Jump to content

Tanfoglio ultra match


Airoulven

Recommended Posts

Hei

 

Har en Tanfoglio ultra match som ble shippet ut 1996, så ubrukt ut da jeg kjøpte den og fortsatt fin.

er 4,75" løp noe jeg tror er en av mine problemer, saken er at jeg har vel skutt 14-1500 skudd med den, og det går helt .... dårlig, når jeg bruker understøtte samler jeg fint i nærheten av 10 på blink, så jeg er problemet ikke pistolen.

 

Jeg liker pistolens utseende og den passer hånden min helt fin fint, jeg vil men får ikke til så langt hvertfall, skal tilføye at hvis jeg tar meg bedre tid med to hender går det litt bedre men ikke bra nok.

 

Jeg har begynt lure på om kanskje jeg skulle vurdert en annen 9mm, jeg tenker at 14-1500 skudd burde være nok til og lære seg kjenne en pistol.

Ammunisjon jeg har brukt er Barnaul og S&B 115grn fmj, har lurt på om jeg skulle forsøkt med tyngre kuler da jeg har en presse stående.

Pistolen er ganske tung også noe som burde være positivt, ca 1200 gram, husker ikke eksakt.

Blir som regel revolveren som blir brukt av den grunn at jeg ikke syntes det er så moro med 9mm sånn det er nå...

 

Vil gjerne høre dere andres tanker, tips eller viten.

Jeg har ikke veldig lyst til selge den da jeg egentlig liker den godt, men lurer på om løpet er i korteste laget.

9mm går vel for og være et "vanskeli" kaliber har jeg forstått.

Link to comment
Share on other sites

Glock 19 og 26 som du nevner har begge kortere løp enn 4.75", som forsåvidt er en ganske vanlig løpslengde på slike pistoler. Det kan være at du skyter bedre med de siden de er lettere, tanfoglioen er en tung pistol. Har selv erfart dette med mine .22 pistoler at jeg skyter best med den letteste, antakelig siden jeg greier å holde den mer stødig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

HarAmmunisjon jeg har brukt er Barnaul og S&B 115grn fmj, har lurt på om jeg skulle forsøkt med tyngre kuler da jeg har en presse stående.

.

 

Jeg ville først prøvd noe annen ammo, Barnaul er ikke kjent som noe som samler meget bra

 

Nyere Geco (rød-sort eske) er kjent for å gå bra i de fleste våpen

 

Og hold deg til 115gr kuler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Glock 19 og 26 som du nevner har begge kortere løp enn 4.75", som forsåvidt er en ganske vanlig løpslengde på slike pistoler. Det kan være at du skyter bedre med de siden de er lettere, tanfoglioen er en tung pistol. Har selv erfart dette med mine .22 pistoler at jeg skyter best med den letteste, antakelig siden jeg greier å holde den mer stødig.

 

 

I mitt hode tror jeg at en lettere pistol med kortere løp burde være vanskeligere, er litt sinna rekyl/vipp på 9mm kontra eks. 38

jeg har for eksempel prøvd noen lettere 22lr det går ikke på langt nær like bra som når jeg bruker min egne tyngre 22lr.

 

Jeg har stusset på at det virker som det går bedre med glock 19 og 26 men skal sies at jeg har så og si kun skutt på selvanvisere med de to, men det plinger mye oftere med de enn med tanfoen.

 

Er ikke rare forskjellen, på 4,75 og 5 men alt hjelper tenker jeg, des lenger sikte linje des bedre, om forskjellen er så stor vet ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

....9mm går vel for og være et "vanskeli" kaliber har jeg forstått.

 

Ja det tror jeg du har rett i - sammenlignet med noen andre kalibre.

 

Ikke for å være frekk, men kan du skyte? Har du en .22 (hvilken?) som du skyter godt med? Hvis ikke, så kan det hende at du har gått i den vanlige fellen - begynt i feil ende.

 

Jeg gjorde det samme selv. Mitt første våpen var en PP i 32acp. Med den pleide jeg å nøkke i avtrekkeren omtrent i det øyeblikk blinken løp forbi siktene... Heldigvis hadde vi gode skyttere i klubben som visste hva det er snakk om og som overtalte meg til å kjøpe en gammel GSP. Da kom det seg.

 

Hvis du ikke lærer de grunnleggende knepene så er du like langt selv etter lang tid som skytter. Basic marksmanship er sikter og avtrekk. Jeg er sikker på at de gode her på kammeret er enig i det. Og hvis det er tilfelle så må du gjøre noe vetig med det - det er ikke moro å være noe slikt som senior og bli skutt i senk av de nye.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til Tanfoglio. Men en ting du kan undersøke er om det er en avtrekksstopper på den eller om det går an å få det. Det skal lite til etter at skuddet er gått før våpenet er ute av stilling.

 

Jeg ville også forsøkt å skyte mot hvite skiver for å ha kontroll på siktene (en sort blink er et forstyrrende element) og se om de beveger seg i skuddøyeblikket.

 

Sjekk også med de gode i klubben - skyter de like dårlig med den pistolen?

Link to comment
Share on other sites

......jeg tenker at 1400-1500 skudd burde være nok til og lære seg kjenne en pistol.....

Jaha........og du tror seriøst at det er så enkelt ?..........Hvor legger du lista ?

 

Altså du mener at på 1-dag @ 1500 skudd med en 9mm så skal du skjønne cluet, mens dem som virkelig vil bli gode må trene 3 timer minst annenhver dag i 10-20 år med en 22 og ha jevnlig deltagelse i approberte stevner for å også få

konkuranse trening. Da begynner man i bli virkelig god (...vel og merke....ISSF nivå).

 

Jeg også skjønner at fra det 1-første skuddet til frem til dem første 1000 så vil man ha gjort seg noe mere erfaring, men det er langt fra det og til å konkludere med om det er våpenet som er feil eller om det er du som stiller for raske krav til forventninger og fremgang. Det er sikkert ingen her inne som har sett hva du gjør når du skyter, så da blir det jo heller ikke lett å mene noe om hverken våpenet eller skyteteknikken din.

Link to comment
Share on other sites

Har samme pistolen, og hadde samme problem, kuler overalt på blinken. Fikk en annen skytter til å prøve den, samme resultat.

 

Fant ut at den er relativt sær på kulevalget grunnet polygonal pipe. Bly fungerer ikke i hele tatt. Det som fungerer best er kobber belagte kuler, dvs kobber lagt på med elektrolyse. Min går bra med H&N sin HS serie HP kuler. De kommer i 115/125 grains, NordbyGunShop har i 125grs.

 

Link: http://www.nordbygunshop.no/produkt/lad ... 9mm-fra-hn" target="_blank

 

Det er mulig å bytte pipe til vanlige riller, da spiser den alt av kuler. Har prøvd tilsvarene pistol med vanlig pipe, og den gikk godt med bly ammo òg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte ikke i feil ende, skjøt lenge med 22lr i starten og skyter mye med det fortsatt.

Jeg har en Baikal ij35 som samler fin fint der man vil ha de, går også bra nok til at det er moro med 38 og 357, er kun 9mm jeg sliter med.

Har brukt tanfoen i snart 1 år, så har skutt noe med den over tid.

 

Andre har prøvd pistolen, det gikk ikke bra men litt bedre enn når jeg skyter med den, de fikk ikke samlinger de heller, var hull her og der i pappen.

 

Takk for tips Tornado, skal prøve H&N.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror neppe disse pistolene er i stand til å spre så mye at man bruker store deler av skiva uten at noe må være riv ruskende galt.

Får man derimot ovale hull i skiva kan det tyde på at bommene stripper kula på vei gjennom løpet, noe som i sin tur vil føre til ustabilitet og stor spredning.

Med mantlet eller kobberbelagt kule har jeg liten tro på at det er våpenet det er noe i veien med dersom spredningen er ekstrem.

Har du forresten pusset løpet skikkelig i tilfelle det skulle være tilkladdet med bly ?

 

For noen år tilbake satte jeg meg ned på banen med pressa, 4 forskjellige krutt og 5-6 forskjellige kuler for å eksperimentere meg frem til godladningen for min Ultramatch.

Den dårligste samlingen (5 skudd i Ransom Rest) på 25 meter var rundt 10-12 cm.

Alt over 6-7 cm. gadd jeg ikke måle siden det var uakseptabelt for meg, så det kan godt være at enkelte serier var oppe i 15 cm. for den saks skyld.

Først når samlingene krøp under dette begynte jeg å måle for å kunne tilnærme meg og fintrimme ladningen.

Jeg ga meg ikke før jeg fant en ladning som samlet på 3-4 cm. hver gang.

Det tok i alt 2 lange kvelder før jeg fant ut av det, den første med grovsiling og den andre med fintrimming.

Det var stor forskjell på rundneset og hulspiss, selv med samme fabrikat og kulevekt.

Frontier ga aldri god nok presisjon.

Godladningen ble en Rainier 115 grains hulspiss med 4,9 grains N340 bak.

GFL hylse og c.o.l på 29,0 mm.

Dette behøver ikke være den beste medisin for ditt våpen, men tendensen synes å være klar nok og burde gi deg et godt utgangspunkt.

 

Nå har disse Rainierkulene blitt uforskammet dyre etter at Midway fikk kloa i agenturet, så en hjemmeladd patron plutselig blir like dyr som en fabrikkladd.

Når jeg en gang blir tom for disse, antar jeg at tilsvarende H&N til halve prisen gjør jobben like bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde òg Rainier kuler, men synes faktisk H&N gikk bedre i min. Men for en pris det har blitt på Rainier, over 2kr kula! Det er 2,5x i forhold til H&N. Dette stemmer bra med MidWay.no, ser de stort sett tar US pris og legger på 2,5x... ran på høylys dag heter det på godt Norsk.

 

Jeg bruker 125 grs H&N HS HP med 4,5 grs N340. Dette er akkurat samme ladningen H&N anbefaler òg, lade data kan lastes ned fra hjemmesiden dems. Prøvde og 115 grs med 4,8 grs N340, fin presisjon og lite vipp i pistolen, men denne ladningen bryter lydmuren og man får betydelig mer støy. 125 grs holder i min 320 m/s, dvs rett under grensa.

Link to comment
Share on other sites

Min er også duotone, var din også 4,75"

hvordan går det med din sw mp9? jeg kjenner ikke til den, men liker s&w

Ser at den er ganske lett noe jeg ikke liker men de gangene jeg har prøvd glock 26 og 19 har jeg truffet mer enn med min egen tanfoglio, flaks eller ikke...

 

 

Min var også 4.75 løp ja. Jeg er strålende fornøyd med min mp9 pro, digger den mer og mer for vær dag jeg er på banen. Jeg polerte avtrekket og bytta striker fjer og har nå et avtrekk jeg er veldig fornøyd med også. Testa dette apex trigger kitet, men da syns jeg avtrekkeren ble som å trykke fingeren inn i sjokoladepudding, mye mer "crisp" ved å bare polere.

 

Glock 19 og 26 er betraktelig mye mindre pistoler, så disse kan neppe sammenlignes vil jeg påstå. Se mer mot glock 17/34 for å sammenligne størrelse messig. En annen forskjellen på glock og mp9 er også grepsvinkel, Glocken har litt mer vinkling enn mp9. Jeg foretrekker faktisk mp9'n iforhold til min glock 22/17....

 

Om du skulle befinne deg i nærheten av sarpsborg engang så er du velkommen til å teste mp9'n for å se hva du syns.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...