Jump to content

Winchester Mod.94 30-30 Win


gordon28

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt en gammel Winchester Mod 94 med mye sjel i ;)

I den forbindelse så lurer jeg på hva ammunisjon som blir anbefalt til disse?

Jeg finner kun Leverevolution, det finnes jo vel med butte kuler også?

Eneste våpenbutikkene vi har i Ålesund er GMAX og XXL og der er ofte litt sære kaliber mangelvare i hyllene.

Har søkt litt på nettet men ikke funnet en forhandler med OK utvalg i kaliber 30-30 win.

 

 

Mvh

Gordon

Link to comment
Share on other sites

Leverevelution har 160 grain kule med en slags mykplast/gummiaktig tupp som sikrer den i bruk for rørmagasin. Kulen har forøvrig en boat-tail bak som drar opp ballistisk koefisient=mindre luftmotstand og flatere kulebane. For den som ikke lader selv så er Federal et konkurransedyktig alternativ. Kjøper du 30-30 Winchester over disk er de beregnet for rørmagasin, jeg har aldri sett annet.

Gratulerer med koselig børse med sjel. :D

Link to comment
Share on other sites

Remington Core-lock, ja, jeg fikk heller ikke så verst samling med dem. Jeg har svidd av noen hundre av dem, 150 og 170 Grain. Jeg ser at Midway.no er tomme for dem, også Winchester Power-point er borte. Du som jeg savner den gode gamledagse Silver-tipen. Jeg har noen få igjen, men det er vel antikvarisk hærverk å skyte dem ut? Ellers har Hjemmelading/Alvestad på Notodden litt forskjellig å velge i, det er pr.dato ingen nød.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har sjekket både med G-max og Xxl her i Ålesund. Ingen av disse har 30-30 ammo.

Jeg skal derfor bestille hos jakt og friluft, de hadde Remington Core Lokt inne. Få skyte litt slik jeg har tomhylser og ladde på :)

Gleder meg som en unge til rifla kommer!

 

Mvh

 

Gordon

Link to comment
Share on other sites

Gratulere med artig børse som er lett å bære/håndtere f.eks til Rådyrjakt :D

jeg har en gammel Marlin 336cs 30-30 som er som godt som ny og den kommer jeg nok ikke til å selge. Det er nok ikke mange butikker som har godt utvalg i dette kaliberet men finner noen pakker her og der, men man kan jo be forhandleren om å ta inn noen i fra importørene, er litt rart det syns jeg for dette er vist det mest vanlige kaliberet i USA.

Du vet sikkert at dette ikke er noe banevåpen, presisjonen vil forandre seg etter et par skudd, tror det er fordi pipa med rørmagasinet begynner å vri litt på seg når det blir varmt.

Link to comment
Share on other sites

Som sikkert enkelte har sett her på kammeret så kommenterer jeg særlig på bøylerifler, jeg har åtte rifler, to av dem er bøylerifler. Hadde det ikke vært for lovverket i Norge ville jeg sikkert skaffet meg flere.

Siden jeg kjøpte min mod.94 ny med topputkast i 1981 (må være blant de siste før "Angel ejekt" sideutkast kom?) har jeg dannet meg visse erfaringer og inntrykk. Min påstand er at den er en fornøyelse å bære på, presisjon er nevnt her, men med god trening og åpne sikter er 100 meters hold og godt lys begrensninger. En annen ting som slår meg er at venner som kikker på børsa har en tendens til å glippe hanen, hadde det vært skudd i børsa ville det smelle. En tidligere bekjent opplevde dette under jakt, det ble ikke noe skudd, han skulle felle hanen ned i halvspenn og glapp hanen. Det smalt utilsiktet, men ingen skade skjedde, men han ble så skremt at han solgte sin mod.94. Mange knoter med lading av patroner inn i rørmagasinet. Noen klemmer fingeren i avtrekkerbøylen når de repeterer, jeg for min del presser fingeren automatisk frem i avtrekkerbøylen som en refleks under repetering. Jeg har ingen problemer generelt, jeg har tross alt tørtrent på diverse grep foran tv'en for å dempe kjedsommelighet (sikkert flere børsenerder her som kjenner seg igjen i godstolen foran tv,en?). For meg som linksskytter passer konseptet bra og diverse håndgrep faller naturlig. Jeg vil likevel til sist påstå at enkelte våpen og kaliber egner seg best for spesielt interesserte med en våpeninteresse utover det ordinære. For en førstegangskjøper av våpen og jeger er det plenty av enklere og bedre altenativer, men de fleste av oss liker å ha en maskott i skapet og i skogen innimellom.

Rifla er tros alt legendarisk innen amerikansk bonderomatikk og villmark, den får drømmene til å fare av sted. :P

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bilder kommer i løpet av kvelden, rifla er produsert i 1972 så den er desverre ikke pre 64. Jeg kan ellers tilføye at jeg er spesielt interresert og det er grunnen til at jeg skaffet meg en slik. Det er topputkast , akkurat slik en bøylerifle skal ha ;) den ble ervervet for rådyrjakt og en tanke må ha følelse spilte også inn. Når det gjelder selve rifla så kjente jeg at forelskelsen var et faktum med en gang den åpenbarte seg under emballasjen. Jeg kommer til å legge ut både bilder og rangerapport så snart den er prøveskutt :)

Link to comment
Share on other sites

Meget tøft :) var og testet rifla i dag og den gikk gulle godt! Har smurt den og gitt den pleie og det var akkurat det den trengte. Må få seg ny stokkolje så blir det enda bedre. Skal legge ut bilder så snart jeg makker meg til å lage en bildekonto:)

Link to comment
Share on other sites

Sikkerheten har jeg null problem med.

 

Det mest ufornuftige med mine er at de ikke er særlig egnet til hverken storvilt eller småvilt. Til alt i mellom kunne de med fordel vært mer presise.

 

Så har litt love&hate relationship til bøylerifler -mest det første såklart.

Link to comment
Share on other sites

Hei, gratulerer med rifla :!: Min rifle er på tur (en Marlin i kaliber 30-30) og gjett om det er noen som gleder seg :lol:

 

Var på en messe og så en sånn.., tenkte bare at en sånn, en SÅNN ville jeg ha! Bare måtte ha en... :mrgreen:

 

Jeg har enda ikke fått rifle i hus, men en kolbekappe har jeg allerede bestilt: http://gunstockcover.com/ONE-EYED-JACK-ONJ.htm

 

Bare måtte ha en slik også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den rifla må være den samme jeg holdt i på Jakt & Friluft i Arendal for kort tid siden.

14 dager siden....? jeg kjenner i igjen forskjefte. Det som falt meg inn er den sjarmerende slitasjen på blåneringen. Levergun kler litt sliten blånering :D

Jeg likte rifla selv og måtte holde i den en stund. Helt enig at den har sjarm, ekstra hyggelig at den går tilfredstillende.

 

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Holder på med forberedelser til jegerprøven nå. Har fått tilbud fra en god voksen bekjent (høres penere ut enn eldre) å kjøpe hans tilnærmete ubrukte modell 94 i 30-30 til vennepris, et par tre lapper. Våpenet har stått innelåst, "dakker lille vennen", i ca 12 år siden sist den ble avfyrt noen få skudd. Våpenet var et arvegods som han mottok fra en som hadde kjøpt men aldri brukt den.

 

Er denne riflen dugende til noe som helst utover rådyr? Mulighet for kikkertsikte? Bor jo en cowboy i oss alle (på en positiv måte) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

juks.jpg

Med en Winchester mod.94 og .30-30WCF får man spesielle skuddsjanser:

Se bare her, Every thing is big in America. Nå er det slik at sannheten er at dette var et populært postkort som florerte i USA på slutten av trettitallet. Om det solgte flere Winchestere er uvisst, det hjalp sikkert litt :mrgreen:

 

Jeg må bare legge til at denne gresshoppa går under "alternative fakta".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...