Jump to content

308 eller 3006


Mausertrynet

308 eller 3006  

139 members have voted

  1. 1. 308 eller 3006

    • 308
      73
    • 3006
      66


Recommended Posts

Eg veit at dette emnet er blitt tatt opp før, men det trur eg æ så langt tebake som ein eller Anna gang i 2009. Derfor vil eg starte ein ny og litt meir oppdatert tråd å se. Å dette emnet er med tanke på elgjakt.

 

Om noen har erfaring med disse kaliberene, fint om du ville slengt inn ein kommentar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

.308en bør vel ikke fores med mer enn 180 grainere om en ønsker noe rekkevidde

Nå er det vel slik at mange mener 308 BØR ha tyngre kuler, 175-215gr, på de lengste holdene. Det amerikanske mesterskapet i F-TR, som skytes med 308 på 1000 yards er vunnet et par ganger nå med 215gr Berger.

Uansett er det vel eventuelt til slik skyting at 30-06 kan ha en eventuell fordel, med sitt noe større kruttvolum.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jaktbasen vår skyter med 308 Win, ellers er det tre med 375 H&H, en med 30-06 og meg med 338-06 på laget.

Basen har i snitt felt to av våre fem elger på kvote de siste åra, resten jevnt fordelt på oss andre.

Alle elger havnet i fryseren, men slaktene skutt med 308 Win har alltid hatt mest søl og blodslag i bogen, til dels mye!

Kulevalg er derfor den viktigste faktoren (basen kjøper det som skytterlaget til en hver tid har av "blyspiss" og jakter med det).

Forskjellen på 308 Win og 30-06 Sprg er vel sistnevntes evne til å takle litt tyngre kuler på en god måte (for det det er verdt).

 

Legger en til kort låskasse, kort løp og demper som kriterier, mister en litt av fokuset på det som fyker ut av løpet, nemlig kula, og det er den som kan gjøre en forskjell i egnetheten mellom disse to når det gjelder elgjakt.

Men forskjellen er vel mer teoretisk enn reell.

 

Valget mitt er uansett 30-06 av de to, men det går mest på feeling og nostalgi pluss 180 til 220 grs kuler :wink:

 

(Litt OT; Jeg har brukt begge i mange år på hjort og rådyr og har ikke merket forskjell i verken dødelighet eller fluktstrekning.

Da jeg avanserte til 35 Whelen ble det (i hvert fall slik jeg oppfattet det) en klar merkbar øking i skuddeffekt og vesentlig kortere fluktstrekning).

Link to comment
Share on other sites

Mange foretrekker tunge kuler for nettopp Elgjakten og det er vel her 06'ens fordel kontra 308 W ligger.

Selv liker jeg en tung 220 grainer også på Hjort.

 

30-06 er den kraftigste av disse to med hylse som har ca 20% større volym,- så selv om man kapper løp (for demper), er forskjellen der,.. fortsatt til 30-06 fordel.- Fyre for kråkene?? Nei man kan anpasse dette ved valg av krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har .308, og ønsker meg .30-06 :wink: Seawolf oppsummerte vel ganske godt hvorfor. Mine argumenter blir stort sett de samme. Mer fleksibel med tanke på tyngre kuler. Også er det er en penere patron. Jeg synes i stadig større grad at patroner skal være lange og slanke, og ikke stutte og butte, og piper skal være lange og uten lyddemper. Jeg begynner nok å bli gammel :lol: Og dette sier jeg som i går kjøpte meg ny rifle, som både er kappet(heldigvis ikke mye) og har lyddemper. Men den er i det minste kamret for en lang, og relativt slank patron :D

Link to comment
Share on other sites

@seawolf: Der synes jeg ikke du var rettferdig i sammenligningen. "Jaktbasen" din kunne valgt Lapua Mega (185) eller en Oryx (180) og fått både en tyngre og bedre kule også i sin .308.

 

Jeg tar den :wink:

Men basen har null interesse for våpen og ammo.

Så han henter en neve blyspiss i plastposen sin hver høst når vi starter jakta.

Når det er sagt er han en meget dyktig, kunnskapsrik og treffsikker jeger, men skjønner ikke helt hva vi andre stresser med når diskusjonen rundt kaffebålet dreier seg om rifler, kuler og krutt, elgen dauer jo når han skyter også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I jaktlaget mitt brukes det kun de tre vanlige: 6,5x55, 308 og 30-06 med gode premium kuler. Selv har jeg skutt elg med alle tre kalibrene og er egentlig like klok. Vi har de siste fire årene skutt ca 40 elger med disse, og jeg har gitt opp å holde noen som favoritt. Det har vært alle mulige skudd og fluktstrekkevarianter med alle kalibrene uavhengig av kulevalg, så jeg også mener det må bli opp til skytter hvilken patron han liker best. Som en kuriositet kan jeg jo nevne at de elgene som har ramlet på plassen er skutt med 30-06 og 180 grs Interbond, de som har løpt lengst med gode treff (over 200 meter) er også skutt med 30-06, dog med Woodleigh 240 grs PP...

 

Liker selv 30-06 best å skyte med (ikke helt i samme klasse som 6,5 med demper da..), men har nå sendt den til Rafdal for montering av 338-06 A-Square som Seawolf. Har skrevet litt om det i den tråden han opprinnelig startet. Så får vi se til høsten da, om det blir stor forskjell på effekt. Har kjøpt inn både 225 grs Woodleigh og 210 grs Scirocco til elgen, bruker den som jeg får best presisjon med.

 

Ingen på jaktlaget mitt er spesielt interessert i kuler og kaliber, der skiller jeg meg godt ut. Det er jevn fordeling av 308 og 30-06, men også en felles oppfatning av at det ofte blir penere slakt med 308 enn 30-06. I tillegg regnes 30-06 for å slå noe hardere, både i skulderen og viltet.

 

Som det er sagt tidligere så er det viktigste å velge en god kule for kaliberet og formålet. Det er også lurt å prøve noenlunde like børser i begge kalibre, og rett og slett velge det man liker best å skyte med. De tre store er det såpass liten forskjell på i praksis, selv om det skiller en del på papiret. Men, til norsk elgjakt er det hipp som happ mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

God kule blir ofte nevnt, skuddplassering er svært viktig uansett. Jeg er egentlig en stor tilhenger av 308, men har også 30.06 i våpenskapet. Om elg er hovedmålet, ville jeg foretrukket 30.06, med valg topp kule, som har god presisjon i våpenet mitt, samt er kjent for å ha god effekt på elg, uten å ødellegge for mye kjøtt!

Link to comment
Share on other sites

Har bare 308 selv, men mitt inntrykk er at om valget står mellom disse to kalibrene er det bare å velge våpen ut fra andre kriterier (pris, ergonomi, tilgjengelighet, "lystpå", whatever). Så lenge skytteren virker så detter alt vilt på norsk fastland, presisjonspotensialet i begge kalibre er langt bedre enn hva de aller fleste på denne jord er interessert i å bli god nok til å utnytte, kostnad for ammo er tilforladelig lik og det samme er tilgangen til slikt.

 

Mitt råd er å se på hva du ønsker å gjøre med våpenet, hvorvidt det passer fysikken din, om det rykker litt ekstra i lystmuskelen når du tenker på å eie akkurat den varianten, og ikke minst hva lommeboka di klarer uten å starte væpnet revolusjon (det er så usunt når slikt bryter ut i bukselomma)...

Link to comment
Share on other sites

På 100 meter, er det ikke så veldig stor forskjell i hastighet og joule på 308 og 30.06, begge med

180grains kule. Alt ettersom med div differanse selvsagt, vil et ekspempel på 308 da være ca 733ms og 3132 joule. Mens det for for 30.06'en sin del vil være omtrentlig, 759ms og 3363 joule. Finnes noen variabler her, ikke vitenskapelig utregnet, men skal være ment som et godt ekspempel på forskjellen mellom de to kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Mange foretrekker tunge kuler for nettopp Elgjakten og det er vel her 06'ens fordel kontra 308 W ligger.

Selv liker jeg en tung 220 grainer også på Hjort.

 

30-06 er den kraftigste av disse to med hylse som har ca 20% større volym,- så selv om man kapper løp (for demper), er forskjellen der,.. fortsatt til 30-06 fordel.- Fyre for kråkene?? Nei man kan anpasse dette ved valg av krutt.

Og hvis man bliver angrebet af bjørn på elgjakten, er det også bra med lidt ekstra power.

Bruger en Sonic 45 på min gamle Husqvarna 1600 ...... det reducere rekylen, specielt de personer, som er bange for lidt rekyl vil have glæde af lyddemper på 30.06 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg bare skulle hatt en rifle hadde den vært i 30-06. (Eller kanskje helst 30-06AI)

 

Hvis man kun kjøper ferdigammo er nok 308 et bedre alternativ siden man får kortere låskasse og dermed gjerne litt lettere våpen, og et kaliber som er litt mer egnet for relativt kort løp og lyddemper. Men hvis man lader selv har man større fleksibilitet med 30-06 pga større hylsevolum og vanligvis litt knappere twist i pipa.

 

Skal dog sies at jeg ikke har så mye personlig erfaring med hverken 308 eller 30-06. Har 222 til fugl og rev, og 9,3x62 til elg, og evt bjørn en gang i fremtiden. Men lader 220gr til gamlingen i 30-06, og to andre på jaktlaget har 308. Så lenge skuddet sitter der det skal, tror jeg ikke elgen bryr seg så voldsomt mye om hvilken hylse det kommer fra.

Link to comment
Share on other sites

"308 W eller 30-06" - den har vi vel ALDRI diskutert før, vel? :mrgreen:

 

Men når været er dårlig, og det ikke er jakttid på stort annet enn mink, mårhund og de kråkene som ikke har blåst bort, kommer gamle "travere" til heder og verdighet igjen.

Venter spent på 6,5x55 til elgjakt...
Jeg prøvde:
Trådens tittel er altså "Er mauser 98 en bra jaktrifle?". For å øke blodtrykket ytterligere' date=' kunne den kanskje vært "Er mauser 98 [b']i 6,5x55 [/b]en bra jaktrifle til stor elg?". :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
- men folk er vel fortsatt litt mette etter juleribba, ingen beit på agnet!
Link to comment
Share on other sites

Trådens tema kort oppsummert:

Så lenge skuddet sitter der det skal, tror jeg ikke elgen bryr seg så voldsomt mye om hvilken hylse det kommer fra.
De tre store er det såpass liten forskjell på i praksis, selv om det skiller en del på papiret. Men, til norsk elgjakt er det hipp som happ mener nå jeg.
Men når også 6,5x55 er trukket inn i diskusjonen, kommer jo en kjetter som meg med den patronen som kombinerer alle de gode egenskapene til "de tre store": 7mm-08. Eller, dersom man også vil ha med litt av fordelene til patroner som 9,3x62 og 375 H&H: 338 Federal.
(Litt OT; Jeg har brukt begge i mange år på hjort og rådyr og har ikke merket forskjell i verken dødelighet eller fluktstrekning.

Da jeg avanserte til 35 Whelen ble det (i hvert fall slik jeg oppfattet det) en klar merkbar øking i skuddeffekt og vesentlig kortere fluktstrekning).

Det er gjort mange undersøkelser på fluktstrekning' date=' uten noen klar konklusjon, for treff utenfor SNS. Et dyr som er i ro, eller beiter, skjønner ikke hva som har skjedd, og fortsetter å beite. Etter 10 - 20 sek faller det om, pga. manglende blod til hjernen. Et dyr som er i bevegelse, skjønner heller ikke hva som har skjedd, tror kanskje det har løpt på en kvist. Det fortsetter derfor å løpe, og etter som det er i god fart, har høy puls og høyt blodtrykk, og kanskje adrenalin, hvis det er jaget, kan det komme ganske langt, omtrent uavhengig av kaliber. Et projektil som gir stor diameter ekspandert, og gjennomskyting, vil nok, i de fleste tilfellene, gi mer utblødning, og korte ned fluktstrekninga noe.
- siden man får kortere låskasse og dermed gjerne litt lettere våpen, -
Hvis man velger ei kort låskasse, er man bundet til korte patroner, hvis man senere vil skifte pipe eller kaliber. En 308 W i ei lang kasse kan jo enkelt brotsjes opp til 30-06 eller andre 30-kalibre.
Link to comment
Share on other sites

Tja, må man det? Som jeg skrev

Det er gjort mange undersøkelser på fluktstrekning, uten noen klar konklusjon, -
Du sikter (!) kanskje til en undersøkelse som ble offentliggjort for 10 - 15 år siden? DirNat trodde fullt og fast på de konklusjonene, og anbefalte, i "Skitt jakt", som ble sendt til alle jegere, at man måtte ha kaliber over 10 mm, dvs. .416 eller større. Noen av oss ilte til, og sa at grovmagnum kanskje ikke var det uøvde jegere burde prøve først, og at skuddplassering uansett er mye viktigere enn kaliber, hvis man er over en viss minimumsgrense.

 

Disse undersøkelsene, som oftest gjøres som "spørreskjema"-undersøkelser, har nok såpass mange metodiske svakheter at de knapt nok kan kalles vitenskapelige. Jeg mener huske at i en stor svensk undersøkelse kom enten 308 W eller 30-06 nesten helt på topp, mens den andre kom omtrent på bunn. Disse to kalibrene lades, av de fleste ammo-produsenter, med de samme kulene, og til samme utgangshastighet. At resultatet i dyrene da skulle bli dramatisk forskjellig, ut fra bunnstempelet på hylsa, må man, i tilfelle, til andre "kunnskapsfelt" for å finne forklaring på.

 

Jeg skrev jo "ekspandert diameter", dvs., en kaliber .17 KAN altså få større diameter enn en .600. Men samtidig må det jo være masse, og dermed bevegelsesenergi, til å gjøre ugagn med denne diameteren. Så, for å spare "Per-S" for å korrigere oss med å vise til naturlover: Større kulediameter, tyngre kule, og (til en viss grad, hvis det samsvarer med kulekonstruksjonen) større fart vil, som nevnt, sannsynligvis gi kortere fluktstrekning. Men vilkåret er at kaliberet ikke er så kraftig at skytteren ikke behersker det.

Link to comment
Share on other sites

30-06 dersom du driver hjemmelading, hylsa har tilstrekkelig volum til at du står ganske fritt i valg av krutt og kule. Moderne homogene kuler er lengre enn tilsvarende blyholdige kuler, noe som stjeler volum i 308 hylsa å dermed begrenser kruttvalget ditt. Men det er ikke vanskelig å finne 308 krutt heller.

Link to comment
Share on other sites

I følge statistikken var det ingen signifikant forskjell på fe fleste kalibre under 10mm og de "3 store".

Jeg har ikke sett på konklusjoner. Kun på statistikken. .....

alle undersøkelser på dette feltet kan man "slakte" om man vil med allskens innvendinger. Den største feilkilden her er jo nissen som leverer dataene. Hvor vitenskapelig er de data han oppgir? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet elg med begge kaliber og skutt ca like mange elg med hver av dem. På støkket elg i fart ser ikke jeg noen forskjell i reaksjon eller fluktstrekning. Jeg innbiller meg dog at jeg får litt tydeligere reaksjon på "rolig" elg med 13 grams kule (oryx pleier jeg å bruke)i 30-06 enn med div kuler i 308 (prøvd mye forskjellig). Men som sagt, mulig det bare er noe jeg innbiller meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett på konklusjoner. Kun på statistikken. .....
Hvilken statistikk? "Undersøkelsene", og det er flere/mange av dem, bruker jo statistiske metoder for å komme fram til sine konklusjoner. Det er forresten enda flere undersøkelser om "stoppekraft" fra pistolkalibre mot mennesker, men det kan vi ikke diskutere her inne. (For de som likevel vil: Skillet mellom "minor" og "major" i det som før het "stridsskyting", bygger på temmelig tvilsomt grunnlag).

 

Som jeg allerede har nevnt, det gamle data-ordtaket GI = GO, gjelder også på andre felt.

 

Her er vurdering av statistikk fra en kapasitet:

Jeg har ingen tiltro til en statistikk som jeg ikke selv har forfalsket!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett talldata på de omtrent 5000 skutte elgene i norge sverige og finland som noen lagde artikler om for noen år sia. Jeg har tilogmed fått regne statistikk på de. ;)

Om.det er mer rett enn folk på kammeet sine personlige meninger, oppfatninger, og superenkle forskning er jo noe som kan diskuteres.

Og som sagt var det fleste kalibre under 10mm ikke signifikant bedre mtp fluktstrekning enn de "3 store".

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker alt for mye feil, var det en slik "statistikk/tabell" i et svensk jaktblad for en god del år siden.

Resultatene her var basert på innrapporterte fluktstrekninger fra jegerne.

Antall elg i undersøkelsen er gått i glemmeboka, men det var en god del...

 

For en del patroner var antallet såpass lite at de ikke var signifikante, men de tre store pluss de vanlige 8 mm. og 9,3 x62 var bra representert (tror jeg...).

Fasit ga ingen store aha-opplevelser, og som Jegermeistern skriver litt lenger opp, så er vel skuddsituasjoen også en medvirkende faktor på fluktstrekning.

 

Allikevel vil jeg påstå at min gamle 35 Whelen er den av mine våpen som ga mest knall og fall, og ikke minst veldig tydelige skuddtegn, kanskje på grunn av ideell kule til kaliber og hastighet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...