Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

Jeg har en 601 i .222, toppet med en Zeiss Victory 3-12x56 og med en Sonic 35 på tuppen av det 40 cm lange løpet. Den er tenkt brukt som revebørse, men ser for meg at det er den som kommer å bli brukt på rype og annet småvilt i tilleg.

Jeg kjøpte børsa av en kar som hadde vel 60 våpen han solgte ut, tror han hadde det fra en eldre kjenning eller noe. Hvertfall, børsa sa han ikke hadde vært i bruk siden tidlig 90tall og etter laget med støv som var på den når den kom nordover så stemmer nok dette bra. Produksjonsår er 1966, men den er helt klart ikke oppbrukt, presisjonen er super og avtrekket fikk jeg rimelig bra etter kjapp justering :D

 

Rifla kostet meg 2000kr og da fikk jeg med en parker-hale demper for salong som hadde vert brukt på rifla, et fullt magasin i kjapp skuddtakt drepte den fort. :lol: Og en eldre bushnell 3-9x40 kikkert i original montasje. Greit kjøp egentlig selv om det som fulgte med mer ble hyllesøppel.

 

normal_IMG_0191.JPG

 

 

 

normal_IMG_0199.JPG

Da jeg kjøpte den trodde jeg det var utskjæringer av en hare i stokken, men når jeg fikk den i posten ser jeg jo at "haren" har horn :lol: Samme for meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oi.. Den var pen

 

Jeg har en 601 i .308.

Ingen fancytriks i det hele tatt. Er sugen på nytt tre, da den gamle ikke ser ut i måneskinn.

Litt harhendt omgang med spennene på en "ludvig" sekk har gnagd godt i nettskjæringa.

Hvis jeg får ånden over meg i vinter, og tid til overs, så kan det være jeg går løs på treet og sliper og behandler det til jeg er pent nødt til å finne meg noe annet :)

 

 

Så har jeg en mod2 og en 304 kombi :) Ikke at jeg har brno fetish eller noe.

 

Litt lyst på en 602 i .35 wheelen eller noe sånn..... Det hadde gjort samlinga komplett :)

Link to comment
Share on other sites

IMG_8010.jpg

 

Dette var min (solgte den da havesyken meldte seg for noe annet....dust...!)

 

6,5x55, Boyds stokk som jeg satt å pussa på en hel vinter og olja til laaangt ut på sensommer`n. Avtrekket hadde litt kryp, men polerte det og det ble gull. Sluttstykket ble også polert opp. Gikk som ei stråle! Angrer som en hund på at jeg solgte den..

Link to comment
Share on other sites

Har en Brno ZKK 602 Magnum i .375 H&H som jeg kjøpte brukt for 15 år siden.

I løpet av årene har den vært hos børsemaker noen ganger.

 

Arild Nordbotten rettet opp låsekassen og skrudde inn et CrMo Shilen løp på 61 cm, munningsdiameter 19 mm og riflestigning 1-12". Meget god presisjon...

 

Ragnar Hansen beddet låsekassen ned i en McMillan(black with olive marble) stokk, Pachmayr Decelerator rekylkappe, profilslipte låsekassering og bakre låsekassebro ala Mauser, monterte M70 sikring, loddet på Recknagel løpsring, polert boltgang og justert avtrekk.

 

Rafdal har polert/blånert låsekasse/underbeslag utvendig, montert Recknagel framsikte m/løpsbånd, samt baksikte med enkelt sikteblad(v-sikte variant med sølvloddet vertikal siktestripe) og satt på Talley kikkertsiktebaser. De åpne siktene er justert for å treffe senter på 50 meter med 300 grain kule og for øyeblikket står en Aimpoint 9000L 2MOA på børsa i Talley QD ringer for enkel av/på funksjon, innskutt 5 cm over senter på 100 meter med 300 grain kule.

 

Det var vel det meste skulle jeg tro...

Skal se om jeg ikke kan få lagt inn et bilde på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Hei :) Jeg har en ZKK-600 i 3006. Min første storviltrifle. Det har kommet til noen fler etter hvert som åra har gått. Nå samler den for det meste støv, men blir brukt som hundefører rifle. Jeg har kappet den noe og har en S&L hardcore demper på den. Har egentlig i flere år hatt lyst til å bygge den om litt så den hadde passe litt bedre til formålet (hundefører børse). Har lyst til å rette og polere låskasse, få på en lett plaststokk, og ei Heen muffe og ei pipe i 35 whelen. Er det noen som har gjort dette og har bilder? (ja jeg vet at det er flere som har gjort dette, spørsmålet var egentlig om noen kan legge ut bilder :) ) problemet er at innimellom kommer fornuften og sier at for de penga det koster å gjøre det jeg ønsker med cz`n kan jeg kjøpe meg ei ganske bra ny rifle... så spørsmålet er; er det verdt det??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, har en Zkk601 i 308win. Fra 1973 Som er kjøpt brukt av en bruker her på kammeret (husker ikke nick).

Det er min første rifle og foreløbig uskutt (av meg) men har prøvd å finne ut så mye som mulig om modellen, desverre er det lite og veldig fragmentert informasjon på nettet.

 

Det er nok mange her som vet mer eller kan korrigere om nødvendig men her er litt informasjon:

 

“If you have a rifle marked ZBROJOVKA-BRN and MODEL ZKK, then you have one of the nicest sporting rifles made in Europe.”

-Frank de Haas and Dr. Wayne van Zwoll: "Bolt Action Rifles, 4th expanded edition". Page 190.

 

Modellene ble produsert av Brno fra ca. 1965 - 1985. De tidligste modellene (og noen produsert et senere år) hadde et innebygd jaktdiopter i bakre låsekassebro som ble godt

like av bl.a. Jeff Cooper (Scout riflenes "far"). Han bygde antageligvis et par scout prototyper på Zkk modellene og dette er nevnt i notatene hans.

Flere har også brukt Zkk modellene for videre modifikasjon bl.a. J. Rigby på 1970 tallet (Zkk 602). Brno hadde tydligvis ikke noe godt system på gradering av treverk og pent

treverk ble levert som det var, treverk med mindre mønster og liv fikk ekstra farge (rødbrun lakk?). I midten av 1970 årene brant Brnos trelager ned og rifler produsert de første

årene derette hadde litt dårligere treverk (sies det). Deretter kom kvaliteten på treverket, opp men manglet bl.a. diopteret som ble kuttet for å spare produksjonskostnader

(de første var med 2 skruer og justeringsmuligheter, de senere hadde en enklere konstruksjon før de ble helt droppet) da -70årenes økonomi var i hardt vær.

 

I 1968 ble Tsjekkoslovakia som kjent invadert av omliggende (Warszava-pakt) land og det sies at det gikk utover kvaliteten på riflene de første årene, dette er dog veldig variabelt.

Modellene varierte litt opp igjennom produksjonsårene med 3 forskjellige stokktyper (?), presspunkt-skrue i forskjeftet, reimfeste i løpsbånd, farge/type kolbekappe og dioptersiktet.

Produksjonen vedvarte som sagt til ca. 1985, det var også rundt den tiden 550 modellen ble lansert.

 

Ellers kan jeg anbefale å lese De Haas "Bolt Action Rifles, 4th edition" og en Guns & game artikkel (2007/nr.55), det er også her informasjon er hentet.

 

De Haas/van Zwoll: http://books.google.no/books/about/Bolt ... edir_esc=y

Guns and game: http://www.gunsgame.com/issue_55_content.htm

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om det er noen nye avtrykk til 602 magnum?

Har fått modifisert ett timney avtrykk til mauser, men dette er nok kansje ikke den beste løsningen.

 

Hei!

 

Kunne du sagt litt om hva som er modifisert og muligens et bilde av avtrekkermekanismen?

Link to comment
Share on other sites

Haren med horn er et amerikansk "fabeldyr" som kalles Jackalope.

Søk det opp på google så dukker det opp mye rart om denne krabaten.

 

Antagelig har opprinnelsen vært at noen ha sett hare med papilomavirus, som utvikler hornlignende utvekster, men så har myten spunnet på seg litt etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaja, nok OT for i dag.

 

Back to topic:

Er det noen som leverer stokker til zkk/550 serien? Er ute etter laminatstokk. Har leita litt rundt, men finner ikke noe. Eventuelt hvilke andre låskasser er mest lik slik at der er enkelt å frese om med dremmel eller lignende slik man kan med 452 stokk til 455.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som vet om det er noen nye avtrykk til 602 magnum?

Har fått modifisert ett timney avtrykk til mauser, men dette er nok kansje ikke den beste løsningen.

 

Andre avtrekk enn orginalt til 602 er like vanlig som hønsetenner.. Jeg har sett bilder av ombygginger for å montere mauser-avtrekk, omfattende jobb. Om du kunne psote bilder av hva som er gjort med ditt våpen hadde det vært fint!

Link to comment
Share on other sites

Nå dumpa jeg nettopp et par bilder av min 602 i en annen tråd, så da kan jeg jo bidra litt her også. :D

 

Børsa er opprinnelig en gammel 602 i 375H&H. Jeg kjøpte den for en del år siden med tanke på ombygging når økonomien tillot det. Økonomien ble etter hvert bedre, og i 2008 satte jeg i sving børsemaker Viken. (Som beklageligvis har gitt seg).

 

Den fikk ny stokk av tyskisk xxx hvalnøtt, grunnen til at jeg ikke gikk for noe mer fancy var at jeg falt pladask for trestrukturen i dette emnet. Med så rett ved blir stokken veldig sterk, og jeg var ute etter en pen bruksbørse. Det er montert inn ibenholt på pistolgreppet, på rekylklakkene og på enden. Jeg beholdt det originale løpet, siden disse har godt rykte for å gå godt, og det er langt i mellom børsene i dette kaliberet som blir utskutt..... Løpet ble glassblåst, blånert, det fikk nye sikter og løpsbånd til reima. Kassa ble slipt noe ned for å få den penere og kikkerten kunne derved komme lavere. Denne ble også glassblåst og blånert. Hevarmen har fått en liten jobb, og siden Viken sleit litt med å få tak i en godt egnet avtrekker endte det opp med at han filte en selv. Det ble lagd en pen lås til magasinet, behold det originale underbeslaget, men det ble også glassblåst og blånert. M70 sikring ble også montert. Rekylkappen er fra Pachmayr. Jeg har 2 forskjellige Leupold kikkerter til den, en liten som avbildet og en litt større, 3,5-10x40 mener jeg det er. Det er montert på en Era svingmontasje.

 

Den er bare brukt på jakt i 2009-2011, og inkludert en rask tur ned til Sør Afrika i 2009 har den rukket å bli med på 9 fall. 2 av disse var elg i Norge.

 

DSC_0775_zps6009ead0.jpg

 

DSC_0776_zps45e4561d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er også en lykkelig ZKK 601-eier.Fikk den faktisk av naboen i bytte med et rådyrmåltid!

Det er en 76-modell,og har vært en tur til børsemakeren for bedding,avtrekksjobb og kikkertmontering,Meopta Meopro 3-9X42 i CZ-ringer.Monterte Pachmayr Decelerator kappe selv.Stokken fikk en omgang olje og stålull nr.000.

Fin presisjon med Lapua Mega 150grs kule,holder for meg!

Har en svakhet for tsjekkiske våpenkonsruksjoner,det er skikkelige arbeidsjern med litt røff finish som tåler bruk!

Har også en 500 kombi som jeg ikke vil bytte mot noe annet!

Link to comment
Share on other sites

Ombyggingen omfatter en liten runde i en fresebenk, litt testing frem og tilbake.

 

skal se om det ikke kommer ett bilde iløpet av kvelden eller i morgen

 

Måtte plukke frahverandre min for å se, det er ingenting der som er i nærheten av å ligne undersiden av en M98-kasse. Hadde vært fint om du postet noen bilder, for nå er jeg nyskjerrig!

Link to comment
Share on other sites

Heh ja.. er ikke mye m98 der.

er ikke igjen så mye av avtekket heller. Det er nok kanskje ikke det beste utgangspunktet.

Er heller ikke sikker på om jeg kommer til og bruke det, da jeg ikke får skrudd det fast på noe måte.

nå sitter det der med locktigt 648 så det stikker ikke av med en gang, men er ikke trygg på lim.

 

bilde kommer bare jeg får til :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte en Brno 602 i .375 H&H midt på 90 tallet. Warne montasjer fulgte med, en Schmidt&Bender 1,25-4x ble innkjøpt og montert.

 

Noen år seinere ble rifla levert til Hansen i Vestfossen for følgende modifisering: Original sikring ble byttet til en M70 type. Skjeftet ble skiftet til et klassisk laminert av Hansens egen modell. Den har foreløpig ikke vært utenlands, men har felt 6 - 7 elger her hjemme. Skulle jeg gjort noe mer med den nå, så ville det i så fall blitt å montere et sikte med rødpunkt, med lengre øyeavstand enn S&Bèn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...