Jump to content

Tråden om BRNO ZKK-600/601/602


dirt

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Eg har ein 601 frå 1977 med fabrikkmontert Zeiss-kikkert. Kikkerten er klar og fin i dagslys, men ikkje spesielt eigna til mitt formål (hjortejakt). Har denne kikkerten nokon verdi? Muligens for nokon som vil komplettere ei original og fin rifle?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en 602 selv. For noen år siden lette jeg etter det selv, men fant ingen. Ble til at børsemakeren "masserte" det originale. Ble rett så bra. Kanskje tvilsomt at noen gidder å utvikle og produsere avtrekk til en modell som har gått ut av produksjon for en tid tilbake, men det går jo an å google om noen har det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Er på leit etter en ny stokk til min zkk 602 .375, finner egentlig ikke noe særlig på nett. Noen som har tips?`

Helst ikke laminat eller plast.

 

Og er det noen som har linker til steder med informasjon rundt denne rifla? lest så mye rart at jeg blir bare forvirret;)

 

Etter hva jeg kan forstå har jeg en Brno zkk 602 som er lisens produsert av CZ. gir det noe mening?;)

 

Lasse

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har en 602 i .375 H&H, og har bare hatt snellertavtrekkeren til denne. Ikke synes jeg snellert har noe på en .375 å gjøre, og ikke bidrar den til god ergonomi. Pga avtrekkerens fasong blir LOP unødig langt. Så nå har jeg endelig fått fingrene i en vanlig avtrekker til denne. Men å få denne på plass er lettere sagt enn gjort for en kladdsmed som meg :oops:

 

Spørsmålet er vel, i første omgang, om jeg har alle de nødvendige delene? Er det noen som vet om begge avtrekkerne bruker de samme fjørene, eller skulle jeg hatt andre fjører også, for å få montert den "vanlige" avtrekkeren?

Link to comment
Share on other sites

Denne var så og seie identisk med min, ein ZKK 601 med samme Boydsstokk som du har. Einaste forskjellen er vel at min 601 er vandalisert/kappa og gjenga så den er utan framsikte. Skulle gjerne hatt framsikte så eg hadde fått prøvd det fine diopteret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en ZKK600 og har litt lyst på en GRS eller KKC stokk til den. Verken GRS eller KKC lager stokker til ZKK serien som jeg har funnet ut. Hvilken kasse er mest lik ZKK? Jeg skjønner at det må litt arbeid til for å få den til å passe. Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig. Du trenger en "vanlig" avtrekker, og muligens noen andre fjærer. Originalt ble disse, så vidt jeg vet, levert med begge avtrekkerne. Jeg har en 602 som jeg har hatt bare snellerteavtrekkeren til. Nå har jeg fått tak i en vanlig avtrekker og, men jeg får den ikke på plass :? Jeg lurer på om det kan være behov for andre fjærer også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei,

 

Det har visst vært stille i denne tråden en stund. Har noen gjort noe spennende med sine Zkks i det siste, kanskje funnet noen luretriks for å erstatte slitedeler?

 

Edit pga. touchpad på laptopen:

 

Lurte også på om noen har originalbrosjyrer, manualer, salgsannonser og lignende de vil dele om rifleserien/Brno?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Følgende har jeg ikke prøvd selv, og fant nettopp ut at skruen på min er helt skjev, men:

Som xxaxx skriver ovenfor: Om du tar ut bolten og ser ned i kassa ovenfra, rett nedenfor bakre kant av bakerse låsekassebro. Der skal det være en skrue som visstnok vil regulere avtrekket. I tillegg kan man polere flater på avtrekket, men det ville hvert fall jeg overlatt til en børsemaker.

 

På 8.9.2016 den 8.31, Jeffery skrev:

Det er mulig. Du trenger en "vanlig" avtrekker, og muligens noen andre fjærer. Originalt ble disse, så vidt jeg vet, levert med begge avtrekkerne. Jeg har en 602 som jeg har hatt bare snellerteavtrekkeren til. Nå har jeg fått tak i en vanlig avtrekker og, men jeg får den ikke på plass :? Jeg lurer på om det kan være behov for andre fjærer også.

Virker den for kort? 601 og 600 har kortere "pinne" over selve avtrekket. Jeg kan bare huske en låsepinn fra da jeg byttet på en 601 for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det tror jeg ikke, men jeg vet ikke sikkert. Siden det er å få den på plass i underbeslaget jeg ikke får til, så har jeg ikke kommet så langt som til å prøve å montere underbeslaget på børsa igjen, men den vanlige avtrekkeren på plass.

Link to comment
Share on other sites

På cz 550 kan børsemaker montere Timney avtrekk i stedet for det originale snellert,   og  m70  sikring. Det blir bra oppgradering. Låskassen blir slankere bak ved tangen med m 70 sikring, så. tilpasning av stokk for annen liknende kasse , er med ett innen rekkevidde og enklere. Ved henvendelse til børsemaker, f. eks. Hansen, får en avklaret det å tilpasse enkel avtrekker til ev. zkk.  m70 sikring er det montert mange av på zkk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå vet jeg hvorfor jeg har blitt så grå i håret.

Jeg har brukt alt for MYE TID på å lete og få tak på en 602 med diopter! 

Det anbefales faktisk ikke! Du blir rett og slett veldig grå i håret av slike bekymringer !

Er en 602 MED diopter faktisk mer sjelden enn tenner på høner?

 

Anyways, jeg har en valnøttplanke som venter spent på å omfavne en 602... Og da aller helst en i 375 med diopter. Til nød en "vanlig". Det hadde vært deilig å sette raspa i jobb her da fritiden nå brukes til å lufte hund. Forresten, det var ikke heeeelt sant. Jobber med en 600 for tiden. Også denne har en valnøtt bit som skal formes med kjærlig rasp, fil, huggjern, eder og galle.. Må komme litt lenger i jobben,  få tatt litt fler bilder og sånt, så dukker det nok opp en ny tråd.

Så kjære kammervenner. Mitt telefonnummer er 90369088. Alle tips og hjelp mottas med stor takk!

Og fortsatt god påske..

Heder og ære til den som kan hjelpe en aldrende og stadig mer gråhåret mann :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 602, i .375H&H, som skal selges så fort våpenkortet på Winchesteren jeg har kjøpt kommer, men den har ikke diopter. Hadde den hatt det hadde den ikke blitt solgt. Jeg mistenker at det er årsaken til at de er vanskelige å få tak i. De som har fått tak i en holder på den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan noen fortelle hvordan man løsner stokken på en 602?

Det kom en bastard av en 602, kal 375H&H i hus her om dagen. Ombygd fra 416 Rigby, med ny S&L pipe og en fin laminatstokk er det ikke mye originalt igjen. Om man ikke er purist ser det egentlig rett så bra ut og avtrekket er veldig bra. Problemet er bare at børesmaker ikke har vært helt heldig med beddingen så det må slipes litt. Har ikke fått testet ennå, men antar at bedding har noe for seg også i grøvre kaliber. Forsøkte å løsne de to skruene bak avtrekker bøyle og fremfor magasin, men klarte ikke å rikke på noe. Er det mer som må løsnes eller må noe taes av i en bestemt rekkefølge?

Link to comment
Share on other sites

Når ting skjer så skjer det jaggu fort. 

Og det er bra. Jeg kan ikke fordra å vente når jeg først har bestemt meg for noe.

To plasser i våpenskapet har fått nye beboere. En 600 og en 602.

 

Tiden er inne for en "make over" for begge to.

Kanskje en ny prosjettråd på gang. Vi får se ?

 

IMAG0606.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Picatinny til 602?

Er det noen som vet om og eventuelt hvor man kan få tak i Picatinny skinne eller kloakker?

Det er vel ikke så pent, men nå er det bare sluttstykket og låskasse som er originalt så jeg ruinerer ikke en klassiker. Gratulerer Rino, med to klassikere:) 

 

Kan gjerne bytte 25 og 30 mm ringer mot skinne eller Picatinny klakker.

 

Trenger også tips om åpne sikter. Er ikke sikter på i dag. Håper å finne et sett grove sikter gjerne med fiber eller andre fargedotter. Sliter med at skur og korn går i ett etter nærsyntoperasjon. 

Mvh Greppe

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...