Jump to content

Nye x-serien til sig


Tobiassen

Recommended Posts

  • Replies 187
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på standen til Sig Sauer på Rooster Mountain (DSS Lev 3 stevne i DK) og fikk holde i den nye X-five open fullt rigga med langmag og rødpunkt - grøssende godt. Har allerede den gamle x-six og en x-five allround og lurer da på om sliden fra de gamle x-five/x-six går omhverandre på den nye x-five ramma.. Ved å kjøpe open versjonen så har jeg da i praksis en fantastisk open både til DSS og PPC med x-six sliden. I følge Capsicum som også hadde stand der, er nå disse våpnene straks på plass i Norge. I Tyskland vil prisen være omlag 4000€ (ferdig rigga med 2 lang mag (25 +1 sk) og Aimpoint Micro T1 rødpunkt sikte) som skulle tilsi noe sånt som 32 KNOK hjemme i hht Pål Ripnes hos Capsicum. Ser at prisen hos Eurooptics.com er 4245$ (~30 KNOK) men de selger bare til autoriserte våpenhandlere. Den er forøvrig laget for å tåle 9 mm Open Major (160 + ) faktor.

Link to comment
Share on other sites

Bare brukt min six supermatch til felt, hvordan synes dere det store grepet er til å trekke raskt/får riktig grep ?

 

Har praktisk hylster til x-six 226'en så mulig jeg prøver den litt til det, men med 6 toms sleide havner jeg i open.. men men.

Link to comment
Share on other sites

jeg har medium (str åtte) hender og bruker x-five allround i Production. Jeg er veldig fornøyd med grepet og synes ikke det er for stort - det føles stort de første gangene, men etterhvert er det heller slik at jeg synes at single stack 1911 grep er små og finner ikke helt plass til fingrene der. Grep og plassering av venstrehånd er viktig for presise skudd - og riktig siktebilde er helt avgjørende for treff uansett grepsstørrelse... i DSS trekker du våpen en gang og det er vel bare unntaksvis på korte stager at det er trekket som avgjør god eller dårlig hitfaktor - som senior ser jeg at å skynde seg langsomt (riktig og effektiv bevegelse) er mye mer effektivt på hitfaktor enn panisk trekk og dårlige siktebilder... men så var det å huske det når pippet går...

Link to comment
Share on other sites

Den nye X-five frister til Standard og Flet. Men ville nok ikke vært den første som kjøpte Open versjonen basert på hvordan det gikk med forrige basert på P226.

Og jeg ville nok ha venta med en Open versjonen til lang-mag er tilgjengelig (28-29+1)

Link to comment
Share on other sites

9x19 i major frister litt da jeg tildels stort antall 1gangsskutte hylser, 3n37, og presse for det, slipper plukkinga med 38 super/9x21/23 og lignende, plukker allerede nok.

 

Ref det en skrev før, var ikke lange mags tilgjengelig allerde nå?

Link to comment
Share on other sites

mjoo kanskje.

SIG kaller vel 25+1 for "lang-mag" men det er de ikke i mine øyne med tanke på kapasitet.

I open konkurrerer man hovedsakelig mot S_I som har 170mm magasiner (lang-mag) som tar 28 eller 29 + 1. Og "kort-mag" som er 140mm +- avhengig av mag bunn. Originale STI tar vel 21+1, jeg satt på arredondo bunn på det ene og da fikk 23 eller 24+1.

 

Dvs med SIGen må en på en 25-27 skudds stage (avhengig av starten) bytte ett magasin mens S_I kan klare seg med lang mag. Nå er det selvfølgelig ikke alltid det koster noe å bytte magasin men av og til dukker det opp en stage med veldig høy Hitfactor og da kan det ha noe å si.

Eller når man får en 24sk stage som består av 3 papp og 18 stål. Da er det greit med mulighet for noe pålapp.

 

men vet ikke hvor mange skudd det er mulig å få i en SIG og fremdeles ligge under 170mm? Er det mulig å bytte bunn på magasina eller er det allerede maks? Mistenker det, og forskjellen på kapasitet vs S_I er bredden på magasina.

 

 

 

Når det er sagt; hvis man har en X-five til std eller felt og ønsker å skyte noe Open av og til, så kjør på! vil ikke ha så mye å si da. Og er nok kjempefin til Steelchallenge. Det er vel noe av fine med de nye X-fivene, modulariteten.

men er litt mer usikker hvis man ønsker å satse på Open og ønsker en dedikert pistol til den divisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt irriterende når Sig legger ved slike test targets, er at de skriver aldri hva slags ammunisjon de brukte......

 

Ting tyder i hvert fall på at de ikke bruker det beste som er å oppdrive av ammo. Testskiva som kom med min P210 Super Target ser slik ut:

 

b7hi0.jpg

 

men min beste samling så langt (på 23m; hula vår er ikke lengre) med Geco 124gr er 4 i samme hull og ei flue noen cm utenfor:

 

qSUOio.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skyter vanligvis standard minor, men vurderer major. Titter på å bare kjøpe en 5'er .40 topp til ene x-six'en og bruke den, men ser på mag kapasitet, er det virkelig bare 14+1 innenfor standardkassa ? får man nye bunner?

 

14+1 mot tanfoglio sine hva 21-22 og cz ts sine 20+1?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo

Har en X-5 X-Series, de r med + bunner på orginalt og i 9mm får jeg 21+1, kos deg heller med det, eller kjøp deg en ny pistol enten, Tanfoglio, 1911/2011 av noe slag eller en CZ mod TS, hvis du skal skyte major.

Du er med konkuransedyktig med din Sig i 9mm kontra hvis du kjøper en 40 topp!

Har en klubb kompis som har en 40 topp til sin sig, kan jo hende han komenterer her etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en en 40 top til min x-5 / X-6 som ble anskaffet for å kunne skyte standard major. Hadde skutt noen klubbmesterskap i standardklassen med 9 mm i minor og følte det utrolig urettferdig at jeg fikk ett poeng mindre hver gang jeg var utenfor alfa'en. Så da må vi ha en 40 topp og komme oss inn i major klassen. Tenkte ikke spesielt over at mag kapsitet var så begrenset, og x-fiven har jo en utrolig stor mag brønn i forhold til Allrounden som jeg var vant til fra Production, så magskifte var ikke noe problem... problemet var det ble veldig mange av dem og at disse gutta i Standard klassen hadde enda større magbrønner og kjempe mye større magkapasitet... så den lille fordelen med major røyk raskt bort i magbytter og dårlig flyt i løypa... Hvis du skal jage høy hitfaktor på stagene så er det nok bedre å skyte alfaer i minorklassen hvis du skal gå for en Sig x-five i standard. Men for all del, cal 40 er veldig morsom å skyte med...

Link to comment
Share on other sites

Var bare en tanke som slo meg siden jeg har en supermatch allerede, men den går ikke i kassa så måtte ha hatt ny topp uansett.

 

Tanfoglio får jo 20-22? med gamle mags og ny bunn og CZ CTS har 17/18+1, som du sier med 14 må du reloade på mange stager de andre ikke må.

 

Blir vel off topic, men har fått svar på det jeg lurte på.

 

Ble slått av en venn som skyter major og furter litt. Jeg kunne jo evnt bare skyte alfaer, hadde løst mye.

Link to comment
Share on other sites

speedsec 6, og ekke superduper happy med tilpasningen, tror den er laget for "gamle" x-six bøylen, så føler ikke trekket er 100% smooth, men funker.

 

6'ern vs 5'ern hvilern på "tuten".

 

Siden du har x-six, og da trolig bare skyter felt med den, funker det finfint til det. ikke sett noen spesielle merker på min. (brukt speedsec 6 siden jeg fikk den)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en speedsec 6 til X-essen, men må ærlig talt si at den er rein drit... Vanskelig å sette på plass og værre å få ut. Hjelper naturlig vis ikke at avtrekkerbøylen på Xessen er hengslet og ikke låst.

 

På nye speedsec 6 GF er det heller ikke hviler til løpet, blir samme som 5`en, men siden den er universal så passer en sannsynligvis like dårlig til alt...

 

26674b.jpg

 

Ville brukt den du allerede har og akseptert at ting skal brukes og ikke bare eies 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Mitt første innlegg på forumet. Fersk skytter, har gått til anskaffelse av en X-Esse Long .22, og skal også ha en 9mm, men vet ikke helt hva ennå. Har ikke godfølelsen på at Glock passer meg etter at jeg ikke traff en låvedør med den i militæret, og pistolenes Bonnie Tyler CZ75 SP01 har jeg bestemt meg for å ikke kjøpe.

 

X-serien til Sig Sauer ser bra ut, men det er kun X-Press modellen som er i nærheten av det jeg har satt som maks pris, egentlig 10.000,-

Vil dette være et dårlig kjøp for en nybegynner? Eventuelt, er det noen som kan anbefale andre våpen i prisklassen fra 10.000 og nedover?

 

På forhånd takk for svar!

 

Trening og feltskyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Om du har tålmodighet, penger på konto til enhver tid og aller helst kjøpetillatelsen klar, så vil det før eller siden dukke opp en sig x-serie på FINN eller en av facebook gruppene for håndvåpen. Men da må du være rask på labben, og få frem for selger at du er 100 % klar for handel, slikt liker selgere å høre.

Link to comment
Share on other sites

Du får mye for pengene med en Shadow, Bonnie Tyler (?) eller ei. X-Five Capsicum for 10K er et meget godt kjøp som Klatrechris sier, bare vær klar over at den har faste sikter. Hvis du kan strekke budsjettet litt er en X-Five Allround til 12K også en veldig bra pistol for prisen.

Link to comment
Share on other sites

Du får mye for pengene med en Shadow, Bonnie Tyler (?) eller ei. X-Five Capsicum for 10K er et meget godt kjøp som Klatrechris sier, bare vær klar over at den har faste sikter. Hvis du kan strekke budsjettet litt er en X-Five Allround til 12K også en veldig bra pistol for prisen.

 

Hvor finner jeg denne til 12k? Har bare sett på Huntershouse.dk, men leste ut fra andre tråder her at det ikke var spesielt billig der.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har handlet Mec-Gar magasin til min X-Five Allround fra Brownells. Billig og bra, anbefales.

 

har du link til Mec-Gar magasin du har kjøpt fra Brownells? Er det evt 18rd magasinet på denne linken?

 

http://www.brownells.com/magazines/hand ... _1=MEC-GAR" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har du kjennskap til disse magasinene vil passe i de nye X-series pistolene (f eks X-six)?

 

"originale" sig magasiner koster jo det hvite ut av øyet, så om det hadde latt seg gjøre å få tak i magasiner direkte fra mec gar så hadde det vært fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...