Jump to content

9.3x62 - erfaringer og råd?


Haraball

Recommended Posts

Hepp,

Lite respons på tråden, jeg har hatt 6,5 i mange år og fikk nå i sommer i meg en 9,3 som er tiltenkt elg, drar til Sverige 10.okt, så børsa er kun brukt på bane, men har skutt 300/350 skudd og er meget fornøyd og fortrolig med den, ikke mont demper på min og tror ikke jeg kommer til å gjøre d heller.

 

Det er nok litt mere trøkk/ rekyl enn i 6,5 men ikke noe problem synes jeg.

 

Fikk i meg ei presse og lader selv, får halvert prisen på amo da. (Men har brukt 7-8 tusen på ladeutstyr da) :smile:

 

Men om du velger 9,3 eller 3006 eller noe annet, så blir du nok fornøyd og elger ramler.

 

Til ot så er det mange tråder om 9,3 her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

så derfor spør e døkk, åssen erfaringer har døkk med 9.3x62? Tilgang på ammunisjon? Pris? Bruksområde? Kessen æ det kalibret i forhold te feks 30006?

Veldig godt kaliber til jakt på elg og hjort. Rikeleg tilgang på jaktammo og kuler av ulikt slag, men lite å finne av heilmantla treningsammo. Ammopris har eg ikkje sjekka, eg ladar alt sjølv. Prisen på heimeladd blir ikkje mykje høgare enn heimeladd jaktammo til 30-06. Rekylen er ikkje avskrekkande i ei børse med god stokk og rekylkappe, og med dempar er denne snillare enn ein udempa 30-06.

 

Til elg har eg god erfaring med 250grs Barnes X og TTX, 232 og 286grs Norma Oryx og 286grs Lapua Mega, men det finst mange andre gode alternativ. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt en ny rifle i dag, for elg evt. hjortjakt...Tja.. da hadde nok valget falt på 9,3 x 62 eller 8 x 57 IS. Jeg liker de kalibrene. Sånne uvesentligheter om hva som er best, er jeg ferdig med. Alt duger, om man kan skyte skikkelig. Men det blir nok ikke noe kjøp, da jeg fortsatt har go'følelsen med min Winchester M70 Safari Express i .375 H&H mag. Et 20 talls elg og hjort har jeg felt med den, og skuddtegnene har vært overbevisende så langt 8)

Link to comment
Share on other sites

En smule kategorisk kanskje @toaal...?

 

De som har erfaring fra utstrakt bruk av dette kalibret i bla. Afrika har nok en annen oppfatning.

Når det gjelder effekt på vilt (også farlig vilt) hevdes det med autoritet at 9,3x62 ikke er så langt unna 375 H&H i effekt.

 

Ser en numerisk på det er det nok en viss forskjell, men i effekt på vilt er nok 9,3x62 nærmere 375 H&H enn 30-06 (igjen basert på erfaring fra folk som har brukt dette kalibret, og sett det brukt, på store mengder variert vilt).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpt meg 9.3 i fjord vinter, første høsten med 9.3 nå. hadde aldri skutt med det,nå har jeg skutt noen hundre skutt med den, og liker den mer og mer...har mauser m03, som er litt tung forhånd til dem andre plastikk børsene nå til dags,så er som å skyte med 3006 :winke1: ..gleder meg til å prøve den i elgjakta. har 6.5x55 og 9.3x62 nå, trener med 6.5 å bruker kun 9.3 til elg/bjørn om det blir noe av.

 

9.3x62 er vel den ultimate elgvelteren ut til 150 meter? skal prøve vulkan 15 grams, og laupa mega 18.5 grams.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 var de tyske settlerne sitt svar på 375 H&H, og også i 1912 var 9,3x62 ett meget potent kaliber på farlig vilt i Afrika.

Det fine var at denne passet rett i en Mauser M98 kasse, og var da veldig universiell.

Litt spesielt at svaret kjem før spørsmålet, men du er nok inne på noko lell ;-)

Link to comment
Share on other sites

Å si at å skyte 9.3x62 er som å skyte med 30-06 blir vel litt for drøyt.

Det er betydelig mere rekyl i 9.3x62

Men rekylen er ikke værre enn at de aller fleste klarer med den etter litt trening. Setter man på demper, ja d. Kan man begynne å sammenligne med 308w / 30-06

 

Det er et fint kaliber og elgen tegner tydelig for skudd, det er min erfaring. Blir liksom litt kall og fall for reven også :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med rekyl er ikke bare avhengig av kaliber da, utforming av stokk, evt kolbekappe, vekt på våpen og evt lyd/rekyldemper har også mye å si. Hvor mye du skyter med kaliberet har også mye å si, det blir en vanesak

Har skutt mye med HV mauser i 3006 med stålkappe og opplever dette som svært ubehagelig rekyl i forhold til min Ruger no1 i 375h&h. Fattern gamle sako helstokk i 338wm med beinhard gummikappe er også slem på rekylen.

Link to comment
Share on other sites

I mange år har "lillebroren" til 9,3x62 vært min favorittrifle til allsidig storviltjakt, nemlig en Ruger MK II i 35 Whelen (9x63).

Ladet med 250 grs Woodleigh er det et effektivt og artig kaliber, og rekylmessig i samme klasse.

Sammenlignet med 30-06, 308 Win og 270 Win er skuddtegn mye tydeligere, stort sett gjennomskyting, fine slakt og om det er fluktstrekninger er de svært korte.

 

Skulle jeg ha startet på scratch igjen ville nok nettop 9,3x62 vært en stor favoritt til allround rifle til storviltjakt.

Imidlertid er jeg så godt fornøyd med min 35 Whelen at den nok blir min "compadre" så lenge jeg klarer å stavre meg ut i jaktmarkene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å si at å skyte 9.3x62 er som å skyte med 30-06 blir vel litt for drøyt.

Det er betydelig mere rekyl i 9.3x62

 

 

Med 15 grams vulkan, og mauser'n i 9.3 i mot far sin blaser r93 i 3006, så er det ganskje likt, men går jeg opp med 18.5 grams...det er det litt mer rekyl så klart. m03 med kikkert veier nok 4 kg,klart er det jo rekyl..men veldig fornøyd med m03, men er jo tung å gå langt med.

Link to comment
Share on other sites

Siden han spør hvordan der sammenlignet med 30-06, så bør man vel gi han en sammenligning av begge kaliber i samme våpen?

Og da er det betydelig mere rekyl i sistnevnte! Men langt langt fra uhåndterbart :)

 

Har trådstarter sett på 8x57 :D;)

Link to comment
Share on other sites

9.3x62 er vel den ultimate elgvelteren ut til 150 meter? skal prøve vulkan 15 grams, og laupa mega 18.5 grams.

 

Med 18,5 grams Mega er nok 150 meter en grei begrensning ja, med 15 grams Vulkan kan du skyte storviltprøven, men ikke bruk den på matvilt er du snill.

Jeg gjorde det, og ble nærmest kurert for 9,3x62 den gangen, men heldigvis kom Norma med 15 grams Oryx året etter, og siden har jeg ikke brukt noe annet.

Har skutt elg med 15 grams Oryx på avstander fra 23 til 275 meter, og regelen er at fra 275 til ca. 50 meter sitter prosjektilet som en liten champignon i skinnet på utslagssiden av dyret.

Altså går den gjennom, men klarer ikke å slå gjennom skinnet på vei ut, og jeg har opplevd det gang på gang.

Helt greit for meg, og en drøss med svenske løshundjegere. :wink:

 

Skuddskadet kjøtt, moderat opptil 180 meter, fraværende over den avstanden, pent lite hull som går rett i kjøttkverna. :)

Link to comment
Share on other sites

Ca samme kulebane ut til 200m vil jeg tro? Lenger enn det vil jeg ikke bruke en 8x57/9,3 :wink:

 

pingle :mrgreen::mrgreen:

Dette med kulebane mener jeg blir viet alt for mye plass når det diskuteres kaliber for storviltjakt. (les elgjakt)

Ut til 200 meter, som for mange er grensen på skyte/ikke skyte, vil det meste av kalibre falle godt innenfor med normal innskytning.

Om kulen faller 3, 5, eller 7 cm ut til dette holdet har ikke så mye å si på elgjakt.

Innskyting med et lite overslag gjør diskusjonen enda mer meningsløs.

 

Egne erfaringer med tunge kuler i relativt lav fart, sier meg at dette aldri har vært noen begrensende faktor på elgjakt,( for meg.)

250, 300, 350 og 400 grs kuler i alt fra 575 til 700 m/s har gjort det de skal, sittet der de skal og gitt svært gode skuddtegn i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Bestrider ikke kaliberets fortreffelighet på storviltjakt.

Rekylen ble likevel et moment som ble utslagsgivende til at jeg skaffet meg ny børse til elgjakta.

Jaktskyting var ikke problematisk. Da merket jeg ikke rekylen verken med eller uten demper. Problemet var trening. Og trene skal man jo. Kall meg gjerne ei pingle, men synes en kveld på elgbanen med 50-60 skudd i skulderen var i overkant. Hadde samme børse i 308 (kongsberg 393) og merket en markant bedre skyting med denne.

Tror mange vil dra fordel av en noe mer rekylsvak rigg reint presisjonsmessig. 8x57, 9,3x57 eller 358win er faktisk relevante alternetiver til norsk storviltjakt.

Min nye elgbørse er en 358win. Merkbart bedre å trene med og, slik jeg har opplevd det i år, like bra effekt i vilt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fyrt avgårde ca 50 skudd med 9,3'n, den dytter naturlig nok mer enn standardkaliber , men rekylen er ikke verre enn en orginal heimevernsmauser i 30-06

 

Type børse og vekt på børse har selvsagt litt å si, og er man skuddredd så kan Hausken bøte på 8)

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å kappe til 45-50cm og montere en Hausken på min pipe, men det er jo litt sjarm med smellet, og rekylen var faktisk svakere enn forventet :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

 

9.3x62 er vel den ultimate elgvelteren ut til 150 meter? skal prøve vulkan 15 grams, og laupa mega 18.5 grams.

 

 

Om du lader 18.5 g Mega kulen til ca 660 m/sek, som er sånn midt på tre så vil du om du skyter den inn på

150 meter få + 5.6 cm på 100 meter og -14 cm på 200 meter. Så jeg vil absolut si den er en 200 meter rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er enig i at 300 grains Rhino er i overkant hard i forhold til det man trenger til jakt i skandinavia.

Men tyngden på den til jakt på elg og villsvin er jeg veldig glad i :)

Min favoritt fabrikk ammo til 9.3x62 er Norma 325 grains Oryx.

Et billigere alternativ som også fungerer bra er Lapua 285 grains Mega.

Jeg eier ingen 9.3x62 idag, da den ble solgt for noen år siden.

Jaktvåpengarderoben min er full og jeg har en 375 Ruger som fyller opp plassen for de litt grøvre kalibrene for meg.

 

Ellers så er jeg glad i den gamle "potatiskastaren" 9.3x57.

Knallfint kaliber til villsvinjakt, som hundefører på elgjakt og generelt på all slags jakt hvor det er tett og skuddholdene for det meste er korte.

Jeg skulle ønske at jeg kunne hatt flere våpen i jaktvåpengarderoben, slik at jeg kunne eie et våpen i det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...