Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Henry har utvidet sitt sortiment for 2017: https://www.henryrifles.com/new-for-2017/

 

De Henry riflene så ganske snasne ut. Hvordan er kvalitet og presisjon?

Kvaliteten på Henry overgår etter min mening Marlin. Tilpasninger og finishen er vesentlig penere. Snekrer blir de og, uten ladeporten. Det er vel og bakdelen mener mange. At de kun lades foran på røret. Ikke følt at det er en bakdel. Holder det ikke med skuddene i magasinet så kaster man fort inn ammo i kammeret...

Presisjonen er forøvrig glimrende.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok smak og behag med ladeteknikkene. Jeg er helt enig med deg når det gjelder tilpasningene på Marlin produsert av Remington - de såkalte "Remlins". Etter at Remington kjøpte merkenavnet Marlin har det ikke blitt helt det samme synes nå jeg da. De legger rett nok ned litt mer tilpasningsarbeid i de med begrenset opplag. Mine Marlin'er er pre Remlins men jeg har fått anledning å neve på de nyproduserte og da syntes jeg Miroku sin produksjon av Winchestergeværer er langt å foretrekke :winke1: Nå er det nå engang slik at det første bøylegeværet blir styrende for hvilket merke man velger å fortsette med. Har forøvrig en loop lever Whitney-Kennedy i 40-60 som jeg synes er veldig fin da - men den er uforholdsmessig tung - i vektklasse med Winchester 1876.

 

 

normal_Whitney_Kennedy.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du kan se på undersiden av siktet om det stemmer med modell på rifla.

 

Jeg har William-sikte på min Win 94 og det er stemplet 94 og 36 på underside. (passer også for mod 36 Marlin)

Blir nok bra dette.- Du skal sikkert opp noen hakk på siktet sånn at det går fritt?

 

Rent visuelt virker det som "hullet" også skal litt mer venstre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Williams er at i en jaktsituasjon så fungerer diopteren best helt åpent. Jeg fjernet innsatsen og da fikk jeg bedre kontroll - mente jeg. Nå kan det være at jeg var vel radikal og kanskje burde boret opp i stedet for å fjerne innsatsen helt :overrasket:

 

Ellers er jo samlingen på bildet helt ok for en bøylebørse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Stockcover_a.JPG

Stockcover_d.JPG

stockcover_c.JPG

Jeg har fått varene mine fra Jon Klein, gunstockcover,com:

Kvaliteten på lærvarene ser ut til å være proft utført, pent arbeid. Som dere ser er patronløkkene i mitt tilfelle på venstre side av stokke, jeg er links.

Etter montering får jeg vurdere hvor lange "frynser/lisser" som skal få slenge rundt.

Da gikk "Harryfaktoren" opp et par hakk på lekerommet. Levergun er litt Harry :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg hadde noen bilder i vinter som forsvant etter en omgjøring av "Kammeret" hvor noen bildefiler forsvant.

Jeg fikk luftet rifla litt her om dagen og tok noen nye bilder av stasen fra Jon Klein, gunstockcover.com. Nå finnes det flere produsenter, jeg havnet på dette valget. Det er greit å bestille fra produsenten og det tar ca.2 mnd. før varen ankommer Norge. I førsten fikk jeg blåmerker på kinnet etter 20 - 25 skudd med 400 grain bly v/0 544m/s. 1784ft. Nå hvor jeg holder kinnet et par tre centimeter lenger bak unngår jeg nå dette. Det er litt lov å være "Harry" med bøylerifler, de kler skinn og amerikansk bonde og villmarksromantikk. Jeg betalte moms og endte opp på ca.kr.2,500,-

Det er mye å velge i der borte, en skulle lett finne noe som faller i smak. Det blir noen kommentarer på skytebanen, men selv den mest fullblodske "Sauer-skytteren" faller litt tilbake i barndom og begeistring.

 

Siden jeg er links fikk jeg patronløkkene på venstre side. Mulig litt hemmende? Jeg kvier meg for regnvær. Da får jeg heller ta en annen rifle9_9

IMG_6599.JPG

IMG_6596.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke hvorfor, for jeg får litt mark når noen pimper rifla si til å se ut som noe fra en Steven seagal-film, men jeg tror du er inne på noe med barndomsminner og sånt, for den børsa der hadde det vært skikkelig moro å se på banen, eller i skogen for den saks skyld, og jeg klarer ikke finne noen objektive argumenter for hvorfor det ene er bedre enn det andre. :) Nydelig børse, @Vaquero!

 

Edit: kanskje det rett og slett er fordi John Wayne er kulere enn Steven seagal. :P

Edited by erikraude
La til en mulig konklusjon på egen problemstilling.
Link to comment
Share on other sites

Å være litt barnslig:

Elgjakta i mitt vald er organisert, alt annet er uorganisert, man trasker i liene og i skogen på egen hånd. Denne uorganiserte jakta blir litt "poetisk" og man sanser og distanserer seg bort fra den moderne virkeligheten man ellers er tvunget inn i. Under elgjakten er boltrifle i 7mm.RM prioritert, Marlin 1895GS litt på si.

Ellers ser jeg det som "kos" å ta frem noe nostalgisk fra en svunnen tid med seg ut i naturen. Hadde jeg hatt plass ville en Krag Karabin med åpne sikter være stas på sporjakt en senhøst.

Mosin-Nagant m/44 er også en trivelig ting å ha med seg på en fredelig dag for seg selv i naturen. Denne Winchester mod.94 i 30-30WCF er ofte med på rådyrjakt . Jeg har til gode å lese en westernbok, jeg har sett flere cowboyfilmer. Hollywood har som kjent lite med den virkelige historien å gjøre, men en skal ikke glemme at mange nordmenn på lykkejakt etter gull og grønne skoger i Nord-Amerika hadde ei og anna bøylerifle i sitt strevsomme slit. Jeg vokste opp da western var svære greier, i dag er det mulig tactical og annet high-tech som setter spor i ferske folk. Verden går uansett videre, de fleste av oss har en tendens til å stivne i fortiden, før eller siden. Så lenge jakta utføres humant spiller det ingen rolle hva du skyter med.:)

 

John Wayne var kulere enn Steven Seagal, helt enig:D

Win.94 FTX.JPG

Hjorten er på vei inn i mitt terreng, det blir spennende å se hva jeg kan få til i november-desember i år. Dette bilde er fra november 2016. Det blir nok Marlin på denne jakta i år. Winchester i .30-30WCR stopper uansett på rådyr her til lands, jeg lader aldri den opp til jouleskravet.

Hjort.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 9.1.2017 den 4.30, Fury skrev:

Jeg har dessverre ikke bøylerifle, men jeg har lest endel om dem. Hvis jeg kommer over en Winchester Model 1895 i kaliber 405 Winchester, så ville jeg virkelig revurdert det jeg har i våpenskapet.

 

Som T.Roosevelt skrev i boken African Game Trails:

 

But as we stood, one of the porters behind called out “Simba”; and we caught a glimpse of a big lioness galloping down beside the trees, just beyond the donga…Tarlton took his big double-barrel and advised me to take mine, as the sun had just set and it was likely to be close work; but I shook my head, for the Winchester 405 is, at least for me personally, the “medicine gun” for lions.

 

40595blade.jpg

 

 

@Fury

Noe slikt du mener?

Edited by Trolldeig
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Noen tips til en liten men god kikkert til bøylerifle? Marlin 44 magnum... 

Gjorden noen modifiseringer på bøssa, og tok den til bøssemaker for å sette på nytt frontsikte, men det gikk ikke spes bra, og jeg klarer nå ikke å justere inn siktet. Jeg klarer å treffe det jeg skal på korte hold - hvis jeg sikter feil...argh. Så nå vil jeg ha på en kjekk liten kikkert i stedet. 

Btw; kan man skyte opp til storviltprøven med en 44 mag? 

Link to comment
Share on other sites

Takk, det var det jeg mente også - tror jeg skal prøve Marlinen på jakt i år istedet for den trauste CZ`en.

Da var det kikkert da, eller "aimpoint"? Vil ha noe som er "lite og nett", og helst ikke altfor dyrt heller. 

Link to comment
Share on other sites

 

23 minutter siden, dirt skrev:

Da var det kikkert da, eller "aimpoint"? Vil ha noe som er "lite og nett",

 

Leupold Compact x 2,5 sitter på min Marlin (bildet lengre opp).

Vet ikke om denne fortsatt er å få ny, men er meget fornøyd med denne. Jeg har ellers også en Vari xIII - 1,5x5 fra samme produsent (annen rifle) som også er "liten og nett", men som er en aning tyngre.

 

Du blir ikke skuffet over en Leupold,- kompakte kvalitetsikter med lang øyeavstand og som tåler "en støyt". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bobby skrev:

 

 

Leupold Compact x 2,5 sitter på min Marlin (bildet lengre opp).

Vet ikke om denne fortsatt er å få ny, men er meget fornøyd med denne. Jeg har ellers også en Vari xIII - 1,5x5 fra samme produsent (annen rifle) som også er "liten og nett", men som er en aning tyngre.

 

Du blir ikke skuffet over en Leupold,- kompakte kvalitetsikter med lang øyeavstand og som tåler "en støyt". 

Hvor lang er den Leupold Compacten?
Så nettopp på en annen Leupold, den var 23,4cm.... noen jeg synes er for langt

Link to comment
Share on other sites

Det samme har blitt prøvd (på papir) og er overasket over hvor bra dette virker,- hurtigere og bedre oversikt.

Har dog ikke brukt diopter i jaktsammenheng hittil.

 

Tils videre er gode .45/70 og Marlin med lavforstørrende kikkert som føles mest komfortabel på hjortevilt av de to lever-riflene.

Å lade .30-30 Win i mod 94 såpass hardt at den blir lovlig på hjorten vil jeg foreløpig ikke prøve på,- men kaliberen,- og den lille hendige riflen - er jo for så vidt et ypperlig valg på rådyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er frontsiktet, det var dårlig montert... og i går kveld falt det faktisk av, når bøssa stod stille :ph34r:

Makern` hadde limt istedet for å lodde det på plass.
Så nå har jeg pussa ned tuppen på løpet og blånert på nytt, gir nå en lang "#¤" i hele frontsiktet.  Har bestilt XS Scout mount til Marlinen nå, og skal teste ut en Aimpoint

Link to comment
Share on other sites

Har en ervervstillatese på 44 mag som definitivt skal brukes på ei bøylerifle.

 

men hva er egentlig optimal løpslengde for 44 mag? 

Regner med at håndvåpenammo har ganske hurtigbrennende krutt, og at 16 -18" burde være nok? 

Er ikke sikkert det er så mye å velge i når det kommer til stykket, men alltid interessant  å vite hvilken løpslengde som gir best ytelse i teorien :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en Aimpoint... venter bare på den fordømte weaver-skinna fra Brownells. Mulig jeg har blitt bortskjemt, men når jeg bestiller noe som står er på lager, så forventer jeg nesten at det er i heimen etter 2 arbeidsdager... Brownells har tydeligvis sitt lager i USA, og da tar det to uker istedet :/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så kan jeg endelig melde meg inn i klubben med min splitter nye Marlin 1895 SBL!

Herre, så fantastisk hendig og grei rifle, også så bort i natta stilig! I mårra skal cowboyhatten fram når jeg skal på banen og prøve den. Kjenner allerede at jeg gleder meg som en unge! :D Her kommer bilder og reportasje.

For å sparke litt liv i tråden, er det noen reimbøyler eller reimer som kan anbefales til denne? Om ikke annet er jeg godt fornøyd med min Boonie Packer Safari Sling, og regner med at jeg kjøper de matchende bøylene fra samme selskap.

Og, eeh, hva anbefales av pusseutstyr?

Jeg skremte broderen ut på XXL for å handle jag og børste, men han kunne rapportere at det største de hadde av dette var til 8mm. Som en nødløsning må det vel gå an å pakke flere tøybiter rundt jaget jeg har til mitt 30-kalibers pussesett, eller...?

Edited by JohanPaaSnippen
Link to comment
Share on other sites

På 30. juli 2017 den 20.56, dirt skrev:

Noen tips til en liten men god kikkert til bøylerifle? Marlin 44 magnum... 

 

Leupolds gamle utgåtte modell 1.75-6x32 som også har fått navnet "shorty” er min favoritt .

Her avbildet på en av mine Winchester m94

image.jpeg.97fa8457ce332944b70e1bc31ca798db.jpeg

 

Og ett bilde for å illustrere hvor liten den er sammenlignet med andre små Leupold sikter.

image.jpeg.76c4eff796e795c572ee0429b8ebe211.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nydelig børse og velkommen i Marlin 1895 klubben:D

Til puss er det greit å bruke "bore snake" og/eller du kan kjøpe løse børster og sudder. For reim og bøyler har du allerede funnet et greit alternativ:) Jeg bruker en enkel lærreim og Uncle Mike reimbøyler. Ellers er det jo annet ute i verden også - dette fant jeg på Internettet (riktignok på Winchester):

 

823d9c5738cf812246a2ecef50c1aaee.jpg

Link to comment
Share on other sites

Derr var jeg tilbake fra første runde på banen! Fyy faen så sykt morsomt! Cowboyhatten måtte desverre av for å få plass til hørselvern, og det ble fleecegenser, softshell og joggesko i stedet for dusterfrakk, dongeri og støvler med sporer... Et eller annet sted vurderer nok Clint Eastwood å gå i grava, om ikke for noe annet, så for å ta seg et par omdreininger der. Trist!

Børsa gikk på rundgang til almenn klåing, beundring og begeistring - Her er nok flere som gjerne skulle hatt, ja.

Nåvel, der ble lovet bilder, og bilder skal der bli.

59cf955f6362e_2017-09-3012_20_23.jpg.0d694269d869bfbcc4cb2ec971c8571f.jpg

Ladinga går noe tregere enn boltrifla mi, men jeg leser at ladeporten blir mer medgjørlig dess mer den blir brukt. Dette anser jeg ikke som et problem så mye som en oppfordring til å ha det gøy med å skyte så mye som mulig. Don't mind if I do...

For gøy er det! Om det er den tjukke rekylkappa som gjør det, ammunisjonen, eller skytterens iboende ballast - La oss bare si at jeg er litt vel rund i kantene til å spille Blondie i remaken av The Good, the Bad and the Ugly - men rekylen med 405 grs Remington Core-Lokt var ikke nevneverdig verre enn den 180 grs Federal Trophy Bonded jeg bruker i min rimelig tunge .308 boltrifle. I det hele tatt en hyggelig opplevelse å skyte med den.

At dette går an å rektifisere med å sende noen hjemmeladde 500+ grs kuler av gårde med noen spadetak krutt bak er jeg nok ikke i tvil om, men foreløpig ser jeg ikke det store poenget i dette. Jeg valgte likevel å skyte sittende på rusten traktorskuff for å være sikker på at rekylopptaket gikk så greit som mulig, og det gjorde det så visst. Her slapp jeg altså å drite meg ut med å melde meg inn i rekylklubb-tråden, ha ha.

 

Også lyden, da!:D Dagens skyting ble en bråkete fornøyelse utenom det vanlige (to karer med dempa .308), men standplasslederen vant nok desibelkonkurransen, da han testet sin nye smellforsterker/gressklipper, men det låt da godt når jeg skjøt óg - et komparativt dumpt BOMM med et lite FOMP når kula bedagelig rusla ut av løpet for å lage et jævelsvært hull i pappen. Ungene som skjøt med .22 på sida gav et heller negativt ustlag på Richter-skalaen i sammenligning.

Om det er noen kriminelle her som er dristige nok til å sjanse på dusørjegersvindelen fra ovennevnte film, håper jeg bare at de er smarte nok til å finne en annen skytter:59cf95fe981ca_2017-09-3013_50_36.jpg.ce86c2e9dd6f46cb5c40a1b4dda5b4a6.jpg

Den observante observatør vil muligens observere at dette er en 200-meters skive, men avstanden var heller beskjedne 110 meter :$.

Jeg var egentlig litt betenkt på å legge ut bildet da jeg ser flere innlegg her som hevder at sjuåringer i DFS skyter innertiere hele dagen med seksogenhalv med pekefingeren i venstre nesebor stående på hodet bak-frem med influensa, prestasjonsangst og negelsprett, men rent bortsett fra noen slengere i overkant av skiva (De lysere lappene nedenfor må nok en tidligere skytter stå for), synes jeg ikke samlingene var så aller verst. Jeg må vel få dreisen på dette med hvert. Øvelse, øvelse, øvelse, kjøttfeil, jada jada. Noen av seriene hadde holdt til storviltprøven, så det er da ikke bare elendighet. Utstyrsfetisjisten i meg vil ha et lite rødpunkt på en gang i framtida, men dette med jernsikter er ikke så dumt, og dessuten er det jo gratis!

 

Nå har jeg ikke sendt avgårde noe nevneverdig kvantum av ammo, demontert rifla noe særlig, og har heller ikke kunnskaper nok til å kunne si noe særlig om den smått beryktede kvaliteten på nye (2007-) Marlin-rifler, men uten at rifla bærer preg av å være et smykke, virker det ikke å være noen åpenbare defekter på den. Jeg hadde kun en patron som kilte seg, og dette er nok heller fra en uvane jeg har med å tippe geværet litt til sides når jeg tar ladegrep for å få tomhylsene til å falle rett ned så jeg slipper å lete så langt for å finne dem igjen. Feilen ble for øvrig fort utbedret med å gi bøyla et rapp for så å dunke kolben bestemt i marka, og patronen løsna helt greit.

 

Men ja, jeg kjenner allerede at jeg gleder meg til å komme på banen i mårra for å dundre avgårde noen skudd til.

20 timer siden, DoctoRoy skrev:

Gratulerer med nydelig børse og velkommen i Marlin 1895 klubben:D

Til puss er det greit å bruke "bore snake" og/eller du kan kjøpe løse børster og sudder. For reim og bøyler har du allerede funnet et greit alternativ:) Jeg bruker en enkel lærreim og Uncle Mike reimbøyler. Ellers er det jo annet ute i verden også - dette fant jeg på Internettet (riktignok på Winchester):

 

Ah, så det er bare det at det ikke er så vanlig med .45-70 her til lands som er problemet med tanke på å finne utstyr til det? Da blir det vel å handle på eBay, ja. Ikke verst å få Boresnake og børste til hyggelige 40 kroner og gratis shipping, da!

Hva angår lær, skinn og frynser, er det klart jeg må ha! Dess mer og flashy, dess bedre! Det er fantastisk mye bra håndverk å se på verdensveven, så jeg ser for meg mange uker med vindusshopping før havesyken møter fornuften et sted og jeg bestiller noe som helst.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...