Jump to content

Blaser R93 pipe til Afrika


Blaser_308

Recommended Posts

Tenker meg et nytt løp i R93, til bruk i Afrika. Skal ha original lengde, og IKKE demper. Fikser ikke å skyte med demper.

 

Står mellom 338WM, 300WSM og 300WM. Er det evt andre jeg bør vurdere??

 

Tror 338, blir litt vel tøft i Blaser, pga våpen vekten. Liker ikke så hard rekyl.. Så er det jo de to 300`ene. Av de to, har jeg av en eller annen grunn falt for 300 WSM :shock: .

 

Har nå, 308 til jakt og 6,5x55 til jaktfelt.

 

Hvilket kaliber bruker folk i Afrika, til Wilderbeest ol?

Link to comment
Share on other sites

Kunne du vurdere en kick-stop da? Dersom du ønsker et kaliber med mye rekyl kan det være en ok løsning for å redusere rekylen i stedet for en demper.

 

Jeg tror at alle de kalibrene du har listet opp er mer enn gode nok på gnu. Jeg har ingen personlig erfaring, men ser utfra et nettsøk at det vi vil kalle "vanlige storviltkalibere" anbefales. F.eks. 308, 30-06 og 8x57IS, kulevalg er viktig og de fleste anbefaler selvfølgelig premiumkuler, da fra 150 grains og oppover.

 

Når det gjelder kalibervalg er kanskje områdets beskaffenhet og f.eks. skuddhold også en viktig faktor å ta med inn i vurderingen.

 

Beklager for et svar blottet for personlig erfaring, men det finnes mye god informasjon fra afrikajegere ute på nettet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker rekyl så bruk .308Win....som du har.....tren masse med den og bruk f.eks. Norma patroner ladd med 180 grain Nosler....plenty nok på Wildebeest og likn..

 

Har skutt sebra og kudu med en lånt Tikka T3 i .308Win. og medioker 165 grain sörafrikansk PMP ammo....helt kurant....sitter skuddet så går de ned..

 

Av de andre du nevner så er jo .300WM og .338 fine valg..

Link to comment
Share on other sites

Av de 3 du nevner, ville jeg valgt 300 win mag.

Vet ikke hvor du skal i Afrika, men renner du ut av ammo, er sannsynligheten størst for at du får tak i en pakke 300WM.

Når det er sagt, så har jeg brukt 9,3 x 62 med stort hell i Afrika. 250 grs kule. Blaser R93, avstandsmåler, og tabell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gnu veler du med alle kalibrene du har nevnt. Støtter valget av 300WM hvis du vil holde rekylen på et greit nivå. Hvis du bruker Barnes TSX TTSX eller lignende trenger du jo ikke å bruke 180grs kule. Er overbevist om at en 165grs vil legge en Gnu raskt i bakken. Ingen grunn til å gå for WSM, men hvis det er det du ønsker deg så gjør den stort sett det samme som en 300WM.

Link to comment
Share on other sites

30-06, 300 win mag eller 7mm rem mag er alle kaliber som er vel ansett til jakt i Sørlige Afrika. Har brukt mest 30-06 i Afrika, men 300 Win mag er favoritten etter siste tur. Ammunisjon lages i Sør Afrika for disse kalibrene og er derfor lett tilgjengelig i sørlige Afrika(les SA og Namibia). PH fra Namibia hadde en 338 Win mag som han likte, men han sleit med å få tak i ammunisjon og baserte seg mye på amerikanske klienter som tok med seg dette.

Vi har prøvd 308 også, men den er litt mindre potent og blir igjen hjemme til neste tur.

Neste tur skal jeg bruke 8x68S, ammunisjon finnes i alle fall i en butikk i Windhoek. Jeg tar selvfølgelig med egen ammunisjon men greit å ha mulighet i tilfelle. Kona har oppgradert til 30-06.

375 H&H er også tilgjengelig i Blaser R93.

Blir stadig overrasket over hvor langt dyra kan gå med gode treff utenom hjerte eller rygg/nakke. Spesielt er Gnu(Wildebeest), Sebra og Oryx(Gemsbock) tøffe dyr, men også andre dyr kan gi overraskelser.

Bruker man minst så gode kuler som man ville brukt her hjemme, kan det fort gå greit. Hvor lange hold og hvor tett vegetasjonen er, varierer mye i sørlige Afrika. Hva som er det beste kaliberet vil derfor være avhengig av hvor man jakter. Mitt råd er allikevel å gå for litt kraftige saker hvis man mestrer det, 300 magnum er som sagt min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...