Jump to content

M03-Klubben !


flanged

Recommended Posts

Har Tikka, Sako, S&L, og flere Sauere, men har nå fått tenning på M03 etter å ha prøvd det ved et par anledninger. Vet jo hvordan det kommer til å ende når jeg har laget et fast søk på finn... Noen som vet prisen på snellertavtrekk?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg hadde brukt Magne Holmboe til å lage justerbart bakskjefte, ikke Kalix. Koster kr 2500-3000. Erfaringsmessig den beste praktiske og utseendemessige løsningen. Fungerer dog ikke med kickstop. Men erfaringsmessig behøves ikke kickstop mm det skytes med virkelig grovt kaliber.

M03 er nokså tung, har rett bakskjefte og er velbalansert. Rekylen er derfor svært moderat og behagelig selv med større kalibre som 9,3x62 og .375H&H. Vekten på ca 3,5 kg eller mer (avhengig av modell) er heller ikke noe problem da vektforskjeller på mindre enn 25-30% ikke merkes ved så lav vekt (når våpenet bæres eller holdes i hånden). Eksempelvis vil man derfor med stor sannsynlighet ikke legge merke til vektforskjellen på M03 og f.eks. Sauer 404 (ca 3,25 kg). Fordelen med tung rifle er derimot at rekylen reduseres proporsjonalt med økt vekt. Eksempelvis reduserer rekyl med 10% ved 10% tyngre rifle (alt annet uendret).

Videre er en tung rifle stødigere å skyte med når det gjelder risting av hånden (når storoksen kommer) og ved skudd på løpende vilt hvor man eksempelvis må føre siktet bakfra, gjennom, forbi elgen og skyte.

Munningsbrems og demper fjerner også mye av rekylen. Munningsbrems fra Lutz Moeller modell HDP fjerner opptil 48%. Best i test i rennomerte tyske fagblad. Ødelegger heller ikke balansen til våpenet. Da kan man også beholde åpne sikter til bruk på korte avstander. Trenger dermed ikke drivjaktoptikk av typen 1-6x24 i tillegg til 3-12x56 / 2-12x50 etc og kan heller bruke hele budsjettet på 3-12x56 med ballistisk tårn av ypperste kvalitet. Sparer også kjøp av ekstramontasje (kr 2500-4000). Får dermed totalpakken ned til kr 25.000-30.000 med et løp (forutsatt brukt rifle og optikk).

I tillegg til det er M03-magasinets utvendige magasinbunn i stål/alu (tidlige utgaver har også "laderampe" av stål/alu). I motsetning til S202, S404, RX Helix som er delvis laget av plastikk. Ødelagt flere magasinet av typen S202. Aldri skjedd med M03 selv ved røff bruk. Magasinet kan forøvrig også låses uten at såkalt Magsafe er montert. Alt man trenger å gjøre er å bruke en liten unbrakonøkkel i det lille hullet ved knappen som løser ut magasinet. Fint under løshundjakten i tett vegetasjon. 

Til slutt er det verdt å nevne at brukte M03 Extreme i standardutførelse kan prutes ned til mellom kr 12.000 -15.000 med montasje på Finn.no. Etter min mening klart best valuta for pengene sammenlignet med mange andre jaktvåpen. 

Lykke til!

Legger til link til den mest omfattende videotest av M03 jeg har kommet over. Spol frem til 08.30:

Utover det anbefales test av M03 i gunmart.co.uk. Test i flere omfattende deler. Betydelig mer grundig og detaljert enn alt annet på norsk.

 

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

Lutz Moeller er ingeniør, utvikler og produsent av ammunisjon, munningsbrems, lydemper mfl. Hans blyfrie ammunisjon har bla blitt testet til best i test i flere renommerte tysktalende fagblad. Hans munningsbrems sies å ha blitt kopiert av Lücke Ortmeyer gruppen som bla annet eier Mauser, Blaser, Sauer, Rigby mfl.

Han har laget en kalkulator for å beregne rekyl. Ved å endre våpenets vekt/parameter (mr) fra 5.5 kg til 5 kg (endring = 10%) endres rekyl (Er=Ruckstossenergi) fra 35,7 til 32,4. Endringen er 10,18%. Faktisk endring i rekyl marginalt større enn endring i våpenvekt. Alle andre parametre selvsagt uendret. 

Såkalt Ruckstossrechner (kalkulatoren) finnes nesten øverst på siden. Tast inn ønskede parametre som feks vekt og trykk på knappen i midten "Rechne Ruckstoss". Se svar under Er.

Link og bilder under:

http://lutzmoeller.net/Bremse/Rueckstoss/Rueckstoss.php

 

Screen Shot 2017-02-24 at 08.55.41.png

Screen Shot 2017-02-24 at 08.56.11.png

Screen Shot 2017-02-24 at 08.56.25.png

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha trykt på kalkulatoren eller å forsket noe i dette selv, så mener jeg at rekylen ikke kan reduseres proporsjonalt med økning av vekt. 50% tyngre våpen vil gi 50% mindre rekyl. 100% tyngre våpen vil gi 100% mindre rekyl?

Klart at vekten av våpen påvirker opplevd rekyl, å skyte med tyngre kuler i lavere fart enn lettere kuler gir også en annen opplevd rekyl selv om energien på kula er ca den samme. Jeg beveger meg på tynn is nå, siden dette ikke er noe jeg har forsøkt å lest meg opp på, bare egne erfaringer.

Å lade samme kule til samme fart med raskt krutt gir også mindre rekyl enn om du lader med tregt krutt.

Alt for mange parametre å holde styr på for meg :)

Konklusjonen er at jeg liker Mauser M03, et av de bedre våpen rett ut av esken :) Og vekten er ikke et problem for meg, synes ikke den er for tung eller klumpete selv om mange mener akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Fakta vil alltid være nettopp det. To pluss to vil alltid være det samme. Men man kan selvsagt stille spørsmål ved det og være kritisk. Illustrerer likevel forskningens sannhet vha et ekstremtilfelle. Tenk at å øke vekten på våpenet til det ytterste. Dette vil kunne sammenlignes med å montere våpenet til en tung gjenstand slik at det ikke er mulig å bevege på våpenet. Våpenet er fiksert. Da vil ikke våpenet bevege seg noe som helst ved skudd. Altså, ingen bevegelse ved skudd. Det samme som ingen rekyl. 

Vil man gjøre det i virkeligheten? Selvsagt ikke. Vil man gå rundt med boltrifle som veier 5.25 kg (= 3.5 x 1.5 for å ta ditt eksempel på 50% økt vekt) pluss montasje, optikk og evt demper? De fleste vil være enig i at dette kan i stor grad bidra til å drepe jakt- og naturopplevelsen.

I praksis vil derimot fordelen av redusert rekyl veie tyngre enn den ikke følte forskjellen i våpenets økte vekt på under 20%. Eksempelvis vil man derfor dra nytte av å velge våpen på 3.5kg istedenfor 3.3 kg / 3.2 kg (S404) forutsatt at alt annet er uendret. Man må altså kjøpe et atskillig lettere våpen før man kan høste den praktiske nytten av det.

Lader dessverre ikke min ammunisjon selv og kan dermed ikke uttale meg. 

Forøvrig er det noen som har bygget opphøyd bakskjefte/justerbart kinnstykke vha såkalt Kydex-materiale. Formes vha varmepistol og festes vha borrelås. Ikke gjort det selv men skal fungere utmerket og er meget billig. Unngår også endring på selve bakskjeftet slik at kickstop fortsatt kan brukes og stokken ikke ødelegges. Fint hvis du noen gang skal selge. Se vedlagt bilde.

Til slutt vil jeg nevne gammel visdom. Løpet skyter og stokken treffer. Derfor gjør du både deg, og aller viktigst viltet, en tjeneste ved å tilpasse våpensystemet så mye som mulig til din egen anatomi og de jaktsituasjoner du måtte havne i. Bidrar garantert til bedre skyting og mer human felling. Ergo bedre jakt.

Har du vurdert å endre "length of pull" ved å endre bakskjeftets lengde?

Lykke til!

 

122ddth.jpg

Edited by FKE
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en kolbeforhøyer av kydex, billig og god løsning, men vanskelig å få det 100% repeterbart om man har den så høy at man ikke får ut sluttstykket. Jeg valgte å montere den så lavt/høyt at jeg akkurat klarte å ta ut sluttstykket.

Monterte en kolbeforhøyer fra Kalix i fjor, god løsning, selv om den kanskje ser litt smekker ut, men den har holdt til nå. Modda den litt slik at jeg slapp den utvendige skruen for å låse høyden. Ser mye bedre ut med et lite hull i kolben med en unbrakoskrue innafor.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å lime fast skummgummi/trekloss eller noe lignende på innsiden av Kydex? Slik vil den alltid være mellom innsiden av Kydex og bakskjeftet. Da vil man i teorien alltid få samme høyde selv om man fjerner Kydex og setter på igjen.

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd, men plasten er så fet at ingenting sitter, men forsket ikke mye på dette. Jeg festa min med borrelås på kolben, det gjør det også vanskelig å ta små justeringer. 

Minuset med kalix sin er jo at man må borre hull i stokken (permanent "ødelagt" stokk)

Link to comment
Share on other sites

Kan avfette kjemisk. Evt bare legge trebit/skummgummi mellom uten å feste den permanent. Er Kydex slik at det er veldig stivt og hardt slik at det er ufleksibelt når det skal dras nedover bakskjeftet ved festing til borrelås? Hadde unngått den løsningen med å borre i stokken. Da kan man likegodt få det utført skikkelig hos fagmenn som Holmboe. Det får man også igjen for ved evt salg. 

Link to comment
Share on other sites

Kydex er vel hverken hardt eller mykt, du bør nok opp i 4-5mm tykkelse til en kolbeforhøyer.

Fordelen er jo at den er meget fleksibel når den er varm. Det letteste er å legge den i stekeovn og følge med til den har samme konsistens som lær, etter det er det bare å legge den over stokken så får den samme form. Når den er kald og har samme form som stokken tar du siste bearbeiding av formen. Den er lett å pusse til ønsket form

 

kalix: her beddet jeg mekanismen inne i stokken slik at det ligger helt 100% i ro og justering opp og ned går silkemykt, den har lav vekt, så jeg er godt fornøyd både med funksjon og det estetiske.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Tenkte egentlig på hvor enkelt det er å montere/demontere etter den er tilpasset. Hvor føyelig materialet er. Om det henger seg fast i borrelås etc. F.eks. når man fjerner sluttstykket fra låskassen eller setter sluttstykket i låskassen. Eller skal tilpasse kinnstykket til optikk med ulik objektivstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎23‎.‎02‎.‎2017 den 17.10, FKE skrev:

Jeg hadde brukt Magne Holmboe til å lage justerbart bakskjefte, ikke Kalix. Koster kr 2500-3000. Erfaringsmessig den beste praktiske og utseendemessige løsningen. Fungerer dog ikke med kickstop. Men erfaringsmessig behøves ikke kickstop mm det skytes med virkelig grovt kaliber.

Har prøvd å søke på Magne Holmboe, men finner ikke noe. Hvor finnes han?

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎02‎.‎2017 den 11.14, FKE skrev:

Har du vurdert å endre "length of pull" ved å endre bakskjeftets lengde?

Klart lengden også er viktig. Her finnes det vel både originale og uoriginale muligheter?

Synes for øvrig at Kydex varianten ser grei ut. Ikke sikkert man trenger noe mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎02‎.‎2017 den 13.04, 1983 skrev:

Til mauseren er det ganske problemfritt, da lav montasje dekker opp til 56 mm objektiv. Samme montasje gir samme høyde opp til senter i kikkerten, i alle fall om man har samme diameter på ringene. 

Forutsatt at kolben passer i utgangspunktet. Kikkertsikter varierer jo i rørdiameter fra 1" via 30 mm til 36 mm. Da vil vel høyden variere med 2,5 - 5,5 mm?
Det er kanskje ikke så mye 1" rør lenger, men variasjonen mellom 30 mm og 36 mm vil jo bli 3 mm i høydeforskjell. Det er nok til at man ønsker seg en måte å justere på.

Vet ikke hvordan det arter seg hvis man bruker skinnemontasje. Blir kanskje det samme der?

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg skrev at samme montasje gav samme høyde med samme diameter på ringene. Jeg har skinnemontasje på en zeiss V8, den har 36mm rør og blir da litt høyere enn en kikkert med 30mm rør montert i ringer. Jeg tror skinnemontasjen har samme høyde som ringmontasjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei folkens! 

 

Finnes M03 i light utgave?

 

Har vurdert innkjøp av systemvåpen en stund nå. Etter å ha kjent og fiklet på det meste faller jeg ned på en M03 hver eneste gang. Den sitter utrolig godt og virker bunnsolid.

 

Skulle bestille en Trail via xxl, men så kom jeg plutselig over en M03 Extreme Light? Googlet litt og funnet at dette var et prosjekt med alu kasse, men jeg trodde dette ble skrinlagt av Mauser...Eller ble det solgt noen på det åpne markedet...? Har fulgt med på Finn.no og diverse forum, men aldri sett noen Light versjoner av M03.

 

Selger mente på det var lettvektsutgave, men jeg lurer på om han blander litt med kun ordinær extreme siden jeg ikke kan finne noen tester e.l på light utganven på nett.

Åssen er det evt med kikkertmontasje (Da den ikke sitter i stål osv...)? Erfaringer? Kjøpsråd? 

Eneste jeg har funnet er denne linken: http://www.vansterskytt.se/M03-Light.htm

 

Var en "overligger" , men helt ny/ubrukt M03 Extreme (light?) i 6.5 x 55 med montasje og ringer til 20k nytt fra forhandler så jeg reserverte og handler den tenkte jeg...

 

Innspill:)?

 

Mvh 

Rune

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 8/26/2017 den 21.04, grolse1980 skrev:

Hei folkens! 

 

Finnes M03 i light utgave?

 

Har vurdert innkjøp av systemvåpen en stund nå. Etter å ha kjent og fiklet på det meste faller jeg ned på en M03 hver eneste gang. Den sitter utrolig godt og virker bunnsolid.

 

Skulle bestille en Trail via xxl, men så kom jeg plutselig over en M03 Extreme Light? Googlet litt og funnet at dette var et prosjekt med alu kasse, men jeg trodde dette ble skrinlagt av Mauser...Eller ble det solgt noen på det åpne markedet...? Har fulgt med på Finn.no og diverse forum, men aldri sett noen Light versjoner av M03.

 

Selger mente på det var lettvektsutgave, men jeg lurer på om han blander litt med kun ordinær extreme siden jeg ikke kan finne noen tester e.l på light utganven på nett.

Åssen er det evt med kikkertmontasje (Da den ikke sitter i stål osv...)? Erfaringer? Kjøpsråd? 

Eneste jeg har funnet er denne linken: http://www.vansterskytt.se/M03-Light.htm

 

Var en "overligger" , men helt ny/ubrukt M03 Extreme (light?) i 6.5 x 55 med montasje og ringer til 20k nytt fra forhandler så jeg reserverte og handler den tenkte jeg...

 

Innspill:)?

 

Mvh 

Rune

 

Utgaven du er på jakt etter heter M03 Alpine. Leveres med fluted løp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det stemmer ikke helt . Mauser har også produsert M03 med aluminium-kasse . Produksjonen ble stoppet p.g.a. forskjellige egenskaper av aluminium og stål under varmskyting .  Sauer sine 202 med aluminium-kassa har samme problem med løpsfeste i kassa . Delvis er er ekspansjonen  av stål så stort eller bedre sagt forskjellig  at denne aluminium-hylse knekker . Har også skjedd allerede med 404 . 

 

Men for den saks skyld : Jeg leter febrilsk etter en sluttstykkehodet for 6,5x55 , dvs. Standard C .  Er der noen som kan hjelpe meg ? 

Link to comment
Share on other sites

Std sluttstykkehode er jeg også på utkikk etter.

Så skal jeg selge en M03 med komposittstokk. Hva er grei bruktpris? De som ligger på Finn ser ikke akkurat til å være lettsolgte. Lurer litt på hvorfor det selges såpass lite M03, er det markedsføringen? Eller selger de nok til at Mauser er fornøyde? Det kan jo fort betraktes som mer eksklusivt med høy pris og lavere salgstall (sammenlignet med Blaser 😄)

Link to comment
Share on other sites

I min våpenskar er det Blaserforbud  unntatt gamle kombi . 

Hvis du ser litt nærmere på salgstallene så ble Blaser mer solgt i jaktsammenheng og dermed større marginer og Mauser ble solgt som legende med enda høyere marginer spesielt etter Lüke-Gruppe har kjøpt en engelsk navn  som stå i forbindelse med Afrika og jakt . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, 1983 skrev:

Så skal jeg selge en M03 med komposittstokk. Hva er grei bruktpris? De som ligger på Finn ser ikke akkurat til å være lettsolgte. Lurer litt på hvorfor det selges såpass lite M03, er det markedsføringen? Eller selger de nok til at Mauser er fornøyde? Det kan jo fort betraktes som mer eksklusivt med høy pris og lavere salgstall (sammenlignet med Blaser 😄)

 

En jeg kjenner til måtte ned i 20.000,- for en strøken extreme i .338winmag. Da ble den solgt. De ser litt tungsolgte ut dessverre. Ligger en nydelig Afrika-utgave på Finn, men dessverre i .300winmag.... kunne tenkt meg den 😊

hvilket kaliber er den du tenker å selge?

Link to comment
Share on other sites

Heisann. 

 

Melder meg inn i denne klubben jeg og. 

 

Er den lykkelige eier av M03... 

 

Da jeg var på jakt etter ei rifle fant jeg fort ut alle fordelene med et systemvåpen. Flere kaliber ei rifle. I tillegg lekre take-down løsninger. Fant etter mye om og men  ei flott rifle. De-Luxe med pen trestokk. I 30-06. Bilder kommer så fort jeg får anledning. 

 

Skuffelsen var til å ta og føle på da jeg fant ut at, nei du kan ikke ta magnum kaliber i den rifla. 

 

Så da måtte jeg finne en Afrika modell. Igjen klarte jeg ikke la fornuften styre. Nok en De-Luxe fant veien hjem. I 375 H&H. 

 

Men jeg kjenner meg såpass at jeg fant ut at jeg trenger noe som tåler pryl og. Så da ble det en Extreme og. I 6,5x55......

 

men gøy er det. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angående at M03 er tungsolgt. Jo det kan være. Kan også være at M03 kjøpere er ofte litt eldre og konservative. Handler kanskje mest i butikk. Men det er bare gjetting fra min side. 

Men det jeg vet er at nyprisen for en M03 Extreme var rundt 16.000 kr for bare noen få år tilbake. (Flere butikker hadde ca denne prisen i lange tider).

Den har nå blitt mye dyrere. Og bruktprisene har selvsagt fulgt etter. Men det å betale 25.000 for en brukt M03 Extreme der det kun følger med en kikkertmontasje, synes jeg er for dyrt. 

 

Alle vil ha mest mulig for det de selger, også jeg. Det er bare naturlig. Men med en mer fornuftig bruktpris, så hadde de gått unna som varmt hvetebrød.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte bedding, men fant ut at det mest sannsynlig er unødvendig. Dro til bare bakre skjefteskrue og skiven som holder fremre tang ligger helt perfekt. Så utfresingen til låsekassen er veldig godt og nøyaktig gjort.

Mauser har også gjort noe lurt med bakre skjefteskru, denne har en fjær for å ta opp spenninger i treverket. Legger ved bildet av fjæra, den ligger mellom de to tykke skivene. Denne er ikke på de syntetstokkene jeg har demontert.

 

 

31F00612-72B2-449A-857F-F2371BC10100.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ser det er unormalt mye M03 til salg for tiden. Er mauser i ferd med å fase ut denne rifla? Flott rifle med en litt for høy vekt som jeg gjerne hadde sett videreutviklet. Hadde to stykker selv for en del år tilbake, men de  ble returnert sammen med kompisen sin grunnet at de spente seg ned ved hard repetering.

Link to comment
Share on other sites

Den/de ble forsøkt justert på flere ganger, slik jeg forsto er det den "platen" over avtrekkern som trykket ble justert opp på. Finnurlig greie dette med at det er en ekstra motstand i sluttstykke når det skal lukkes og dette er det jeg mener må være grunnen til at de har hatt en tendens til i glippe over. (Burde vært konstruert på en annen måte?) Jeg forsøkte aldrig med patron i kammeret da jeg rett og slett ikke turte den gang.

Etter at det ble justert maks siste runde ble avtrekke såpass knallhardt og lite brukervennlig etter mitt ønske. Og når flere rifler av samme merket til en såpass høy pris og stor diferanse i produksjons år ble det ikke mere Mauser 03 på meg, selv om jeg gjerne vil ha en blir det ingen ny før de kommer med en videreutvikling eller annen modulrifle.

Link to comment
Share on other sites

Mauser har vist nok kommet med et nytt avtrekk til M03.

 

På den den siste M03 jeg har klarer jeg å provosere frem har fall ved raske ladegrep, med patron i kammer (uten krutt i) så klarer jeg ikke å provosere det frem. Det blir som kjent litt motstand når det føres frem en patron, og den lille motstanden er nok til at det ikke er et problem lengre. Tror heller ingen tar så raske og harde ladegrep på jakt at dette er et problem.

Link to comment
Share on other sites

Kan si meg enig i det! De har som sagt kommet med et nytt avtrekk, så da får vi håpe de har fått skikk på problemet! Rart det tok så mange år før de oppgraderte avtrekket.

 

 

Mange M03 på Finn, men lite piper! Skulle gjerne hatt et kaliber til. Noen som har erfaring med små patroner i den store låsekassen? Tror kanskje 223 blir litt rart i en så stor låsekasse, men 243 kanskje ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har hatt m03 extreme nå i ca ett år, det jeg lurer på er hvordan dere tar ut låskassen fra stokken  for å pussen den, eneste skruen jeg ser er den fremfor løps innfestningen,

og bak kolbekappen er det ikke noen hullrom til noe skrue

 

Edited by Tronic
Link to comment
Share on other sites

Bare skru av kolbekappa, så sitter det en skrue bak der. Det er to små sprekker i kolbekappa som skjuler hver sin skrue. Det er stjerne eller torx, har sett begge deler. Skruen som holder låsekassen er unbraco. Du trenger en lang forlenger for å nå inn til den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vurderer sterkt en m03. Hvor høyt verdsetter dere snellertavtrekket? Har snellert på ei rifle fra før og liker det godt.(jaktavtrekket på den er litt tungt). Eller er vanlig avtrekk på mauseren godt nok? Har vært å klådd på børse, men ikke på skytebanen. Vet noen om magsafe går å ettermontere og hva det evt. koster? Bestemmer litt hvor mye det er å velge i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...