Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Har skutt inn åpne sikter på min  "nye" Blaser K 95 i dag.

Som dere ser av bildene er front siktet svart og bak siktet svart med hvit stripe.

Det jeg tenker er at front siktet vil bli litt borte mot en mørk elg..

Noen med erfaring eller med erfaring av å farge front siktet?

Det må også nevnes at nå er begge blaser r8 erstattet med brekkvåpen, gleder meg utrolig mye til jakta med vesentlig lettere våpen. 

 

20170221_155643.jpg

20170225_200232.jpg

20170225_200340.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har laget en annen tråd om denne rifla, men i og med at det er en "kipplauf" (riktignok amerikansk) legger jeg den inn her også.

Dette er en Thompson Center TCR 83 med to piper i 243 Winchester og 30-06 Sprg.
På 243 W pipa står det en Leica ER I 2,5-10x42, og på 30-06 pipa en Leupold VXIII 1,5-5x 20.
Presisjonen er bra i begge kaliber, men har ikke fått testet så mange ladninger ennå.
Rifla er tenkt til grågås og råbukk med 243 W, og dagjakt på hjort og rådyr med 30-06.

Stokken var kappet ganske så mye av forrige eier, men jeg fikk Rogne Våpen til å forlenge den til 34 cm LOP  med mellomlegg og 2" Pachmayr Decellerator kolbekappe.
Kanskje ikke så estetisk vakkert,  men det er solid og fagmessig utført.
Dette er et bruksvåpen så jeg lever godt med løsningen.

P3070002.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker, 8 x 75RS!

Finner du en brukbar enkeltløpet hammerhagle fra UK og en greit trebit ordner du denne til samme kostnad som en Blaser K95 Lux...og her kan jeg garantere at det ikke er mange som har noe tilsvarende (foreløpig...)

Dette er emnet (fra Egun), vant det for en meget akseptabel pris.

IMG_0372.JPG

Edited by Nimrod67
Lagt til bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal poste en liten rapport etter Englandsturen, pleier å være en hyggelig tur med brukbart med dyr sett/skutt. Nå har det ikke vært jaktet særlig hardt på godset de siste årene, så vi håper på å treffe på noen bukker som har krøpet opp mot topp eller over. Raby har en tetthet som overgår Østfold med god margin, det er normalt en fin bukk i hvert eneste lille skogholt, og vi får håpe vi får noen på hold!

 

IMG_0631.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den er fremdeles min, og blir nok i familien!

Ragnar Hansen på Vestfossen byttet pipe fra .270W til .243W, lagde ny kvartskinne i stål med svingmontasje som følger pipa helt og polerte opp ståldelene. Stokken var i ganske fin amerikansk valnøtt, og måtte bare slippe unna den fæle lakken. Resultatet ble veldig bra, og den har endel råbukker på samvittigheten etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har man fått ny Kipp (brukt, kjøpt på finn) i hus, ble en Lux i følgende kaliber: 5.6x50R, 7x65R og 9.3x74R. Har ikke mottat 9.3x74R løpet ennå, treigt våpenkontor! Tror 9.3 løpet skal bli morro å skyte med, gleder meg:-). Må finne noen mindre kikkerter også.

IMG_1301.JPG

IMG_1302.JPG

IMG_1303.JPG

IMG_1304.JPG

Edited by 220 swifty
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Merkel K3 Extreme sin relativt ny kipplauf er bare helt nydelig. Noen som har denne her inne?

Prøver finne ut om de er mulig å få i 6,5x55 så venter på svar fra Rogne våpen, på siden til Merkel er det bare listet opp noen få kaliber ennå.

Får ikke limt inn link her fra youtube men det kan folk som har interesse av det søke opp selv da :-)

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er mitt bidrag til kipp tråden. Blaser K95 Lux i  7x65R. Liten oppgradering av fortre, edeltreavslutting gjort via Beveren. Merk hjemmelaget patronhoder, ikke noe borrelås og tjafs :-)

Brukes stort sett på hjortejakta, og etter rådyrbukk her hjemme.

Resten av høsten er det Merkel K961 i 8x57Rx2-20/76 som blir med. Blir bare mer og mer glad i korte og hendige brytvåpen. Dråget av en R8 Success blir stort sett stående i skapet....

 

22730306_1919009821459290_197191452486815266_n.jpg.f84ec224dd3689d1e52bde3cc401474b.jpg

 

22154627_1892569914103281_770011783267691531_n.jpg.306d3d6a581742b294a2f230a98d4e0c.jpg

 

Edited by sako.
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
På ‎12‎.‎12‎.‎2017 den 12.20, gordon setter skrev:

Merkel K3 Extreme sin relativt ny kipplauf er bare helt nydelig. Noen som har denne her inne?

Prøver finne ut om de er mulig å få i 6,5x55 så venter på svar fra Rogne våpen, på siden til Merkel er det bare listet opp noen få kaliber ennå.

Får ikke limt inn link her fra youtube men det kan folk som har interesse av det søke opp selv da :-)

 

 

 

 

 

 

Ja, det kan de nok, Snakka med de på messa nå i helgen, de hadde to K3 med seg på messa, en slik skal inn i våpenskapet innen året er omme, du verden så flott den er og til en mye bedre pris enn K95, så en K95 på messa til nette 202.000 blanke kroner...altfor galt å dra noe slikt inn i skogen, men flott var den ja.

Link to comment
Share on other sites

På 1.4.2017 den 18.30, Nimrod67 skrev:

Endelig i hus! Og om tre små uker kommer debuten på Engelske råbukker i Co Durham.

 

IMG_0837.JPG

IMG_0834.JPG

 

 

Trådens desidert peneste kipp, etter mine øyne å bedømme. 👍🏻 Gratulerer med vell brukte investeringskroner 🙂 

 

Selv ville jeg nok valgt en bakkappe i foam og strukket brunt skinn, men det er kun en personlig smakssak.

Håper riflen innfrir forventningene og litt til. 🙂

Edited by Fury
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

@vanneboja den ser ikke så gale ut 😁. Er veldig fornøyd med riflen og finishen. Ikke det mest eksklusive treverk, men tilpasninger er kjempebra. Forskjeftet er fast og helt uten slark, har lest om at det har vært et problem tidligere. Oppspenner og snellert avtrekk fungerer helt supert 😎👍🏻

 

Hvilke småfeil var det dere opplevde? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...