Jump to content

Avslått søknad på Mag 2


HCS

Recommended Posts

Jeg har fått avslått min søknad på våpen til magnum 2 (.44 mag eller .454 Cas) på grunn av at jeg har en .45 colt revolver fra før. Mitt lokale kammer mener at den, ervervet til revolverfelt, har overlappende bruksområde til magnum 2.

 

Jeg har skrevet en klage der jeg mener dette er feil, da "normal" fabrikk ammo i .45 colt ikke når faktor for magnum 2. Dette er basert på hva jeg har lest og hørt, men tenkte det var greit å høre med dere som har kunnskap og erfaring med dette. Har jeg rett i min klage?

 

mvh

 

HCS

Link to comment
Share on other sites

Denne her blir akkurat i grenseland både for og i mot godkjent søknad.

 

Tar man utgangspunkt i den tyngste kula og maks ladning til lapua sine data for dette kaliberet så får du faktor på 282, altså da dekker den både revolver og Mag 2. Men, så er spørsmålet som nok vil kreve en uttalelse fra en fagperson, altså en børsemaker eller noe, eventuelt finner dokumentasjon, om våpenet du har fra før faktisk tåler denne ladningen.

 

Så må jeg føye til at, dette burde ikke være et problem om du har en del stevneaktivitet. 10 starter med revolver der minst 5 av disse er approberte stevner, burde ikke være et problem og da kan du nok klare å erverve den som ekstra til revolver eller mag 2 alene.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det mener jeg bestemt du har. Det er urimelig å kreve at en skal lade selv for å kunne konkurrere, og det forutsetter at våpenet har godt av slike ladninger.

 

Problemet ligger sannsynligvis i manglende detaljkunnskap, og det er forståelig. 45 Colt eksisterer både som en original lavtrykkspatron og som en moderne høytrykksversjon, avhengig av våpenet. En god forklaring av dette og hvorfor det ikke gjelder for ditt tilfelle kan ikke skade. De få gangene jeg har hatt "problemer" har det vært over manglende forståelse, en grei forklaring på E-post har løst ting raskt. Så start der. Lenker til fabrikkammo er veldig lurt å legge ved, jo enklere det er for de å sjekke det du sier jo lettere er det å bli trodd.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet det er snakk om er en Smith & Wesson 25-5 - som er ervervet og benyttes til revolverfelt med moderate ladninger. Jeg vet at det er mulig å oppnå faktor for mag 2 med tunge kuler og litt mer krutt, men det mener jeg ikke er relevant ift en søknad.

 

Det er selfølgelig mulig å bruke aktivitet som som et argument, men dersom avslaget er feil mener jeg det er viktig å belyse dette.

 

mvh

 

HCS

Link to comment
Share on other sites

Gå gjennom kravene til Mag2, og se om noe ikke stemmer overens med revolveren din. ta deretter med en boks kjøpeammo på banen for chronografering, antar klubben din el en skytterkollega har. dersom den holder faktorkravet, tough luck... :x Hvis ikke, legg ved chronologg med klage på avslag med begrunnelse at den ikke tilfredstiller kravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Ruger Blackhawk, kjøpt til M2. med 5" pipe. Aldri i værlden at den ville oppnådd 270 i faktor med den fabrikksammoen jeg brukte. (noe vite esker, kjøpt på Holstad våpen) Føltes mer som slapp .38 feltladning. Fikk dessverre ikke kronografert den før den ble solgt.

Husker ikke oppskriften jeg fikk for at oppnå M2 faktorkravet, men det var heftige ladninger og det var greit i en Ruger. Men ikke anbefalt til andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Og det er nok grunnen til forvirringen. De som behandler søknadene er sjelden like kyndige som oss, og når andre søker om 45Colt til Mag2 er det lett å tro at den er egnet. Men dette er et spesialtilfelle siden det krever hjemmeladninger og gjerne trykk over fabrikknivå. Jeg ville bli forundret om ikke en god redegjørelse på dette løste saken.

Ta gjerne med følgende fra ladeboka (utgave 3):

 

"...45 Colt blir en helt annen patron når den lades opp for moderne custom-revolvere... Disse spesialvåpnene opererer med helt andre trykk enn vanlige revolvere... Slik ammunisjon er selvfølgelig fullstendig ødeleggende for vanlige våpen...".

 

Kopierer du også opp kronografert fabrukkammo og ladedataene så har de alt de trenger for å ta en informert avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Sakens kjerne her er vel det at for å oppnå faktorkravet "MÅ" det hjemmelades, og er dette noe krav fra Onkel Blå? Jeg vil svare nei, siden man skal vel kunne bedrive sporten sin uten det som forutsetning.

Og dersom våpenet ikke tilfredstiller Mag2 faktorkrav, så er avslaget feil.

Link to comment
Share on other sites

S&W 25-5 er ikke egnet til magnumladninger. Kammerveggene er tynne og passer best til SAAMI-trykket for .45 LC. Selv om det oppgis ladninger for .45 LC i Ladeboken som kan gi høy nok faktor, så er disse spesifikt for Ruger Blackhawk, TC Contender og liknende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk samme avslag for et par år siden, men da fordi jeg hadde .45 ACP fra før.

 

Jeg fikk våpenmesteren i klubben til å skrive noen ord om hvorfor dette ikke var lurt, og han skrev også at han ville "avvise deltakere som påstod at de ville oppnå faktorkravet for M2 med en .45 ACP-pistol". Dette, i tillegg til en utskrift fra noen eposter til NSFs fagkomite pistol, ble sendt som vedlegg til klage, og den ble godtatt etter litt om og men.

 

Så tipset mitt er gjerne å få andre personer med en viss "innflytelse" til å uttale seg, i tillegg til å legge ved det du har av dokumentasjon. Min klage ble behandlet ved våpenkontoret (men det ble konferert med POD på telefon), men hvis de fortsatt kommer frem til samme konklusjon lokalt så videresender de klagen til POD.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...