Jump to content

Kan eg skyte 7,62x39 i en 308?


Mausertrynet

Recommended Posts

For å sitère det som står i absolutt alle manualer til alle våpen produsert: Bruk kun ammunisjon som våpenet er kamret for.

 

Om det kun er prosjektilene og dette er for hjemmelading: Tja, men nei. De er bittelitt større i diameter enn 308 (312).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at patronen ikke kammrer i børsa. Du får ikke noe trykk rundt kraven og den vil rette seg ut. Kula vil ha friflukt det første stykket før den kommer inn i løpet. Det sier seg selv at dette ikke er helt bra. Du kan også søke på 308 idiot som er en tilsvarende situasjon. Da skyter du 308 i en 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok dessverre skjedd oftere enn du tror. Det går for å være en av de mindre farlige forvekslingene, men like fullt bør det ikke gjøres.

Da er det langt sjeldnere at folk mater 30-06 i 308-våpen og får tenning (med mindre de har sansen for å putte for store ting i for små hull :think: )

Link to comment
Share on other sites

308 idiot hylser er vel ikke ett helt ukjent syn på skytebaner den tid mange skal skyte sine 30-06.

Det har vel blitt skutt såpass med 308 i 30-06 kammer at det er opprettet en egen side om det

på Wikipedia. https://no.wikipedia.org/wiki/.30 Idiot

Ofte skutt av folk som skal ha 7,62 til Mausern. Rifler de knapt treffer blinken med men strax den

pekes på noe med hår på så går gir den klistrelappsamlinger :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble heldigvis bare en nestenulykke da en kamerat tok en av mine 8x57IS og kamret den i en 30-06. Så det er nok andre patroner som kan kamres feil. Den store skaden vil man kunne få når prosjektilet er for stort til å passere i løpskanalen.

Ellers har det jo vært avfyrt en mengde 7,62x51 i 7,62x63 kammer uten at det har skjedd annet enn at man har fått en rettvegget hylse som resultat.

Link to comment
Share on other sites

normal_7%2C62xIDIOT.JPG

Her er i det minste en 7,62 Idiot i midten, 7,62x51 (.308Win.) skutt i 7,62x63 (30-06) kammer.

Som patronsamler hører denne berømte patronen til i samlingen, selvfølgelig.

 

Når det gjelder .310 -.311 kuler i et .308" løp, Rett meg den som kan mer om det jeg nå skriver:

Forsto jeg det rett at Ruger Mini 30 i 7,62x39 har .308" diameter på pipa og at den kan skyte original militær-ammo i .310-.311?

Løsningen var som jeg har lest, en friflukt med en overgangskonus som sizer ned kula?

Noe ala adapteret nevnt over her?

Link to comment
Share on other sites

Flere kilder på webben, blant andre Brownells, oppgir at de ble produsert med.308 løp opp til 92-94 da .311/.312 løp ble innfaset under løpende produksjon. .308 løpene hadde en særskilt overgangskon som skulle size oversimensjonerte kuler ved skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde en liten test i skrivende stund:

Jeg la inn en tom hylse 7,62x39 uten krutt og kule, men tennhette i en KV-59F1 7,62x51. Trakk av uten å sette av hetten. Utdrageren slet litt med å holde hylsa på plass, hylsen trakk seg lenger inn i kammeret. Tre forsøk uten å tenne hetten.

Ellers, ville jeg aldri prøvd en skarp patron i dette kammeret.

Som vi vet,7,62 er tross alt 7,62 for mange, det dukker nok opp en "Idiot variant" her en dag også :mrgreen:

Hvis noen her skulle lykkes: legg ut bilde av hylsa og fortell :lol:Helt seriøst, ikke gjør dette hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Helt seriøst, ikke gjør dette hjemme

Husk, at dersom 7.62x39 patronen går av i 308Win-kammeret, så er den ikke støttet opp av kammerveggene. Kula vil tette for trykk i løpet, og hylsa vil revne katastrofalt, uten en stor nok hylsebunn til tette nevneverdig bakover. Du vil få fullt kammertrykk, uten hylse omtrent, og med dramatisk gasslekkasje bakover. Gjøør det nå iallefall ikke i en Mauser

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...