Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

Jeg lurer om hvorfor det blir hele tiden en diskusjon/ snakk om hovedsakelig amerikanske kalibere og ett europeisk, 6,5x55 så klart da?! Jeg vet presist at det kommer de vanlige innsigelser med en gang: «mest utbredt, best tilbud av ammunisjon osv., osv. ….

Dessverre er det i dag slikt at vi kommer å tape våre fantastiske standard- og magnumkalibere til fordel for amerikanske. Istedenfor å anvende seg av 7x64, så blir kundene satt på sporen til den amerikanske kopien 280 Rem … 300 WM istedenfor 308 NM/ 8x68S og så videre … Nesten ingen snakker mer eller har kunnskap vedr. v. Hofe magnums. Dette er en svært uheldig utvikling!

Er ikke det mulig å henvise nybegynnere/ interesserte til glimrende europeiske løsninger ved siden av 6,5x55? De får alt de vil og mer i 7x57, 7x64 og selvfølgelig i 8x57IS bare for å nevne noen standardkalibere.

De fleste av oss husker garantert tiden (ikke lenge siden) at det var nesten umulig å få kjøpt ferdig rullet ammo i 8x57IS og 7x64 (ikke snakk om 7x57), selv om de er delvis populært på kontinentet. Importørene og andre i våpenbransjen med sine særskilte egeninteresser var/ er overhodet ikke interessert til å forbedre situasjonen. Etter en lang prosess og skrivning i jakt- /våpenblader (takk J. Lien) blev tilgangen til 8x57IS mye bedre. Etterspørselen skaper press på jakt-/våpenhandel, og det er det vi trenger for å få til et bedre varetilbud til våre egne særinteresser. Så vær så snill dere og henvis unge jegere og andre interesserte på de glimrende europeiske variantene! Det blir kjedelige og overflødige diskusjoner vedr. 308, 30 06 og 6,5x55, opp og ned hele tiden!

 

Dette er overhodet ikke ment som fornærmelse av de under oss som anvender amerikanske kalibere (jeg og)! De har flertallet, men jeg ville gjøre oppmerksom på en dårlig og unødvendig utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg startet på scratch i dag ville nok mine to mest brukte storviltrifler i 35 Whelen og 308 Win blitt byttet mot 9,3x62 og 7x57.

Dessverre har jeg hverken råd eller lyst å skrote (les bygge om eller selge) to meget gode rifler så de blir nok hos meg til jeg vandrer videre til de evige jaktmarker om en stund...

 

Forøvrig er jeg helt enig med deg Gunwerks

Link to comment
Share on other sites

Hjertens enig i at vi ikke trenger å se over dammen etter gode kalibre - vi har mange svært gode alternativer her i Europa.

 

Når jeg tenkte etter, så har jeg bare en amerikaner i skapet (en .30-06 som faktisk er til salgs, så det varer kanskje ikke så lenge..) resten er europeere:

5,6x52R

6,5x55

9,3x74R

.450/400 3"

 

Nå står det muligens enkeltskuddsrifle på trappene igjen, og den blir helt klart i en metrisk patron - med rand!

 

Nå gjelder de store talls lov også i dette markedet, så om vi ønsker å beholde et godt utvalg sv metriske patroner fremover så må vi benytte oss av dem.

 

Hvorfor anbefaler vi som oftest kommende elgjegere .308?? En 8x57 er da et minst like godt alternativ (bedre vil mange mene).

Hvorfor ha magnum med beltehylse, med de ulemper det har, når man har utmerkede patroner som 6,5x65, 7x64 og 8x68S, 9,3x64, 9,3x70 m.fl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo det som gjør at det er mest populært med våpen i amerikanske kalibre og europeiske ikke fullt så populært. Ei splitter ny børse i et amerikansk kaliber koster ikke mange lappene kontra ei ny Mauser som koster 12 lapper. Til den prisen har du ei amerikansk rifle og optikk.

 

I en annen tråd regnet de med at om tyskerne vant så hadde vi hatt 8x57IS istedenfor .30-06. Lurer på om vi hadde hatt 7,92x33 istedenfor 223?

Link to comment
Share on other sites

Men hva er enklest og billigst for en jeger som vil ha ny børse snarest mulig?

 

Lete etter nevnte bruktrifle i utlandet og få dette importert osv.

 

Eller bare labbe innom nærmeste våpensjappe, kjøpe seg ei Remington med kikkert og det hele til under 10 lapper og kunne brukes med en gang (selvsagt om vedkommende har våpenkort på jaktvåpen fra før og ikke vil ha problemer med å få innvilget bla bla bla)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg og ville hatt 8x57 istedenfor 308win skulle jeg ha valgt i dag, men da må du og litt opp i pris klasse og. Billigste Ny rifle jeg kan komme på sånn i farten er Mauser M12 som begynner på 12K

 

Andreas, selv Tikka T3 (Sako 85) fås i 8x57IS! Derimot blir dem oftest ikke tilbydd her til lands!? Gå til nettsidene deres og du blir overrasket. S&L 97 i alle sine varianter fås i 8x57IS, men i Norge er det meget vanskelig å få bestilt denne ... Man har vel lov å spørre hvorfor egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje manglande entusiasme kring europeiske kaliber har med aversjon mot tyskliknande kaliber etter 2. Verdenskrig å gjera. Eg trur motstanden mot alt som liknar tysk "passer & linjal" kalibernemning er stor. Mogleg med unntak av 9,3 som er nokså vanleg ( og som blei lansert lenge før verdskrigen i 1905. Men dette er berre dagens hypotetiske tilnærming :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje manglande entusiasme kring europeiske kaliber har med aversjon mot tyskliknande kaliber etter 2. Verdenskrig å gjera. Eg trur motstanden mot alt som liknar tysk "passer & linjal" kalibernemning er stor. Mogleg med unntak av 9,3 som er nokså vanleg ( og som blei lansert lenge før verdskrigen i 1905. Men dette er berre dagens hypotetiske tilnærming :wink:

 

Jeg håper virkelig på at du ikke har rett med ditt utsagn! Det er mennesker som gjør feil, men garantert ikke noe kalibere... Spesielt med tanken på at krigen tok slutt nesten 70 år siden.

Link to comment
Share on other sites

@kiwi: Hvorfor anbefaler vi som oftest kommende elgjegere .308?? En 8x57 er da et minst like godt alternativ (bedre vil mange mene).

Hvorfor ha magnum med beltehylse, med de ulemper det har, når man har utmerkede patroner som 6,5x65, 7x64 og 8x68S, 9,3x64, 9,3x70 m.fl.

 

:thumbup: Mitt på blinken!

 

 

Til det hva BigHorn skrev vil jeg gjerne tilføye at de som bruker systemvåpen har alltid mulighet å gå for noe europeisk i tillegg. Et fint løp i 7x57 eller 7x64... Da blir det nemlig også Audi i Audi'en. :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenkte etter, så har jeg bare en amerikaner i skapet (en .30-06 som faktisk er til salgs, så det varer kanskje ikke så lenge..) resten er europeere:5,6x52R

Vel, 5,6x52 R er ingen europeer, det er en fullblods amerikaner, konseptet er fra Chas Newton, han fikk Savage til å introdusere denne omkring 1909 om jeg husker rett, den het da .22 Savage High Power.

Bortsett fra 22lr så har jeg kun 308win som er amerikansk av mine riflekaliber

Er .22 long rifle amerikansk eller europeisk? Det startet vel i Europa med BBcaps, så utviklet det seg videre på begge sider av dammen.

USA og Europa har jo fritt stjålet fra hverandre, og veldig ofte har europeiske konstruksjoner vært før tilsvarende amerikanske.

Eneste grunnen til å velge amerikansk er tilgang til hylser for lading.

Link to comment
Share on other sites

Per-s jeg var ikke sikker så jeg sjekket med verdens dårligste kilde, og den sa amerikansk. Men tar jeg feil så skal jeg bøye meg og krype i støvet i skam. Men traff jeg med 308win da :wink:

Egentlig så er det litt tilfeldig at jeg har en majoritet av Europeiske kaliber i dag, har vel kjøpt etter lyst og ikke av opphav. Bortsett fra 375H&H mag den hadde jeg bare lyst og ha for den har et vist historisk sus.

Link to comment
Share on other sites

Våpengarderoben etter min veldig personlig smak skulle da innholde: 7x57 (boltrifle), 7x65R (drilling), 8x68S (boltrifle), 8x75RS (DR), 6,5x65R (Kipplauf) og 300 H&H (boltrifle/nostalgi). Finnes så klart nok andre varianter til å leke med... :mrgreen:

 

For unge jegere og første rifle ville jeg anbefale 8x57IS (går veldig bra med kort løp og) eller 7x64 (flat kulebane, veldig presist). Problemet med 7x57 (elsker denne) er tilgang til ammo. Man burde lade selv, eller kjenner til noen som er villig å hjelpe en ung jeger med dette.

Link to comment
Share on other sites

:P jeg vil promotere 9.3x62 og 500NE veldig fornuftige Euro kalibere som gir fin slakt

 

Hvilke dyr har du felt med 500?

 

 

Har forsøkt å promotere europeiske kaliber flere ganger,noe jeg syntes vi alle skulle.Finnes vel svært få amerikanske patroner som ikke har et like godt om ikke bedre europeisk alternativ.

Link to comment
Share on other sites

For unge jegere og første rifle ville jeg anbefale 8x57IS (går veldig bra med kort løp og)

 

Nja tja, litt kresen er de nå allikevel på ammoen du förer ei rifle i 8x57IS med. Eksempelvis ei gammel Mauser klarer ikke helt å bli enig det som de fleste nybegynnere vil påstå er "billig NATO-ammo" (Norma Match som suger). 8x57IS skal föres med gode tunge kuler og sent krutt :)

 

Selv gjenoppdaget jeg mauseren i skapet for ikke mange ukene siden da jeg slet med riktig ammo. Nå mater jeg den med 200grs Nosler CC med ei ladning på 47,2grs 203-B. Funker som juling! :D

Link to comment
Share on other sites

Gitt det faktum at eit stort fleirtal norske jegerar ikkje ladar sjølv, så syns eg det er heilt flott at dei kjøper seg ein .308 win - sjølv til elgjakt. Om tilgangen på billig treningsammo fører til at Ola jeger ser seg råd til å skyte 90 framfor 30 treningsskot årleg, så er det langt viktigare enn å dyrke kaliber-elitisme.

Link to comment
Share on other sites

Det har veldig lite eller ingenting med elitisme å gjøre som du kaller det, tvert imot! Blir det flere her i landet som kjøper f. eks. en 7x64, så blir det garantert også bedre tilgang til ferdig ammo i etterkant, pga etterspørselen. Det virker slikt at du ikke har lest innledningen. Dette her er ingen tråd med hensikt/tendens å angripe eller nedsetter amerikanske kalibere eller deres eiere. Her dreier det seg om å promotere gode, nyttige europeiske kalibere. Det er ikke alle som ønsker å spise samme suppa ...

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks:

Personlig er jeg enig med deg.Det finnes mye spennende i Europa.

Men; 7x64 f.eks er p.t og vil til evig tid bli en nisjepatron i Norge. 308 og 30.06 har vunnet både festen og nachspielet i dette henseende.

Disse har har enorm utbredelse i Norge etter generasjoner med drahjelp som militære kreasjoner. De har i praksis alle hjemmeladingsfordeler på sin side. Engangsskutt Norma så langt øyet kan se :lol: I tillegg så tar de knekken på det meste på 4 bein.

 

De er jo kjempegode! Men kjedelige :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne selv gjerne tenkt meg en rifle i 7,5x55mm Rubin.. men det får bli med drømmene til en faktisk kan kjøpe mer enn 3-4 patroner om gangen :(

 

Har en karabiner (utsøkt kvalitet og nummerlikt) i 7,5,x55, men ikke i Norge. Utrolig presist våpen med jernsikter. Mye potensialet også som jaktrifle siden det er en god fungerende rettrekker. God og billig treningsammo kommer fra FNM i Portugal. 7,5x55 er veldig flatskytende med mye "steam", og en kan anvende alle 7,62 kuler som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Blir som Audi med Ford motor :mrgreen:

 

Jammen, Ford er da en tysk bil! Designet og bygget i Köln! Fååård, derimot, se dét kommer fra Detroit ;-)

 

Ellers er jeg enig med TS og jeg har i hovedsak hatt europeisk i skapet hittil. Ikke minst fordi jeg liker å være sær...

 

Jeg tror grunnen til at så mange velger amerikanske kalibre er delvis umotiverte kjøpere, tilgjengelighet på våpen og ammo og ikke minst at prisen på ferdigammo i litt uvanlige europeiske kalibre ikke kan sammenlignes med amerikanske mainstream-kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne selv gjerne tenkt meg en rifle i 7,5x55mm Rubin.. men det får bli med drømmene til en faktisk kan kjøpe mer enn 3-4 patroner om gangen :(
Har en karabiner (utsøkt kvalitet og nummerlikt) i 7,5,x55, men ikke i Norge. Utrolig presist våpen med jernsikter. Mye potensialet også som jaktrifle siden det er en god fungerende rettrekker. God og billig treningsammo kommer fra FNM i Portugal. 7,5x55 er veldig flatskytende med mye "steam", og en kan anvende alle 7,62 kuler som finnes.

K31? Har tenkt hardt og lenge på en slik.

Kuler i 0,308" er jo ikke noen mangelvare, nei, men problemet er ganske mye større rundt hylser. Ikke akkurat billig her i kongeriket :?

Link to comment
Share on other sites

@toaal: "308 og 30.06 har vunnet både festen og nachspielet i dette henseende".

 

Stemmer nok det, og derfor har jeg lagt opp tråden slik at alle interesserte kan eventuell vurdere sin posisjon når de skal ha noe nytt i skapet. Jeg personlig vil at nisjen som du beskriver blir større og ikke mindre. Mangfold er også noe man bør erstreve i patron- og våpensammenheng. BTW, europeerne tar ogsa knekken på alt med 4 bein ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at tilgang på gratis tomhylser av super kvalitet appellerer til den norske folkesjelen:)

For hjemmeladere spiller hylsekostnaden ingen rolle egentlig.. Diesett koster det de gjør. Kruttet er stort sett det samme. Og her kommer Nordmannen frem. Med kjempestor N.

" Går for 30.06(lang Nato :smile: )". "Da kan jeg plukke gratis hylser".

 

Nordmannen skal grave dypt i hylsedunkene for å finne engangsskutte Brenneke-juveler..

 

Dessuten passer 30.06 fantastisk godt i HV-mauseren. Kamret for Nato. Lang og kort....

Link to comment
Share on other sites

Eg burker primært europeiske kal. og etter kvart har fleire på mitt jaktlag kjøpt inn nokre.....bla. 8x57JS. 7x64 Brenneke og 7x65R.

Samme her! Etter å ha forfektet 9,3x62 og 8x57's fortreffelighet i mange år har vi nå både 7x65R, 7x57R, 8x57R og 9,3x74R på rådyrlaget :D

På elgjaktlaget har vi fått med både 8x57IS og 8x68S i tillegg til min 9,3x64. Fin utvikling!

 

M

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden var jeg HIFI-entusiast. Jeg husker godt Øystein Sundes meget gode sang om HIFI-asylet. Jeg leste også om folk som satt oppe om natten og lyttet på musikk fordi strømnettet da var mindre belastet, og de mente at det var vesentlig bedre lyd i anlegget. Jeg husker også en blindtest på TV der entusiaster påsto de kunne høre tydelig forskjell på billige og dyre signalkabler mellom CD-spiller og forsterker, noe testen klart viste at de ikke kunne - selvsagt.

 

Når jeg leser mange av "kalibertrådene" på Kammeret får jeg assosiasjoner til HIFI-asylet. Her snakker vi ikke om presisjonsaktiviteter som benkskyting eller langhold, men om noe så lite avansert som jaktrifler. Jeg påstår at suksess eller ikke på jakt i mer enn 95% er avhengig av skytteren. Selv en middels Remchester med et "kjedelig" kaliber gjør jobben om skytteren er den rette. Den alt overveiende betydning har skuddplasseringen (dvs skytterens kompetanse), litt avhenger av kula. Kaliber er av helt underordnet betydning. Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste elger ville gått i bakken med en velplassert .223 også om det var lov å bruke.

 

Derfor anbefaler jeg alle å bruke et vanlig kaliber hvor ammo er relativt billig og der en derfor kan trene mye. Trening gir velplasserte sudd, og velplasserte skudd feller dyret.

 

Det er selvsagt lov å si at du trives langt bedre med signalkabler til 20000 kroner kjøpt på HIFI-klubben enn noen til 40 kroner kjøpt på Elkjøp, men kom ikke å si at du hører forskjell på lyden :-)

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden var jeg HIFI-entusiast. Jeg husker godt Øystein Sundes meget gode sang om HIFI-asylet. - - - Det er selvsagt lov å si at du trives langt bedre med signalkabler til 20000 kroner kjøpt på HIFI-klubben enn noen til 40 kroner kjøpt på Elkjøp, men kom ikke å si at du hører forskjell på lyden :-)

 

 

Jeg kuttet ned sitatet av hele "nhd"s innlegg, som er innlegg nr. 2 over her. Og husk forumreglene:

"Vi vil ikke ha: ”+1 innlegg” eller innlegg med samme funksjon". Jegermeistern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@nhd:

 

Du er dessverre også en av dem som ikke har lest innledningen eller andre innlegg på fornuftig måte og derfor misforstodt eller ville misforstå ... Du har absolutt lov å forsette med dine "kabler" dersom du ønsker dette og vi fortsetter med vårt. Misunnelse er en dårlig rådgiver og viser tydelig negative karakteregenskaper!

Link to comment
Share on other sites

Eg burker primært europeiske kal. og etter kvart har fleire på mitt jaktlag kjøpt inn nokre.....bla. 8x57JS. 7x64 Brenneke og 7x65R.
Samme her! Etter å ha forfektet 9,3x62 og 8x57's fortreffelighet i mange år har vi nå både 7x65R, 7x57R, 8x57R og 9,3x74R på rådyrlaget :D

På elgjaktlaget har vi fått med både 8x57IS og 8x68S i tillegg til min 9,3x64. Fin utvikling!

M

Samme her jeg bruker også kun europeiske kalibere og 9,3x64 virker undervurdert

Link to comment
Share on other sites

nhd - du skulle skamme deg over slike innlegg som du kommer med.

 

Husker du ikke hva salige Ibsen skrev: "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske.....osv"

Her har vi innbilt oss at dersom vi ikke bruker våre sære og spesielle patroner så blir det ikke noe vilt og ingen knall og fall effekt.

Så kommer du å påstår at noe så proletarisk som 308 W og 30-06 er like bra, dette må da være årets overtramp, ta fra oss gleden på en så brutal måte - fyda, skam deg.

Link to comment
Share on other sites

@gunwerks Jeg må beklage mangel på misunnelse. Etter at min opprinnelige Remington LTR i 308 også fikk seg en stokk fra GRS, bytter jeg den ikke i noe som helst annet. Den nedlegger alt fra kråke, rype og kortnebbgås på langhold til rev, rådyr og elg. Mer trenger jeg ikke.

Av en eller annen grunn har jeg tiltro til ulike toppstaters forsvarsmakt. Når de velger 308 til presisjonsskyting opp til 500 meter, er det høyst sannsynlig bra nok også for meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående innlegg er slettet jmonsen

 

Da har du fullstendig rett til, men det er ikke å bekymre seg om selvutnevnte helter som ikke klare å lese nøye nok ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...