Jump to content

Hvilken 9mm bruker de beste i Norge på felt?


FarentilBirger

Recommended Posts

Nå er et annet aspekt av denne diskusjonen... Hvorfor 9mm? Jo'a praktisk og billig og alt slik. Men det er ingen presisjonspatron, og ikke så enkel å lade gott til heller. Jeg har begynt å slite litt med tanken om en6" .45 ACP.... selv om jeg har skutt uforskammet godt med med en 6" STI i 9mm også.

Link to comment
Share on other sites

Har sig p220 x-six med 6" :) veldig god venn, spiser også .452 SWC 175gr og 200gr, med N310 er presisjonen ypperlig og rekylen trivelig. går for å skyte den i NM i mil.

Kommer en les baer UM6 også engang ryktes det er jo bokstavelig talt fler år siden bestilling, men fortsatt håp.. også har man korth PRS som frister litt.

Link to comment
Share on other sites

Men det er ingen presisjonspatron, og ikke så enkel å lade gott til heller.

 

Lading skal jeg ikke uttale meg om, der har jeg ikke stort å komme med. Men hva da "ingen presisjonspatron"? Hva legger du i det? At 9mm skal ha noe iboende dårligere presisjon enn andre håndvåpenpatroner kjenner ihvertfall ikke jeg til. Utdyp gjerne.

Link to comment
Share on other sites

9mm er en bitteliten høytrykks patron med liten overfalte kontakt med løpet. Den er designet som et kompro,miss rundt størrelse, kraft og funksjon i de første automatpistolene, når man begynte å bli lite fornøyd med de mer anemisike forløperene. Det er en patorn laget for å kunne drepe et menneske på 5-10 meters hold, ikke for god presiisjon, og den er tynt i alle ender. Men lader man ikke sp er det kanskje litt vanskelig å oveføre teori og erfaring. Personlig finner jeg det langt letter å lade gode og presise patroner i .45 acp, 38 special osv - som er lavtrykkspatroiner med langt bedre forhold mellom trykk / fart / overflate.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du spist noe vondt nå? Både du og jeg vet at 9mm kan lades til presisjon som går godt inn i innertier på presisjonsskiva på 25m. Og prisen er minst dobbelt så høy som å lade 9mm. Samt at det kreves erfaring bak ladepressa for å få rekylnivået ned mot en 9mm patron samtidig som man bevarer presisjonen. Ikke for det, kom nettop opp fra laderommet og har ladet revolverammo til NM. 45acp. Men revolver og autopistol er ikke det samme da.

Link to comment
Share on other sites

Nei, har spist boble sjokolade, og det er ikke spesielt vondt... :D

Men nei, min erfaring (og andres for den del, dog erfaring og ikek universielle sannhet) er at det er enklere å lade gode skudd i andre kalibere en 9mm. Men 9mm er så fordømt praktisk... :? Men med erfaring fra min KPS i 10mm sammenlignet med STI targetmaster og det jeg får ut fra ymse 5" 45 acp'r så heller jeg mot at det er enklere å få hentet ut den beste presisjonen i andre kalibere en 9mm. Men det er altså ikke det samme som å si at 9mm er ubrukelig. Bare at det krever mer jobb og detalj fiksereing en feks .38 special og .45 acp.

Link to comment
Share on other sites

Min vage konklusjon er at jo mindre kaliber, jo mere perfekt må kulene være. En .45 kalibret kule er vesentlig mere presis enn for eksempel 9mm kule med tilsvarende støpefeil. Men jeg har fått strålende presisjon med 9mm i spesialpistol med faktor rundt 80, ikke akkurat høytrykk det.. Så ingenting er absolutt!

Link to comment
Share on other sites

Du kan knekke tennåla på en del eldre våpen ved tørrklikking.

 

Men tor da at jeg og Olav er enige om at det går å lade 9mm presist, men at det krever litt mer innsats for å få alt til å matche. Spesielt for å få inn de siste milimetrene.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne følgende om GT45/9 og kjøpe amo.

Min liker ikke S&B, ok med Magtech, men trives godt med Geco (Som er den snilleste av de).

 

Tørklikking?, vel min brukes i IPSC, så den klikkes litt hele tiden. Men for trening, klikkpatron. (= Peace of mind). :wink:

 

P.s. Lader ikke 9mm (Har diesett etc. men gidder ikke). Da det ikke lønner seg, og amoen uansett må ha litt faktor til mitt bruk.

Og så er jeg ikke en Bromark/Hassel/Melkild hva angår innebygget presisjon i kroppen.

 

Dessuten er det en nytelse å gi blaffen i hylsene. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nettopp, det er så himla praktisk å bruke 9... så det er fortsatt bare en tanke å gå over til .45 som matchpatron. Men jeg har en 9 ladning nå som er ganske grei i glock'en, (124gr fmj / 4,8gr N340) Men helt rumpe i Colt Commanderen (men det er nok colten) og "ok nok" i STI rougen men fin i STI 6" trojanen. Så det er ikke det at det er ammoen som har skyld i at jeg ikke vinner... Men .45 acp landingen min (200 gr HG68 SWC og 6,2 gr N330) går liksom så fordømt bare i fler 1911'r fra heltr forksjellige fabrikanter og land...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle kjøpe ny 9mm i vinter var dette kravene mine: Ikke for stort grep, ferdig tunet match-avtrekk og 6" løp.

Pardini og SIG utgikk pga grepet, STi Targetmaster utgikk pga avtrekket og jeg sto da igjen med Tanfoglio Gold Match.

Endte til slutt opp med Gold Match Xtreme som jeg syntes hadde det beste avtrekket. Er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenlignet x-five og x-six med Pardini GT9 6" i dag, side om side i butikken. Sigen gir mer kvalitetsfølelse, litt som et bankhvelv. Godt avtrekk på både Sig og Pardini. Best sikter på Sigen. Baksiktet på Pardinien heller iriterende mye over mot venstre, og det er visst vanlig. Jeg syns grepet på Sigen var best.

Jeg skal kjøpe en 9mm til, og i dag ville valget fallt på Sig x-five, men jeg har ikke bestemt meg helt enda. Jeg har skutt 5 skudd med en 5" GT9, og det ble 50 poeng på duellskiva med 4 innertiere, og det var på 25 meters hold også. Derfor skulle jeg ønske at jeg likte Pardini, men det er vanskelig når den har spagetti skruer og makaroni løp.

Link to comment
Share on other sites

Mange useriøse innlegg føler jeg, hvis man ikke liker ett type våpen trenger man ikke slenge useriøse kommentarer slikt som spagetti løp etc, virker kanskje litt smålig så fort noen ikke vil kjøpe akkurat det våpenet DU akkurat har betalt dyrt for, eller kanskje bare kan drømme lm å eie. For de fleste er ett våpen noe vi bruker i en konkurranse, nesten det samme som ett par ski eller en sykkel. Det er ett verktøy for å få jobben gjort, utseende og eller funskjon er nok viktig for mange men til slutt er det den bak som er avgjørende, selv om jeg har sett mange utfordre en toppidrettsutøver til å bruke noe annet enn det man stort sett er vant til, tror nok feks Hushovd hadde lett syklet fra de fleste her inne på en gammel Apache sykkel også.

 

For meg personlig handler det om presisjon, funksjonalitet og en trygghet om at våpenet ikke holder meg som skytter igjen. Vi har alle særegenheter som tilsier at ett våpen ikke bestandig passer like godt, men gi meg ett våpen som har ett pent avtrekk og som funksjonerer hver gang, ja da har vi en vinner i mitt hode.

 

Har selv brukt alt fra CZ85, shadow, 1911 og Pardini men føler nok at sistnevnte er den som gir mest valuta for pengene pga sin enkle justering av avtrekk og at den ikke holder meg som skytter tilbake. Den tilgir lite, men gjør man jobben får man også betalt godt.

 

Lykke til om en ukes tid til både store og små, 1911, CZ eller Pardini :)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det var en x-six Supermatch og en x-five Classic. De var ganske like, men G10 grepet på Supermatchen virket tynnere, og jeg likte den rette avtrekkeren og den forlengede magasinutløseren også.

Den er jeg ikke helt med på, riktignok er den siste x-five supermatch nærmere x-six en tidligere x-fiver (Som jeg rett og slett mener ikke er brukendes til noe). Men til 1GM og 7GM er det klinkende klart at kun x-sixen av de har der noe å gjøre.

 

Problemet er grepet for mange, jeg klarer meg og trives svært godt med x-six (Ny supermatch utgave har jeg ikke sett der, men det finnes nok).

 

Avtrekkere kan byttes (Lett), og jeg er enig i at rette avtrekkere ofte er å foredra. Spesielt om man er vant til 1911 avtrekk.

 

Pardini GT9 / GT45/9 kontra sig x-six? Tja 17500kr kontra 22500kr er jo ca 5000kr, og det var vel enda større forskjell før.

 

Er x-six skytemessig verdt 5k mer? Nei! Kvalitetsmessig? Tja (Opplevd kvalitet er bedre på Sigen). Av betydning? Nei. Smak og behag? Helt klart.

 

Tilslutt vil jeg minne om at man ikke skal kjøpe det våpenet man liker best, men det en skyter best med. For meg er det hips som haps, så 5000kr ble vekten på skåla for min del. Har ikke angret ett sekund.

 

Tross alt snakker vi om de bedre felt våpen som finnes, det er ikke snakk om at noen er dårlige. De er bare forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter i dag med en Sig Sauer Super Target, og jeg føler ikke at den hemmer meg på noen noen måte. Jeg vet at mer trening vil gjøre mye mer for plasseringen på resultatlista, enn en ny pistol. Jeg har likevel lyst på en ny pistol, og kommer til å kjøpe det. Om den koster 5 tusen mer, så får det heller bli noen ekstra måneder med havregryn og vann, til jeg har spart opp de eksta kronene. Ser en på kostnadene over hele levetiden til våpenet, er det ikke godt å si hvilket som blir billigst.

 

Når det gjelder spagetti og makaroni, så kalles det i dette tilfellet for nordnorsk humor, og husk det kan være godt å slappe litt av og ikke være så dødsens seriøs hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

 

Før du kjøper Pardini GT9 må du holde i den, grepet er firkantet og har glatte hjørner, grepet passet ikke meg.

 

Jeg liker 1911, den kan enkelt plukkes ned i atomer for skikkelig puss. I norge er det vel i praksis bare Les Baer og STI med 6 " sleide, begge skaffes hos Intersport bogstadveien. Problemet med 1911 er at det "må" gjøres noen tilpassninger av børsemaker. Avtrekksjobb er obligatorisk = kr 1500. Så kommer det grepsplater, annen sikring osv osv. I realiteten kjøper du et byggesett, helt ok om du vet hva du vil og liker, for en fersk skytter ikke så bra. tilgjengelighet og leveringstid kan bli et problem.

 

Jeg kjøpte Sig P210 silver Target (bare 5" sleide, 6" sleide heter supertarget), den er innenfor din prisgrense dersom du kjøper av Hunters house i danmark (det har jeg gjort). For mine små hender er det dårligere grep enn på 1911, nydelig avtrekk rett ut av boksen. Våpenet er klar til bruk fra dag 1, kvalitet tvers igjennom. Skulle ønske de snart laget lite grep.

 

Sig x-six skal være et bedre våpen men ligger utenfor din prisgrense.

 

Link to comment
Share on other sites

Støtter det Think! sier, mye Pardini og Sig med en overvekt av Pardini stemmer bra med mine observasjoner.

 

Nå er resultatene fra NM ute, og nå hadde det vært spennende å se hva, for eksempel, de 10 beste skyter med??

 

Jeg har ingen komplett liste dessverre, men 7. plassen brukte ihvertfall en Sig X-Five Allround. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Støtter det Think! sier, mye Pardini og Sig med en overvekt av Pardini stemmer bra med mine observasjoner.

 

Nå er resultatene fra NM ute, og nå hadde det vært spennende å se hva, for eksempel, de 10 beste skyter med??

 

Jeg har ingen komplett liste dessverre, men 7. plassen brukte ihvertfall en Sig X-Five Allround. :mrgreen:

 

Så du gjorde det skarpt lindskog! grattis!!

 

Var ekstremt mye variasjoner av sig, så både p226 x-five, six og ymse vanlige, match og supermatch, litt p220 x-six og ymse, var vel til og med en scandic observert?! en og annen 210-5 og 210-6

Link to comment
Share on other sites

Takk takk. Må jo nevne det selv, i tilfelle ingen andre gjør det. Her kan jeg ihvertfall late som om det kom opp helt naturlig i samtalen. :mrgreen:

 

Jeg ble egentlig veldig overrasket over hvor mye Sig og Pardini jeg så, mange som har kostet på seg skikkelig utstyr. Jeg hørte rykter om en Scandic, men så den dessverre ikke. Det er flott pistol det. Krever vel egentlig matchende kniv.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk. Må jo nevne det selv, i tilfelle ingen andre gjør det. Her kan jeg ihvertfall late som om det kom opp helt naturlig i samtalen. :mrgreen:

 

Jeg ble egentlig veldig overrasket over hvor mye Sig og Pardini jeg så, mange som har kostet på seg skikkelig utstyr. Jeg hørte rykter om en Scandic, men så den dessverre ikke. Det er flott pistol det. Krever vel egentlig matchende kniv.

 

Samme selv, ikke sett så mye dyre pistoler i en feltløype på leeenge, tror snittet var rundt 20 per pang fort (nypris)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Lindskog, det var bra skutt. Og særlig siden det var med et våpen som noen på kammeret karakteriserer som ubrukelig.

 

Da er altså lista slik til nå:

1 Pardini

2 1911 5" ?

3 SVI 1911 eller 2011 ?

4

5

6

7 Sig X-Five Allround

8

9

10

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Lindskog, det var bra skutt. Og særlig siden det var med et våpen som noen på kammeret karakteriserer som ubrukelig.

Ubrukelig til hurtigskyting type IPSC ja (Pipeløft), går an i gubbe tempoet i NSF. :twisted: = Gi meg en X-Six dagen lang. :wink:

 

Tenk om Lindskogen hadde skutt med X-six, hadde vel knivet om pall plass da. :lol:

 

P.s. Gratis med god skyting Lindskog.

Link to comment
Share on other sites

Som en god nr 3 på antall våpen så var det 1911, utfra info her i tråden så opptar 1911 plass 2 og 3 :)

 

Det var en i laget vårt som skjøt 1911 i commander (4,25" løp/sleide) størrelse hvis ikke ennå kortere. Mener å huske at en i 1911 tråden hevdet han skjøt bedre med kort 1911 enn full size utgaven.

 

Skjøt på samme lag som lindskog, gratulerer forresten, det må nevnes at han brukte Fiocchi fabrikk ammo som han selv har målt til 140 i faktor. Han ble plukket ut til crono, vet ikke hvordan det gikk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, krono gikk som alltid veldig greit. Kulene er oppgitt til 123 gr, men pleier å veie ca. 122,5. Den som ble trekt nå veide 122,4 gr, og jeg endte med en PF på 139,8. Synd de ikke rangerer resultatene fra kronoen, for den tror jeg at jeg lå godt an til å vinne. Interessant at det var så lik hastighet og PF i den temperaturen som når jeg har kronografert i ca. 20 grader, det var jeg veldig fornøyd med. Dette er Fiocchi 123 gr FMJTC forresten. Igjen takk for gratulasjoner, og takk til Think! for en hyggelig runde i løypa.

Link to comment
Share on other sites

Hah! Da slo jeg deg i chronomesterskapet. 143 i PF med Geco 124 FMJ (målt til 122,8gr) i Sig P210 Super Traget (6"). Disse holder 133-135 i P226en med 4cm kortere pipe, så det er nok litt overkill. Resultatene ellers var ikke mye å skryte av...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Lindskog, det var bra skutt. Og særlig siden det var med et våpen som noen på kammeret karakteriserer som ubrukelig.

Ubrukelig til hurtigskyting type IPSC ja (Pipeløft), går an i gubbe tempoet i NSF. :twisted: = Gi meg en X-Six dagen lang. :wink:

 

Tenk om Lindskogen hadde skutt med X-six, hadde vel knivet om pall plass da. :lol:

 

P.s. Gratis med god skyting Lindskog.

 

Vet ikke om den er så veldig ubrukelig til IPSC heller jeg. Mine egne resultater skal jeg ikke vise til, for jeg tok godkjenningskurset i januar/februar i år. Men, kai. her på forumet tok 5. i Standard på SNO 2014 med en X-Five, og da skjøt han i tillegg minor. Jeg har også blitt fortalt at EM i Beograd (2009 eller deromkring?) ble vunnet med en X-Five Capsicum, så jeg har ikke tenkt å avslå den som ubrukelig helt enda. :winke1:

 

Ang. gubbetempo så opplevde jeg skytetidene som ganske romslige ja. Pallplass hadde det blitt hvis jeg hadde unngått en tullebom eller to, og det er nok mer skytterens feil enn at våpenet var en tomme for kort. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til en X-Six.

 

J-aa, nei søren også! :mrgreen: Men hvis det var med 6" pipe så stiller jo du i en annen klasse enn meg. Kan bli gull til begge da. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne igjen. Jeg kom frem til at jeg egentlig synes dette var litt interessant jeg også, så jeg har forfattet et standardbrev og sendt ut til de jeg kunne finne på Facebook, så får jeg se hvor mange svar jeg får. Har i denne omgang tatt for meg herreklassen i både Fin, Grov, Revolver og Militær. Oppdaterer fortløpende. Ser dere noen opplagte feil så skrik ut. Har dere noe sikker info så kom med det.

 

Fin

1.

2. Pardini sp 22

3. Baikal IJ35

4.

5.

6. Pardini 22

7. Walther GSP - mellom type (ikke sikring)

8.

9.

10. Pardini 22

 

Grov

1. Pardini 32

2. Ca. 1980 mod. Walther GSP med .32 topp fra 1974

3. Grov Unique des/32

4. Pardini

5. Walther GSP - omtrent som nummer to

6.

7. Pardini 32

8. Pardini kal 32, Lapua fabrikk 83 grains

9. Pardini HP

10.

 

Revolver

1.

2. Smith 686

3.

4.

5. s&w 38 mod 10

6. S&W 686 6", lett tunet med avtrekkstopp

7.

8. Ruger GP-100 med halv lug

9.

10.

 

Militær

1. Pardini GT45 9mm / Remington 115FMJ fabrikk

2. 5" series 70 colt 9x19mm fra 90-tallet, med barsto-pipe og diverse annet snacks. 124grs FMJ med 4,6grs N-330, ca. 130+ i faktor.

3. SVI 1911 i 9mm, 6" single stack med Sight Tracker

4. Pardini GT45/9

5.

6. 6" 1911, selvbygd

7. Sig X-Five Allround

8. Sig p210 super target

9. 9mm sig neauhausen 210-5

10. Sig sauer Super Target

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...