Jump to content

Recommended Posts

  • 3 months later...

Kvaliteten er typisk ruger, dvs det funker, ruger no1 er nok litt mer forseggjort enn endel annet fra ruger hva finish angår.

svakhet er og blir innfestingen av forskjefte som ikke er ideell mtp på presisjonen. Presisjonen på min er allikevel høyst ok 25-40mm spredning på 100

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har fått mulighet til å skaffe meg en ruger no1 i kaliber 3006. Har lest igjennom hele denne tråden og noen amerikanske artikler om rifla og har noen spørsmål.

Er det nødvendig å bedde fortreet for å få brukbar presisjon?

Ser at mange "customiserer" riflene med nye løp ol. Er dette dyrt eller vanskelig å ordne hos en børsemaker? Hadde vært artig med en ruger nr1 i 7x57

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har filt til en bit aluminium og lagt mellom fortreet og armen som fortreet er festet på. Dette gir frittliggende pipe og slutt på presisjonsproblemene til min No. 1. Man kan jo også åpne løpskanalen i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig har det blitt tid til å jobbe videre med min Ruger No1 i kaliber 30-06 for optimal presisjon og funksjonalitet. Heldigvis slipper jeg alle de remedier og duppeditter som angivelig skal forbedre Rugeren`s presisjon! Som nevnt tidligere så er patronkammeret og ejektorenheten sjekket og fikset av børsemakeren. Selv har jeg tatt ut treverk for å få frittliggende pipe! Alle våpendeler av betydning er pusset og høyglans polert(legger ved bilder av hanen og blokka). Krypet på avtrekket er fjernet og vekten er nå justert til ca 1790g. Vurderer å "glatte" avtrekket ytterligere. Avtrekkstopperen er korrekt justert og det er fortsatt mulig å få avtrekket "hardere" med stilleskruen for avtrekksvekten. Våpenet har riflestigning 1-10" for tyngere prosjektiler. Presisjonen er et rent eventyr med jaktkula Partizan 180 grs PSP(ikke GROM som nevt ifm bilde). Selv Hornady 155 grs A-Max gir gode 3-skudds samlinger. Lapua Scenar kuler er et sikkert alternativ til trening. Våpenet er nå etter arbeidet fornøylig å skyte med og det er enkelt å oppnå tette samlinger. Jaktprøven gikk som en drøm å gjennomføre, alle 5 tette i senter. Har nå en bedre måte for testskyting fra benk som fungerer med mitt våpen. Legger riflen med støtte på sandsekken rett foran låskassen med et godt grep på skjefte rett foran anlegget. Utrolig nok er det ikke treffpunkts endring ifm frihåndsskyting. Som dere sikkert forstår så er jeg virkelig imponert og lykkelig over at min Ruger klarer dette. Det må bli 1-0 til Rugeren selv om ekspertene brøler "langt hanefall" og lett/tynn pipe.

IMG_0004.jpg

Riflen%20paring%20anlegg.jpg

God%20preisjon%20med%20155%20A-Max.jpg

Utsnitt%20Ruger%20No1%20Partizan%20180grs.jpg

No1%2012mm.jpg

Legger også ved presisjonstester fra tidligere med Zeiss 4.5-14 og før bl.a avtrekket blev forbedret!

IMG_0002.jpg

3100.jpg

RugerNo13100m7mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Forstår at det har vært usikkerhet om Ruger No 1`s evne til presisjon. Vi forstår at det er bestemt i produksjonen at for eksempel avtrekket skal være "supertrykt"! Det er ingen stor nyhet at også enkelte revolvere fra Ruger har ekstremt tungt avtrekk, men blir fantastisk presise når det er fikset. At ryktene om Rugere`n har fått løpe fritt er synd, men nå har ihvertfall jeg fått rene fakta å forholde meg til. Må få legge til at det er kun foretatt helt elementære oppgaver med min Ruger No 1. Det å fjerne treverk for å få frittliggende pipe er standard greie for de fleste våpen. De kaldhamret rifle pipene til Ruger er ekstremt bra, så dette er ikke noe tema! Patronkammeret må være korrekt. Ejektor-enheten kan ikke ligge mot pipen. Avtrekket er hinsides alt vi vet om, men det løser vi med fil, slipepapir, bryne og polering. Front skjefte er ikke verre enn de på rifler av typen "Mountain Rifle" eller "Ultra Light" i fm skyting fra benk/anlegg. Jeg har altså med enkle grep uten besvergelser klart å få selv Ruger No 1 til å yte som rifler i toppsjiktet. Glem duppeditter og remedier, besvergelser og grisefett!(Skal når Zeiss kikkertsikte er tilbake fra service/garanti teste nye kuler for presisjon).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Den største patronen som har blitt levert fra Ruger er så vidt jeg veit 416 Rigby, selv om enkelte har modifisert Ruger No1 til å ta patroner som 577NE etc. Blant annet har man da frest av toppen på fallblokka, og utvidet "patronleiet" bak blokka for å få plass til de store patronene. Mener å huske at selv ekstremister som JD Jones hos SSK Industries fant ut at 600NE var i grøvste laget. Han lagde vel en .600 patron på en utretta 577NE, siden den har litt mindre basemål. Kanskje like greit, når gjengediameteren på en Ruger No1-pipe er 1".

 

Å tyne disse sigarene inn i en No1 er vel kanskje mer ekstremsport enn å bygge grovkalibra rifler som 585 Nyati og 500 Jeffery på M98, selv om det ryktes at M98 er skumlere å sjonglere med enn en håndgranat med manglende splint.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Den største patronen som har blitt levert fra Ruger er så vidt jeg veit 416 Rigby,

 

Ruger leverte for noen år siden "Graig Boddington - Series" i følgende kaliberstige : 7x57 ~ 300 H&H ~ 375 H&H ~ 450/400 NE og 450 NE ... jeg kunne godt tenkt meg alle 5 ...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er No1 i 505Gibbs å skyte med?

Vekt på børsa?

 

Jeg har gjort meg opp en mening om at Ruger No1 passer best til litt mindre kalibre. Jeg har prøvd en No1 i 416 Rigby, og den var for såvidt mulig å kontrollere. En lett custombygget No1 i 458 Lott, og Mullins sin 450 NE med "moderne" ladninger var over grensen for hva jeg gidder å utsette meg for.

Jeg ser på Ruger No1 mer som en "Stalking rifle" enn et våpen for nærstrid med store, sinte dyr. 375H&H eller 450/400NE er vel omtrent min øvre grense i en No1.

Trenger jeg større skyts bør rifla ha mulighet for et oppfølgingskudd eller 3. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann alle NO 1 eiere.

har nå en 416 Rigby på vei, som tilhørte en høyt aktet bruker her inne.

Men som alt jeg tar i må dette optimaliseres i bauger og kanter.

Hvilken børsemaker har flest NO 1 på samvittigheten?

Etter alt jeg har lest her så må fjærer byttes, deler slipes og stokker oljes...............

Dette er fullstendig unødvendig hva gjelder autentisitet  på nostalgisk våpen (og kaliber )men siden de psykosomatiske 

lidelsene ikke har mottatt profesjonell bistand enda må dette gjennomføres.

Kunne noen medlidende bruker veilede en stakkar i denne tunge stunden?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Pussig at "den høyt aktede" hadde noe på hjertet......

Ser frem til litt fysisk terapi i nær fremtid så disse plagene kan gi seg snart.

Gjorde et tappert forsøk med 450 marlin for en tid tilbake, men effekten uteble.

Landet 50 st. a-frame i posten her som dagen som muligens kan gi frontallappen et "rapp" så evnen til å planlegge kommer i vater, men enn så lenge....

FULL GASS.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering til forrige innlegg.

Har endeleg fått Rugeren min i hus og prøveskutt. Blir nok ein "keaper" detta.

Kjekt bekjentskap som blir kjekk og hendig på elgjakt.

Litt skeptisk til raudpunkten av type: Ultradot 30mm, men skaut øveraskande bra med den.

Har foreløbigt kun skutt noko 325 FTX og nokre blykladdar i 405gr, lada av ein kompis.

Skal prøva nokre Rhino solid shank 360gr i næraste framtid.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...
  • 10 months later...

Det har falt mange norske, skotske og engelske bukker for min No 1 i .243 Win og jeg er meget godt fornøyd med både presisjon og «handling» under praktisk jakt.

 

Dette er en Custom-rifle ombygd og oppgradert av R.Hansen i sin tid, med frest stål kvartskinne i stedet for den originale, samt bedre kvalitet på løp og finish enn det som leveres fra fabrikk. Fyren som plukket ut Stokkemnet kan også se,ut til å ha hatt en noe bedre dag en vanlig...mulig det var fredag?

09F56C5D-66D8-4727-A916-6FC6DB955F7C.jpeg

E86D6E03-3D1E-4038-96ED-5F4C5058E59A.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Problemet med muffe er jo, som du sikkert veit, at det blir knot med utdrageren. Men tanken om ei fallblokk med utskiftbare løp er jo besnærende. Eg meinar eg såg ein artikkel om eit takedown-bygg på ein No.1 i Vapentidningen ein gong i tida. Var det Spuhr som bygde? Når ein først har gjort det ein må for å kunne ta inn og ut løpet av kassa for hand so er det jo ikkje allverden å ha fleire løp. Men det er jo ein del arbeid. So det kokar vel ned til om ein er villig til å ta kostnaden. 

Link to comment
Share on other sites

No1 er vel litt spesiell med tanke på dette, da forskjeftet er hengt opp i en "hanger" under pipa, og den sammenkoblingen kan påvirke presisjonen.
Enkelte borrer inn en set skrue som skaper press mot pipa slik at den ikke er frittliggende for å få bedre presisjon.
Meningene er delte, men det som er skjult under forskjeftet, kan av og til skape utfordringer.

Det finns en god del på internett om dette, ett eksempel her:.
 

I'm currently "fitting" one of the Hicks devices to my 6.5-06 No.1. While it does not require gunsmithing, per se, in terms of milling and such, at least in my case, the device was not simply a slip fit on and you're done. As you can see, I had to file and stone the sides of the hanger to get it to fit. It may not be that way on ever No.1, as those hanger castings can vary. I still have to relieve the fore end to accommodate the device and I plan to put an access hole so the set screw can be adjusted with the fore end in place. If you have access to a milling machine, I like Jack's solution, for for the DIY'ers, the Hicks device accomplishes the same end.
Attached Thumbnails
Ruger #1 Forend Accuracy Modifications-p1050094.jpg   Ruger #1 Forend Accuracy Modifications-p1050095.jpg   Ruger #1 Forend Accuracy Modifications-p1050096.jpg   Ruger #1 Forend Accuracy Modifications-p1050097.jpg  
 
 
Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...

Holder på med et Ruger prosjekt... Ville ha rett stokk, så jeg fant frem motorsaga. Henry forarmen måtte også modifiseres... Skulle hatt en picatinny skinne, fremfor den kvartribba. Er ikke megafan av Ruger sine ringer..Picatinny ville gitt meg litt mer fleksibilitet. Kaliberet er 375H&H.

IMG_7590 copy.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kjøpt meg en Leupold for å sette på Rugeren, men får ikke kikkerten langt nok bakover med original montasje. Noen som har tips om hvor man får tak i offset-ringer? Ingen i Statene vil sende til Norge. Evt. andre løsninger?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er 1" du trenger har jeg en offsetring, pluss et sett 1" i medium høyde.
Tror det er den laveste,  #4 som passer til offsetringen.
Kan overdras for en grei pris hvis dette er det du er ute etter.
Mener den sto på en Ruger No 1 i 270 Win som jeg hadde for en mannsalder siden.
 

Leupold offset.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...