Jeg bor på svalbard, har fått avslag på søknaden min i spesialpistol.

Jeg skyter aktivt, trening og klubbstevner her oppe, har lyst å kjøpe meg en glock 19 eller lignende til spesialpistol. Men har fått avslag på søknad pga klubben ikke tilbyr skyting innenfor spesialfelt. Kan kopiere svaret jeg fikk:

 

"Svalbard Turn tilbyr pr d.d ikke skyting innenfor spesialfelt. Du har ikke anledning til å søke om våpen utenom bruksområder innen den klubben som du kan dokumentere tilknytning til og hvor du har oppfylt krav til fremmøte og stevneaktivitet.

 

For å behandle din søknad må du evt dokumentere tilknytning til, samt fremmøte og stevneaktivitet i en annen klubb

med spesialfelt på programmet."

 

Finnes det håp?

Man kan jo skyte opp til .45 kaliber på skytebanen, så i teorien kan man øve til spesialfelt stevner, selv om ikke klubben arrangerer slike stevner selv..

Er det mulig å kontakte leder i klubben og få ordnet at klubben kan tilby spesialfelt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle tro at hvis du kan trene med spesialpistol i klubben, så må det være grunnlag for ervervelse.

Kan jo ha inntil 4 håndvåpen, uten å delta i konkurranser, men ha dokumentert aktivitet.

Må jo trene først. :winke1:

Men klubben må vel ha mulighet for trening innen de grenene våpenet skal brukes i.

Har selv 3 håndvåpen som er godkjent for spesialklassen,( av 4) 2 i spesialpistol og 1 spesialrevolver.

Har enda ikke deltatt konkurranse i hverken spesial pistol eller revolver, men har dette som mål.

Har brukt 9 mm.´ern, Ruger SR9c (godkjent spesialpistol) til andre stevner.(Millitær/felt) og deltatt i revolver felt med 357 revolveren.

Link to comment
Share on other sites

Om klubben er tilsluttet NSF så har du grunnlag for erverv. Om det hadde vært slik at man kun fikk innvilgelse om klubben avholdt slike stevner, ville det vært bare ei god håndfull klubber rundt man kunne vært medlem av som kanskje man var heldig å kunne få erverv på en 22 pistol :)

Link to comment
Share on other sites

Det Bør ikke være noe problem Sålenge en er i en NSF tilknyttet klubb, men våpenkontoret skjønner ikke nødvendigvis at en kan stille i klasser som egen klubb ikke arrangerer stevner i. Har stått overfor dette ved våpensøknad før. Hadde da anbefaling fra klubben jeg var forbundstilknyttet gjennom, de arrangerer kun egne klubbmesterskap i baneklasser med 22, våpenkontoret mente da de ikke kunne godkjenne søknaden, på tross av en tjukk bunke med resultatlister som også inneholdt resultater fra klassen jeg søkte våpen til, og kopi av gul lappen som viste at jeg hadde solgt tilsvarende våpen, Løsningen ble da å få en anbefaling fra klubben jeg er sidemedlem i. Dette Bør dog ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Håpløst!

 

Men spesialpistolhar da tidligere vært med på vintercupen i grønnbrakka.

 

Sakset fra våpenforskrift:

Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Her står det kun at organisasjonen(forbund) må arrangere stevner, ikke klubb.

Link to comment
Share on other sites

Der er det bare å klage, med henvisning til våpenloven:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

 

Da Svalbard Turn (foreningen) er underlagt Norges skytterforbund v/Troms Skytterkrets (skytterorganisasjon), og da NSF arrangerer årlige, terminfestede og organiserte skytinger i programmet spesialpistol, er avslaget ugyldig. At Svalbard Turn selv ikke arrangerer stevner i spesialpistol er saken uvedkommende.

 

Anken sendes POD.

Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver Desert Eagle .44 magnum IMI i signaturen din.

Hvilken øvelse benyttes den i?

 

Magnum 2 ja :)

 

Har S&W 629 (som også er .44 magnum) i revolver klassen. Sånn rent praktisk så skyter jeg ikke revolver med den, men holder på å handle meg en S&W 686 som jeg skal skyte revolver med :)

Link to comment
Share on other sites

Magnum er ikke spesialfelt. Spesialfelt er et program beregnet på gansle "lommepistoler" med begrensning på fysiske mål (l:185 mm, h:125 mm, b:35 mm for pistol, l:200 mm, h: 140 mm, b: 40 mm for revolver). Kun 5 skudd, men alle kalibre fra .22LR til .45ACP er tillatt, unntatt magnumladninger.

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til spørsmålet, jeg visste svaret, er at ettersom det er innvilget våpen til magnum2 bør de også innvilge spesialpistol som går i målekassa.

Jeg mener også at M1&M2 defineres som spesialfelt.

 

Nå er det vanlig at klubben attesterer på vedlegget som sendes med søknaden at de har det programmet det søkes våpen i. Har ikke klubben dette programmet har i utgangspunktet saksbehandler tolket skriften rett, likevel burde det vært utvist skjønn.

Alternativt få attest fra en klubb du er sidemedlem i.

Link to comment
Share on other sites

Nei, Gullvingen; det stemmer ikke. Hva klubben arrangerer og ikke arrangerer er komplett irrelevant. Det er hva forbundet arrangerer som spiller en rolle.

 

Da Svalbard Turn (foreningen) er underlagt Norges skytterforbund v/Troms Skytterkrets (skytterorganisasjon), og da NSF arrangerer årlige, terminfestede og organiserte skytinger i programmet spesialpistol, er avslaget ugyldig. At Svalbard Turn selv ikke arrangerer stevner i spesialpistol er saken uvedkommende.

 

Se mitt forrige innlegg i tråden for lovteksten.

Link to comment
Share on other sites

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av Justisdepartementet/Politidirektoratet. Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb.

Søkeren kan bare erverve og inneha våpen som lovlig kan benyttes i programmer som blir utøvet av klubben og som administreres av det skytterforbund søkeren er tilsluttet. Det ligger i ordlyden at man skal tillate ervervet våpen som kan brukes selv om de ikke er helt ideelle. På den annen side antar man at det følger av kravet om at søkeren skal ha behov for våpen at søknader om åpenbart uegnede våpen kan avskjæres. Om det f.eks. søkes om en lommepistol til fripistolskyting, hvor kravet til presisjon er meget høyt, er det åpenbart at våpenet ikke er ment å benyttes til oppgitte formål. Søknaden bør derfor avslås under henvisning til våpenloven § 7 tredje ledd. Hvis et våpen lovlig kan brukes i flere programmer vil behovet for våpen kunne bli ansett som dekket for de aktuelle programmer ved nevnte våpen

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å være tatt fra rundskrivet? Om så er det irrelevant; loven stiller ingen krav til at klubben selv arrangerer aktivitet i programmet, som vist i mitt tidligere innlegg. Hva POD skriver i rundskrivet er PODs tolkning. For øvrig vil jeg anføre at dersom dette hadde vært korrekt tolkning skulle jeg fått avvist mine søknader til feltskyting, med begrunnelsen at Akademisk Skytterlag utelukkende arrangerer banestevner. Det hindrer meg ikke i å delta på feltstevner arrangert av andre klubber (hvilket jeg også har gjort), og det er medlemskapet i klubb organisert i NSF som er det styrende her.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå så at de forholder seg oftere til dette rundskrivet tydeligvis...

En annen merkelig ting er at de til stadighet krever dokumentasjon på aktivitet selv for "rekreasjonsskyttere". Når klubben attesterer vedlegget skulle det være totalt unødvendig da de ved det har attestert at deres medlem er aktiv nok...

Link to comment
Share on other sites

3.5.1.2.3 [...]Søkeren kan bare erverve og inneha våpen som lovlig kan benyttes i programmer som blir utøvet av klubben og som administreres av det skytterforbund søkeren er tilsluttet.[...]
Som razumny er inne på så er rundskrivet et lappverk av PODs synsing opp gjennom årene, det er riktignok forsøkt tilpasset gjeldene rett, men forfatteren(e) har gjort en dårlig jobb.

 

Punktene 3.5.1.2, 3.5.1.2.1 og 3.5.1.2.3 inneholder alle(!) elementer fra den gamle forskriften:

Tillatelse til å erverve og inneha gevær eller hagle til instruksjons-, øvelses- eller konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør medlemsskap i skytterlag/-klubb eller idrettslag med skyttergruppe tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve program for skyting med den aktuelle våpentype. Programmet må være utarbeidet av skytterorganisasjonen.

 

Tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som godtgjør 6 måneders aktivt medlemskap i skytterlag/-klubb tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent av Politidirektoratet. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha slik pistol eller revolver som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha skyting med det omsøkte våpen på sitt program.

 

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Politidirektoratet godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til.

 

Men den forskriften gjelder ikke lenger. Nå er kravet ganske enkelt: 1. Medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. 2. Våpenet må kunne brukes innenfor de skyteprogrammer skytterorganisasjonen administrerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svarte med argumentet jeg fikk tips om her.

Det at det er hva skytterorganisasjonen arrangerer og ikke klubben min som har betydning.

 

Fikk bare til svar at saken skulle vurderes på nytt og at jeg ville få et brev.

 

Skal så klart gi lyd fra meg når jeg hører noe, men har det ikke veldig travelt så gidder ikke mase på de.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke å gjøre rett, det er å støtte galt! Den praksis som beskrives her er å akseptere at man ikke kan delta i stevnere av annen art en de som man kan trene påi lokal klubb. dvs at om klubben ikke har magnum bane, så kan ikke medlemer av den klubben skyte magnumfelt, uansett om det er NSF medlemmer eler ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte og beskrive hvorfor man skal forsvare gal praksis

Vi er alle oppdratt til å være lydige ovenfor politiet, og når de tross alt sitter med bukta og begge endene er det ofte lettere å godta tingene som de er. Men det er ikke en god langsiktig strategi, vi må bli flinkere til å kjempe for våre rettigheter. Det er mange rare lokale tolkninger rundt om i dette landet, og alt for mange som bare godtar de fordi det er enklere.

Link to comment
Share on other sites

Norge har for det meste vært styrt av demokrati, at ting oppleves annerledes endrer ikke på det.

Noen sutrer fordi onkel ikke innvilger søknaden typisk fordi vedkommende har for liten aktivitet i forhold til allerede ervervet..mange vil gjerne ha mest mulig guns.

Forstår godt at onkel gjerne vil se at de også brukes i henhold til hva som oppgis i søknadene.

Igjen er dokumentasjon ofte avgjørende, lite aktivitet er ofte en grunn til at en søknad vil avslås når man er over en viss mengde guns.

Urettferdig? Nei synes ikke det.

Demokratisk? Ja en smule.

Nødvendig? Absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår godt at onkel gjerne vil se at de også brukes i henhold til hva som oppgis i søknadene.

Det kan godt forstå jeg også, men det er da for pokker ikke relevant. Spørsmålet er hvorvidt de følger Norsk Lov. Og det er ikke alltid tilfelle. Det kan være en ærlig feiltolkning eller uvitenhet, samma det. Poenget er et det er DER vi går på en smell. Vi antar at de vet best, det er jo tross alt jobben deres...

Link to comment
Share on other sites

Mange av disse onklene og tantene er sivile folk ansatt som konsulenter.

Når noen vil begrense effektiviteten noe sted ansetter man konsulenter... Stort sett velkjent.

Likevel finnes de som er flinke og villige til å sette seg inn i materien og går kurs etc.

 

Det lokale kammeret krever som regel

Startkort

Medlemskort

Bekreftelse på sikkerhetskurs

Vedlegg fra klubben

Attestert dokumentasjon på aktivitet og selve søknaden.

Da pleier det å gå raskt og gjerne innen en uke.

Spiller liten rolle om man har ingen våpen eller mange.

Aktivitet er nøkkelen til en innvilget søknad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde litt problemer med å få godkjent en søknad på spesialrevolver for en stund siden.....damen på våpenkontoret som hadde kraftig polsk aksent å var vanskelig å forstå mente på at den ikke ville bli godkjent da jeg hadde 4 revolvere fra før, rev, grov, mag1 og mag2......hun skjønnte rett og slett ikke hva dette var hehe

Link to comment
Share on other sites

 

Det lokale kammeret krever som regel

Startkort

Medlemskort

Bekreftelse på sikkerhetskurs

Vedlegg fra klubben

Attestert dokumentasjon på aktivitet og selve søknaden

 

:shock:

 

Her leverer jeg bare søknaden og vedlegg fra klubb. Sistnevnte skal jo være en attestasjon på all informasjonen som ligger i resten av papirhaugen. Og egnethet av omsøkt våpen er vurdert av noen som kjenner forbundets regelverk.

 

P.S. "konsulent" er bare en stillingskode i staten, som regel for saksbehandlere uten fagspesifikk høyere utdanning.

Link to comment
Share on other sites

Her er bunken med dokumentasjon jeg la ved når jeg søkte om .22 og 9mm

 

* Søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler (en for 22lr og en for 9mm)

* Vedlegg til søknad om å erverve skytevåpen og våpendeler (en for 22lr og en for 9mm)

* Kopi av aktivitetslogg

* Kopi av Kursdiplom «Sikkerhetskurs for nye skyttere»

* Kopi av medlemskort

* Kopi av kvittering for kjøp av FG-godkjent våpenskap

* Resultatliste fra de 5 stevnene jeg har deltatt på

 

Hos oss er "regelen" at jo mer dokumentasjon man vedlegger desto gladere blir byråkratene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gjøre det lett for deg Hassel.

 

Jeg synes lite om de som samler og kjøper og sjelden bruker jerna slik de har oppgitt i søknaden.

Folk med liten/ingen aktivitet har ikke/bør ikke ha anledning til å eie våpen.

Da får man samle på plomberte/deaktivert våpen.

Greit at folk føler en trang til å eie mest mulig, men hva skal man ha de for om de ikke brukes?

Så får være at den lokale klubben ikke har f.eks magnum på programmet, men de aller fleste som har feltskyting i boka hos onkel har nettopp det. Det er heller ingen hokus-pokus å få mag inn som en øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...