Jump to content

Sako 75 eller sauer 202 ?


bjoernstad

Sako 75 hunter, eller sauer 202 classic?  

319 members have voted

  1. 1. Sako 75 hunter, eller sauer 202 classic?

    • 1. Sako 75 hunter
      152
    • 2. Sauer 202 classic
      167


Recommended Posts

Heisann!

Er ute etter ny / pent brukt jaktrifle i kaliber 308. Kriteriet er annet enn kaliberet at våpenet er svært pent, godt vedlikeholdt, har kjempegod presisjon og er bunnsolid, har trestokk og ikke er av de tyngste riflene. Riflen skal brukes på alt fra bever og rev, opp til elg. PRissjiktet er fra 8000 - 14000kr. Det står hovedsaklig mellom SAKO og SAUER

Lurer på hvordan tankene rundt sako 75 hunter og sauer 202 classic er. hva ville folket valgt?!

hva er positivt/negativt rundt riflene?

Link to comment
Share on other sites

Sauer`n har bedre avtrekk og veldig stille sikring. Dritt magasin i forhold til sako`n. Jeg har hatt to stk sauer 202.

Men liker sako 75 best. Sauer`n har bedre kikkert montasje muligheter.

Sauer`n er veldig trang i utkasteråpningen.

Sauer er høy og spinkel i kasse utformingen. Har du en litt stor kikkert føles rifla mer topptung enn sako rifla med samme kikkert.

Sako`n er mer tilpasset 308w og kaster ikke bort hylsa hvis du ikke vil det.

Sauer`n er kukat å bruke med tofot, men har sterkere reimbøyle fester.

Dette er ting JEG liker\missliker.

Siden du tenker å kjøpe brukt så kjenn på begge rifler å se hva du liker.

Tipper på at sauer`n er mer populær enn sako`n.

Kjøper du brukt, så pass på at sako`n du blir å kjøpe IKKE har KEY-LOCK systemet. Nøkkel til sluttstykket. En gimmick for det amerikanske markede som ødela utseende på sako`n og systemet floppet totalt.

Edit_Glemte å stemme, ser at sako`n ligger bak. Men gjorde mitt til for at sako skal bli ditt valg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del med begge, men har selv en 10 år gammel 75 i 6,5. Sauer'n er populær, uten at jeg skjønner hvorfor. Det oppskrytte Ilaflonbelegget slites fort av.. prøv å mist magasinet mot hardt underlag.. :cry: . Kan ikke skjønne at avtrekket er bedre? Sikringen liker jeg heller ikke. Syns det er en uting at man må ha fingeren inni avtrekkerbøylen for og avsikre.

På Sako'n er alt i metall stål. Magasinet er flott, kan lades løst eller mens det sitter i. Kryssmating, så det er bare å 'stappe' i patroner. Manuell utkaster er også fint.Utkasteråpningen er såpass romslig, at det går an å pusse. Selv mener jeg sikringen er veldig brukervennlig.

Så jeg er lykkelig med min Sako 75 SS, og selger den aldri :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan si at saueren er i en annen klasse kvalitetsmessig, jeg er tilbøyelig å mene det motsatte.
Enig, sikringen på Sauer er merkelig og for trang, flere rapporterer problemer i kulde, etter mye støv, rusk mm etter noe tids bruk blir den vel neppe bedre.
Link to comment
Share on other sites

Sauer er høy og spinkel i kasse utformingen. Har du en litt stor kikkert føles rifla mer topptung enn sako rifla med samme kikkert.

 

Dette er jeg helt enig i. Begger er jo kvalitetsvåpen, men for meg kjennes Sauer´n "høy" ut. - Kvalitetsfølelse, skytekomfort og enkelt renhold og glimrende blånering er det på sakoen. Sikringen er praktisk og forståelig og avtrekket veldig klart, og lett å stille på vekta om en ønsker det.

 

Avtrekket til Saueren er jo også en drøm ... men det beste argumentet for saueren er jo løpsbytte (ved siden av at det er et godt våpen selvsagt), men da ville jeg godt for Blaser, som jeg opplever har bedre ergonomi. Dette var altså mine smaker og lyster, og ikke skriften på veggen ...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

har både sako75, sako85 og sauer 202, idag :D mine meninger hva for/imot, angår? sakoen føles mye lettere i bruk, mere omgjengelig, liksom :) som tidligere nevnt-saueren er høy og trang, men med godt avtrekk, og selfølgelig fordelen med løpsbytte :) vet ikke helt hvorfor, men trives bedre med sako-rett og slett? å pussinga er som natt og dag-jævlig trangt på tyskeren, altså :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg sto overfor dette valget for noen år siden, ble det en Sako, mest pga prisen jeg fikk. I dag har jeg både Sauer og Sako og begge våpen er "High-End", men litt forskjellige kvaliteter, som for øvrig er belyst i denne tråden. Vil bare presisere at avtrekket på Sako ikke på noen måte står tilbake for Sauer. Forskjellen er at den er direkte og Sauer har trykkpunkt. Sako avtrekket føles som den er laget av glass, utrolig presis og kontant. Sauer har også et meget bra avtrekk, men min subjektive mening er at Sakoen er hakke bedre.

 

Hva jeg ville valgt beror på:

- Ser jeg behov for flere kalibre i ett våpen= Sauer 202

- Trenger jeg et lett transportert våpen, f. eks med fly = Sauer 202

 

- På Sauer kan det oppstå problemer med rust på løp der den sitter i rørhylsa (låskassen). Grunnen er at det ikke skal forekomme olje der av presisjonsmessige hensyn. Hvor utbredt dette er vet jeg ikke, men har hørt om et par tilfeller.

 

- Alle andre behov = Sako 75 eller Sauer 202.

 

Konklusjonen min er at om du har mulighet, så prøv disse våpnene (med kikkert påmontert), i hvertfall føl litt i butikken. Disse våpene er av så jevn kvalitet at din følelse med våpenet blir fort den avgjørende faktoren.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har både Sako Finnligh og Sauer 202. Begge er meget gode våpen hva presisjon og utførelse angår. Av en emrkelig grunn er det altid Sako som følger med til skogen. Dette har nok utførelse av stokken som avgjør og Sakoen passer som hand i hansken. Føler at jeg skyter mye sikrere raske skudd med Sakoen.

Så min tips er at prøvd å få prøvdt begge og velg den som føler med komfortabelt med. Den vil du da skyte bedre og. Kvalitertmessig er dei nok kansje jevne. Enaste som jeg merker at Sauer`n virker litt mer kresen for ammunisjon men det kan vare inviduelle forkjeller i alle våpen.

Lykke til med våpenkjøpet men Sakoe`n min få du ikke:) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket til Saueren er jo også en drøm ...
Men herre ... da mann, min gamle mauser med Timney avtrekk kan justeres fra himmel til helvete, på no time, 75'en min har jo også juster bart avtrekk.

men det beste argumentet for saueren er jo løpsbytte (ved siden av at det er et godt våpen selvsagt)' date=' men da ville jeg godt for Blaser, som jeg opplever har bedre ergonomi. Dette var altså mine smaker og lyster, og ikke skriften på veggen [/quote']Løps bytte er et godt argument når folk er ute etter det. Når gjøkeuret først er på banen, ville jeg jo ha nevnt M03 med sitt presisere løps bytte, men det er det jo ikke. Som min gamle børsis sier, 202 høster langt for mye ære etter 200, men det er den jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

hva er dette key lock systemet? det er noe jeg ikke har vært borti. Ellers tror jeg sako 75 ligger best an. Etterhvert, om noen år, så kommer jeg til å kjøpe meg et systemvåpen, og da blir det uten tvil en blaser. Men jeg har veldig lyst til å ha en sako i våpenskapet mitt og! Pluss at dette våpenet blir et allround våpen som får veldig bredt bruksområde. Om en del år så kjøper jeg antakeligvis et systemvåpen med f eks 6,5 x 55 og 9,3 x 62 løp, men dette blir en eller annen gang i framtida. Sako 75 i 308 vil gjøre nytta si på de fleste områder, det er jeg ganske sikker på!

Har noen andre tips med tanke på riflekjøpet er det bare fint hvis dere spytter ut ; )

Link to comment
Share on other sites

Keylock er et låsesystem for bolten. Det er en diger kladd som sitter helt bakpå sluttstykket, og skal gjøre at uvedkommende ikke skal kunne bruke rifla uten å ha nøkkel.

Det kom på sako 75 de siste produksjons årene, men jeg trur ikke alle blelevert med det. For det er ikke så utbredt i norge.

Da jeg kjøpte en 75 de-lux for 4 år siden var det key-lock på børsa. Heldigvis var selger veldig lett å overtale til å skaffe meg deler så jeg kunne montere bort låsen. Og sette på ei vanlig bolt muffe.

Det beste jeg kan hjelpe deg med et et bilde på mail med\uten.

Minnes jeg så en svensk revlokk jeger på film\dvd med key-lock, der var børsa låst opp :D , og da blir den kladden bak på bolten litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

ok. ser ut som dette er noe som synes tydelig på geværet, så jeg ser om våpenet har det før jeg evt kjøper. ellers har jeg hørt at det kan forekomme noe kluss med matinga under ladegrepet på sako 75 i kaliber 308, er dette noe som noen av dere er kjent med? ellers ligger som sagt sakoen best an, et systemvåpen kommer jeg til å kjøpe ved en senere anledning, og da blir det blaser og ikke sauer. ganske sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Hvis en får kluss med matingen i en 308w er du meget uheldig, men bruker feil e fult mulig. La oss si at du har brukt ei rifle med automatisk utkast ala rem 700 el sauer 202 og går over til sako 75 som har mekanisk utkast ala mauser m 98. Med sako`n må du føre bolten helt bakover til den stopper for at du skal få et solid utkast. Med en sauer kan du synde ørlite på det punktet.

Men fører du ikke bolten helt bak kan begge systemer skli over neste patron som vil opp av magasinet og du får et tomt kammer.

Har lest om i tester at sako 75 har kastet tomhylsa opp i tårnet på vindjusteringen og ramlet ned i utkasteråpningne igjen.

Dette skjedde med en sako 75 i kal 6,5x55. Jeg har selv hatt to stk sako 75 i 6,5x55 og aldri sett noe lignende med mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både noen Sakoer og en Sauer 202. De børsene som blir med ut på jakt er Sakoer. Det er liksom noe mer pålitelig over dem, og magasinløsning og sikring på Sako 75 er etter min mening overlegne i forhold til på en Sauer. For meg er Saueren å foretrekke på skytebanen pga tilgang til relativt rimelige løp, mens Sakoen er førstevalg på jakt.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg fått et annet impuls rundt riflekjøpet. Har gått mot sako 75 i det siste, men så pratet jeg med jaktogfriluft ang saken og ble anbefalt schultz & larsen classic DL til god pris. Noen tanker rundt denne i forhold til sako 75? presisjonen er jo utrolig bra på schultz & larsen også, så det er nok ikke det som det står på, men hvordan er den på andre måter

Link to comment
Share on other sites

Larsen er et trykt kjøp. Men det var verre da de kom på markede. Masse trøbbel. Kjøper du Larsen, så kjøp nytt.

Larsen har mye av det samme som saueren.

Alle tre alternativer leverer meget god presisjon i 308w. De super testene du finner av larsen er i 6,5x55 og 30-06. Men jeg har ikke lest alt av tester.

Søker du på shultz og larsen finner du mye negativt. Jeg har selvfølgelig en kompis som er meget godt med sin larsen classik i 308. Selv om han har byttet utdrager to ganger og bolt to ganger til. At jakt og friluft har ekstra magasin på "lager" hjelper ikke. Han har etterlyst ekstra magasin ganske ofte.

Er på ingen måte ute etter å henge ut Jakt og Friluft. Jeg er storfornøyd kunde av dem.

Du finner sikkert like mange missfornøyde kunder av sako, spesielt etter at de fikk ny importør.

På stående fot hadde JEG kjøpt ny larsen før sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter våpen i "tre+blånert" er S&L et bra valg, dog en liten produsent og tror reservedeler ol. ofte tar litt tid(?). Baserer kvalitetsvurderingen på en S&L 97 DL gr. II jeg har selv. Søk på Kammeret, så finner du mer info.

 

Hva er forskjellen på S&L Classic, Classic DL, og 97DL, annet enn at de to siste er systemvåpen?

Link to comment
Share on other sites

hørt at det kan forekomme noe kluss med matinga under ladegrepet på sako 75 i kaliber 308, er dette noe som noen av dere er kjent med? /

 

Har ikke hørt og stiller meg meget tvilende til at sakoen mater dårlig med 308. 75 kassa er tvert imot kjent for å mate det meste :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

du vil bli fornøyd med begge!

Det sto mellom de samme modellene når jeg skulle kjøpe ny for noen år siden.. valgte sako av den grunn at jeg like den best når jeg holdte den i hendene.. enkelt og greit.. de har nok sine fordeler og ulemper begge modellene.. men jeg er storfornøyd med min sako.. god presisjon og spiser alt av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Stålet i disse kassenen var av en spesiell legering, bearbeidet og polert spesiellt. Du kan se dette ved å lyse på de med en lykt i mørket og de vil ha en tydelig burgunder farge. Mulig dette er sært, men med disse kassenummerne er slitasjen etter årelang bruk minimal. Har et par selv med L. Walter og Border piper :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
blir vel hipp som happ vel.synnes nok ikke sikringen til sauer er så fantastisk som folk skal ha det til, sjønner fremdeles ikke hvorfor man skal stikke fingeren inn i avtrekksbøylen for og avsikre/tømme våpen.. (har en sauer selv :shock: )

 

Endelig en utenom meg som synes sikringen på sauer er målplasert.

Jeg trodde en stund jeg var alene i verden om å mene dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har SakoAII i .308W, den har jeg hatt siden 1999 menere jeg, den blir med meg livet ut. Knallfin børse å skyte med.

 

Solgte unna ymse andre rifler sist år, så har handlet 202Classic i 9.3 og med ekstra 6.5løp, og A-tech TMM5 til 6.5, deilig børse å skyte med, men har ikke prøvd 9.3 løpet ennå, så der tør jeg ikke utale meg ennå.

 

Men enig, merklig sikring på Saueren, men sikkert en tilvenningssak.

 

Lykke til med valget. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Som rent jaktvåpen ville jeg nok valgt Sako av de to. Jeg har tidligere hatt en 202 (og vært fornøyd med den til mitt bruk, men solgte den etterhvert da den ble brukt mindre og mindre).

 

Grunner til at jeg ville ha valgt Sako over Sauer som jaktrifle:

 

Pipebyte er for mange lite interessant. Det tar en del år å slite ut en 308W-pipe med vanlig trenningsmengde og jakt (og mange mengdetrener kanskje uansett med en annen rifle).

Jeg var altid redd for at olje mellom løp og kasse etter puss skulle påvirke treffpunkt, og brukte mye tid på å verifisere treffpunkt før jakt. Likte da ikke heller å pusse med olje på fuktige jaktturer.

Likte ikke det utstikkende magasinet, synes at Sako sin kryssmagasinløsning med 5 skudd, uten att magasinet stikker ut, virker som en bedre løsning.

 

Det eneste argumentet jeg kommer på som er til fordel Sauer er den helt lydløse sikringen til snik/posteringsjakt der man har god tid/kontroll (slik at man kan ha fingeren inne i avtrekkerbøylen uten problem), men må være helt stille.

 

Når det er sagt solgte jeg Saueren (og Schultz'en) etter at jeg kjøpte en R93. Det eneste jeg savner er å enkelt (det går greit med R93 og, men er ikke like enkelt) avsikre uten å lage den minste lyd. Bortsett fra det er R93'en helt enkelt så praktisk og enkel i bruk at det altid var den som ble brukt, til alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...