Jump to content

300 WSM tråden


Stuttfeiten

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd med erfaringer rundt 300 WSM, lading, jakt og langholdserfaringer er alle velkommen.

Kjøpte meg nettop en Remington 700 i dette kalibere.

Har ikke fått skutt så mye enda med den, men et par turer har det da blitt.

Børsa ser ut til og samle bra med rett kost, men selv med rekylbrems merker jeg at den krever litt mer av meg for å få gode samlinger en 6.5x 55´n jeg her brukt til langhold hittil.

Var en tur på Blaker i går og fikk testa litt ut til 600 meter. Det ble da klart at jeg må gjøre noen grep på kikkertfronten. Slapp opp for klikk på 525meter, det var litt snaut. Satt en Conqest 4.5-14 på når jeg kjøpte bøsja, med Mildot retikel. Denne kommer jeg nok til og bytte ut, eventuelt bruke som jaktkikkert.

 

Hadde lada opp noen skudd med Scenar 185gr, med Rhino 19 bak, dette krutte skal jo være tilnermet lik Realoder 19, som det finnes en god del ladedata på Amrikanske forum og nettsider. Hadde 67gr Rhino19 og magnumhetter bak scenaren, og dette ga bra presisjon, men var kansje noe på den friske siden, var antydning til tunge hevearmsløft.

Link to comment
Share on other sites

her selv hatt dette kalibret å angrer nå sykt på at jeg solgt den..utrolig bra kalibrer synes jeg,klarer kuler i de fleste vekter noe som etter min mening gjør den ganske fleksibel.

 

men 185grs kuler blir etter min erfaring litt i tyngste laget,beste resulta fikk jeg med 168grs ladet med n160 og n560 :smile:

med 165grs blir rekylen mye sniller også :D

Link to comment
Share on other sites

Scenaren er mest valgt efter billig og bra prinsippet. Ofte en presis kule, men ikke veldig god når det gjelder B.C i 30 kaliber.

Nå har jeg ikke kronografert, men efter kulefall ser det ut til at ladninga med Rhino 19 ga rundt 910ms.

 

Utfra ladedata på amrekanske sider ser det ut fra at de får rundt 860m/s med 208gr A-max og Berger 210gr. Disse gir vesentlig forbedringer iffh vindavdrift en 150 til 165gr kuler. Kommer nokk ikke til og bruke noe særlig lettere kuler en 185 gr til blinkskyting.

Rekylen er ikke værre en at det er mulig og konsentrere seg litt og skyte bra, men som sagt en merkbar forskjell fra en tung Sauer i 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd endel 300 WSM til jaktbruk.

 

Min erfaring er at patronen er lett å få god presisjon med og gir uforholdsmessig gode hastigheter sammenlignet med mengden krutt i hylsa.

 

Rifla mi har alltid gått best med kuler med lang bæreflate og jaktkula har vært 180 TSX foran 67grs med Mrp. Gir 900m/s og strålende presisjon - les skuddpar 6-10mm om skytteren gjør jobben sin. Den tynne pipa gir mirage etter 2 skudd og som regel åpner seriene seg til rundt tommen med 3 skuddet. Siste sitter alltid med litt høydeforskjell noe jeg tilskriver mirage

 

Rifla er en Kimber 8400 Classic

Link to comment
Share on other sites

Den tynne pipa gir mirage etter 2 skudd og som regel åpner seriene seg til rundt tommen med 3 skuddet. Siste sitter alltid med litt høydeforskjell noe jeg tilskriver mirage

Hehe, du får sette opp noen bordvifter ved siden av deg når du skyter da, slik at miragen "blåser" sidelengs, og ikke oppover... :mrgreen:

 

Jeg skal lade litt 300 WSM for en i skytterlaget, mest til treningsbruk. Noen kuler du vil anbefale til dette formålet? Jeg har 185 grs Scenar som går godt i R93 med 300 wby pipe. Kanskje en kule å prøve? Eventuelt andre med ladedata på andre matchkuler?

 

Har også 180 grs TTSX, så takk for ladetipset der! :)

Link to comment
Share on other sites

For enkelthet skyld har jeg bare brukt 180 Sierra MK foran samme ladning. Da har jeg nogenlunde samme kulebane da BC er noe bedre enn TSX, men hastigheten er litt lavere siden den er bløtere.

 

Har egentlig også planer om å prøve 200 AB - på tross av at den er ALT for lang for den korte kassa i Kimberen. I ei Sako/Winchester kasse med 75mm magasin blir plutselig en WSM en helt annet patron.

 

Har derfor også luktet på en av WSM kassene til Hansen som har mulighet til 79mm patronlengde, men etter jeg tok ut en Steyr Pro Hunter i 300 Win Mag som skyter helt ut av denne verden(4sk 200AB/880m/s - 400m ca 60mm med ankel pøll som anlegg) ser det ut som WSM'n blir pensjonert litt egentlig.

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150

Er ikke 67gr med MRP til 180gr kuler veldig moderat trykkmesig. Ser ladeboka angir 70 til 72gr MRP til 180gr Oryx.

Ladedata fra Barnes hjemmeside sier 62,5 til 69.5gr med RL 19-som jo skal være raskere en MRP, til 180gr TSX.

Norma derimot angir 65 til 67,8gr mrp til 180gr Oryx.

Er det stor volumforskjell på Win hylser og Norma hylser siden ladedataene varierer såpas mye?

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150

Er ikke 67gr med MRP til 180gr kuler veldig moderat trykkmesig. Ser ladeboka angir 70 til 72gr MRP til 180gr Oryx.

Ladedata fra Barnes hjemmeside sier 62,5 til 69.5gr med RL 19-som jo skal være raskere en MRP, til 180gr TSX.

Norma derimot angir 65 til 67,8gr mrp til 180gr Oryx.

Er det stor volumforskjell på Win hylser og Norma hylser siden ladedataene varierer såpas mye?

 

180 TSX foran 67grs med Mrp. Gir 900m/s

 

900 m/s med 180 TSX i 300 WSM er nok heller litt i overkant enn moderat i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur og likret av et par skudd i dag.

Hadde ladet opp noen Barnes 180 TSX med 66gr med Rhino 19, win magnumhetter, Col 71mm. Samlet meget bra. Ingen trykktegn.

Testa også 185gr scenar med 66gr Rhino 19. Samlet også utmerket.

Kommer nokk til og gå ned til 66gr på scenaren for og spare litt på hylseslitasjen.

Hadde ikke med kronografen, men regner med at Barnes´n ligger rett i unnerkant av 900- noe som er ca der jeg hadde tenkt og lade til.

Link to comment
Share on other sites

Var og kronograferte noen ladninger i dag.

 

Barnes 180g TSX

Rhino 19 66gr 905 m/s

Lovende samlinger så langt.

 

N-560 68gr 895 m/s

Samler dårligere en overstående ladning, litt tungt boltløft. Virker som den gir høyere trykk og lavere hastihet en med Rhino 19.

Kommer ikke til og forsøke mer med N 560 og 180gr Barnes

 

Hornady A-Max 208gr

N 560 64gr 834 m/s

Moderat ladning, tåler mer krutt.

Samlinger 3 skudd. 20mm.

COL på denne var 75mm, alt for lang til å gå i magasinet. Trenger mindre samlinger en dette. Er fristet til og prøve Rhino 19- men det er kansje litt i raskeste laget for 208gr kuler

 

Scenar 185gr

Rhino 19 66gr 885 m/s

Rhino 19 67gr 947 m/s

Hmm her er det tydlig at trykket bygger seg raskt opp.

67gr gir ikke noen tydlige trykktegn, men ut fra hastigheten ligger den nok noe over fabrikkstandar.

Var litt overasket over at det var såpas høy hastighet, da jeg skøyt disse på 500 og 600 meter burde de ha ca 910m/s etter kulefall og dømme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unnskyld "slapp" start -- 300 WSM betyr det Winchester eller Weatherbys 300 W Mag ?

...og for en som har skutt+ ladet MYYE pistol-ammo, og så vidt har startet rifle-livet :

Jakt ga smak på lang skyting, og jeg vil altså ha noe som går langt -- kan jeg se det kan jeg treffe, bare trening og patron er med.

 

Spørsmålet er da : Hva er anbefalt 300 WM ?

Hvorfor, og hva taper man på den andre ?

Er det mye kroner å spare på den dårligere ?

(tror jeg har glemt navnet på det dårligste alternativet på vei til børsemaker'n, men greit å spørre...)

Er det mye å hente i presisjon på å kjøpe lik lot på fabrikk-ammoen, mtp senere lading og samlinger ?

 

relativt fersk lang-skytter

C-F

Link to comment
Share on other sites

cfa;

Velkommen til forumet.

Det er en kjekk søke funksjon. Der er det MYYYYYYE å lese for en som er fersk på jakt og med rifle. Det skal godt gjøres å ikke finne timevis med lesestoff der.

Men for å ta en del av spørsmålet ditt som jeg ikke utdyper videre, så er nok ikke en 300 WSM(Winscester Short Magnum) eller 300 WM(Winchester Magnum) det første en fersk rifleskytter og/eller jeger bør velge som sin første rifle/patron. 308, 6,5X55 er slike du bør kikke nærmere på i første omgang av kalibre til storvilt og ellers. Du skal stå opp tidlig for å utmanøvrere 6,5en på hold opp til 1000 meter(på blink :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ny tur for å prøve litt A-max 208gr i dag.

Denne gangen med kula i bommene.

65gr med N-560 litt bedre samlinger, fremdeles moderat trykk.

 

Prøvde også noen ladninger med BT 165gr. Ladet med N-550 og N560. Fikk brukbare samlinger, men ganske flate hetter og ikke så imponerende hastihet.

71gr med n 560 var absolutt max, med N550 lå max på 64gr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frem til nå har jeg kunn hatt necksizer og kuleisetter til wsm´n. Begynte derfor og få endel hylser som gikk tregt i kammeret. I går kom endlig en Redding boddysizer i posten. Genial sak, sizer kroppen uten og røre halsen. Halsene ser ut til og bli bra i forester br dia, så da tar jeg heller jobben med og kjøre de gjennom den i tilleg når jeg trenger og fullsize.

Litt skyting har det jo også blitt tid til. har funnet et par ladninger som ser lovende ut.

 

Nosler BT 125gr

72 gr Rhino 19,

WIN magnum hetter,

COL 72 mm

 

Nosler BT 165gr

70gr n-560

WIN magnum hetter,

COL 72 mm

 

A-Max 208

64gr n-560

WIN magnum hetter

Kula satt i bommene.

dette er den ladningen som hitil har samlet best, tidligere prøvd med samme ladning, men med 1mm friflukt og det samlet litt dårligere.

Blir jo ikke alverden av fart på denne, ikke kronografert enda, men vil tippe at den ligger på rundt 840-850( var 834 med 1 mm friflukt).

Skal langt ut før den gir mindre vindavdrift en ei god kule i området rundt 165 til 175gr med den ekstra hastiheten en får på disse.

 

Kommet noen Berger 175gr hunting i hus også. spent på hvordan disse går. regner med at det er disse eller BT 165gr som blir rådyrkulene jeg kommer til og bruke.

Ser ut til at jeg har fått ordnet meg med rådyrjakt i et område med villsvin også, noen som har noe formening om disse holder på gisse også?

 

Fikk med noen fabrikklada oryx når jeg kjøpte bøsja, som jeg fikk somlet meg til og teste, samlet jo slett ikke dårlig de heller. Men prisen på disse er jo helt perværs, rundt 50kr stykk. joggu er det godt en lader selv.

Link to comment
Share on other sites

I dag kom ei skinne og ringer fra badgerordonance. Av med de gamle og på med skinne med 20 moa, samte et par solide stålringer. Skrudde på en Concvest 6.5-20x 50.

Riktig så flott ble det. Og solid som bare det.

380.jpg

382.jpg

384.jpg

 

Rakk en tur på skyttebanen også. Hadde lada opp berger hunting 175gr med 68,69,og 70 gr n-560. Lada de opp så de gikk i magasinet, COL 72mm.

69 gr ga best presisjon og rundt 910m/s. 3 skudssamling rundt 10 mm.

 

Har ikke bedda fast skinna enda, men dette bør vel gjøres, samt få på noe locthigte på skruene.

Må få meg ringer til 4.5 x 14 x44 kikkerten også, satser vel på noen litt lettere ringer til den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@ Sauer 150

Er ikke 67gr med MRP til 180gr kuler veldig moderat trykkmesig. Ser ladeboka angir 70 til 72gr MRP til 180gr Oryx.

Ladedata fra Barnes hjemmeside sier 62,5 til 69.5gr med RL 19-som jo skal være raskere en MRP, til 180gr TSX.

Norma derimot angir 65 til 67,8gr mrp til 180gr Oryx.

Er det stor volumforskjell på Win hylser og Norma hylser siden ladedataene varierer såpas mye?

 

180 TSX foran 67grs med Mrp. Gir 900m/s

 

900 m/s med 180 TSX i 300 WSM er nok heller litt i overkant enn moderat i denne rifla.

Interessant å se de vanvittige forskjellene som er på ladedata til 180 grains Oryx i Ladeboken utgave 5 og Norma Laddmanual 2004 - her må nok fornuft og en dose forsiktighet til når Ladeboken leses, ellers kan det bli farlig...

 

Ladeboken opererer med Blaser R93, 62 cm løp, patronlengde 71 mm, og riktignok CCI200 hetter (hvem bruker det når 70 grs krutt skal tennes???).

Norma opererer med ukjent våpen (sannsynligvis et reint løpsemne), 61 cm løp, patronlengde 69 mm, og magnumhetter.

 

Ladeboken: 70 grs MRP = 871 m/s

Ladeboken: 72 grs MRP = 890 m/s

Norma : 65 grs MRP = 886 m/s

Norma : 67,8 grs MRP = 917 m/s

 

Ut fra dette så holder jeg med Sauer150 i at 67 grs MRP (og magnumhetter) gir friske ladninger. Jeg kommer vel til å starte på 65 grs med TTSX tenker jeg, og se hvordan det ser ut hastighetsmessig og ikke minst presisjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

I WSM er det ganske så stor variasjon fra hylselot til hylselot så kun måling av hylser fra den aktuelle lot'n gir deg svaret du er ute etter.

 

Jeg har bøssinger fra .334"-.338" og har da utvalget til alle .30" kal settene mine.

 

Fasiten hos meg i alle kalibere over 6mm har blitt -0,002" under halstykkelse ved bruk av ucotaede kuler og -0,003" ved bruk av belagte kuler. I de mindre blir kulene satt i bom, med hakket mindre kulehold

Link to comment
Share on other sites

Har ladd 300WSM siden den kom. Har endel data, de fleste trykkmålt i samme slengen. Folk lader generellt med for tregt krutt. V-550 er universalmedisinen i dette kaliberet i kulevekter 165-180 grain som ikke stikker for langt ned i hylsa. W760 i er vel vanlig i fabrikkladde.

 

Min erfaring er at LEE Collet parret med Redding comp. die gir rettest og best presisjon. De to bøssing redding diene mine gav skjevere patroner enn Lee :wink: Kulehold på Collet justeres med tykkelsen på mandrellen, men det er vel dekket i LEE Collet tråder.

 

Ellers er jeg enig med Sauer 150 i at å få satt disse patronene i en lenger kasse gjør at en får en annen patron(om man trener det er en annen sak :wink: ) da kulene kan settes lenger ut og mindre plass i hylsa stjeles av kula og mer krutt kan has i. Da er det mulig at MRP vil virke bedre.

 

Nå har jeg kappet og flutet LW løpet i ei LETT rifle(var opprinnelig 65 cm) , så nå lader jeg med 150 grains kuler og får fart mellom 30-06 og 300 nivå fra ei 41 cm pipe. Det er vel unødvendig å si at det er titan demper fra Hausken i enden på denne.

 

Når det gjelder hylser så går Win. hylsene flere omladninger og bedre på alle måter enn Norma sine. Det kan ha sammenheng med at jeg tipper det er Norma som laget de, da Win var det eneste å får tak i da dette kaliberet kom. Jeg kjøpte 500 hylser og det må være fra en av de første (gode) lotene :D

 

Svært fornøyd med 300WSM

Link to comment
Share on other sites

For all del HS Precision, legg gjerne ut ladningene dine med V-550, og gjerne trykkdataene også :)

Har prøvd litt med 550 i bøsja mi og, men synes det var lettere og få presisjon med litt tregere krutt. Rhino 19 og V-560. Får jo grei fart med disse også, i hvertfal på 180gr kuler.

Ser amrikanerene er glad i H4350, det ligger jo rett i området rund w760, eller ørlitte grann raskere en V-550. Dette på kuler helt opp i 220gr.

Link to comment
Share on other sites

Så da bør jeg altså kjøpe Win hylser og ikke Norma... Har alltid brukt Lapua og eventuelt Norma i den trua at det er best jeg, men i 300WSM er det altså Win.

 

Jeg har ikke fått rifla enda så får ikke målt noe og syntes det er for galt å kjøpe bushinger for 1500kr, for å være sikker. Og nei, har ikke tid til å vente til jeg har fått rifla :D

Det er forresten en Sako 85 som skal få ny stokk og Hausken Standard titan og Z6i 2,5-15x56.

 

Bør vel kjøpe en Lee Collet med en ekstra mandrell i tilfelle jeg får pusset av for mye da...

 

Takker for svarene!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

 

Da har jeg prøveskutt Sakon, men har litt spm til dere med egne ladedata eller QL...

 

Jeg har sett på flere tabeller og det er veldig store variasjoner fra tabell til tabell,

men endte opp med å starte midt på treet ifølge Vihtavuori.

 

 

Jeg har prøvd følgende:

 

167gr Scenar med 60gr N-160

185gr D46 med 61gr N-160

150gr Nosler BT med 58gr N-550

 

Alle kulene ga grei presisjon, med dårligste på 26mm pr 3skuddserie, men det sota veldig mye og med 167gr Scenar ladninga kom det gass bakover.

 

Er jeg så lavt på skalaen som det virker som??

 

Det er brukt nye Win hylser, Cci magnumhetter og COL på 74,5mm

Link to comment
Share on other sites

De ladedata som du oppgir for din 300 WSM med N160 krutt er veldig lik mine ladninger med samme kulevekt i min 300 RSAUM, som har mindre hylsevolum.

 

Vil tro årsaken til sotingen kommer av lavt trykk.

Det forundrer meg i så fall ikke at din ladning med 60 grain N160 krutt bak 167 grain Scenar kula soter mest, siden kruttmendgden er mindre og kulen lettere enn ladingen din for 185 grain D46.

Når det gjelder N550 kruttet har jeg ikke selv forsøkt dette i min 300 RSAUM, men din ladning med 150 grain kule virker også av den moderate sorten. Har du tilgang på kronograf så vil hastigheten gi deg en god indikasjon på hvor på skalaen du befinner deg.

 

Selv bruker jeg som et ugt.pkt i min 300 RSAUM:

65 grain N160 til 150 grain kuler

63 grain N160 til 165 grain kuler

61 grain N160 til 180 grain kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

God tid om dagen så jeg har kontaktet Magnum Hansen. Låskassa hans for 300wsm patronen har hengslet underbeslag og tar 4 + 1 patroner av 300wsm. Alternativt kan en velge en slik løsning, her 702 kassa, men i 703 kassa for wsm patroner:

 

hansen702wsm.jpg

 

Dette er vel oppskriften på å miste magasin, egner seg nok best til banebruk.

 

Videre har magnum hansen sluttet å nitrere stål. Iflg Durano så kan enn velge Parkerisering/fosfatering som underlag for duracoat, visstnok perfekt kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hjelper en kompis med mateproblemer i en remington 700 kort - 300 WSM.

Mener orginalt dette er en Remington VSSF 308W.

 

Såg raskt at patronene var for lange. Over 74 mm col med 165grain accubond.

Prøver å finne data på fabrikk ammo for å se hvor dypt den kan settes, men finner ingenting. Har googlet i 2 timer nå ...

 

Ser Norma ligger på 71 mm på det meste av kuler i ladeboken. Lapua større spredning.

 

Noen som har oversikten ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Jeg bruker standardhetter i 300wsm, har tilgode å oppleve tenningsfeil, etterbrennere og sånt.

Har du nå gode ladninger til 300wsm. Har nettopp kjøpt meg en Winchester W70 Super Shadow 300WSM :D . Men har lite med ladedata i det kalibre. Har krutt i 204. 203-B. N-160 å hetter i fed 210

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har siste tiden lada opp litt tyngere kuler i wsm`n.

Med max lengde på magasinet på 72mm, havner 240 smk og 208 amax med rompa helvetes langt ned i hylsa, og selv om jeg driter i magasinet og setter kula i bommene, får jeg ikke kula langt nokk ut.

Frister litt og skaffe seg kammer som gjør at en får lange kuler helt ut.

Løpet begynner jo og ha gått noen skudd så ingen vits i og kappe og kamre på nytt. samtidig som det fremdeles duger utmerket til feks elgjakt osv.

Kansje løsningen er og kjøpe ei pipe til som er tilpassa lange kuler, og bruke bøsja som enkelskuds bøsje. Kjøpe en låskassenøkkel så jeg kan skru på gamleløpet før elgjakta, og ha et eget løp til langhold.

Noen som vet om det finnes 300wsm brotsjer med tigtneck no turn og som er tilpasset lange kuler som berger 230, hornady 208 eller 225 BTHP eller må en bestille dette fra PTG selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettop laget meg ny rigg basert på 230 grs berger i wsm. Birger Årmo/Namdal våpenverksted var maskinfører på kammringen. Først ble det brukt standar brotsje, så en spesiell halsforlenger brotsje (artig liten sak med micrometer) for å sette kammer etter ønske. Dette tror jeg ble et meget bra resultat.

 

230 Berger sammen med 155grs A-max og Match king

Foto0770.jpg

Denne skal jeg testskyte for første gang i morgen. Starter med H1000. Funker det, stopper testingen der. Hodgdon krutt har jeg bare gode erfaringer med.

Rapport kommer.

 

Edit: Dette er Match hybrid kula, ikke OTM Tactical.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...