Jump to content

Uberti new model Cattleman


Fedda

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig startet med pistolskyting etter en lengre pause og satser på å erverve en revolver i .357 magnum om en vel seks måneders tid. Jeg har en Ruger (old model) Vaquero i .45 Colt fra før, dette er en meget solid og stor revolver jeg er meget fornøyd med.

Igjen er det single action som er aktuelt for mitt vedkommende. I den forbindelse har jeg virkelig fått sansen for Uberti new model Cattleman. Dette våpenet er utrolig nydelig å se til, i tillegg er nyprisen på denne revolveren absolutt til å leve med. Jeg er klar over at en Cattleman ikke er like solid som en Ruger Vaquero, førstnevnte modell er jo en kopi av en velkjent revolver fra siste halvdel av det 19. århundre og er dermed ikke å regne som en like sterk konstruksjon som den langt mer moderne Blackhawk/Vaquero.

Får jeg anledning til å kjøpe en Cattleman så vil den forhåpentlig bli brukt til noenlunde aktiv "koseskyting" i pistolklubben jeg er medlem i, da helst matet med moderate fabrikkladninger i .38 Special. Jeg har alltid hatt lyst på en Colt SAA og må av økonomiske grunner nøye meg med en replika.

Så hva mener dere som har erfaring med Ubertis revolvere? Er dette våpen dere kan anbefale til normal aktivitet på banen som nevnt overfor?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...den ser jo rimelig lekker ut med "colour case hardened" ramme, men desse har vel ikke justerbart baksikte??

Har skutt med Uberti i .45LC og .22lr , men ikke nok til å kunne uttale meg noe om kvalitet etc.

 

Går selv og venter på at Søilen skal få inn Blackhawk i .357 men det skjer visst ikke med det første........ :trist:

Link to comment
Share on other sites

Cattleman finnes med justerbare sikter, da som en kopi av Colts Flattop modell: http://www.ubertireplicas.com/interno.p ... rticolo=36" target="_blank.

Her til lands er det jo Børselars som forhandler Uberti, de har standardmodellen av revolveren jeg sikler etter på lager i følge egen hjemmeside, men advarer samtidig om at det kan være lang leveringstid på utgaver de ikke har inne, lang leveringstid fra Uberti er visst ikke noe nytt i følge flere her på forumet.

Hvor lenge må du vente på nytt våpen fra Søilen da?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en Uberti flattop som er kopi av colts utgave med justerbare sikter i 45 long colt, men uberti har sluttet å produsere dem,så alternativet er å få kjøpt en brukt men det er hvist ikke mange av dem i landet,jeg har bare sett noen dansker som har hatt dem.

Med

Hilsen

Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over at de hadde sluttet å produsere flattop utgaven, den står merkelig nok fremdeles opplistet som et alternativ i flere løpslengder på den europeiske hjemmesiden til Uberti.

Hva synes du om din Uberti revolver da? Var den verdt pengene?

Link to comment
Share on other sites

Ubertien har jeg hatt problemer med å få den i halvspenn men fikk byttet tønnelåsen og fila litt på avtrekkeren og hanen så nå fungerer den som den skal,den er bare skutt coboyladninger med,og den skal fortsatt få det.

Har 2 ruger blachawk new modell i 45 long colt og 357 magnum de er fra ca 1980 tallet og de er det aldri noe tull med.

Hilsen

Arne :D

 

Ps. de har en brukt Uberti hos Børselars med justerbare sikter i caliber 44-40 til kr 2500,-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et vesentlig spørsmål jeg for øvrig forsøker å finne et svar til er om mitt eierskap av en revolver i .45 Colt vil sperre for erverv av en revolver i .357 Magnum.

Slik jeg har skjønt det kan jeg erverve en .357 til Magnum 1, .45 Colt hører vel til innenfor magnum 2 - noen som vet noe mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Et vesentlig spørsmål jeg for øvrig forsøker å finne et svar til er om mitt eierskap av en revolver i .45 Colt vil sperre for erverv av en revolver i .357 Magnum.

Slik jeg har skjønt det kan jeg erverve en .357 til Magnum 1, .45 Colt hører vel til innenfor magnum 2 - noen som vet noe mer om dette?

 

Hei

 

45 Long Colt er ikke noe Magnum 2 våpen.

Skyter stort sett bare single action revolvere som cowboy.

Har Patron revolvere, rifle, langholds rifle,+Percusjon rifle, revolvere.

Alle i Uberti.Veldig fornøyd med alle.Hadde jeg hatt behov for å ha i max ladninger, så hadde

jeg nok valgt Ruger.Men som sagt super fornøyd med mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har skjønt det kan jeg erverve en .357 til Magnum 1, .45 Colt hører vel til innenfor magnum 2 - noen som vet noe mer om dette?

 

45 Long Colt er ikke noe Magnum 2 våpen.

 

For å være litt pirkete, 45 Long Colt eller .45 LC er er patronkaliber og ikke et våpen.

 

. 45 LC er et kaliber som for det meste brukes i CAS skyting og da med svake ladninger som absolutt ikke holder Mag2 krav, det er vel dette Hawken54 viser til.

 

MEN .45 LC er en patron som uten problemer kan lades til Mag2 krav og godt over det, og det er noen som bruker dette i Mag2. Her må det bemerkes at ikke alle våpen i .45 LC, er egnet til harde ladninger.

 

Så til Fedda og hvor de forskjellige revolverne kan brukes, jeg går ut fra at du skyter under NSF siden du henviser til Mag1 og Mag2, de aktuelle klassene er:

- revolver - cal. .38 - .455, ikke magnumladninger

- mag1 - cal. .357 - .40, faktor over 190

- mag2 - cal. .41 - .505, faktor over 275

Det er da ikke noe problem å anskaffe et våpen i .357M til Mag1, og det våpenet du har kan ikke brukes i Mag1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter under NSF ja.

Håpet er som nevnt å få kjøpt en SA revolver i .357 magnum med tanke på blant annet pris og tilgjengelighet på ferdigrullet ammo i tillegg til at jeg eier en Rossi 1892 karabin i samme kaliber.

Fra før eier jeg jo ellers som sagt en Vaquero i .45 Colt og var bare litt usikker på erverv på en ytterligere revolver på sikt. I praksis står jo valget for mitt vedkommende mellom Uberti og Ruger, begge merker er jo å få tak i her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...