Jump to content

Kaliber valg Mauser M98


Ståle R

Recommended Posts

Vurderer å bygge om Mauseren min litt,tenker pipeskift og ny stokk,siden resten egentlig er gjort.Børsa er idag i 30-06 og går helt ok,men jeg har ei anna rifle også i dette kaliberet.Også er det jo morro å bygge litt og da 8) Ser for meg enten 9,3x62 eller .35 whelen.Hva ville dere valgt,og hvorfor?Har våpen i 308,30-06 og 45/70 utenom.Mauseren har og weaver klakker og en Leupold vx2 3-9x40 kikkert på,har en S&B 1,5-6x42 jeg vil ha på istedet,gjerne i qr montasjer med skinne.

Link to comment
Share on other sites

Veldig like kaliber, men 9,3x62 har noen fordeler over .35 Wheelen.

 

Tilgang på kjøpepatroner er god.

Hylser er også lettere tilgjengelig uten å måtte forme fra 30.06.

STORT utvalg i moderne kulekonstruksjoner og typer.

 

Så jeg ville hatt 9,3en :wink:

 

Du har jo også mulighet til å velge noe med mindre kule også i Mausern. Da du har flere kaliber som dekker det disse til kan brukes til?

 

22-250Rem og 243Win til skadedyr og rådyr for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Slik ser vidunderet ut iallefall:Stokken er ikke noe særlig å skyte med,får en skikkelig smekk på langfingeren av avtrekker bøyla viss jeg ikke passer på :wink:

DSCN0679_zps0ec320b9.jpg

 

Hva den skal brukes til?Det er ett veldig godt spørsmål,alle våpnene jeg eier dekker stort sett samme bruksområde :lol: Skulle uten tvil hatt ei børse i ett mindre kaliber,både til trening og jakt på mindre vilt.Ei "salongrifle" mer eller mindre.Samtidig er synes jeg det er fryktelig moro når det både smeller og slår litt,i både avsender og mottaker ende.Men allt med måte,skal kunne håndteres også.Lader også sjøl,så ammo kostnader er ikke det største problemet.

Selge rifla til fordel for ei annen er heller ikke aktuelt.Har arvet børsa,og var også mitt første våpen jeg kjøpte som 16 åring :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I dag ville jeg valgt 8x64 S Brenneke. Veldig fin patron med en ytelse som ligger midt i mellom 8x57 IS og magnumen 8x68 S. Absolutt ikke besværlig å skyte med. Rekylen ligger ca. på nivået til 30-06, men har dock en hel del mer ytelse. Projektiler med 180gr vekt får hastigheter fra ca. 900 - 910 m/s, og de litt tyngre som 200/220gr er det 8x64 S presterer best med. Brenneke og S&B produserer fabrikkladd ammunisjon, hylser fåes enten ferdig kjøpt eller omformes veldig enkelt ut av 7x64 hylser. Forresten, 8x64 S er "parenthylse" til 7x64.

 

Ser at @Mauser69 har kommet med eksakt samme forslag, men likevel. :D

Link to comment
Share on other sites

240 Weatherby. Rådyrpatron deluxe. Alt er feil i følge de fleste forståsegpåere, radiusskulder og belte.. Men de jeg har sett, og et par jeg har prøvd selv, har hatt fin presisjon. Lite rekyl. Flattskytene som en laser innenfor normale norske jakthold med ordentlige jaktkuler. 240 går rett i 30-06 magasinet uten modifisering. Støtbunnen er identisk med 30-06. 25-06 er et litt mer kurant alternativ i samme gate.

 

Dessuten heter du jo allerede 240 :-)

Link to comment
Share on other sites

normal__240_Wby_.JPG

Jeg har skutt en gang med .240Wby. Det var disse tre skuddene, riktignok fra benk. Jeg er linksskytter og måtte klare meg med en reksstokk med tommelhull. Børsa var en ombygd HV-Mauser. Velger du denne så slipper du å endre støtbunn. :winke1:

 

NB: Avstand var 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

En Ruger M77 MK II i 35 Whelen var i mange år hjorterifla mi og jeg var / er svært godt fornøyd med patronen.

Jeg endte opp med 250 grs Woodleigh PP, god presisjon i 1:12 twist og meget pene slakt.

 

Det ble nytt kaliber i fjor, en Kimber M8400 fikk ny pipe i 338-06 A-Square.

Så langt kun en elgokse og en hjort, men flott presisjon og meget fine slakt.

Igjen endte jeg opp med Woodleigh, denne gangen 225 grs PP.

Begge disse er basert på 30-06 hylsa, så pipeskift er piece of cake og kan anbefales.

 

For noen år siden fikk min sønn ei rifle av meg i 25-06 (en Remington 700).

Og her var det også super presisjon og ypperlig rådyrmedisin.

 

Men menylista er lang når det gjelder kandidater både med 30-06 bunnmål, men også andre som med litt justering går i denne kassa.

Uansett, artig prosess :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I 35 Whelen har du muligheten til billig skyting/trening med .357 revolverkuler.

Hylser er jo "gratis" ved omforming fra 30-06.

 

 

I valget mellom disse to, (9,3x62 eller .35 Whelen) skulle jeg også for min del ha vanskelig for å bestemme meg,..

Har bestandig hatt lyst på en .35 kal, men ville da sikkert "landet" på en .358 Win. :D ,- og skulle jeg gått for en 9,3 hadde det nok blitt i x57 utgave i en gammel fin Husqvarna eller sivil Mauser utgave... men som deg har også jeg (gode) rifler i både .30-06 og .45/70 så behovet er for så vidt dekket og garderoben er full - så mine tanker idag kretser mer om jeg har behov for en "skytemaskin", evt Tikka t3 i 6,5x55 for felt og banebruk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det med revolverkulene er ett veldig godt argument,har begynt med pistol skyting også,og en 357 revolver kommer i hus utpå sommeren:) Har og skutt med 35 whelen og synes denne var veldig lett å skyte med,å hylser er jo ikke akkurat mangelvare heller.338 federal er noe jeg har lest litt om,men dog ikke prøvetMen det er det med behov igjen da,trenger jo ikke flere "grov" kaliber heller..Valgets kvaler :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det med revolverkulene er ett veldig godt argument,har begynt med pistol skyting også,og en 357 revolver kommer i hus utpå sommeren:)
Selleri & Gulrot har 12,8 g kuler beregnet på 9,3 x 72 og andre anemiske 9,3-kreasjoner. Disse kulene har flat blyspiss, og ei bæreflate på ca. 8 mm, og koster omtrent det samme som revolverkuler. Velegnet til trening uten for mye rekyl, går sikkert an å få livet av rådyr med dem også. Så det er fortsatt uavgjort mellom 35 Whelen og 9,3x62.
Link to comment
Share on other sites

Har lyst til og beholde de gamle løpet også,hvordan gjør jeg med tanke på registrering av nytt kaliber?

 

Når du søker kaliberendring, skriver du bare på søknaden at du ønsker å beholde orginalløpet. Da får du eget kort på det løpet. Det får da status som våpendel på det nye kortet.

Link to comment
Share on other sites

- og 6,5 går rett i kassa uten modifikasjoner.
Det er ikke helt korrekt. 6,5 x 55 er litt breiere "over rævva", riktignok bare ca. 0,2 mm, men dette gjør at den 6. patronen kommer litt høyere enn de opprinnelige 7 x 57 - 8 x 57, og patroner som 308 W, 30-06 og 9,3 x 62. I tråden "Er M98 en bra jaktrifle?" er det noen som klager over at de har vansker med å kamre den 6. patronen i M/67 og M/98, når de er kamret for 6,5 x 55.
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring som DFS-skytter med M67 i 6,5 var at 6 patron gikk greit i mitt våpen. I jaktrifle M98 opprinnelig 8 mm, ble det bare skiftet pipe og 6,5 fungerer utmerket. Nå bruker jeg bare 5 skudd i magasinet, og mer trengs ikke til jakt og jaktfelt som jeg bruker denne børsa til. At ytre diameter skiller er sikkert riktig, i en M98 i 9,3x62 får jeg bare 4 patroner i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Eg sto med same problemet for ein del år sidan. Så kom eg over ei lite brukt rustfri 6,5-pipa kamra for halvlang Weatherby. Med ein smule erfaring frå 300 Dakota med tilhøyrande hylsetilgang og prisar og forming og styr, bestemte eg at eg ikkje ville ha wby-kammeret. For å berga mest mogeleg av pipelengda vart det 264 WM. Her var hylsetilgangen noko betre, og fleire alternativ viss tilgangen tørkar opp. Men patrona er og blir temperamentsfull og eg gikk lei for fleire år sidan. Aparte patroner er moro ei stund, og for all del må du kosa deg med noko som ikkje alle andre har. Viss eg skulle gjort det om igjen no så hadde det blitt 6,5x55. Eller kanskje eg hadde strekt meg til Ackley Improved eller noko i den duren...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...