Jump to content

Pardini GT9 6"


brunders

Recommended Posts

Jeg får stadig høre at denne er toppen til grovfelt og annet.

Ingen over, jeg får tro det, men hvilke kan være på siden, eller ikke så langt under?

Den er vel mere egnet til militærfelt en Grovfelt.

 

Samtlige match jern i 32 S&W Long vil vere suverent overlegne i grovfelt. Det er ikke dermed sagt at

ikke en som har skutt en pardini 9mm i 15 år kan gjøre det like bra som en fersk med 32, men det er

ikke det vi snakker om. Vi snakker om hva man som er enklest å beherske rent rekylmessigt.

Link to comment
Share on other sites

Jo flere poeng, jo mere moro :-)

 

 

Rørtang med vedkubbe er som å sykle med støttehjul :twisted:

Å, er det så enkelt? Min erfaring er at på stpl.10 så er det det andre faktorer som gjør seg gjeldende en anatomisk grep om man skyter for fullt hus.

Link to comment
Share on other sites

Ser min komentar kan tolkes på flere måter..Det jeg mente å si var at vil man ha best mulig resultat, stiller man med best mulig utsyr i henhold til skytedisiplinen. Her altså en .32 matchpistol. At man kan oppnå gode resultater med "noe annet" betyr ikke at det er like godt egnet. Og å kalle det for "juks" å stille med best mulig utstyr er latterlig.

Link to comment
Share on other sites

Ser min komentar kan tolkes på flere måter..Det jeg mente å si var at vil man ha best mulig resultat, stiller man med best mulig utsyr i henhold til skytedisiplinen. Her altså en .32 matchpistol.

 

Helt klart.

 

 

Og å kalle det for "juks" å stille med best mulig utstyr er latterlig.

 

Og her deler kammeret seg i to grener. De som er ute etter å score flest mulig poeng, og de som bare vil skyte "for morro skyld". Ihht søknaden vi alle har levert til Politiet er vi alle konkurranseskyttere, og man kan da spørre seg: hvorfor importeres Glock, D.E, SR22 og lignende morsomme våpen til landet? Man kan jo ikke vinne noe med de? Eller? Strengt tatt burde jo kun 7-9 forskjellige modeller importeres, for det skinner vel gjennom hva man vinner med :roll:

 

Morrofaktor er proposjonal med rekyl, lyd og bevelgelse, og kulhetsfaktoren er proposjonal med utseende og funksjon. Hos meg scorer matchpistoler 0 på samtlige punkter. Våpenvalgene til mange her inne tyder på at jeg ikke er alene om å tenke slik.

 

All honnør til de som topper listene med svindyre matchpistoler med elektronisk avtrekk og innebygget hyperdempende rekylakkumulator deluxe+, men morrofaktoren uteblir for min del. Om jeg havner midt i lista med en D.E i Mag2 så føler jeg meg uansett som en vinner, og har hatt det gøy!

 

Hvis du så min smiley :twisted: så skjønnte du kanskje at jeg var et spøkefullt hjørne og ikke mente det bokstavelig talt.

 

Selv er jeg 30% på poengsanking og 70% på morrofaktoren. Det er mitt umodne, useriøse men helt oppriktige synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kan ha noe med at hos de aller aller fleste så henger morofaktoren og mestringsfølelsen tett sammen, å se forbedring i prestasjonen over tid er en god motivator for en fersk skytter.

 

Denne opplevelsen kan gå motsatt vei hvis han får anbefalt og kjøper en Glock eller en DE som første våpen, våpen som etter min mening kun egner seg for drevne skyttere som allerede har teknikken i henda og hodet.

 

Av de jeg har vært borti som gir seg etter kort tid er Glock overrepresentert som første våpen, av de som blir er ofte en brukt matchpistol det de bruker.

Link to comment
Share on other sites

Og å kalle det for "juks" å stille med best mulig utstyr er latterlig.

 

Mnjaei, ikke helt....

Om jeg ikke husker helt feil så var vel spesialpistol/revolver opprettet for å ta vare på skyttere som ønsket å skyte f.eks. med snub'en sin eller bestefars ppk...

Når da det ikke er noe som helst slags begrensing på custombygg (kappet og tunet mod10 eller stenvåg sin spesialpistol) så kan man på en måte si at man "jukser" med best mulig utstyr.. ;-)

(Satt litt på spissen og litt off topic fra ts sitt spørsmål...)

Link to comment
Share on other sites

hehe, denne diskusjonen kan dras langt, jeg selv skyter grov med revolver i .32, ikke fordi den er det beste våpenet, men det er den jeg har som passer i disiplinen, og intensjonen er jo ikke å bomme med et eneste skudd, selv om det som regel skjærer seg. Vurderer løpende om jeg skal kjøpe en matchpistol i .32, den dagen Feinwerkbau lager en..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...