Jump to content

Recommended Posts

Hei gutter og jenter, vil dere være med å lage en tråd om Ruger No1. rifler :?:

Tenker meg bilder, erfaringer, "custom-jobber", hva riflene brukes til, bilder, smarte løsninger, flinke "våpenfiklere", spørsmål og svar, drømmer og bilder :!:

 

Går å venter som en unge på "grovrifla" mi :P

Vår kjære Harald Viken på Bagn setter fresen i godsakene når som helst nå :!: Han har nesten lovet og være færdig til 1. juni. :!:

En 243win går i graven å skal gjennoppstå som kal. 50-110WCF. 28" åttekanta pipe med kornfot fremme, skursadel bak, remmfeste og Leupold QR baser frest ut av pipeemnet. Ragnar Hansens nedsenkede sikringsfløy, "letta" hane, strammere slagfjær og Viken lager ny avtrekker og skifter alle tverpinner i avtrekket. Han setter også på en Packmayer 1" kolbekappe. Alt stål glassblåses og blåneres. Kikkert blir min 1,5-6x 42 Victory med komp.

Har arvet en 70år gammel hvalbjørk kubbe etter bestefar. Går med planer om å få noen til å lage en ny stokk til rugeren' av den. Noen som har tips om hvem som kan hjelpe :?:

 

lover å legge ut bilder når rifla kommer i hus og jeg fatter hvordan jeg skal laste opp bildene :oops:

Edited by Ei tohi varjata
Endret trådtittel til litt mer korrekt norsk.
Link to comment
Share on other sites

Det der høres ut til å være et spennende prosjekt.

Skal bli artig å følge med :wink:

 

Den jeg har er en standard No1 B i 270 Winchester. Rogne Våpen har polert avtrekk og beddet litt, bortsett fra det er den "out of the box".

For å få kikkerten (Zeiss 8x56) langt nok bak, benyttet jeg Leupold ringer, noe som fungerer helt ok.

Dette er rifla for postering på hjort og rådyr.

Går godt både med 150 gr Fusion fabrikkammo, Woodleigh 150 gr og Sierra 140 gr.

 

Har alltid hatt sansen for Ruger No1. I mitt hode er det en estetisk vakker rifle.

 

Jakt2007058.jpg

 

Jakt2007057.jpg

 

Seiling2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

yabilder091.jpg

 

yabilder092.jpg

 

404Jeffery926.jpg

 

 

oo004.jpg

 

vpenkort005.jpg

 

 

 

Tenkte å bare få denne tråden opp idagen igjen, passa bra etter at hjorten på jakta nordpå ble felt med en ruger i .50 110, den gamle bison patronen. som er egentlig ganske lik . 500 BPE og med moderne ladning , .500 NE eller .500 A2 i en Ruger lås.

 

Mitt våpen er en .458 Win Mag opprinnelig som den var det fra fabrikken og omkamra til .450 Nitro Express. Ladninger kan gå fra 1800 fot til 2500 fot , fra .45-70 til .460 Wby. Dette er en av de hendigste nitropatronene, stort utvalg av kuler og billige lade komponenter, hylsene koseter litt, men det er snart Hornady hylser her i landet da de kommer med fabrikk ammo til den og hylser og ruger kamrer våpen fabrikkmessig nå og det blir en billig og bra kombinasjon.

 

stokken er Fajen Californian Black Walnut også bygd av hansen. Kikkerten er en Leupold 1,5-5x kjøpt pent brukt på SL ifjor, og den passer veldig bra på rifla. Jeg har prøvd Woodleigh , Barnes. blykuler og A-square kuler og flere til og det er en særdeles interessant ladning det er i den rifla .

 

Når den pipa blir utskutt skal jeg ha en lenger pipe i den kanskje 28 toms, eller 30-34 for å få bedre utnyttelse av den i bruk .

 

 

For et par år siden så sendte jeg en epost til Craig Boddington med bilder av rifla og han skrev i sin Safari Rifles bok at " Ruger nr 1 i en Nitro Patron kombinert med moderne ladninger kan skape særdeles interessante ladninger." og han fikk rett i det . Det er flere og flere som kamres i den i dag, som .450-400 3 inch , 9,3x74R, .450 NE og flere til er underveis etterhvert. *rykter har det ti lat Norma etterhvert kommer med African PH ammo . 450 NE også.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ja,, jeg eier ikke noen Ruger no1 men kommer stadig tillbake till disse lækkre riflene når jeg kikker etter noe nytt..

Den eneste negative tingen jeg kan finne er att di veier litt i overkant for sin kaliber.

 

Utrulig mye estetisk verdi for pengan med den pangen! 8)

 

For jægern som passer mye,, ikke går så veldig langt så må det være ett utrulig deilig våpen.

Men for mere bevegelig jakt så hade jeg spart meg opp till mere penger å kjøpt meg en skikkelig/tradisjonal Kipplauf fra blaser eller kanske krieghoff. Men det skall jo sies att en europeisk kipplauf er ett helt annet våpen :wink:

 

En kraftig dimensjonert Ruger no1,, i Afrika det må være noe av det høgste en kan oppleve innen jakt :)

 

Spennandes projekt du får laget till deg Hans-Kristian! :P

Link to comment
Share on other sites

så du mener med andre ord att stålet/løpet blir tynnere jo tynger kalibern er ? hmm, kanske men jeg trur nu vekta øker med økt kaliberstrl. Må jo uansett mere stål till og no1 som er med tynnt løp i kaliber 22hornet er self tynger i kal 458Win.. MEN Jeg kjenner ikke Ruger så godt skall sies ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja ja kruttlysten, jeg tror nok at du ville synes at 50-110'en min er lett nok selv om den veier 3,5kg uten og 4kg med kikkert!

Ikke la oss krangle om det, men heller være enige om at en no.1 et veldig morsomt våpen å eie om man alerede har rifler nok fra før :D

Som alle rugere er de halvfrabrikata når du kjøper nytt, og trenger gjerne litt av både ditt og datt før man blir ordentlig fornøyd.

No.1 har særpreg i utgangspunktet, og egner seg veldig godt som utgangspunkt til et helt personlig våpen :wink:

En 22Hornet har samme pipeprofil som en 338WinMag. Så 22Horneten er nok litt tyngre ja!

Link to comment
Share on other sites

Min veier ca 4.2 + kikkert, og er bra i bruk, derav klengenavnet "Hesten" på SF i fjor ..... :lol:

 

Første gang jeg skjøt med den kom automatisk litt av filmen "Kanonene på Navarone" i skolten der de skal lade og avfyre kanonen der på øya og bra bildemessig beskrev det opplevelsen senere, ca 2350 fot med 500 grain kule i lett våpen lagde positive spor på kropp og sjel, ikke hatt det så artig på lenge . Liker kikkerten bra .

Link to comment
Share on other sites

Ja nei du verden. Ingen krangling her! Vi er ju dønn enigen om att dette er noen herlige våpen!

 

Jeg tinget akkurat ei rifle i 22wm og jeg valgte mellom 22wm og 22 hornet. Den lokale handleren min hade en Ruger no1 i 22hornet og den var ikke akkurat den letteste byrsa jeg har kjent. Så hvis du sier att den har den samme profilen (yttermål) som 338 så skjønner jeg tegninga for å si det sånn:)

 

Mange av #1byrserne er faktisk veldig fine i kolben,, træet alltså.. Noen ganger så er det dårlig match mellom forskjefte og stokk.. Byrsene må nesten sees først.

 

Hmm, finner den ikkje nå men jeg så en gang en film på youtube,, en karl som klarte å komme opp i en våldsom hastighet/frekvense mellom hvert skudd.. utrulig hva en klarer med litt øvelse! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Den ladningen som ble kalt hesten var med 500 grs kule og 204 krutt, lada på ca 2450 fot- minimum ladningene til .460 Wby, de jeg har brukt her nede er med N160 krutt eller N4 krutt for å ha det billig.

 

Neste løp skal bli lenger, kanskje 30-34 tommer (litt Quigley inspirasjon innblanda) :D Rifla tåler det med litt lengde på seg

 

Er det noen som har et korn til Ruger liggende med større perle på det tilovers ? Det er original perle på den og den er for liten for min smak .

 

 

Ønsker også noen 600 grs Barnes Original kuler eller Barnes 450 - 500 grs kuler for å prøve. Jeg kan bytte med andre kuler av forskjellig slag hvis det er av interesse eller kjøpe de .

Link to comment
Share on other sites

Løfter denne fine tråden. Eg har som sagt ein No.1 i 7mmRM. Men har vel planer om noko grøvre. Men eg ser ikkje for meg noko Afrikatur med det første. Så eg slites mellom 375H&H, 416 REM eller kanskje 9,4-74. Er det noen med erfaringer på dei grøvre kaliberene? Har vel ikkje noen særlig erfaring med anna enn 30-06, sjølv om eg har prøvd litt forskjelligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

100% lik på begge sider er den ikke. Det er en utsparring på høyre side som gjør at du ser litt mer av fallblokka på den siden, og muligens kommer litt lettere til fra høyre enn fra venstre side ved lading. I praksis tror jeg nok at det er veldig liten forskjell i bruk om du er links eller ikke.

Nå har jeg akkurat lånt bort rifla mi til Alf Martin så jeg har den ikke for hånden, men jeg mener at stokken min er helt rett og lik på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Var sånt jeg lurte på Hans Kristian. Var klar over sikringen på kolbehalsen, men er ofte noen slike detaljer som du nevner som man ikke tenker over. Men høres ut som det er til å leve med. Når sikringen er riktig plassert, og kolben er symetrisk så går det nok greit. Lurer på om det blir en i 243 win, er liksom det som passer best inn i garderoben min, aldri hatt kaliberet heller. Er nok mest aktuellt å følge bruktmarkede fremover, og bytte løp når jeg har fått tak i ei.

Link to comment
Share on other sites

Demper på Ruger #1.

 

Her bilder av 2 rifler i 22-250 og 30-06 som kan benytte samme Atec TMM-5 demper.

Pent arbeid av Fossdal Gunsmithing via KH Precision.

 

Løpet kappet ca 5cm og gjenget:

normal_1-1.JPG

 

 

Mutter laget av avkappet (kan nesten ikke sees):

2-1.JPG

 

 

Kronet:

3-1.jpg

 

Gjengemuttere detalj:

4-1.JPG

 

Klar til montering av demper:

6-1.JPG

 

Voila:

normal_7-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge ved noen bilder av mine "enere" jeg også.

Kan også tilføye at skyter links, og det fungerer helt "smertefritt" med en Ruger No.1.

 

Her begge to, den rustfrie er i 6,5x284, og den "sorte enke" er i noe så spennende som 30-06. :roll:

S1030231_%282736_x_2052%29.jpg

Denne er "skrudd sammen" av Kai Rune på Rogne Våpen. Her er det gjort tildels store inngrep i mekanismen. "Lukkertiden" på denne er på niva med ei boltrifle, og det ikke noe problem å høre forskjell på hammerfallet på disse to.

S1030221_%282736_x_2052%29.jpg

Siste bildet fra der denne hører hjemme, ute og ser etter kobbe.......og det ble det. Skutt ifra holmen i bakgrunnen med A-Max i "skikkelig fart"! :mrgreen:

DSC00188_%281152_x_1536%29.jpgDSC01781_%282304_x_1728%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er litt usiker på om lukketiden betyr så mye under vanlig jakt. Min er ordentlig "trimma", og det gjør virkelig noe med følelsen av kontroll.

Lettere hane og stram Wolf slagfjær kjøpes for en billig penge på brownells.com

Hvis du ikke skal ha i både pose og sekk ville jeg personlig heller gjort noe med avtrekket enn slagmekanismen.

Det trengs jo strengt tatt ikke å gjøres noe med disse riflene, men de formelig skriker til meg at skal du bruke noen kroner på litt "custom" og "fikkling" er dette rette riggen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har to Ruger No. 1 rifler som begge er "modifisert". Begge var i utgangspunktet i 30-06 og kjøpt for 5.000,- brukte, og begge har fått lettet hanen, satt inn kraftigere/raskere slagfjær og finjustert avtrekket. Der stopper likhetene.

Den første: Walter Lohart løp kammret for 6 mm Norma BR, custum kikkertmontage som sitter rett i løpet uten noen form for skinner e.l., 2,5-10 x 50 Kahles kikkert med lyspunkt og demper. Jeg bruker tre ladninger, 100 grain Nosler Partition, 80 grain Hornady FMJ med flat tupp som er meget effektiv på fuggel som skal spises og 58 grain Hornady V-max. Skyter jeg tre skudd med hver har jeg 9 hull innenfor 2x2 cm på 100 meter.

Den andre: Walter løp i 8 x 57 JRS (eller IRS for de som vil være helt korekte) med de orginale åpne siktene. Den samler aller best med Remington 186 grains (tror jeg det var i farten) CLPSP. Da holder den 3 skudd innenfor 5 cm på 100 meter. Jeg har også en 6x42 Zeiss i orginale Rugermontasjer som kan skrues på etter behov og da er samlinger under 3 cm. Den er utmerket til snik og hundejakt da det ofte blir raske skudd på korte hold, da er det utmerket med åpne sikter. Denne er litt sær, og Norma Oryx sprer som ei dårlig hagle i dette løpet, 20-30 cm spredning på 100 meter. Dette er vel det eneste løpet jeg har hatt som ikke samler bra med Oryx.

 

Mangen argumenterer med at det går for tregt med enkeltskuddsrifler å få i vei flere skudd, men med litt trening skyter man omtrent like raskt som med de fleste andre. Men det er fremdeles det første skuddet som teller mest.

Link to comment
Share on other sites

Den ene i 6 mm Norma BR kom seg på ca. 26 laken alt innklusive, 8x57 JRS`en kom på ca. 12. Skal du ha en orginal uten å bygge om kan du nok få den for en 5 til 10 tusen alt etter hva slags siktemidler som sitter på. Spesielle custum våpen kan fort bli adskillig dyrere. Det er ikke mangen til salgs rundt om kring så ha litt tålmodighet om du vil ha brukt. Ny ligger den rundt 10-12 tusen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei Seawolf!

 

Er det denne som ligger ute på finn.no?

 

Den jeg har er en standard No1 B i 270 Winchester. Rogne Våpen har polert avtrekk og beddet litt, bortsett fra det er den "out of the box".

For å få kikkerten (Zeiss 8x56) langt nok bak, benyttet jeg Leupold ringer, noe som fungerer helt ok.

 

Har alltid hatt sansen for Ruger No1. I mitt hode er det en estetisk vakker rifle.

 

Jakt2007058.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det klør litt i vill ha tarmen om dagen så da lurer jeg på.

 

Hvordan er presisjonen i disse våpnene uten fikks of fant? Altså rett ut av boksen?

 

Finnisen og tilpasninger er det mye som må gjøres for att det skal bli bra eller er de ok/bra?

 

Har bare hvert borti 1 men den tilhørte en børsemaker så han hadde sikkert fiksa det som måtte :mrgreen: Angrer på at jeg ikke kjøpte den :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da løftes denn fine tråden om ei fantastisk rifle igjen :)

Grunnen er at nå er min første Ruger no 1 på vei til meg. Fant ei fin ei og det i gromkaliberet 458 winmag.

Har sett på denne rifla lenge og etter å ha snakket pent med "tante" så er handelen i boks.

Har hatt diverse enkeltskuddsvåpen tidligere, men ikke No1 før nå.

Gleder meg til å teste den på banen etter jul. (hvis jeg greier å vente så lenge)

Skal poste bilde når den er i mine klamme hender...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...