Jump to content

Raufoss 7,92x57


viper_block_50

Recommended Posts

Mulig jeg har vært heldig, men har kjørt ca 1000 smell med 1949-1950 årgang gjennom min bergjegerkarabin uten et eneste klikk, eneste å anmerke er at 49 årgangen hadde hinsides mye munningsflamme. Har fortsatt noen 1000 igjen av samme årgang og regner med at disse vil smelle de også.

Er korrosive hetter, men det kan jeg tåle når det er ammo til ca 50øre/smell.

Link to comment
Share on other sites

Bare å skyte i vei, de fleste smeller og er gode til trening. Mye klikk på en årgang, 48 eller 49. Det skyldes feilproduksjon da tennhettelommene var litt for dype og derved svake anslag i tennhetta med Mauser, ikke problem med MG. Løste det på min jaktrifle, Husqvarna 640, ved å sette på ei Tubbs tennål. Den er lettere og litt lengre og anslaget blir mye raskere, omtrent som ei moderne rifle. 1950 årgangen fungerer bra etter min erfaring. At den er korrosiv er ikke noe problem, gjør det enkelt med å pusse med wd40. Ikke rust i min snart 70 år gamle pipe. Betalte 1 krone smellen for mine patroner, men det er det verdt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Raufoss 1952, 7,62x63:

Jeg var på banen i går, NROF og mye morsomme våpen, flere koste seg i solen med gode gamle Mausere. Mannen ved siden av meg hadde fått noen pakker av disse patronene. Han fikk en del sprut i ansiktet et par ganger. Han viste meg hylsen som jeg fikk. Som han selv sa: Det var jammen godt at jeg hadde på meg briller, jeg kjente spruten rundt glassene. Klok som han var avbrøt han og fortsatte med patroner av nyere dato.

Jeg vet jeg gjentar meg selv fra flere tråder her på Kammeret, det er en lagringstid for alt. Vi bør vel ha økonomi til å bruke ferskere varer enn dette.

Raufoss 1952.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...