Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har et spørsmål til Sako folket.

 

Har en Sako L61R Finnbear i 6,5x55. Produsert et sted mellom 78 og 81 ifølge serienummeret. Kjøpte den for drøyt et år sia.

Denne har kun vært med på bana fordi jeg bruker to andre rifler i kraftigere kalibre til elgjakt. Det er den eneste jaktformen jeg bedriver.

Min far har så vidt jakta litt rådyr de siste åra, og spurt om jeg vil være med på det.

Så da har jeg planer om å bruke Sako'n.

 

Jeg var innom en anerkjent jakt/våpen forretning for å handle treningsammunisjon. Endte opp med Lapua Scenar Rekrutt 100 grs.

Dette var for så vidt det jeg hadde tenkt å kjøpe grunnet prisen, men vedkommende bak disken sa at han anbefalte svakt lada ammunisjon, siden det var ei eldre rifle.

 

Det er her spørsmålet mitt kommer inn. Tåler ikke L61R kassa hardere lada fabrikk ammunisjon? Som f.eks. Lapua Naturalis 140 grs.

Har sjølv den oppfatning at L61R kassa skal være solid.

 

PS. Lader ikke sjølv.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig svar fra en "seriøs" våpenhandler, mulig han så sitt snitt til å selge et nytt våpen til deg. Våpen produsert på sytti og åtti-tallet er ikke å anse som et gammelt våpen og kan selvfølgelig som alle andre nyere våpen skytes med alt av fabrikkammo. Hadde det motsatte vært tilfell ville vi i løpet av få år bare kunne skutt svak/redusert ammo i Blaser R93 og Sauer 200.

Link to comment
Share on other sites

Når selv gamle slitte M98er fra 1890årene takler moderne 6,5x55, så vil en Sako fra 70-80tallet takle det helt greit. Var nok en som var på utplassering du møtte i den butikken :wink: Eller en slik som mener alt annet enn Blaser R93 er noe dritt :mrgreen:

 

Si meg du var ikke på Jakt&Friluft Gjøvik? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Montering av kikkert på Sako 85:

Er det flere som har hørt at fremre base/ring skal festes inn på styreskinnen slik at bakre kant av fremre base går kant i kant med åpningen i låskassen? Altså fremre base skal ikke skyves lengre fremover i styreskinnen på låskassen mer tilpasset kikkerten. Dette for å unngå spenning i låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke se lenger enn til montasjeanvisningen for Optilock for å finne ut dette. Så lenge en bruker Optilock vil ikke en plassering lenger frem normalt ha noen annen effekt enn at siktepunkt sideforskyves, pga den sfæriske opplagring. På montasjer som ikke har dette ville iaf jeg foretatt en nøye kontroll av innretting for å ikke få spenninger i montasjen. Fø, klarer ikke helt å se hvorfor de har valgt å holde på denne sære montasjeløsningen, hverken produksjonsteknisk eller funksjonsmessig. Kan hende det er for å få solgt flere originalmontasjer.

Link to comment
Share on other sites

Men er litt usikker på gammel original Sako montasje på ny Sako. Basen har et sprang - så det er fristende å sette den litt lenger inn. Med ny optilock ser d greit ut. Kanskje det er best å bruke hel ny ringmontasje istedet for delt med base.. For se hva som gir lavest sikte. Skal sjekke med Schou.

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Når selv gamle slitte M98er fra 1890årene takler moderne 6,5x55, så vil en Sako fra 70-80tallet takle det helt greit. Var nok en som var på utplassering du møtte i den butikken :wink: Eller en slik som mener alt annet enn Blaser R93 er noe dritt :mrgreen:

 

Si meg du var ikke på Jakt&Friluft Gjøvik? :mrgreen:

 

Det var en unggutt, muligens utplassering, men er ikke sikker på det.

Skal legges til at han virka usikker, sa ikke bastant at rifla ikke skulle tåle normale fabrikkladninger.

Jeg skulle jo uansett ha rekrutt ammo.

Var temmelig sikker sjølv at Sako'n min helt fint tåler vanlig ladning, men det var det med "better safe than sorry" da. :?

 

Jeg velger å ikke nevne hvor det var, men kan røpe at det ikke var Jakt&Friluft på Gjøvik.

Link to comment
Share on other sites

Men er litt usikker på gammel original Sako montasje på ny Sako. Basen har et sprang - så det er fristende å sette den litt lenger inn. Med ny optilock ser d greit ut. Kanskje det er best å bruke hel ny ringmontasje istedet for delt med base.. For se hva som gir lavest sikte. Skal sjekke med Schou.

 

Takk for svar

Basemontasjen til Sako må, unnskyld uttrykket, være noe av det mest idiotiske som er laget. Tenk å frese spor på låskassa for så å lage en todelt base/ring-løsning med en skru på undersiden som det er umulig å kontrollere uten å ta av siktet. Hva i all verden tenkte de da de konstruerte denne?

Ringmontasjen derimot er super, men denne takler ikke større objektiv en 50mm. Har du noen formening om også denne bør gå kant i kant med låskassen (fremste ring)? Jeg har bestandig ført den litt frem, men jeg får av og til litt treffpunktforflytting når jeg tar av og på siktet.

Link to comment
Share on other sites

Det er mottatt, har med andre ord montert den litt feil i og med at jeg skyver den litt frem.

Ikke betryggende at importøren hevder de er "like bra/sikker" :roll: Den er ufattelig mye bedre. Ingen ting som kan løsne uten at man kan kontrollere det fra "utsiden", samt at man slipper å passe på at basen og ringen er montert helt korrekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Handlet ny Sako M85 Finnlight .308. Lave ringmounts 1" til min Z3 3-10x42. I tillegg venter jeg en Mak-montasje for Aimpoint micro.

Litt vektøkning i form av 1 cm påbygning på lengde av kolben, samt gummikule til sluttstykket. Det er å leve med. Gjenget 14x1 til Hausken JD184.

Da er jeg klar for både hjort og villrein 2017 + ettersøk med Luna. Bilder kommer.

Stor takk til Sannes Presisjon på Åndalsnes. Trygg på at det er kvalitet på alt!

 

mvh

mork

 

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn med en Sako 85 Stainless i 308.

Prøvde den i dag med Norma 9,7g Jaktmatch. Hadde 3 5 skudds samlinger på 100m hvor 4 av skuddene var innenfor 20mm, mens det siste ødela og lå 50mm over. Ergelig. Kan jo være skytterfeil, men virket egentlig ikke sånn.

Noen som har noen erfaringer å dele ang ammo (Både FMJ og Jakt, ferdigrullet) som går godt i en slik?

Skal bruke den til både storvilt og småviltjakt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har nylig gått til innkjøp av en god gammel Sako AII/forester i 308W. Rifla er fra 82` men virker ikke å ha vært mye brukt.

Synes avtrekket er noe tungt (målt til 1,6) i forhold til saueren jeg er vant med. Har noen her erfaring med f.eks Timney avtrekk på denne børsa? Presisjonen og alt annet er meget bra på våpenet, men jeg mistenker at dette med avtrekket er noe jeg ikke kommer til å slå meg helt til ro med. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Melder meg på her med to såkalte spagettirifler, en Sako Quad 22/17 HMR og en Carbonlight i 308. Sistnevnte har jeg vært litt i tvil om egentlig kunne klare den garanterte 5 skudd under en MOA. Etter en del prøving og feiling med ammo er konklusjonen klar: Den lette rifla er kilen på rekyl opptak, det er altså mannen bak kikkerten som må skjerpe seg. Har lest om dette, men det har ikke vært et tema for meg tidligere med tyngre våpen. Når jeg er klar over utfordringen er jeg sikker på at den smekre børsa og jeg vil bli veldig gode venner. Med kikkert (Z3), Pikatinni og stålmontasjer, veier den akurat 3 kg. Avtrekket er perfekt og stokken er helt rå.

Quaden brukes mest med 22 løpet og går som en stråle. 

Greppe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Er det noen som kan bekrefte at sako finnlight i 270wsm veier 2.9 kg?en sako finnlight i 308 veier 2.6 kg. Altså 200gram lettere en va som står. Og eg kjøpte en blackbear i 8x57js som var 3070gram. Den var 130gram lettere en va som står.

Håpet er at finnlight i Wsm kasse skal vere lettere en 2.9 kg og bli den nye reinsbørsa mi ☺

Håper på 2.8kg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 19.4.2017 den 6.55, Greppe skrev:

Melder meg på her med to såkalte spagettirifler, en Sako Quad 22/17 HMR og en Carbonlight i 308. Sistnevnte har jeg vært litt i tvil om egentlig kunne klare den garanterte 5 skudd under en MOA. Etter en del prøving og feiling med ammo er konklusjonen klar: Den lette rifla er kilen på rekyl opptak, det er altså mannen bak kikkerten som må skjerpe seg. Har lest om dette, men det har ikke vært et tema for meg tidligere med tyngre våpen. Når jeg er klar over utfordringen er jeg sikker på at den smekre børsa og jeg vil bli veldig gode venner. Med kikkert (Z3), Pikatinni og stålmontasjer, veier den akurat 3 kg. Avtrekket er perfekt og stokken er helt rå.

Quaden brukes mest med 22 løpet og går som en stråle. 

Greppe

 

Hei!

 

Kunne du lagt ut et bilde av Carbonlight`en med kikkertsiktet montert? Jeg vurderer samme oppsett selv, og litt nysgjerrig på hvordan det blir seende ut. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På ‎13‎.‎10‎.‎2010 den 6.18, kurt skrev:

ikke så ram på dette bildegreiene, men har da 3stk :D M75 Ls(22-250)M75varmint(6,5-55) og M85 kodiak(338wm)

Fremdeles ingen bilder, men listen i første innlegg er moden for oppdatering ,og kan fortelle at M75 22-250 og  M85 Kodiak`en er solgt, og erstattet med en safari aiv 300wm, safari aiv 375 h&h, og en safari aiv 338w/340 wby. har også en safari aiv 338Wm på gang her-så kan fort bli enda et eksemplar i safarisamlingen:)

Link to comment
Share on other sites

På 24.6.2017 den 10.10, Jeger'n skrev:

Noen av dere med Sako 75 III (308 etc.) som kan måle avstand senter-senter på skjefteskruene og bredde på åpningen i stokken for underbeslaget?

Ikkje supernøyaktig, men det gjev ein peikepinn.

IMG_2348.JPG

IMG_2352.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...