Jump to content

Arsenal Sar 223 Rem


PeterBrick

Recommended Posts

Skyting i skytterlag (DFS) gir vel grunnlag for Sauer 200str, Mauser, og krag i kaliber 6,5x55 eller 308 samt evt 22lr.

Jegerprøve/innført i jegerregisteret gir grunnlag for inntil 6våpen (Hagle, Salongrifle eller jaktrifle), halvauto rifle er lov forutsatt at våpenet står på lista over godkjente halvautomatiske rifler for jakt. Du trenger ikke være medlem av noen skytterklubb/lag eller jegerforening utover dette, men normalt vil det være billigere å benytte baneanlegg dersom en er medlem.

2års tilstrekkelig aktivitet(stevnepoeng) i DSSN med pistol, evt lånt rifle gir grunnlag for ervervstillatelse på de halvautomatiske rifler som står på lista over tillatte halvautomatiske rifler for sportsskyting.

VELDIG KORT (og muligens noe mangelfullt) OPPSUMMERT

 

Ikke tenk så mye på hvilke våpen du vil skyte med, tenk heller på hvilken form for skyting som tiltaler deg mest, meld deg inn egnet klubb eller lag og ta det derfra.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som skyting i NJFF regi kanskje kan være tingen for deg. Da kan du skyte leirduer og figurjaktsti med hagle og jaktfelt og elgbane med rifle. Samme rifla kan du bruke i jegerklassen i DFS, du må være norsk statsborger for å bli opptatt som medlem i DFS. Du kan da erverve de våpna du trenger til konkuranseskyting. Trening og skyting for moro gir ikke ervervsgrunnlag for våpen.

 

Det første du må gjøre er å melde deg inn i lokal Jeger og Fisker Forening, der treffer du mange hyggelige folk som kan veilede deg videre. Ofte kan du låne klubbvåpen for trening og konkurranse i starten. Du må dokumentere medlemskap og konkuransedeltakelse på våpensøknaden. Erverv av våpen krever at du dokumenterer behov, dvs du får ikke kjøpt våpen bare med medlemskap.

 

Vil du vite mer om skyting i regi av NJFF, kan du gå inn på njff.no eller ringe NJFF sentralt på Hvalstad og snakke med Vidar Nilsen, trivelig kar det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at her er et helt annet system - men godt å vite.

Jeg er Polsk - der er fire alternativer

 

Jakt - rifle, hagle, pumpehagler

Sports - alt men ikke automatvåpen ---- jeg tror her er det samme... :wink:

hjemme forsvar - alt men ikke automatvåpen

personlig forsvar - bære pistol (Concealed carry)

 

For NJFF jeg må være norsk statsborger ?

Link to comment
Share on other sites

Selvforsvar er ikke noe alternativ i Norge nei, det er kun jakt og konkurranseskyting, og du må være medlem av godkjent forbund for å ervere våpen, men må ikke være norsk statsborger. Men du må vel muligens ha permanent oppholdstillatelse eller noe sånn, jeg vet ikke akkurat hvordan det der fungerer, men jeg kjenner flere "utlendinger" som bor i Norge og har våpen ervervet etter norske regler. Blant annet en fra Polen også.

Link to comment
Share on other sites

Virker som fyren ønsker å skyte, er vel ikke noe galt i det. Har flere gode skyttere fra østeuropa i min bekjentskapskrets.

At han ikke kjenner Norsk skytter/våpen-kultur får så være, det betyr bare at VI har et ansvar med å informere og oppdra- OG inkludere. At "vaskeekte" nordmenn absolutt skal legge ut bilder av opphora kamphagler er faktisk et større problem enn at utlendinger trenger litt veiledning.

 

Linker til noen av våre organisasjoner kan kanskje være et bra sted å starte:

 

http://www.skyting.no

 

https://www.dfs.no

 

https://www.njff.no

 

PeterBrick:

det mest hensiktsmessige er antagelig at du leser litt om forbundene i linkene over, og kontakter de som driver med det du ønsker å drive med, for å finne et lokallag i ditt nærområde.

DSSN, som driver med dynamisk skyting med sportsrifler som SAR223/AR-15 varianter er lettere å komme inn i når du først har gått "grunnnskolen" i pistolskyting hos NSF.

Link to comment
Share on other sites

Bare å stikke innom Tønsberg pistolklubb ja. http://tonsbergpk.net/

 

Som nevnt over her er det flere trinn som må forseres, avhengig av hvor i løypen trådstarter er.

Vi har ikke sett om han har våpen fra før, evt. om det er 6 mnd oppstart med vanlig baneskyting før DSSN er aktuelt. Kan forøvrig nevne at Tønsberg trolig er ett av de minst egnede områdene å starte med Dynamisk Rifle da det ikke er noe egnet baneanlegg for det her, Larvik er vel nærmeste sted det er mulig å trene aktivt med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Slagen Skytterlag er tilsluttet DFS, for å bli medlem i DFS må du desverre være norsk statsborger.

 

Men du kan bli medlem i NJFF, på hjemmesiden til Vestfold JFF finner du kontakt info til fylkessekretær i Vestfold. Tar du kontakt med han så sender han deg nok videre til den nærmeste klubben som har et aktivt miljø med hagle og rifle skyting. Klubbene har instruktører og gode og inkluderende miljø. En pumpehagle og en vanlig rifle som feks Remington 700 er godt egna til skyting i NJFF.

 

Lykke til , ikke gi opp, vi trenger flere skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...