Jump to content

Schultz & Larsen Ambassadør (Ambassador)


danbyggs

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har kjennskap til denne rifla? Vurderer å kjøpe en, men hva er egentlig hovedforskjellene på denne og eksempelvis Classic DL eller Victory? Jeg kontaktet forhandler med samme spørsmål, uten å egentlig få noe svar. Begynner for øvrig å bli litt frustrert av hele forhandleren, er ikke første gangen jeg sender en forespørsel med 4-5 spørsmål og kun får svar på ett av spørsmålene, kanskje to på en god dag, men men...

 

Erfaringer mottas med takk!

 

(Har for øvrig letet etter info her på kammeret før jeg opprettet tråden, fant mye om S&L men ikke om Ambassadøren deres)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg har funnet ut selv også, det jeg lurer litt på er om disse forskjellene rettferdiggjør en prisforskjell kontra Classic og Victory på hhv 8000 og 5000... Ellers syns jeg jo ut ifra bildene at det ser ut som låskassen er litt forskjellig, særlig i forhold til Victory, den ser kanskje litt mer massiv ut på Ambassadøren.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg tafset på alle tre modellene da jeg skulle handle meg ny rifle for et par år siden. Forskjellen slik jeg ble forklart var finere stokk og blankere finish. Vekta kjentes lik og ble vel oppgitt til å være lik, så jeg tror ikke den er veldig mye mer robust. Da hadde jeg merket det, jeg er følsom for slikt. Jeg er også typen som kunne latt meg lokke til "toppmodellen", men da måtte den hatt noe mer enn det den hadde. Valget mitt falt på Victory fordi jeg følte at det litt bakoverbøyde sluttstykket var mer passende enn det rette på Classic, også så det bedre ut. Stokken trengte jeg ikke da jeg skulle sette den inn i en Hightec stokk :winke1:

Jeg er svært fornøyd med valget og angrer ikke et sekund på overgangen fra tysk ingeniørvåpen...

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

 

Ja jeg er nok også typen som kan la meg lokke til å velge "toppmodellen", særlig når nevnte modell er på tilbud til nesten samme pris som en Classic (17.500 for rifla med QR baser og ringer). Akkurat treverket har en del å si for meg, jeg hadde en gang en rifle med syntstokk (riktignok av simpleste type, en T3), eierskapet er nå avsluttet og jeg har etter dette blitt allergisk mot syntstokk... Jeg har konkludert med at jeg er typen som kunne røykt pipe og kledd meg i tweed på jakt, så jeg MÅ bare ha en rifle med trestokk... Akkurat det med stokken stusser jeg litt over ser du, du sier det skal være finere stokk på Ambassadøren, jeg ba om å få tilsendt bilde av de to stokkene de hadde igjen, og det var for meg et litt trist syn rett og slett. Den ene var så godt som totalt blottet for mønster, og på den andre var det rett og slett "kvist". Jeg forventer ikke en grade 3+ stokk til den prisen, men om det blir betegnet som finere stokk da skjønner ikke jeg mye. Men det er kanskje derfor de reklamerer med partikjøp, kanskje de har fått et parti med billige Ambassadører fra S&L fordi stokkene ikke er helt gode nok...? Ikke vet jeg. Jeg lurer dermed på om det er så stor forskjell på låskassen og finishen på denne at det er nettopp DETTE som utgjør prisforskjellen på 5000 kontra en Victory, det ser jeg på som heller tvilsomt.

 

Og dette med tyske ingeniørvåpen ja, jeg antar at du sikter til Blaser, men tyske våpen generelt må da etter min mening være overpriset. Da tenker jeg spesielt på Blaser, Mauser og Sauer. Var veldig lysten på en M03, men slo det fra meg ene og alene pga prisen, jeg konkluderte med at det kan da ikke være verdt prisen. Jeg har lest mye om S&L i det siste, og det er særs lite negative erfaringer jeg har klart å finne, og man får jo kjøpt to komplette Victory rifler til prisen av EN Mauser M03.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står vel på sidene til S&L at Ambasdør starter på standard treverk. Sikkert det de har fått god pris på ? Velpolert stål, i standard plank... så annonsen på Finn. Ble ikke imponert. Har sett utgaver med bedre ved.

Tror jeg vet hvem du har sendt forespørsel til.. begynner på G ? :wink:

Kjøpte nettopp en demobrukt Hunter takedown. Sto i annonsen at leveres med stål gjengeneskytter. Også bilde av løpsnøkkel i Finn annonse. Ingen av delene fulgte med. Har purret flere ganger på mail.

Ikke noe svar til nå..

Har ennå ikke betalt regning, så har noe å presse med :wink:

Denne G.. har noe å lære ang kundebehandling. Kjapp når han kan selge noe. Taus når det er solgt.

Greit at folk har det travelt, men det er et utrykk som sier, skal du ha noe gjort, gå til de som har det travelt, de får ting gjort...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei Ruger #1, det er ikke G jeg har hatt kontakt med, han har jeg hatt kontakt med flere ganger tidligere ang. annonser de har ute på finn, og han prøver jeg å unngå å ha kontakt med så sant det lar seg gjøre, for det er jo bare helt håpløst... :forvirra: Det virker som mentaliteten der i gården er at; "får jeg for mange spørsmål så gidder jeg ikke selge til vedkommende, for det blir for mye arbeid"... Vakkert... :lol: Jeg sendte dermed mail til post@.......... For å se om jeg var heldig nok til å få svar av noen andre, det gjorde jeg, uten at jeg ble mektig imponert der heller. Jeg spurte om en kort koffert også, til å transportere rifla i demontert, da fikk jeg til svar at da var de nødt til å lage "Take Down system", altså bore to hull i stokken, dette MÅTTE gjøres om den skulle passe i TD kofferten. Jeg stilte spørsmålstegn ved dette, skrev at det må da gå an å ta ut låskasse og løp, løsne løpet fra låskassen, sette låskassen tilbake i stokken, og deretter legge det i kofferten (litt mer stress, men kommer ikke til å gjøre det fryktelig ofte, så det spiller ingen trille for min del). Da fikk jeg til svar at; "det blir bare tungvint, og treffpunktet forandres"... Så om det ikke var G jeg hadde kontakt med så ble jeg ikke villt imponert likevel! :lol:

(Til deg jeg har hatt kontakt med: beklager om du leser dette, men jeg regner stort sett med at de som jobber hos en våpenforhandler har bedre greie på våpen enn meg...)

 

Og når det gjelder annonsen på finn; der har de nok tatt bilde av den PENESTE stokken de hadde, de to jeg fikk bilde av var om mulig enda mindre spektakulære. Så jeg var ikke akkurat imponert nei.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt søk viser jo at mauser m03 ligger på 26-27000 :roll: Hvor finner du S&L victory til 13-14000? Jeg liker godt S&L selv, fine rifler med mye håndverk. Endte likevel opp med "tysk ingeniørrifle" og har ikke angra et sekund. Ikke var den særlig mye dyrere heller. Skal sies at det var syntstokk ikke tre.

 

De fleste classic DL jeg har sett har hatt fine trestokker, hvorfor ikke bare gå for en slik? Victory har etter det jeg kan se bare annen stokkform.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Blaser R93 Kuli.. :wink:

S&L riflene er også konge. Kommer til å få meg en Hi teck stokk fra Rafdal på sikt.

Problemet er importøren/ leverandøren, troverdighet på denne, og kundebehandling/service..

 

Det er også en ting som forundrer meg med sjappa som ennå ikke er nevnt med navn.

Man kan bestille tegnestifter på ebay til 2 kroner fra Hong Kong, fri frakt. Likevel får man sporingsnr.

Man kan kjøpe våpen for 30.000,- i unevnte sjappe

Tross 3-4 purringer får man aldri annet svar enn at varen er sendt..

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte forespørsel til den lokale våpenforhandleren for ca. et halvår siden, fikk da til svar at prisen på en M03 Basic var 33-34. På daværende tidspunkt var det knapt en eneste M03 som lå ute på finn, så jeg hadde lite å sammenligne med. For øvrig så mente jeg ikke å kritisere de som kjøper tyske rifler, kunne fremdeles godt tenkt meg en M03, dersom jeg hadde hatt budsjett til det, på tross av at jeg tror man betaler litt ekstra for navnet som står på den.

 

Og ja, både Classic og Victory riflene jeg har sett så langt har hatt relativt pene stokker, grunnen til at jeg vurderer Ambassadør er at på kampanje er den bare tusenlappen dyrere enn Classic og billigere enn Victory, og jeg antok jo at Ambassadøren er en mer påkostet rifle med tanke på veil. pris og det at de flagger den som "toppmodell". Dermed tenkte jeg det kanskje var et godt kjøp. Men når stokken ikke er spesielt pen, og muligens eneste forskjellen er blankere kasse, så spørs det jo om det er så godt kjøp likevel. Så det spørs nok om jeg ikke går tilbake til se etter Classic eller Victory ja!

Link to comment
Share on other sites

Problemet er importøren/ leverandøren, troverdighet på denne, og kundebehandling/service..

 

Godt det ikke bare er meg som er kritisk til importør/leverandør... Skjønner ikke at det går an å være så dårlig på kundebehandling og service, men de har kanskje blitt for store...

Link to comment
Share on other sites

Det er løpsbyttesystem på Ambassadøren også ja, og den bruker samme løp som Classic DL og Victory, så tilgangen på og prisen på løp er identisk. Ja de har en TD med kikkert og demper som ligger ute på finn, men den er solgt. Er ikke hver dag de oppdaterer annonsene sine på finn for å si det slik... 1500kr skulle de ha for å bore hull i stokken på Ambassadøren og for koffert, da ville den jo blitt mer eller mindre tilsvarende den du har sett på finn. S&L har vel ikke TD i utvalget sitt, så den du så på finn er vel en kreasjon fra forhandleren antar jeg? Men jeg bryr meg nok uansett ikke om de hullene, jeg har både lang koffert og diverse futteral fra før, kommer ikke til å demontere rifla for hver gang jeg skal en tur på banen liksom, og da går det helt fint uten hullene i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Joda, de har faktisk TD. På hjemmesiden "greatdanerifles.com" markedsføres den som Classic traveller dl.

Er forøvrig helt enig med deg i at det går helt fint uten hull. Det er ikke så ofte man bytter løp? Ang koffert så følger det vel med en enkel plastkoffert med alle riflene uansett modell?

Når jeg handlet hadde jeg en filial i Asker som jeg frekventerte ofte og la igjen en del penger i. Skulle jeg handlet i dag tror jeg det hadde blitt en liten weekend i Arendal. I ditt tilfelle hadde jeg sett på alt som var av treverk og kranglet meg til en akseptabel pris på en stokk jeg likte. Jeg liker selv i disse interaktive tidene å handle face to face og kjenne på varene når det koster såpass mye. Det fantes og finnes sikkert mange fine Victorystokker også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja stemmer det, Traveller modellen er jo TD ja... Om det følger med en enkel plastkoffert med alle riflene det vet jeg ikke, det står ikke noe om det i nettbutikken iallfall, og jeg har ikke fått info om det. Lang koffert har jeg fra før, en skikkelig solid en som jeg tør bruke til flytransport, det jeg er interessert i nå er en kort koffert til å transportere våpenet delt for å ikke ta så mye plass i bilen, har ikke noe å si om den ikke tåler allverdens.

 

Ja, det er jo liten tvil om at jeg skulle vært en tur i butikken for å tafset og se på stokker, et bilde yter ikke alltid en stokk rettferdighet. Fins nok sikkert mange pene Victory stokker også ja, og man trenger ikke alltid opp i grade for å finne en pen stokk etter min mening, trenger ikke være spektakulær men greit at den skiller seg litt ut. Men når jeg bor i Hordaland blir det liksom litt lang reiseveg...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser at det blir litt reisevei. Jeg mener å huske at ambassador hadde trykkpunktavtrekk. Det kan byttes til direkte uten problem hvis du heller vil ha det. Jeg impulskjøpte nok en victorymekanisme og løp på opphørssalget i Asker. Den hadde trykkpunkt, de tok den med til Arendal og et par dager senere lå den i postkassa med direkteavtrekk.

Huntermodellen på den norske forhandlerens nettside er TD.

Siden de er ofte er dårlige på mail, hadde jeg tatt en telefon, lagt frem mine ønsker og bedt om mobilbilder av aktuelle stokker. De pleier å ville selge og finner de en stokk du liker får de automatisk solgt resten av børsa også....det pleier selgere å like :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for så vidt mer vant til trykkpunktsavtrekk enn direkte etter DFS skyting med 200STR i mange år. Riflene jeg har jaktet med til nå har hatt direkte, men tror nok det skal gå bra med trykkpunkt. Jeg prøver det iallfall, blir det helt feil så får jeg heller bytte! :)

Link to comment
Share on other sites

Jammen ble det en Ambassadør på meg! Vurderte jo Victory en stund, etter å ha avslått tilbudet på 17.500 for rifle med QR baser og ringer, riflene de annonserte som partivare. Det dukket opp en ny annonse fra samme sjappe på finn, konkurssalg, blant varene der var det 4 Ambassadører, så jeg fikk bilde av stokkene og valgte ut en jeg likte. Billigere ble det også for øvrig, 16.990 for samme pakken, rifle med QR baser og ringer. Har jo sett noen Victoryer med pent mønster i stokkene, meeeeen så er jeg egentlig litt mer tilhenger av klassisk rett kolbe enn svinerygg, så da ble det Ambassadør. Så da gjenstår det bare å se hvordan rifla faller i smak! Tror nok ikke jeg kommer til å bli skuffet, etter det jeg har hørt om S&L rifler så langt.

Takk for svar og tips/råd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

 

Fikk omsider rifla på fredag, men har ikke fått skutt med den enda, så presisjonen kan jeg ikke svare på. Selger mente medium ext. QR ringer skulle passe til Zenithen (1,5-6x42) jeg skal sette på den, men de gjorde de ikke, de ble for lave og kikkerten tar nedi fremre base... Så jeg må få tak i høye ringer, evt. annen montasje, før jeg får montert kikkerten. Får se hva det blir til. Litt kort mellomrør på Zenithen så det kan muligens bli litt kinkig å finne montasje som passer bra uten å bli altfor høy, men jeg er lite gira på å bytte kikkert...

 

Men sett vekk ifra at jeg ikke har fått skutt med den enda så er jeg godt fornøyd med kjøpet! Den kostet meg tross alt ikke mange lappene mer enn en Tikka T3 Hunter med trestokk, men kvaliteten mener jeg man ikke kan sammenligne. T3 Lite som jeg har eid et eksemplar av før må jo kunne kalles skranglekasse i forhold. Har en Sako 75 stående i skapet også, og jeg syns jo ikke den heller tåler sammenligning med Ambassadøren hverken når det gjelder stokk, finish, avtrekk eller sluttstykkegange. Og Sako er jo mer i samme prissjiktet enn Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig børse! 

Enig i at tyske ingeniørvåpen er overpriset. Bare kikkertmontasje til enkelte av modellene koster jo nesten like mye som et nytt SL-Løp. For ikke å snakke om at en må ha eget bolthode til hvert kaliber i enkelte tyske systemrifler.

 

Tyskerne er ivertfall gode forretningsmenn, det skal de ha, men ser liksom ikke hva den store prisforskjellen gir deg av "extras" ift. en fornuftig priset SL. Kvalitet på stål, finish, sluttstykkegange etc er fullt på høyde,for ikke å snakke om presisjonen!

I tillegg får man med en fin trebit på kjøpet, for oss som liker det. De store volum-modellene til tyskera` er jo plast og gummi.

 

Jeg liker mauser,sauer og blaser, fantastiske våpen, misforstå meg rett, men fatter ikke hvorfor de skal være dobbelt så dyre som annet sammenlignbart (SL feks) 

Produksjonskostnadene må være helt hinsides i tyskland..

 

Lykke til videre med ambassador`n :)

Link to comment
Share on other sites

Classic DL

3 skudd innenfor klistrelappen. 10-15 mm repeterbart med flere ladninger/kuler. Gjelder alle kalibre jeg har/har hatt i schultzen min.

På gode dager for operatøren, bedre, men det er sjelden

Kan ikke se hvorfor jeg skal legge 15K ekstra for en blaser/mauser/sauer. Må isåfall skyte som en laserstråle den da :D

 

Men når sant skal sies, så er presisjon veldig avhengig av mer enn prisen på børsa.

Hadde en M98 og en CZ Brno, i henholdsvis 30-06 og 6,5x55. De samla 3 skudd på klistrelappen de også, men var kanskje mer kresen på kule/ladning.

 

Schultsen/blaser/mauser/sauer skyter gjerne jevnt over presist med det meste en forer de med.

 

Jeg liker best boltrifler, og i tillegg synes jeg det er helt konkeli-monke å betale 4-5000 for en kikkertmontasje.

Smakssak og økonomi.

 

Som nevnt tidligere; ingenting imot tyske våpen.

Edited by hewi
utfylle info
Link to comment
Share on other sites

På ‎27‎.‎04‎.‎2017 den 10.18, hewi skrev:

For ikke å snakke om at en må ha eget bolthode til hvert kaliber i enkelte tyske systemrifler.

Hvilke tyske systemvåpen sikter du til her? Kjenner til Blaser, Sauer og Mauser og her skifter man bolthode(sluttstykkehode) for hver KALIBERGRUPPE. det vil si: standard kaliber fra 22-250 til 9,3x62 med samme bolthode. Eget hode for MAGNUM og MINI for under 22-250. Dette må da vel ALLE systemvåpen forholde seg til, uansett om de er tyske eller danske???

Link to comment
Share on other sites

Ja, og hva er prisen for et bolthode til blaser/mauser/sauer? For ikke å snakke om prisen på magasin/avtrekker til blaser R8, som kommer med i samme vaset. Tilsvarer vel 2 nye piper til schultz, om jeg ikke tar helt feil.

Men ja, man må ha magnum/std bolt til andre systemer også. Jeg formulerte meg litt feilaktig der, ser jeg. Poenget var prisforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 18.2.2017 den 1.16, Kuli skrev:

Enkelt søk viser jo at mauser m03 ligger på 26-27000 :roll: Hvor finner du S&L victory til 13-14000? Jeg liker godt S&L selv, fine rifler med mye håndverk. Endte likevel opp med "tysk ingeniørrifle" og har ikke angra et sekund. Ikke var den særlig mye dyrere heller. Skal sies at det var syntstokk ikke tre.

 

De fleste classic DL jeg har sett har hatt fine trestokker, hvorfor ikke bare gå for en slik? Victory har etter det jeg kan se bare annen stokkform.

Hei, hva endte du opp med som ikke var så mye dyrere?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...