Jump to content

338 Federal tråden


mar.j.kar

Recommended Posts

Endelig fikk jeg bestemt meg, og er i full gang med anskaffelsen av DEN nye pipa til allround-rifla mi. Det har tatt lang tid, og jeg har vært innom veldig mange alternativer. Rifla er en Remington 700 BDL, med high tech stokk, og som er retta og modda på mange områder igjennom flere år. 308 pipa som står i er god som gull og beholdes som en del av "systemvåpenet" den nå er i ferd med å bli. Den nye pipa er i 338 Federal med 1:7 riflestigning. Den skal brukes i både over og underlyd, med relativt tunge kuler. Kravet til nytt kaliber var både over og underlyds-kapasitet, den skulle egne seg til jakt, kort kammer, samme støtbunn som 308W og være relativt rimelig i drift med normal tilgjengelighet på alle deler. Kuler og diesett er bestilt, og jeg starter snarest med å lade opp test-ammo til pipa er i hus.

 

Det er ikke så fryktelig mange trådene om nettopp 338 Federal. Etter å ha prøvd kaliberet, og sett hva det er godt for, er jeg ganske frelst. Mange på kammeret har lånt andre tråder for å "skryte" litt av kaliberet - og det er jo greit, men nå kan vi skryte, dele erfaringer, komme med spørsmål og alt mulig annet i en dertil tilegnet tråd.

 

Håper denne tråden blir nyttig og bra for alle oss som lader og skyter 338 Federal, og for de som ennå ikke har noe kjennskap til kaliberet. Tross manges entusiasme er det verken mye ladedata eller delte erfaringer rundt kaliberet på kammeret eller andre steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fullsiza 308 norma hylser med 338 redding die. Gikk overraskende lett. Skal sies at jeg smørte godt og nøye, også innside av hylsehals. Litt kjedelig at bunnen på hylsene ikke er stempla riktig ift kal, sår får holde ekstra godt styr på hva som er skutt som 308 og 338fed...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk lenge og spekulerte i dette kaliberet til bruk på elg og visst man en gang kom på villsvinjakt. Riflen jeg tenkte å kjøpe var en Ruger M77 Hawkwye. Men dessverre så sluttet Ruger å kamre rifler i nettopp dette kaliberet, så jeg slo i frå meg hele tanken. Men som elgvelter og grisestopper tror jeg dette kaliberet er meget bra og anvendelig. Så jeg holder døren på gløtt enda vis det dukker opp en rifle jeg liker.

Link to comment
Share on other sites

Innkjøpte kuler som skal testes:

 

Overlyd:

185grs Barnes TSX

225grs Norma FMJ

 

Underlyd:

225grs Norma FMJ

250grs Partizan FMJ

300grs Lapua Scenar

 

Kruttet jeg skal lade på er i utgangspunktet Norma 200, 201 og 202. Vithavouri N110, N135 og N310-340.

 

Ønsker å få tak i VV Tin Star, og skal prøve å finne noe data på Hercules Unique som jeg har stående...

 

Testresultater vil bli posta seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

185grs TSX gikk rimelig bra! Best presisjon med 45,5grs N135. Denne kakeoppskriften ga beskjedne 720ms i 42cm pipe.

 

Opplevde at treffpunkt med/uten demper flyttet seg 10 klikk(1/4moa) opp/ned. Syns dette var mye, men er vel pga løpslengde.

 

Hva gjelder underlyd og 250grs Partizan kuler er ikke N110 kruttet å satse på. Får det ikke så stille som jeg vil. 14grs ga 315ms. Presisjonen derimot er upåklagelig. Ble 4-kløver med ei flue 1,5cm unna i en 5-skuddserie på 70m.

 

Trenger ladedata med VV 300 serien for sub! Noen som kan hjelpe?? Jeg har 310 til 340...

 

Så snart jeg får kloa i N32C blir dette testet. Jeg er lovet at dette er som trolldom å regne. Men jeg må si jeg lurer på hva folk mener med at de får 338fed til å gå lydløst... Regner med å finne ut dette :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ikke så mye liv i 338 federal tråden... Jeg kan jo smelle inn litt info om erfaringer jeg har gjort meg siste året.

 

Har blitt skutt en del rådyr og fugl på toppjakt. Til fugl har jeg brukt 250grs Partizan og 300grs Scenar i underlyd. Krum kulebane som gjør skytinga mer utfordrende, men det er bare gøy. Avstandsmåleren er helt nødvendig. Fant presise ladninger både med N110 og N32C. Lengste fall er på 150m med partizan, da dette er max antall klikk jeg har tilgjengelig. Slaktene er blitt fine, selv med treff i bryst. Ang lyd og smell har jeg tydeligvis feil demper. Hausken jakt har ikke en konstruksjon som tar bort nok smell til at det blir så stille som jeg ønsket. Skyter uten hørselvern og plages ikke av det, men får littegrann kruttsmell. Rekylen er fin.

 

Med skyting i underlyd erfarer jeg at jeg kan skyte flere fugler i samme flokk i langt større grad enn med overlydsladninger og demper. Har også fått flere muligheter på fugler jeg har bomma på. Mindre smell er sånn sett en stor fordel dersom man vil skyte mer enn en i hver flokk.

 

NB! Partizan ammoen har jeg måttet sortere fordi vekta varierte såpass at jeg fikk litt avvik på de lengste holdene.

 

Har fortsatt til gode å prøve N310-340. Kanskje det gjør susen...

 

Til rådyr har jeg prøvd blant annet TSX hjemmeladd og Trophy bonded 200grs med plastspiss ferdigrulla. Sistnevnte ødelegger altfor mye etter min mening. Både plastspissen og skårene er laget for raskere ekspansjon, og det funker - litt for godt. De to jeg har skutt med denne var på ca 50m, med treff rett bak bogen. Tipper effekten blir bedre på lengre hold. TSXen i 185grs har jeg gode erfaringer med, og er mitt førstevalg inntil videre. Denne leveres i 720ms.

 

Veldig godt fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det ikke skrives så mye her, men deler litt av min info rundt kaliberet.

 

Jeg har ei pipe med 1:7 twist/45cm lang som inngår i et pipeskift system på mine to Tikka T3 våpen. Kun testet sub ladninger hittil, og håper å få litt mere data etter jul & nyttår.

Hittil skutt med 285grs Hornady match kuler med 12,5grs N32C. Dette gikk sub men ikke målt V0 enda pga jule feiring etc.. Trail Boss kruttet ga for høyt volum i hylsa og ville gitt komprimert ladning og har ikke blitt testet.

 

Skal i morgen teste en ladning med N310 krutt da det er litt hurtigere en N32C og kan virke positivt lyd messig. Har ihvertfall denne erfaringen med sub ladning i 308w. Bakdelen med N310 er at den har gitt høyere ES en med N32C.

Link to comment
Share on other sites

jonordby: Jeg er veldig interessert i å høre erfaringene fra N310 ladningene dine?

 

Og hva slags demper du bruker? Jeg får ikke helt ønsket dempnings-effekt med min. Har snakket med noen som mener at for å få subladninger ned på et "lydløst" nivå, så må man bruke en demper med dette som hovedformål. Jeg kan ikke nok om det tekniske og faktiske som skjer inni en demper til å forstå dette fullt ut. Jeg trodde at så lenge volumet var stort nok, og gassproduksjonen liten nok, ville det ble stille. Var visst ikke så lett...

 

Ole-johan: Om det er lovlig på rådyr i underlyd er i grunnen kun snakk om et regnestykke som ikke helt går opp... Prøv deg fram selv med formelen for å regne ut anslagsenergi. Du vil se at kula må være tyngre enn det som lett lar seg gjøre med 338 dim.

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre kaliber vil skuddplassering ha mye å si. Mine fall med 185 TSX har vært optimale mtp effekt i dyrene. Utgangshullene har hatt "normal" størrelse, også uten treff i større bein. Ut ifra dette tolker jeg det som ekspansjonen har vært fin for min del...

 

Sauer 150: Noe fluktstrekning med reint lungeskudd kan jeg se for meg, men at man trenger flere skudd hørtes voldsomt ut. Hva slags avstand er skuddene du viser til levert ifra? Plassering?

 

Jeg har ikke veldig mange fall med TSXen, men vil fortsette å bruke den. Med bakgrunn i egne erfaringer har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale denne. Men det er veldig interessant med andres erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

jonordby: Jeg er veldig interessert i å høre erfaringene fra N310 ladningene dine?

 

Og hva slags demper du bruker? Jeg får ikke helt ønsket dempnings-effekt med min.

 

Litt sein på svar her, men har testet litt ladninger med N310 og N32C og får gode resultater med 300grs Sierra MK og Vektor 230grs kuler. Hittil så har jeg fått lavest ES med N32C noe som var forventet pga fyllings graden. N310 er som sagt litt kjapper men jeg opplevde ingen merkbar forskjell på lydnivået i 338Fed, sikkert pga at pipe lengden fortsatt er relativt lang (45cm).

Har testet både med standard Hausken demper og en Hausken Whisper 306 og det blir ikke så stille som demper størrelsen kanskje skulle få en til å tro. Ikke før jeg setter på en Whisper WD150 front modul som dobbler antall baffler så får jeg en veldig god dempe effekt. Men resultatet er et voldsverk av en demper løsning. Jeg var relativt klar over at en heldemper løsning m/gass bløding i pipa er det som må til for å få det helt stille, men ønsket ikke det da jeg vil skyte supersonisk ladninger i pipa også.

Jobber litt rundt andre løsninger for å få ned db nivået så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er børsa hjemme hos "far" og de første seriene skutt. Det var en ladestige med Norma 202 og Hornady 200 grs SP foran. Alt i Norma 308 hylser. Hadde også noen få skudd med fabrikkammo, Fusion 200 grs. Med 44-44,5-45 grs hadde jeg samme treffpunkt som fabrikkammoen og samlingene lå på 20mm og bittelitt under. Trolig kunne jeg putta oppi ennå litt mer krutt, men samlingene gjorde en gammel mann glad til sinns.

 

Nå er nye testpatroner ladd, denne gang også noen 200 grs Accubond, og så blir det å pakke kronografen og komme seg på banen igjen. Noen som har erfaring med disse to kulene og evt avvik i ladedata. Accubond så uhyggelig lang ut i forhold til Hornady sin, men med BT så fant jeg vel ut at den neppe hadde lengre bæreflate.

 

Har RCBS diesett og det kan se ut som om jeg ikke får trøkka hylsa riktig langt nok opp. Halsen blir ikke pressa helt ned til skuldra og jeg synes de går litt trått inn i kammeret. Fabrikkammoen sklir inn som varm kniv i smør. Noen som har vært borti det samme, evt. har gode tips uten å dreie av dia/slipe av hylseholderen/bytte diesett?

Link to comment
Share on other sites

Gir meg ikke helt her. Etter noen nye serier på banen tror jeg at jeg avslutter testingen for ei stund. 45 grs 202 var ikke langt unna maks både for 200 grs Hornady SP og 200 grs Nosler Accubond og samlingene rimelig gode. Treffpunkt var det samme for begge disse og Federal Fusion 200 grs. Skytteren var godt fornøyd ++ og da er det bare litt mengdeskyting med rifla som gjenstår før jakta kommer.

45%20grs%20accubond%20-%20338%20fed%20-%20red.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei,

 

jeg har en custom .338 Federal pipe i Blaser R93 med 1:10 twist.

Denne pipa stabiliserer IKKE 230 grains Vektor Maskin ekspanderende kuler i sub. hastigheter.

 

Det blir nøkkelhull i pappen med påfølgende dårlig presisjon på 50 meter.

 

Vektor Maskin sub-kulene er 230 grain tunge, og med 12.4 gr Viht N32C rusler de i V0=293m/s i min 50 cm lange pipe, men stabiliserer som sagt ikke.

Jeg har ca 280 stk av disse kulene og selger dem gjerne videre da de ikke er egnet for min pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Nok ei elgjakt er unnagjort med Federalen og jeg må innrømme at mine 200 grs Accubond herved går over til å bli treningsammo. Selv i de relativt moderate hastighetene de får her, så bærer de sitt nickname "Accubomb" med rette. Treff bak bogen i sidbein på små kalver gir masse splinter i alle retninger. Restvekt har ligget mellom 40% og 60%.

Forøvrig er jeg godt fornøyd med kaliberet. Behagelig å skyte med og så langt har jeg oppfattet det som enkelt å lade presise ladninger til. Så får vinteren vise om jeg finner gode ladninger til 225 grs Deep Curl. Må vel gå det også, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg bytta ut Saueren med ei lett skogsbørse i 338 Fed.

Remington Seven med Lothar walter og hightec stokk fra Rafdal. Ganske tilfeldig men særdeles nyttig at siste Jakt (bladet) hadde en reportasje om kaliberet og tilnærmet samme våpen. I første omgang har jeg bestilt 160 gr TSX og vil prøve å få til noen gode ladninger til denne kula. Funker ikke det så får vi prøve noe annet.

Ser både Rhino og Woodleigh har forholdsvis lette 338 kuler, noen som har gode erfaringer/ladninger de vil dele?

Forhåpentligvis får eg skutt en hjortog noe rådyr på siste måneskinn :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei og Godt Nyttår :smile:

Har nå kjøpt inn de nevnte kulene i headingen.

Av bladet Jakt 10.2016 ser jeg at forfatter av reportasjen brukte 48 gr N140 som ga god presisjon og grei fart (793 m/s).

Det er ikke oppgitt andre data som COL, hylsefabrikant, hette, etc.

Jeg har ladet opp 3 skudd med 47 gr N140 COL 71mm og allerede da er det snakk om komprimert ladning.

Barnes oppgir 2 ladninger med RL7 og AA2230 og disse ligger iht Lapua krutt-tabell mellom N120-N130 som er mer hurtig brennende krutt. Noen som har ladet med tilsvarende krutt i 338 Fed?

 

MRX 185 tenker jeg å begynne med 42 gr Norma 201 og gå oppover mot 44 gr. Hastighet ifølge bladet jakt fra 736-765 m/s. Tenker også her COL på 71mm.

Bruker foreløpig 338 Federal hylser, noen som vet om det er nevneverdig forskjell i hylse volum kontra Lapua eller Norma?

Har dessverre ikke QL enda, men er det noen som synes det hørtes betenkelig ut med komprimerte ladninger vs trykk?

Hadde vært veldig fint også om noen kunne delt noen ladedata på disse 2 kulene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt nesten bare Winchester hylser så langt. De funker gull. Sleit med Norma fordi de har tykkere gods i skuldra enn i halsen. Da litt av skuldra blir hals når man åpner opp så ble det litt trangt i kammeret. Gadd ikke begynne med dreiing av hals etc. derfor Win. Har også lada litt med Rem hylser og det funka. Går etter hvert over til Fed med rett bunnstempel. Har en del ferdigrulla i skapet som må skytes i en barkhaug el.l. først 8)

Lapua sine har normalt tykkere gods enn Norma og vil derfor gi litt høyere trykk, men jeg har aldri testa Lapua i 338 Fed så dette blir bare erfaring fra de hylsene i andre kalibre. Vei dem så ser du snart om det er markerte forskjeller. De Fed hylser jeg har veid er temmelig like med de fra Norma, men dette kan også variere litt fra Lot til Lot.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 ulike rifler i kaliberet og brukt det relativt mye på jakt.

 

Etter min mening er det mange bedre kalibere å bruke om en skal skyte lette massive kuler.

 

Hele poenget i min menig er å ha kuler med god diameter og sedat hastighet og fortsatt opprettholde god effekt i viltet.

Massive kuler med liten diameter og laber hastighet gir også laber effekt. Da kan en like gjerne skyte 260 til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

 

Etter min mening er det mange bedre kalibere å bruke om en skal skyte lette massive kuler.

 

Hele poenget i min menig er å ha kuler med god diameter og sedat hastighet og fortsatt opprettholde god effekt i viltet.

Massive kuler med liten diameter og laber hastighet gir også laber effekt. Da kan en like gjerne skyte 260 til å begynne med.

 

Snakker du fortsatt om 338federal, eller tenker du på noe annet? Skjønte ikke hvem og hvorfor man heller bør bruke 260 framfor 338..

 

I første omgang har jeg bestilt 160 gr TSX og vil prøve å få til noen gode ladninger til denne kula. Funker ikke det så får vi prøve noe annet.

Ser både Rhino og Woodleigh har forholdsvis lette 338 kuler, noen som har gode erfaringer/ladninger de vil dele?

Forhåpentligvis får eg skutt en hjortog noe rådyr på siste måneskinn :-)

 

Har brukt 160 og 185grs Barnes på blant annet rådyr. Har flest rådyr med 160, og fått fine slakt. Presisjonen har vært temmelig lik med begge.

Link to comment
Share on other sites

Min "teoretiske" mening (har ennå ikke skutt noe med 338`en enda)

 

Så lenge en får god nok ekspansjon på ei homogen kule med god diameter så ser jeg ikke hvorfor en skal gå ned på mindre kaliber for å bruke disse kulene?

Utgangshastighet som ligger 750-800ms er jo fremdeles ganske moderat etter min mening.

Eneste en bør passe på er at holdet ikkje blir for langt (dvs at en mister så mye fart at en får for lite ekspansjon), og det er det fint mulig å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

185 TSX har vi DÅRLIG erfaring med i Federalen. Gir relativt dårlig effekt og ganske sein ekspansjon. Har hatt flere rådyrbukker som har krevd flere skudd på tross av gode førsteskudd.

 

Så denne lenger opp, og det kom aldri noen svar på avstand og plassering... Kan du ikke utdype dette når du først er på banen igjen?

Link to comment
Share on other sites

En 140 Rhino/NF/TBBC/SAF i 260 gir kuler med ekspandert diameter 12-14mm. Ikke ulikt det en får med massive kuler i Federalen - med samme hastighet og høyst sannsynlig samme effekt i viltet. Om en ønsker middels effekt i viltet - hvorfor ikke bare velge ett mindre mer lettskutt kaliber i første omgang ?

 

Ei godt ekspandert god kule i Federalen gir ekspanderte kuler i 18-20mm klassen. Det gir MEGET god effekt i vilt - fullt på høyde med gode kuler i 9,3 og lettere kuler i 375. Her er jo hele poenget med 338 Fed/358 Win effekt tilnærmet mye større patroner i ei relativt lettskutt pakke super for små(lette) skogsjaktrifler

 

Jeg ser personlig ikke poenget med massive kuler i noe kaliber der hastigheten er lav. Til det gir de for liten diameter og med påfølgende dårlig effekt. Kjøttødeleggelser - nja. Bue er best og generelt er mindre diameter kuler veien å gå. Men hvorfor en da ønsker å bruke en over middels diameter patron i utgangspunktet er det jeg personlig har problemer med å se poenget med. Det finnes mange muligheter til å skyte kuler som gir liten ekspansjon og lav hastighet, som er vesentlig enklere å bruke enn en 338.

 

NF 200 er forøvrig ei av de beste kulene i patronen. 225Deep Curl/225Interbond og helt sikkert 230 Oryx er gode kuler med LVR/MR2000 krutt som gir disse 760-780m/s

 

185 TSX har vi DÅRLIG erfaring med i Federalen. Gir relativt dårlig effekt og ganske sein ekspansjon. Har hatt flere rådyrbukker som har krevd flere skudd på tross av gode førsteskudd.

 

Så denne lenger opp, og det kom aldri noen svar på avstand og plassering... Kan du ikke utdype dette når du først er på banen igjen?

 

60-130m, skudd bak bog, 185TSX 790m/s - har krevd oppfølgingskudd da dyra er i live, med små skader! Usikker på om det er noe mer å utdype rundt det ?

Link to comment
Share on other sites

@Sauer150

NF 200 grs, hvem importerer den? Villmarksbutikken og ABC har den i alle fall ikke. Dere slutta vel med NF for ei god stund siden.

Joda, man tenker kjøttødeleggelser om man skyter med 338 Fed også. Det er for min del et av argumentene for å gå for slike kalibre med medium/stor (i forhold til 6,5/260) diameter og lave hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

185 TSX har vi DÅRLIG erfaring med i Federalen. Gir relativt dårlig effekt og ganske sein ekspansjon. Har hatt flere rådyrbukker som har krevd flere skudd på tross av gode førsteskudd.

 

Så denne lenger opp, og det kom aldri noen svar på avstand og plassering... Kan du ikke utdype dette når du først er på banen igjen?

 

]

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

185 TSX har vi DÅRLIG erfaring med i Federalen. Gir relativt dårlig effekt og ganske sein ekspansjon. Har hatt flere rådyrbukker som har krevd flere skudd på tross av gode førsteskudd.

 

Så denne lenger opp, og det kom aldri noen svar på avstand og plassering... Kan du ikke utdype dette når du først er på banen igjen?

 

 

60-130m, skudd bak bog, 185TSX 790m/s - har krevd oppfølgingskudd da dyra er i live, med små skader! Usikker på om det er noe mer å utdype rundt det ?

 

 

Du trenger ikke utdype dette noe mer. Skjønner hva du sier. 185grs i ca 700ms, dim ca 9mm åpning og gjennommskyting - med små skader. Avlivet av deg med nye skudd.

 

Skjønner godt at du ikke har jakta mer med denne. Med effekten av en spikerpistol så hadde jeg og sett meg om etter andre kuler.

 

Jeg har kun positive erfaringer med denne kula etter x-ant fall. Viser vel at dette ikke er en eksakt vitenskap, og at man må være forsiktig med å være bastant og ekstrem i uttalelser. Det gjelder begge veier. Det jeg ofte merker meg er at jeg må teste ting selv med egen børse for å finne fasiten. Man kan ikke stole 100% på tips fra folk på et forum. Det som gjelder for meg gjelder åpenbart ikke for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hei 338 Federal venner.

 

Jeg har brukt dette kaliber i 2-3 år nå og prøvd mange kuler (med forskjellige vekter) og krutt

Twistrate 1:7 (for å kunne stabilisere en kule i SUB hastighet som veier 230 - 240 grains)

Blaser R93, løp er toltalt 50 cm langt.

 

Vektor Impuls 175 gn og Barnes TTSX 185, utgangshastighet på sirka 840 m/s og nær lik treffebilde for begge kuler.

Disse skyter hull i hull :overrasket:

Har brukt Vektor Impuls mest, og den gjør jobben.

Barnes TTSX 160 gn, utgangshastighet 875 m/s

Samler 40mm på en 5 skudds serie

(Har ikke prøvd denne kulen på jakt, men mener personligen at det er minimum hastighet TTSX skal ha for å ekspandere optimalt på hold opp til 150, kanskje 200 meter)

 

Grunnen til at jeg valgte dette kaliber (med 1:7 twistrate)

SUB :smile:

Nøkkelen til fremgang er en kule som er designet for SUB hastigheter og ekspanderer i lav hastighet.

http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/134/Vapen2016/IMG_7291_1.jpg

 

Har også brukt 225 gn Hornady Interbond, utgangshastighet 765 m/s.

For mitt bruk og jakt så er Vektor Impuls 175 gn den klare favoritten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Jeg har brukt dette kaliber i 2-3 år nå og prøvd mange kuler (med forskjellige vekter) og krutt

Twistrate 1:7 (for å kunne stabilisere en kule i SUB hastighet som veier 230 - 240 grains)

Blaser R93, løp er toltalt 50 cm langt.

 

 

Har du opplevd noe form for overstabilisering av lette kuler i 1:7 twist?

Jeg holder på å planlegge et ekstra løp til ei system-rifle i 338 Federal til primært elg.

Jeg har tenkt å bruke Swift Scirocco II 210gr kuler som jeg håååper at jeg får til å gå godt når løpet er ferdig. Denne kula har veldig høy BC og lav grense for ekspansjon så kan trekke nokså langt ut fra en 45cm pipe. Alternativt 230gr Oryx, men den stopper nok litt tidligere grunnet ræwwa BC..

Kansje du/dere har noe erfaring med disse kulene i federal'n?

Uansett, jeg tenkte å bruke 1:10 twist, men mulig jeg skulle ha prøvd 1:7? Da kan jeg lade litt sub med 300gr i tillegg eller bruke vektor sub-kuler. Men er litt redd for at den raske twisten kan ødelegge for kulene jeg har tenkt å bruke primært på jakt. Har lite lyst til at et treff på 200m får kula til å velte i dyret siden nesen på kula peker oppover..

Men når jeg ser at du kan bruke 185gr ttsx uten problem så lurer jeg på om 1:7 kansje ikke er så dumt. Eller 1:8 eventuelt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg har brukt IMR 8208 XBR til kuler fra 160 - 185 grains i min 338 Federal.

Dette kruttet er dessverre ikke mulig å få fatt på om dagen, tar gjerne emot tips om det er noen som vet hvor det kan kjøpes.

160 grain TTSX får jeg ikke til å samle så godt som 175 - 185 grains kuler, så den kulen ble kun et prøveprosjekt og ferdig med det.

 

Jeg tror å ha funnet den optimale (homogene) kulen for mitt bruk og jeg håper å få laget to ladestiger i løpet av uken:

Peregrine Plainsmaster (VRG4) 200 grain

https://www.peregrinebullets.com/plains ... g-bullets/

Denne kulen ekspanderer fullt ned til sirka 500 m/s.

 

Målet er utgangshastighet på 780 - 800 m/s

BC på kulen er .480

IMR 8208 XBR

Hodgdon LVR

 

Med R93 så kan jeg bruke magasinet til 6,5X55 og derfor lader jeg med med COL 73,50 mm

 

Teoretisk sett så gir det muligheten å bruke 338 Federal på avstand opp til 400 meter, slik jeg ser det.

Krysser fingrene at jeg får den samme presisjonen som jeg har med 175 Vektor og 185 TTSX

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tips/anbefaling til 338 Federal.

 

Denne kombinasjonen er en solklar vinner for elg, (stor) gris og bjørn:

 

Norma 308 hylse (fyller best)

Federal 210

Hodgdon LVR

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... 1-0-454-kg

Hornady 225 Interbond

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... ond-225-gr

 

Utgangshastighet i min rifle 760 m/s med meget god presisjon.

Har også prøvd Nosler Accubond 225grain, men fikk ikke opp hastigheten med den kulen.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da det går sakte men sikkert mot høst, går spekulatoren rundt og kverner med diverse alternativer til å stappe i magasinet når jaka starter. I de fire årene jeg har brukt 338 federal har jeg matet den med 200 woodleigh og det har gått upåklagelig (hjort og rådyr ). Tyngre kuler har hvert vurderet , men kjøpte inn rikelig av nevnte kule så det har blitt standarden så langt. Ser det for tiden er både Alliant realoder mr 2000 og Hodgdon LVR  på lager i Drammen og lurer på om noen har erfaringer og preferanser i forhold til disse. På papiret er det 30-40 meter m.s og hente i forhold til nordiske krutt og det kommer  godt med ut ifra de forsøk jeg har gjort med 225 grains kuler. For ordens skyld, rifla er en Remington 700 med 50 cm løp .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 30.1.2017 den 9.46, ADIEL skrev:

Tips/anbefaling til 338 Federal.

 

Denne kombinasjonen er en solklar vinner for elg, (stor) gris og bjørn:

 

Norma 308 hylse (fyller best)

Federal 210

Hodgdon LVR

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... 1-0-454-kg

Hornady 225 Interbond

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ ... ond-225-gr

 

Utgangshastighet i min rifle 760 m/s med meget god presisjon.

Har også prøvd Nosler Accubond 225grain, men fikk ikke opp hastigheten med den kulen.

 

Anders

Min kombinasjon det Anders.  Effektiv rekkevidde er ca 300m.

 

Får ca 775 med LVR. 225 AB er stygglang og gir ikke mer enn ca 760

 

Best presisjon får jeg med 203, men bare 730 i hastighet 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@mar.j.kar Ser du har brukt 160 grs Barnes. Har du eller noen andre noe ladedata med Normakrutt å dele, evt. på PM, da jeg har et par pakker jeg tenkte å skyte opp. Kanskje på vilt, men i alle fall på papp.
Etter å ha sprengt ei 200 grs Accubond mot inngangssiden på et villsvin er den kula et endelig avsluttet kapittel og nå er neste års jaktammo med 225 grs Deep Curl klare. Fikk helt rå presisjon. Hastigheten er helt sikkert tilstrekkelig til min form for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...