Jump to content

404 Jeffery & Safari Rifler


Litago

Recommended Posts

i den siste tiden har jeg vært litt nyskjerrig på 404 Jeffery :)

som et gammelt afrika kaliber så har den mye historie

var ute hos XXL og de skulle selge ut kulene de hadde inne som var for hjemmelading

finner heller ikke for mangen produsenter av ferdig ladet ammo heller ikke mangen riflene som kommer i dette kaliberet

men ser at Svein Solli brukte dette kaliberet i sin tid

tenkte og høre om noen har erfaring med dette kaliberet og om dette kaliberet er på vei ut?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 225
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

RWS og Norma har den på programmet,mulig fler også.

Kaliberet er 423" som vel er det samme som 10,75x68 det flommer vel ikke over av kuler,men noen er det jo.er vel woodleigh som er mest aktuelt.Swift A-frame finnes også.Jeg har også rhino og noen 300grs tonheim kuler.Med tonheim kulene får du ganske flat kulebane også.

Jeg har desverre skutt og testet altforlite med min

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke spesielt glad i rekyl og for meg kreves det mye trening for å skyte helt avslappet med 404.Med 400grs kuler er det for min del ganske friskt :winke1: .

Jeg har også hatt en 458Wm i ei børse på 3,7kg.Rekylen i denne var mye værre og kjappere.404 har roligere rekyl og føles mer som et skyv.

Dette er hva jeg erfarer,som du sier varierer dette fra person til person.Våpenvekt og form på stokken har også mye og si.

Link to comment
Share on other sites

Har det gått så mye ned i popularitet da? Det har vel aldri vært noe voldsomt utbredt vil jeg tro. Er vel egentlig ingen av de grove som har vært det. En del utbredelse i viltforvaltningen i Øst-Afrika hadde det vel. Om de bruker det fortsatt/hva de eventuelt bruker i stede aner jeg ikke. I vår del av verden har nok neppe vært tungt representert uansett.

Link to comment
Share on other sites

mer populer enn den er idag har den værtfall vært

Et utdrag fra en artikkel

 

"There were hundreds, probably thousands, of .404 Jeffery rifles produced by many makers. It was standard game-department issue (excepting Uganda) in most British colonies."

 

nå finner man knapt rifler kammeret for denne patronen

er vel Mauser som har denne patronen igjen for vanelig salg

eller er det feil? :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, den ble masseprodusert for en spesiell oppgave. Som vanlig "salgsobjekt" til vanlig, betalende kunder har jeg lite tro på at den er så veldig mye mer sjelden i dag, enn den var den gang.

 

Det var neppe heller så veldig stor utbud av fabrikkammo til den. Var sikkert en 2-3 produsenter som produserte den.

 

404 kamres da i noen fabrikkrifler i dag og. CZ, Mauser, ganske sikkert Dakota(Ok da, nærmest semi-custom, men det var nok i hovedsak forna dagers rifler til kommersielle kunder og.)

 

I den grad den har mindre popularitet så er det vel rett og slett fordi det i dag er så uendelig mye mer å velge i. Med noen få unntak, blant grøvre kalibre, så er det vel ytterst få andre samtidige som har noen voldsom utbredelse i dag heller.

Link to comment
Share on other sites

375 H&H holder seg bra enda den :) samt man har relativt "nye" safari kalibere som er lett og få tak i nyere rifler idag

slik som 416 Rem mag og 458 Lott samt 458 Win er heller ikke vanskelig og få tak på

og alle disse ser ut til og være mer poplære enn 404 Jeffery idag

458 Win skal vist være grunnen til at Jack Lott kom opp med sin egen 458

Link to comment
Share on other sites

Ja, 375H&H er en av de få unntakene jeg sikter til. Jeg er ganske sikker på at hvis du klarer å finne en statistikk over 404'ens popularitet i løpet av den tiden den har eksistert, så vil du finne at den er mer populær i dag enn den var for, si 50 år siden. Så jeg tror faktisk vi har sett ett oppsving for 404 sin del de siste 10-15 årene.

 

Blant annet virket den å "komme fram fra glemselen" igjen i forbindelse med at den ble brukt som "mor-hylse" for en del nyere magnumer og super-magnumer. Dakota sin patronserie bygger på 404-hylsa. Jeg mener også at RUM'ene har denne som basis...

 

For drøyt 25 år siden så vil jeg bli meget overrasket hvis noen kamret denne i fabrikkrifler i det hele tatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at RUM bruker hylse basert på 404J

det er værtfall vanskelig og finne noe form for statistikk og sammenligne med

men uansett virker denne som en kjekk patron som i følge det jeg har lest skal ha en grei rekyl i forhold til kule vekt og størrelse :)

Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt på 9,3x64 (9,3x66 Sako)? Det er rett og slett et "power plant" og har ingen problemer i det hele tatt å konkurrere med 375 H & H Mag pluss at den er belteløs. Finnes også masse deilige kvalitetsvåpen til både nytt eller brukt.

Link to comment
Share on other sites

ikke mye kontrollert matning heller...

er ikke kontrollert mating på blaser heller *

samt vist man ikke dytter sluttsykket helt frem slik at du føler de to klikkene men bare et av dem

så vil tennstiften gå av ved avtrekk men ingenting skjer noe som betyr at man må ta ladegrepet om igjen

dette er et realistisk scenario om man er litt stresset noe man ville vært i møte med farlig villt

ikke altid man har tid til og lade om igjen :) jeg vet ikke men jeg tror ikke det er mulig med en Mauser M03

Link to comment
Share on other sites

Fin børse, men jeg skjønner ikke hva det reimfeste framme på stokken er der for.......

 

Er de din børse?

 

Nei @Yhaug dette er en google-børse og ikke min.

 

Du er inne på noe med det reimfestet på framtreet, ikke nødvendig når en har feste på pipene i tillegg. Jeg ville skrudd ut festet på stokken ved bruk av Safari pipene, men beholdt det til eventuelt de andre pipene...

 

Når jeg ser på bildene av M03 hos Jakt & Friluft så har ikke Arabesque Africa magnum reimfeste i framtreet, så da ser vi nok på en Arabesque standard skjefte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den er nok bestillt av en som hadde ei boltrifle i .404 fra før. Har også sett ei Otto Bock dobbeltrifle i 9,3X62. Holland & Holland har laget dobblinger i .458 WM. Det blir feil for oss med sarte sjeler, men funker sikkert helt fint i praksis.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sodia fra Ferlach, Østerrike!! Lekkert! Dette alene er mer enn nok grunn til å by på denne. Fantastisk våpen med et tilsvarende renome'. :D

 

Sodiaen i 9,3X74R har vært en gjenganger på auksjoner der borte i flere år, uten å bli solgt. Der kan en sikkert gjøre et kupp------

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri kjøpt en DR i annet enn et ...404 Jeffery hører hjemme i en boltrifle :!:

 

Dette er din personlig mening som overhodet ikke må være relevant for andre! :!: Personlig har jeg lang erfaring med forskjellige typer våpen bl. a. BDB og DB under jaktutøvelse, og synes din formuleringsmåte blir nesten litt retthaverisk og uforskammet ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bygget en 404 J hos Vågsland på ei ZKK602 kasse jeg hadde.

Et meget hyggelig kaliber med god effektivitet, håndterbar rekyl og grei kulebane.

 

Har ladet 400grs Woodleigh RN til 2270 fps, og noen 310grs Mimek blykuler til samme treffpunkt på 100m :)

 

Gleder meg til elgjakt, og det endelige målet med å felle en bøffel med denne børsa.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri kjøpt en DR i annet enn et ...404 Jeffery hører hjemme i en boltrifle :!:

 

Dette er din personlig mening som overhodet ikke må være relevant for andre! :!: Personlig har jeg lang erfaring med forskjellige typer våpen bl. a. BDB og DB under jaktutøvelse, og synes din formuleringsmåte blir nesten litt retthaverisk og uforskammet ...

 

Det var jo det jeg skrev,- "JEG ville aldri..." og har vel i starten av den posten lagt grunnlaget for meg selv og ikke ANDRE !!

 

Uforskammet ? .... Javel, ta deg en bolle !

Link to comment
Share on other sites

Vi alle har personelig smak & behag når det kommer til Rifler

jeg liker best safari rifler med mauser utdrager og favoritt patronen min er 9,3x62

derfor har jeg også begynt og sikkle litt på CZ sitt merke Safari Classics

En Safari Classics Express Rifle i 9,3x62

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...