Jump to content

Tikka M55 og M65 - klubben


mork

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått rifla i hus. Ironisk nok pakket inn i ei T3 lite-eske...Kjøpte den av en trivelig kar i Trøndelag som hadde hatt den siden 1981. Det fantastiske var at han bare hadde oppbevart den (Og det godt)! Ikke skutt ett skudd gjennom løpet! Vel, vi ble raskt enige om prisen. Rifla var ren, ikke montasje, ikke reim. Bare ny! :D

 

Har ei M55 Sporter fra før. Også den i .308w. Den har jeg blitt veldig fornøyd med. Dermed var forventningene store da jeg åpnet pakka. Og jeg ble målløs av å få holde ei splitter Ny (81-mod) M55. Stokken var glinsende. Sluttstykkegangen såpeglatt. Åpne sikter som jeg kommer til å ta av. Avtrekket trenger ikke justeres. Distinkt, passe lett og perfekt til hjortejakt. Løpet er frittliggende, og i følge Sannes Presisjon trenger jeg ikke bedde rifla med det første. 3-skudds magasin. Stor hevarmskule. Kinnstøtte som trolig kommer til å passe fint med en lavt montert kikkert.

 

Nå skal jeg få på ei montasje. Fintenke litt på optikk. Mulig XXL sin Zeiss Classic hadde passet? Eller kanskje en mellomstor Meopta?

Rifla står nå sammen med meg på stua. To klikkpatroner skifter plass fra magasin til låskasse om og om igjen. :D

 

Vel, noen bilder bør vel være med:

Stokken er mørk og fin.

IMGn_0085.jpg

 

Kinnstøtte og stor hevarmskule.

tikka_lux3.jpg

 

tikka_lux.jpg

 

Finne-søstrene har blitt gjenforent!

IMGn_0081.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får ta meg noen runder med innbrekking nå. :D

Skal fore den med fabrikkammo, Lapua Trainer 123 grs. i første omgang. Begynne rolig. I tillegg få hylser til videre lading.

Hadde ikke byttet denne rifla i to T3-er, ikke tre heller. Det oser kvalitet og håndverk her.

 

Må ordne meg med en verdig kikkert nå. Dropper lysretikkel tror jeg. Børsa skal bli brukt i lett terreng i dagslys.

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med et nydelig våpen. Har en tilsvarende i brukspreget stand i 308W og er strålende fornøyd med den... etter x antall tusen skudd og årevis med jakt, skyter den fortsatt 5 innertiere på 100m presisjonsmessig. gled deg over skatten din. ingen annen tikka kan erstatte en 55. det nermeste er langkassen i 65ern som sammen med 55ern er de beste våpen tikka noensinne har fått til.

 

treat her with respect.

 

chopper.

Link to comment
Share on other sites

Da har Zeiss`n kommet i hus. Classic 2,5-10x50. (XXL)

Fikk også montasjene fra Sannes Presisjon i dag. Har skrudd på disse, men det gjenstår å

skru av de åpne siktene. Har gitt fattern det oppdraget. Det må nok varme til og perfekt flattjern for å

få av disse.

I tillegg hadde jeg på ei veldig god reim, Niggeloh neopren svart. Har samme på Sporteren, og det er godt

å bære rifla med denne reima.

I morgen regner jeg med at det blir montering og prøveskyting. Kikkerten blir montert så lavt som det er mulig.

Har vel 2-3 mm klaring til løpet vil jeg tro. Skal se om det blir rapport/bilder i morra. Visst jeg rekker det. Skal oppi

og se etter hjorten også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

PS!

Noen som kan bekrefte at det er samme spor i Brno Fox-kassa som i M55-kassa. Prøvde ei montasje på M55`n, som jeg mener å huske tidligere stod på Fox`n, og det såg jo ut til å stemme. Har nå fått originale Optilock-montasjer på, så jeg gidder ikke prøve selv.... :D

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Slet med å få av de åpne siktene. Brukte varme, men turte ikke bryte mer på skruhodene. Ville nødig slite sporene. Derfor ble rifla overgitt Sannes Presisjon. Han fikset dette på dagen. Fikk rifla igjen i dag. Monterte på kikkerten. Var mer nøye med å vatre den opp enn jeg noen gang har vært. Tidligere har jeg gjort det med øyemål og følelse.

Rifla ble flott å se på. Zeiss`n er lavt montert. Nå gjenstår det å skyte den inn og legge ned den første hjorten med den.

 

Jeg har gått fra lett rifle og stor kikkert, via tung rifle og stor kikkert til nå å få ei som er både solid/ikke lett, men hendig.

 

Har bestemt meg for at demper kun skal brukes på Super-sporteren på innmarksjakt. Greit å høre innslaget samt muligens få sjansen på et dyr nr. 2.

Utmarksriflene mine skal heretter ikke ha demper på!

Nå har jeg i tillegg muligheten til å bevæpne søster mi med den ene utmarksrifla. Det ligger i kortene at ho får bruke Winchesteren. Tikka`n er jeg noe mer redd for..... :D

 

Om noen spør om bilder, så blir det ikke med det første. Data`n klikka igjen. :x

Link to comment
Share on other sites

Skjøt inn rifla i dag. Først 5 skudd med Lapua Trainer. Da var jeg i sentrum. Skjøt videre inn med Woodleigh 165 grs. Siktet fungerte godt. Tydelige knepp og god respons på justeringene. 4 cm overslag på 100 m. Såg kulehullene. Kikkerten er klar og fin på 10x. Skjøt ikke treskuddsgrupper. Men sendte to skudd avgårde til slutt, og de satt ca. 15 mm fra hverandre.

 

Nå er den snart klar for hjorten. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Legger bare inn et bilde av rifla med kikkerten montert. Zeiss Classic 2,5-10x50. Har ikke hatt hjerte til å ta den med ut i høstfjellet enda. Liker ikke tanken på at den skal bli våt eller oppskrapet. Blir nok rådyrbukk som første vilt for denne rifla. Rolig smygjakt oppi beitet eller langs atlegekantene. :D

 

IMG_0169.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk melding om at rifla var klar for avhenting.

Oppdatering: Har gjort noen endringer på rifla. Sannes Presisjon fikk oppdraget: Gjenge for demper 14x1, skru på picatinny-skinne, lage justerbar kolbekam og bedde. Skal bli spennende å se resultatet.

Tanken med gjenginga var at denne rifla muligens kan få overta etter sporter-rifla som innmarksbørse. Da vil jeg ha demper. Skinne for å kunne bytte fra stor til liten kikkert. Og justerbar kolbekam sier seg selv i forhold til kikkertbyttene som kan gjøres. God kinnkontakt er veldig viktig for meg.

 

Blir et bilde når jeg får den i hus.

 

PS! Visst prisen er rett, er det mulig at Sporter-rifla blir solgt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått gjort noen endringer i våpenskapet. Her er noen bilder sammen med ei Sako Vixen som også har fått picatinnyskinne. Oppsettet blir enten med Swarovski PV-N 2,5-10x56 og event. demper for innmark eller med en mindre Leica 2,5-10x42 for mer aktiv jakt. Det gjelder begge riflene. Liker godt de justerbare kolbekammene. Summen ble noe høyere enn først antatt, men med tiden glemmer jeg nok den..... :wink:

Sako`n øverst og Tikka`n nederst:

IMGn_1561.jpg

 

IMGn_1562.jpg

 

IMGn_1563.jpg

Link to comment
Share on other sites

kjenner misunnelsen river i meg nå. de gamle tikka´ne er skikkelige rifler. de holder seg godt i pris også har jeg merket meg på finn.no. som regel grunn for sånt. sjøl har jeg beddet min rem seven i helga, men det er liksom ikke det samme som du har. lykke til videre med prosjektet ditt. hmmm, finne seg en "ny" tikka m55 lux :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja, er meget godt fornøyd med rifla. Fikk sin ilddåp med rådyrbukk sist august. Har planer om å dedikere den til posteringsrifle for hjort. Blitt veldig fortrolig og positivt overrasket over låskassen til disse riflene.

 

Ellers er jeg veldig fokusert på god kinnkontakt. Det er lettere å skyte da. Tror mange kunne fått seg en aha-opplevelse om de hadde kolbe tilpasset kikkerten de har på rifla. Et undervudert tema.

Link to comment
Share on other sites

God kinnkontakt kan oppnås med litt optisk kompromiss.

 

Denne litt rare Leupoldkikkerten kan monteres i de laveste Tikka Optilock ringmontasjene (de uten løse baser for maks 42mm objektiv). Dermed oppnås god kinnkontakt. Leupols 4,5-14x56 tysk no.4 med opplyst dot og 1cm klikk: http://swfa.com/Leupold-45-14x56-VX-3L-30mm-Riflescope-P45037.aspx

 

Kikkerten fungerer overaskende bra. Best pris får man hos http://www.brunoshooters.com $1095.-

Link to comment
Share on other sites

flott at du tar vare på børsa. m55 og m65 er de beste børsene tikka noen gang har laget... har som sagt en tilsvarende som etter x antall år på elgjakt og x antall jaktfeltkonkuranser samt flere tusen skudd på banen fremdeles presterer samlinger som dette uten bedding eller anna finurlige justeringer :mrgreen: Glad på dine vegne :D

 

2nhm3jl.jpg

Link to comment
Share on other sites

God kinnkontakt kan oppnås med litt optisk kompromiss.

 

Denne litt rare Leupoldkikkerten kan monteres i de laveste Tikka Optilock ringmontasjene (de uten løse baser for maks 42mm objektiv). Dermed oppnås god kinnkontakt. Leupols 4,5-14x56 tysk no.4 med opplyst dot og 1cm klikk: http://swfa.com/Leupold-45-14x56-VX-3L-30mm-Riflescope-P45037.aspx

 

Kikkerten fungerer overaskende bra. Best pris får man hos http://www.brunoshooters.com $1095.-

 

Har selv en slik 4,5-14x56 VX-3L. Den fungerer helt ypperlig! Hele poenget med denne er å få stor forstørrelse og en lyssterkkikkert, og fortsatt kunne ha god kinn kontakt med vanlige kolber. Det fungerer perfekt :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har endret trådtittelen til, denne tråden kan brukes for alle M55-fantaster. Mener personlig M55 og M65 bør holdes adskilt i trådsammenheng.

 

Så, har du en M55, gammelny eller styggammel, i .243 w, . 308 w eller kanskje .222 rem.....

Lux, Sporter eller andre utgaver: Post her! Med bilder!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke at det egentlig betyr så mye, men hvorfor må de to modellene holdes adskilt? De er jo nesten helt like, med unntak av magasinløsningen... Fakta som gjelder for m55 gjelder stort sett også for m65, og vice versa.

 

Kan du ikke kalle den Tikka M55/M65 - tråden? (værsåsnill?

Link to comment
Share on other sites

Har ei anna Tikka M55 også. Sikkert flere som har sett den avbildet i div. tråder, men slenger inn noen bilder av Supersporter i kal .308w. Løpet er 62 cm. Rifla går jæv.... bra. Men, ho er litt tung for aktiv jakt. 5,5 kg med A-tec tmm-5 og Swaro x56 kikkert. Passiv jakt/blink-skyting er derimot rifla laget for. Har skutt litt lengre hold med denne rifla. Har en egen tråd om det her: viewtopic.php?f=31&t=19171&start=0&hilit=b%C3%B8rifla+lengre

 

IMG_2924.JPG

IMG_2918.JPG

DSCn01019.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker. Bilder av mine to kommer så snart jeg får orden på et lite kameraproblem, skjønt de ligner såpass på ditt par at jeg strengt tatt kunne tatt et av dine bilder uten å lyve for mye.

 

Glimrende rifler. Begge mine har jeg fått for en slikk og ingenting, noe som gjør dem enda bedre, spør du meg. :mrgreen:

 

Sliter imidlertid med et lite dilemma som handler om prioritering. Må kanskje selge en av dem, og det smerter. Men det har ikke skjedd ennå, og jeg vet sannelig ikke om det kommer til å gjøre det heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Melder" meg inn i klubben :D

Har en M65 , 6,5x55, nå med optikk ifra rifla var ny, så ikke noe å skryte av :P Tenker ny optikk og 2-fot, og muligens demper.

Så har noen spørsmål til dere som er litt kjent med disse, har også spurt i eget emne:

 

Er på utkikk etter 2-fot til min M65, er rimellig ny i "faget" så vet ikke om alle di forskjellige typer festeannordning o.l... :)

Legger ved et bilde av skinna, hvilke type 2-fot må jeg se etter?:)

tikkam65.jpeg?w=f56d5255

 

og....

Tenkte på å få på ny optikk,og prøve på litt langholdsskyting:

* Hvor langt kan man skyte med en slik rifle, Tikka M65, 6,5x55, sånn "optimal" lengde, 600m?

* Hvilken type ammo bør man da gå for?

* Optikk, hva anbefales her? :)

* Hvor bør jeg sende rifla for å få gjenga opp og montert demper?:)

 

 

Tenker å legge ut bilde av rifla, så kan dere hjelpe meg litt med nårtid den er ifra osv :)

Link to comment
Share on other sites

Bildet ditt vises ikke. Hva slags m65 er det du har? Sporter? Jeg kjøpte akkurat en adapter til skinna på min sporter. Det er en "harris bipod adapter stud for rail - euro"

 

Sitter på mobilen nå, og får ikke til å legge ut linken, men søk på ebay. Kostet litt over 100kr m frakt.

Link to comment
Share on other sites

Tikka m65 sporter, eller muligens master sporter. Har sett begge benevnelsene, og vet ikke helt hva som er riktig. På tikka sine nettsider finner man "old models", og der er et "exploded view" på en m65 sporter. Denne har ikke høydejusterbar kolbe, men tror kanskje dette er en forbedring som kom på et senere tidspunkt og ikke en ny modell.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen betydelig forskjell på M55/65 og M595/695? Spør bare av nysgjerrighet. Har over tid vurdert å bytte rifle, men denne tråden har gitt meg en vekker om at en skal være glad i den gamle Tikkaen sin, selv om det "bare" er en M695. Jeg er som nevnt veldig fornøyd med den. Eneste minus er vekta. Den er ganske tung

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...