Jump to content

Midlertidig økning av avtrekksvekt i CZ SP-01 Shadow


shibby

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg bruker min Shadow i NFS og NROF og enkelte programmer i NROF krever 2kg avtrekk, mens den idag har ett flott avtrekk (tunet hos PVAS) på 1360g.

 

Hvilke alternativer har jeg? Ser det finnes en slags fjær en setter inn i avtrekkerbøylen, har også sett noen bruke en form for skum bak avtrekkeren. Vil kunne gå ned igjen til 1360 uten å måtte bygge om pistolen for mye =/

 

Kan jo søke om en ekstra 9mm til dette formålet da det er ett annet forbund og tekniske forskjeller, men er så fornøyd med Shadowen.

 

Forslag? Gjerne med priser vis dere vet.

 

på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Main Spring (main hammer spring/ hammerfjær) går ned langs langs baksiden av grepet, og er det som påvirker avtrekksvekten mest (iallefall på double action, usikker på innvirkningen i single action). Den originale fjæren pleier å være 15 lbs, men ofte setter man inn 13 lbs dersom man vil ha lettere avtrekk. Derfor kan du prøve å bytte tilbake til 15 lbs.

 

CZ SP-01 Main Spring 15 lbs: http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/cz/sp-01/75/85/avtrekk/cz-sp-01-main-spring-15-lbs

 

Man kan greit bytte selv, f.eks. ved å se hvordan det gjøres på YouTube. Du demonterer grepsplatene, og derifra kan fjæren lures ut. Her gjøres det på en klone, vil tro det er ganske likt på Shadow:

(Men lek helst ikke med pistolen mens det er ammunisjon på bordet, slik som disse :) )

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk original mainspring er 18 pund eller så på Shadow. Jeg har ihvertfall kjøpt 16 punds fjær merket "reduced".

 

Men det er vel grenser for hvor mye det spiller inn på et godt tunet SA avtrekk. Trigger return spring er vel kanskje en mulighet, eller bare latskapsversjonen med litt skumgummi eller lignende bak avtrekker.

 

Eller bare kjøpe en Glock eller lignende til NROF. Med 2 kg som minstevekt er det tydeligvis det de vil at du skal bruke. :D

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk original mainspring er 18 pund eller så på Shadow. Jeg har ihvertfall kjøpt 16 punds fjær merket "reduced".

Det kan godt være du har rett, jeg har bare fått et inntrykk av at 15 eller 16 lbs er "normalen" av å lese på noen forum samt kikke på hva som fins av reservedeler. Og som du sier spiller trigger return spring også litt inn.

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å bytte mainspring for å se hvor stor forskjellen er, det er ikke så veldig markant anslag i tennhettene så tror nok den er i grenseland, har ikke hatt ett eneste klikk eller forkiling til nå så er litt dumt å tukle for mye med det også.

 

" if it works, dont fix it! "

 

er disse skumgummi løsningene godkjent i konkuranser?

 

Kjøp av glock blir nok ikke aktuelt, da kjøper jeg heller en 1911 til nsf og bygger cz'en om til 2kg. men $$$..

Link to comment
Share on other sites

Lettere main spring kan gi problemer med pålitelig avfyring, men 13 lbs fjær gir svært sjelden problemer. I tilfelle går det an å få tak i lengre tennstift (extended firing pin) som pleier å løse det. Uansett er det bare å sette tilbake den andre fjæren hvis du får problemer med en ny. :)

 

Jeg har ingen erfaring med skumgummi-løsninger, men det bør være greit så lenge våpenet fortsatt fungerer pålitelig/ trygt, og gummien holder seg på plass gjennom konkurransen.

 

Glock har forresten veldig kraftig anslag, har vært noen saker i USA hvor de har slått hull i tennhettene. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Shadowen har jo typ forlenget tennål originalt, sjekk hvor langt ut den stikker, lengre enn noen annen pistol jeg har sett. Det lille av (gjerne hjemmeladet) ammo jeg har vært borti som ikke har smelt i Glock har gått av i Shadow hver eneste gang.

 

Skumgummiløsningen funker fortreffelig så lenge du ikke har superkort reset på avtrekkere, men det er jo en stygg latmannsløsning. Jeg har brukt det på både NM og EM. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk folkens for mye god info! Disse skumgummiknottene, er d noe du klipper til selv eller finnes det noe ferdig? Ebay?

 

Har også sett en fjærløsning med kule på enden som er montert i avtrekker bøylen. Noen som har kjennskap til den? Virker jo genial om det bare er å skru den ut ett par runder for å få 1360 avtrekk igjen? =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...