Jump to content

Noen med Coonan 357 kronografere fabrikkammo?


Lindskog

Recommended Posts

Kan noen med en Coonan 357 være så snill å kronografere noe fabrikkammo? Værsåsnill?

 

Jeg tenker på typisk rimelig og tilgjengelig fabrikkammo, typ Fiocchi, Geco, Magtech eller lignende. 5" eller 6" pipe, hva enn man har, jeg setter pris på alt.

 

Har lyst på en Coonan, og dette er avgjørende informasjon for om det blir kjøp eller ei.

 

Eventuelt om noen har lyst til å ta turen til Halden med en Coonan, så stiller jeg med bane, ammo og kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktor til Magnum 1 jeg tenker på ja. Hva er pipelengden på dessert øgla? Standard Coonan er dessverre bare 5".

 

Telefonoperatør, ja har du lyst til å komme til Halden hadde det vært konge. Jeg har innebane med lov til magnum og kronograf med kunstig lys = null problem uansett vær og tid på døgnet. Vi kan jo ta det nærmere på messenger eller telefon.

 

Hvis noen andre med Coonan har lyst til å kronografere i mellomtiden så gjør gjerne det. Må vel være noen andre her inne som har falt for en sånn?

 

Aps, de har Coonan som utlånsvåpen ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

6". Faktoren kom på en plass mellom 200 og 210 såvidt jeg kan erindre, altså meget god margin. Det er forøvrig den sprekeste ammoen jeg har fått kjøpt her på berget i det kaliberet og den er jo billig også.

 

Men for å være han som sier det, du burde jo lade selv uansett og da kan du få just den faktoren du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Må huske på at D.E krever gass for å veksle, det gjør ikke Coonan. Får prøve å sammenligne med en 6´ revolver også... Blir spennende :)

 

Får ha med noe 38 spc i tillegg da, så får vi se åssen den farer i milfelt. 38 Fiocchi virker ganske harde...

 

Vi kronograferer forskjellen mellom 10 og 6 tommer .44 D.E også... Blir bra dag.

Link to comment
Share on other sites

Blir bra det.

 

Jeg setter lett penger på at 158 grs 38 spesial Fiocchi klarer faktor til milfelt.

 

6" revolver ligger gjerne på rett under 190 av de jeg har testet, men der er det store variasjoner i glippa mellom tønne og løp, virker som det gjør en del. Mye gass som forsvinner. Dog har jo revolver mye mer løp selv ved "samme" lengde, siden en god del forsvinner til kammeret i pistol.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog, da må du ha ca 760fps og jeg vill huske det er det mine vanlige feltladinger til S&W 686 holder sånn ca. Så det burde være null stress, selv i en 5" pistol. Forsåvitt kronografert med HPKs nå daue kronograf men det har jo vist seg at den nye gir relativt like tal.

Link to comment
Share on other sites

Da blei det jaggu kronografert i dag. Stor takk til Telefonoperatør som stilte med våpen. Dagens vinner ble Desert Eagle med 10" pipe, som med Fiocchi 240 grs SJSP klarte spenstige 1500 fps.

 

Men, det er vel Coonan folk er interessert i, ihvertfall en eller to av dere. Long story short: Den holder helt kurant faktor med rimelig fabrikkammo og 5" pipe. Jeg har bestilt meg en.

 

Tall kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt innendørs, over en CED M2 krono med kunstig lys, men uten boks. Denne har matchet greit med det som blir brukt på både felt- og praktiskstevner rundtom, så jeg stoler greit på den.

 

Pistolen er en Coonan 357 med 5" pipe. Jeg oppgir fart i fps, og utregnet faktor i parentes.

 

Fiocchi 158 grs SJSP:

 

1231 (194,5)

1261 (199,2)

1265 (199,9)

1270 (200,7)

1276 (201,6)

Snitt av tre midterste, høyeste og laveste trukket fra: 199,9 PF.

 

1209 (191,0)

1261 (199,2)

1257 (198,6)

1261 (199,2)

1244 (196,6)

Snitt av tre midterste, høyeste og laveste trukket fra: 198,1 PF.

 

Øverste stringen ble skutt meget høyt i kronografen, og den nederste ble skutt så lavt som jeg turte, dette for å se om det påvirket resultatet noe særlig. Virker ikke sånn.

 

1221

1276

1228

1259

1264

 

1229

1237

1252

1276

1275

 

Geco 158 grs FMJ:

 

1254

1299

1265

1266

1289

 

Geco 158 grs JHP:

 

1239

1264

1258

1247

1270

 

Bonus! 38 spesial til Militærfelt? Visst faen. Rekylmessig som å skyte luftpistol btw.

 

Geco 38 spesial 158 grs FMJ:

 

790 (124,8)

822 (129,9)

878 (138,7)

850 (134,3)

860 (135,9)

Snitt av tre midterste: 133,4 PF.

 

828 (130,8)

870 (137,5)

859 (135,7)

880 (139,0)

885 (139,8)

Snitt av tre midterste: 137,4 PF.

 

868 (137,1)

903 (142,7)

867 (137,0)

874 (138,1)

873 (137,9)

Snitt av tre midterste: 137,7 PF.

 

Funksjon med 38 var feilfri så lenge man husker å ikke bare bytte fjær, men også fjerne gummibuffer. Hadde dessverre ingen wadcutter ladninger, men pistolen matet 38 tomhylser helt fint manuelt, så det er nok gode muligheter for bruk av wadcutter hvis ladningen er kraftig nok til at pistolen veksler.

Link to comment
Share on other sites

Sant det El Gringo. Til Grovfelt da, mulighetene ser ut til å være der ihvertfall. Jeg går for vanlig rundneset uansett, det er billigst. :winke1:

 

Aps, er det ikke et problem altså? Trodde deler til 1911 var vanskelig å få tak i jeg, særlig fjærer og sånn. :lol: Lader du meg noen Magnum 1 wadcuttere da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vær obs. på at du ikke kan bruke alminnelig wadcutterammo i militærfelt.

Kula skal stikke minimum 5mm ut av hylsa.

Semi-wadcutter-kreativ-profil løser ting, er også ofte 2 krymperuller om man ikke vil bruke taper, så skal nok få til noe.

 

 

 

Aps, er det ikke et problem altså? Trodde deler til 1911 var vanskelig å få tak i jeg, særlig fjærer og sånn. :lol: Lader du meg noen Magnum 1 wadcuttere da? :mrgreen:

 

Spent på hvordan den drar avgårde med 105gr semi wadcuttere, uansett ikke vanskelig å få støpt tyngre wadcuttere. grovfelt er jo ikke faktor engang.

 

Fjærer er VELDIG lett å få tak i siden det er den eneste virkelig normale slitedelen i en 1911, forutsatt det er gov length fjærer... jeg har jo tildels endel rare kreasjoner i 6 og 6,5" utførelse og da blir det værre.

 

Doner meg en slik pang så skal jeg forske på konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. er nesten litt skuffet, trudde det skulle bli høyere faktor med 357magnum. Lå ikke du akkurat over M1 faktor med Fioochi i din revolver?

 

Synd jeg ikke viste om at dere skulle teste i dag, har jo .38spl wadcutterammo ferdigladet. Kan nok bli grom pang til grovfelt dette :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg dessverre ikke på Johan. Det ble bestemt raskt på morningen i går, og vi tenkte egentlig ikke på 38 så veldig, det var mest bonus.

 

Jeg er overhodet ikke skuffet over faktor, jeg er heller imponert. Med 6" løp i revolver har den samme ammoen ligget på sånn 187-191, altså heller dårlig margin. Vi så det samme i går i en meget tight og fin Colt Python med 6" løp forresten, så det er ikke bare min revolver. Det forsvinner en del gass ut på siden, sånn er det bare.

 

Men revolveren har ihvertfall fulle 6" for kula å akselerere på. Pistolen er 5", og da er jo kammerlengden medberegnet i den lengden, noe som med den lange 357 patrona vil si at effektiv løpslengde for kula å akselerere på er godt under 4", nesten ned mot 3,5". Det at den da presterer mer fart enn 6" revolver viser jo hvor mye gass som faktisk forsvinner mellom tønne og løp.

 

Her er det bra nok faktor til å stille i konkurranser med fabrikkammo uten å miste nattesøvnen over kronografering og marginer, og det var det jeg håpet på. Og, 6" løp vil bli bestilt, sånn bare fordi. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Greia er vel at mag1 med fabrikkammo er veldig marginalt i 6-tommers revolver, og man kan risikere å bli diskvalifisert ved kronografering mens med Coonan lå det konsekvent over faktorkravet med temmelig god margin. Synes det er ganske imponerende jeg. Løpslengde på Coonan dersom en måler bort kammeret, er faktisk bare 3,8 tommer, (9,8 cm, målte nettopp). Høyest mulig faktor er vel ikke et mål i seg selv, men at man kan droppe innom XXL å hente seg ei pakke før et stevne er praktisk.

 

EDIT: Lindskog kom meg i forkjøpet :P

Link to comment
Share on other sites

Pistolen har plenty med munningsglimt, så jeg mistenker at med 6-tommers løp vil oppnå ganske imponerende hastigheter. Kammerveggene er jo også så sinnsykt tjukke, så vil gjette at den spiser temmelig harde ladninger til frokost.

 

Glemte å fortelle deg i går Lindskog, men jeg kontaktet DPM-systems i Hellas, og de kan lage custom full-lengde guide rods med progressive rekylfjærer som passer Coonan. Tenkte å bestille etterhvert.

 

https://dpmsystems.com/en/

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte Coonan'en til ein kompis med 357Mag ladninger. Huskar ikkje tala, men eit viktig poeng er at vi fekk litt høgare hastigheit i 5" Coonan enn i min 6" S&W 686 revolver. Det er nok på grunn av gasslekkasjen mellom tønne og løp i revolveren.

 

Hvis ammoen held faktorkravet i 6" revolver vil den sannsynligvis gjere det i ein 5" Coonan også.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Heisann

Har selv lyst på coonan og har jo tenkt at den må jo muligens kunne brukes i både Grov, militær og Mag1, og etter hva jeg kan forstå herfra så ser det ut som det er muligheter for det?

 

Men et annet spørsmål er jo hvor konkurransedyktig den er i de forskjellige klassene, greit det er sikkert gøy men kan den måle seg i militær og magnum1?

 

Ta også i betraktning at jeg ikke er kjempeflink, men vil heller skyte meg til midt på lista med et godt våpen, enn å ligge lavere med et dårligere våpen.

(ang våpen jeg har akkurat nå, dvs browning og cz. Så har det bare vært for å ha egene våpen å skyte med som har vært rimelig, har veldig lyst å bytte de ut med noe mer konkurransedyktig når jeg får råd)

Link to comment
Share on other sites

Har ein kompis som har ein eldre Coonan. Har prøvd den en god del gonger. Her er litt erfaringar:

 

Avtrekket er heilt greiit.

Sikta er ikkje optimale til konkurransebruk. Bittesmå og ikkje justerbare.

Det har vore ein del problem med å finne ammo som får den til å repetere pålitelig med .38 Special, sjøl med svak rekylfjør. Fordi slide'en er så tung må det være ein del futt i ammoen, så det er ikkje all fabrikkammo som er pålitelig. Funker som regel, men av og til får ein feilfunksjon. Som regel midt i eit stevne.

 

Mi meining er at dette er eit magnumvåpen, så bruk det til magnum. Bruk noko anna til Militær og grov.

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg skriver er om ny Coonan, jeg har null erfaring med gammel.

 

Hvis du kjøper 38 spesial fabrikkammo som har faktor som typisk 9mm (si 130-140+) så fungerer Coonan helt fortreffelig med dette. Jeg har brukt mest Fiocchi 158 gr SJSP, og da går pistolen som ei klokke med 10 punds rekylfjær. Denne ammoen ligger på ca. 160 i faktor i min 5" Coonan. Hvis du forer den med ammo på under 100 i faktor så skal det nok litt til å få den til å funke selv med lettere fjærer, men det er jo bare å ikke kjøpe den svakeste dritten du får tak i så er det problemet løst. Wadcuttere satt flush er også no bueno, da får ihvertfall jeg mer matefeil enn jeg får mating. Det er uansett ikke lov i Militærpistol. Bare ikke gjør det.

 

Sleiden er tung (436 gram inkl. alt), men ikke så tung som f.eks. en STI Targetmaster (460 gram). Sistnevnte fungerer fint med 9mm fabrikkammo, så det er ingenting som gjør at Coonan ikke funker med 38 spesial i samme faktorområde. Targetmaster kommer med 8 punds rekylfjær, Coonanen har 10. Dette gir treig sleidebevegelse og veksling, og svært mild følt rekyl. Noen liker dette, jeg personlig foretrekker litt mer krapp impuls og snert. Jeg er skeptisk til å lette sleiden på Coonanen da det primært er 357 jeg mater den. Coonan med 10 punds fjær og Fiocchi SJSP er uansett mer behagelig å skyte (for meg) enn Targetmaster med 8 punds fjær og Fiocchi, Geco, Magtech eller whatever 124 grs 9mm. Fjærer er billig, her kan man uansett eksperimentere litt i forhold til funksjon og hva man foretrekker. Vekta på hoved/hammerfjæra har jeg ikke målt, men den er tung (absolutt minst 19 på feelingen, kanskje typ 21?), og det er jo bra.

 

Er det en ultimat Militærfelt pistol? Sammenlignet med en 6" Targetmaster, Sig eller Pardini, nei. Bedre enn en Glock 17 f.eks.? Lett. Hvis jeg skulle rangere den så ville jeg satt den omtrent som en felt Shadow typ.

 

Siktene på de nye er justerbare, og med hvite prikker foran og bak. Så fort man får malt eller tusjet vekk disse og sotet siktene er de faktisk overraskende ok. Ikke awesome-super-target-match kvalitet, men jeg skyter med dem nå uten å savne noe særlig. De blir muligens byttet på sikt hvis jeg føler meg forfengelig og gidder.

 

Avtrekket på min var fortreffelig rett ut av esken.

 

Edit: Ser at det var Geco 38 jeg kronograferte tidligere i tråden. Glemte det da det er lenge siden jeg gikk tom for den selv, men den er nok rekylmessig bedre egnet til Militærfelt enn Fiocchi sin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det, men som sagt er det ikke noe problem. Blokka er rundet sånn passelig slik det er vanlig å se på det meste av STI, SVI etc. Hammerfjæra er bra hard, passe hard, ikke for hard.

 

Min vekslet klokkerent med 133 pf ammo og 10 punds rekylfjær, da er det ingenting å klage på såvidt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...