Jump to content

Hvilken rifle bruker du på elgjakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

En Winchester M70 Featherweight i kal. 3006, med en Zeiss 3-9x36. Har de siste åra brukt Lapua mega 13g, tidligere Norma Oryx 11,6 g. Den er ikke super-presis, eller spes fancy lenger, men er rett og slett ei likandes rifle som jeg har trent mye med og derfor synes jeg skyter bra med.

Er også veldig godt fornøyd med kikkerten; et brukbart kompromiss mellom størrelse/vekt og skumrings egenskaper.

 

Av og til også en Brno 602 i 375HH mag. med S&B 1,25-4 x 30. Innkjøpt fordi kaliberet bare måtte prøves..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min gode gamle husqvarna 1640 i 30.06 fra 1968, arvet av bestefar for snart 20 år siden. Funker mer enn godt nok enda....for tiden sitter den en Zeiss Classic 2,5-10x50 på toppen. Har siden ifjor sommer hatt på en demper på den...en A-tec TMM-4. Veldig godt fornøyd med denne riggen her....

 

Har brukt litt forskjellig ammo...brukt mye Oryx 180grs....men har før forrige sesong ladet selv....og har da brukt Barnes TSX 168grs. Fungert bra på elgen....både stor og liten elg :D

Link to comment
Share on other sites

He he :lol: Hvordan og hvor jeg jakter bestemmer....

 

Eks:

Remington AWR 375 H&H

Remington mod 7 308 og 260 rem

Browning Bar 30-06

Wolf S/S 9,3x74R

Tikka Super W. 6,5x55

 

Men nå er neste våpen på vei 8) Blaser Black i 9,3x62 og 300 Win mag...... Gleder meg til å prøver dette systemet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enten Howa'n i 7mm Remington Magnum med 160 grs AccuBond ladet til 900 m/s, eller 202'en med pipe i 9,3x62 og standard blyspiss ladet til 700 m/s. Kommer an på hva slags hold det kan bli på posten. Liker ikke å strekke holdene over 150 meter med 9,3'n, men 7mm'ern har jeg ingen betenkeligheter med å bruke på 200 meters hold, nei. På dyr som står stille, vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

De siste par/tre årene har det stortsett blitt en eller annen sammensetning av Blaser komponenter, alt etter humør og hvilken "jobb" som skal gjøre den dagen :wink:

 

På ettersøk holder jeg en knapp på noe som har store tunge kuler, som har størst mulighet om det skulle være en kvist eller to i veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heym SR20 med helstokk i kaliber 6,5x55. Kikkert Leupold vxII 3-9x40. Fyrer med Norma Oryx rett fra butikken.

Kommer inn en Weatherby Vanguard i 308 med "tuppevare" stokk i samlinga(kjekkt å ha). Blir muligens montert en Leupold på den og. Ammo usikkert, da det må testes litt.

Link to comment
Share on other sites

Posteringsjakting og småturer på 1-2 timer: Ombygd Brno 602 375 H&H m Zeiss 2-8X36 + 300grs Woodleigh pp. Passer meg som hånd i hanske, slår tett og hardt, men litt for tung til lange dager med hund og sekk. Da bruker jeg en Unique T-GC 30-06 m en Bushnell 3-9X44 + 200grs Oryx. Kikkerten er for stor og passer dårlig på en allerede høy låsekasse. Skal i første omgang sette på en liten Redfield 2,5X20. Men går med planer om en Scout kikkert eller aimpoint i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo svart tidligere i tråden på dette.....og da med min gode gamle Husqvarna 16-40 i 30-06.....

 

MEN....iår skal jeg noe annet....har nemlig anskaffet meg under våren en Husqvarna 146 i kaliber 9,3x57....og har satt på en en SuB 15,6x42 på den. Og etter litt skyting på banen så blei jeg overbevisst om at denne blir min følgesvenn etter elgen iår....så da ble prøva tatt. Nå gjennstår bare teste litt kuler så er vi klare....

 

Og jaggu fikk jeg et lite snev av jaktsjuken...igjen....er bare 4mnd igjen faktisk....så er vi igang igjen.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har skutt noen titalls elger med kalibre fra .308 win via 30-350 rem mag til 350 rem mag og 8x68s og synes nok best om 350`en . Jeg mener dyra går kortere med lungeskudd fra den kontra feks 30-350 rem mag som jeg brukte i mange år . Fikk børsa fra Rafdal før jul med ny pipe og nylaget helstokk i tyrkisk valnøtt til en liten formue og ser i mine øyne ut som en million . Godt at ikke dragen er innpå her og leser 8)

Link to comment
Share on other sites

Er vel snart 7 år siden jeg sist postet i denne tråden, så en liten oppdatering, noen håndfuller med elg har der falt siden sist.

 

Flest for 9,3x62 løp i en M03, fantastisk børse, ikke noe plast, alu eller annen skit. 250grs TSX i nær 800m/s har virket meget bra.

 

350RM og Sako 375 er fortsatt med spes Sako'n rustfri har blitt mye brukt i dårlig vær. En odde elg har også blitt skutt med en ganske så ombygd M98 i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Rem. 700 CDL LH oppgradert og med muffe - system. Alt laget av A. Rafdal. 7x64 Brenneke er det som gjelder :D , og jeg anvender mange forskjellige typer kuler (for mange iblant ...). I 2016 var det hovedsakelig fabrikkladd 140 gr Barnes TTSX, 170 gr Geco Plus og 173 gr RWS HMK.

Link to comment
Share on other sites

De siste åra har det vært en gammal Krico 600 med ny LW pipe i 338 Fed og med egenkomponert stokk. Det hele toppet med en Kahles 5x 1,6-8x42 og lada med 200 grs Accubond. Dette kommer nok til å følge meg en del år framover, men Accubombene blir bytta ut med noe som holder litt mer sammen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke elg det jeg jakter mest. Men om jeg skulle slumpe borti noe til høsten, blir det System-Ruger`n, som til all annen storviltjakt.

280 Rem er nytt kaliber/løp til den i år, så da hadde det nok blitt det.

Har ikke ladet så mye enda, men har en tanke om 150 gr E-Tip eller 160 gr Barnes. Vi får se.....

Link to comment
Share on other sites

Henry BigBoy 45-70! Ramler ikke akkurat ned med elg, men det har da blitt en og annen. Bruker gønneren til det meste egentlig. Noe rev, rådyr, bever, gris og elg. Selvlader opp og ned etter behov.

Har kikkert, om det skulle knipe, men holder meg helst til skinner peepsight (med kikkertskinne) og originalt forsikte. Aller helst burde man kanskje holdt seg til det originale semi buckhorn siktet, men ehh. Innafor med et peepsight.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...