Jump to content

Er mauser 98 en bra jaktrifle?


Mausertrynet

Recommended Posts

Er enig med per-s her, der kommer det mye korrekt og god informasjon, som er konkret og saklig.

 

Slike diskusjoner som dette handler veldig mye om personlige følelser, og de er ikke alltid nødvendigvis alltid rette. Jeg har nevnt noe av grunnen til at jeg svært sjelden bruker min Mauser, fordi det ikke er montert kikkertsikte og da igjen hensyn til dyrevelferd. Den brukes klart mest på banen, det er byttet løp på den for noen år siden, det ble byttet til Lothar Walther løp. Presisjonen er som jeg har skrevet helt upåklagelig. En av grunnene til at jeg ikke ønsker å montere kikkertsikte på den, er at jeg føler da at den blir "litt" ødelagt! Det være seg å endre hevearm, kikkertsikte montasjer blir for høye etc. Men, en topp tunet Mauser, går veldig godt, det er det ingen tvil om. Det å

Sammenligne med dagens moderne rifler, er en sak, men under like forutsetninger går den gamle gode minst like godt! Det som Ts spør og som mange andre unge nye jegere spør om, er, om Mauserne er godt brukbare til jakt, og evt pris som det koster å få de justert og oppegående.

Da kommer kost/nytte effekten inn, svaret her er vel kanskje oftest nei, det anbefales av de fleste at unge som voksne og eldre, satser på en helt ny rifle, i forhold til en gammel

Mauser. Jeg har ikke noe problem med hverken å skrive det, ei heller likefullt samtidig også påstå og mene at en god gammel Mauser, også kan være en veldig god og trygg jaktrifle!

Link to comment
Share on other sites

...jeg glemte separat oppspenner som en av de moderne forbedringene ;)
Moderne? jeg har en 100år gammel drilling med oppspenner..
"Oppspenner" er fint og nytt, ja, ikke noe 120 år gammelt ræl!

 

Meeeen - - - - siden vi er på et forum for presumptivt våpenkyndige - er det virkelig ingen som har sett hanen på en Krag-Jørgensen?

 

Selvfølgelig har jeg registrert at Kragen har "oppspenner" :lol: Kragen har egentlig flere inovative løsninger, magasinløsningen liker jeg spesielt godt.

Link to comment
Share on other sites

 

Takker for enda en interessant artikkel om Mauser M98.

Jeg har en bemerkning til den sivilbygde riflen i 8x57 som forfatteren antar at forskjeftet har blitt kappet ned fra en helstokk. Jeg mener å huske at 3/4 lange forskjefter var en egen Sør-Afrikansk stil?

Langt tilbake i hukommelsen lurer jeg på om det var en bruker her inne som hadde eller bygde seg en slik?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter artikkelforfatter I at den avbildede rifla nok har vært helstokk, ikke afrikamodellen. Jeg tror det er snakk om en model M karabin. Om en ser på nettskjæringa fremme så er den litt avrunnet I bakkant, ofte sett på karabinene. Den har også antydning til en snabelavslutning på stokken, litt malplassert midt på stokken, også ganske vanlig på model m karabin. Har aldri sett noen afrikamodell med disse detaljene. Det øker heller ikke sannsynligheten at det skulle være en afrikamodell ved at det er produsert langt flere karabiner.

Link to comment
Share on other sites

"Om patronen hoppet foran uttdrageren, som den ofte gjorde, fikk man den ikke ut uten pussestav"

Dette blir det samme for alle rifletyper, dersom utdragene ikke hekter over utdragersporet blir patronen kilt fast i kammeret.

Mauserutdrager skal hoppe over utdragersporet om den er rett montert, og dette fungerer i årevis uten problemer. Men det krever en solid lukking av mekanismen.

Personlig så synes jeg kontrollert mating en av de kjipeste funksjonene en rifle kan ha nesten uansett bruk. For meg er det en skikkelig deal breaker når jeg skal velger rifle. I nye låsekasser som ikke er åpen i toppen og ment for toppmating har kontrollert mating ingen funksjon slik jeg ser det. Sako/AR15 ekstraktor er et mye bedre alternativ i ei slik kasse. Nå skal det sies at det finnes også dårlige/puslete varianter som jeg heller ikke vil ha. Remington har en variant som suger og det er også noen andre merker som helt klart har underdimensjonert ekstraktoren alt for mye.

 

Teoretisk skal en kontrollert mating hindre dobbeltmating fra magasinet, men det er heller ikke ei stor problemstilling i en push feed om magasinet er fornuftig utformet.

Den eneste fordelen jeg kan se med kontrollert mating slik M98 har, er at ekstraktoren ikke roterer med sluttstykket og dermed ikke flytter plass på hylsa.

 

Når det gjelder brukerkomfort er det lite som slår push feed mekanismen. Er det i tillegg en av de gode skal det mye til før man opplever funksjonsfeil og ekstraksjonsproblemer.

 

Hvis jeg ser tilbake på spørsmålet fra trådstarter, så er jeg helt sikker på at han ikke vet forskjell på disse mekanismene og hva det innebærer i forhold til bruk. For meg er det helt opplagt at push feed er en lettere løsning for en nybegynner enn kontrollert mating.

 

Men for all del begge virker og igjen blir det smak og behag :wink:

Link to comment
Share on other sites

...I nye låsekasser som ikke er åpen i toppen og ment for toppmating har kontrollert mating ingen funksjon slik jeg ser det....Remington har en variant som suger ...

 

Finnes det noen slike kasser da? Som har kontrollert mating, men som ikke kan mates fra toppen.

Det er mange som mener at Remington sin utdrager er alt for liten, men hvis det faktisk var utstrakte problemer knyttet til den så tror jeg neppe den hadde overlevd så lenge i markedet. Skjønt amerikanerne har mange rare preferanser, så hvem vet. Min Rem 700 har gått mellom 7000 og 8000 skudd nå, uten et eneste feilslag på hverken mating, eller ekstraksjon.

Link to comment
Share on other sites

Jammen, har de ikke det. Er enig med deg i at det er en snodig kombinasjon, som neppe løser noen problemer. Eller mer presis, den løser sikkert noen problemer, jeg er bare usikker på om de problemene den løser finnes :mrgreen: For meg blir det en meningsløs konstruksjon, men jeg innrømmer gjerne at det nok er mest følelsesmessig fra min side.

 

Og slik tror jeg egentlig at det er med utdrageren til Remington også. Jeg vet at det er ganske vanlig å bytte til for eksempel Sako-utdrager på disse. Jeg hadde til og med lyst på det selv i begynnelsen. Og det gir helt sikkert noen (teoretiske?) fordeler, men i praksis må jeg si jeg er usikker på hvor stort problemet egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Bly: En fordel med kontrollert mating er at ved tennstempelbrudd, når spissen stikker ut av hullet i støtbunnen, får man matefeil fordi tenstempelet sperrer og hindrer hylsa og komme i stilling. På pushfeed står man i fare for å få stenguneffekt. Det har jeg sett med egne øyne på en Tikka M55. Hevarmen på sluttstykket kappet tommelen av skytteren. Heldigvis var det en supersporter slik at mesteparten av energien i sluttstykket ble stoppet av kinnstøtten. Flisene føyk.. Det har vært endel ulykker med "stengun". Var det ikke recall på S&L pga det samme grunnet feil på tennstempel?

Link to comment
Share on other sites

@Torf; Tennstempelbrudd er jo mest en hypotetisk problemstilling selv om du har bevitnet et tilfelle. Sako har "selvfølgelig" laget en løsning på problemet ved å omplassere fjæra. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om den, men den virker sikkert :wink:

 

Skal jeg være ærlig på hva som bekymrer meg mest med rifleuhell, så er det hylseseparasjon. Jeg skyter mye uten å bruke vernebriller. Om ei hylse revner, så vil jeg ikke ha gass eller partikler i øynene. Er de noe jeg er glad i, så er det synet. Hylseseparasjon skjer fra tid til annen og betydelig hyppigere enn andre "mere farlige" uhell. Det jeg føler meg tryggest bak er lukket kasse og fatt bolt, som f.eks Sauer STR. M98 er en av de kassene jeg har minst lyst å oppleve dette med. Sako har jeg også en følelse at kommer til og bli en ubehagelig opplevelse å få hylseseparasjon i. Remington er sikkert bedre enn begge disse?

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å sitere en bruker som har bra peiling på hva han snakker om :wink:

Sitert fra en annen tråd:

 

 

Ja M98 er i en kategori helt for sig selv. Fuldstændigt på linje med Ford T og den Grå Ferguson. 8):)

 

Det er tankevækkende at de fleste moderne riffelproducenter har startet med ombygning af m98, eller produktion baseret på M98 systemet. Næsten alle er dog idag kommet videre. Det er nok fordi riffelproducenter ikke har forstand på rifler. I modsætning til amatører og hobbybøssemagere :wink:

 

Lidt fakta omkring ammestuehistorien om de vældigt dyre produktionsomkostninger ved m98 systemet. Her kan man se at flere "billig produkter" (CZ, Brno og Zastava) stadig producere på m98 princippet. I den anden grøft findes "mikroproducenter" som har fundet en nische i at producere "drømme" til "nostalgikere"

 

En M98 sprænger ved et lavere tryk end næsten alle moderne rifler. Dog sker der sjældent alvorlige skader på grund af de "eftermonterede" konstruktionsdetalder som skiller m98 fra tidligere mauserkonstruktioner. Disse "eftermonteringer" blev udført da Paul mauser selv midstede synet på det ene øje ved en hylsterlækage.

Grunden til at alle rifler med kloudtrækker sprænger tidligere end modrene rifler, er en manglende omslutning af hylsterbunden på specielt standardkalibrer. Dette medfører en mindre sikkerhedsmargin ved overtryk, end på PushFeed rifler.

 

I forhold til moderne rifler, er repeteringshastigheden,langsommere, og chancen for en knækket udtrækker er større på mauseren, hvis man ikke får patronen helt ned i magasinet før ladning. Hvis patronen dog endelig kommer ind i kammeret uden at udtrækkeren knækker, så vil en kloudtrækker dog kunne få langt flere klemmere med ud.

 

Så det med at anvende mauser98 systemer kan sammenlignes med at køre fra Oslo til Trondhjem på traktor i sammenligning med en modernne tankegang, hvor man anvender bil 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Så det med at anvende mauser98 systemer kan sammenlignes med at køre fra Oslo til Trondhjem på traktor i sammenligning med en modernne tankegang, hvor man anvender bil 8):wink:
Dette minner meg om at jeg en gang møtte etpar franskmenn (eller nederlendere - belgiere?) på Saltfjellet. De kjørte TRAKTOR, nærmest en Gråtass-klon, med en liten tilhenger med ei dokkestue på. De skulle til Nordkapp! Litt av en "campingtur"!

 

Jeg tror faktisk jeg heller foretrekker å gå på jakt med mauseren, ja.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en ombygd M-98 mauser, er som å kjøpe lodd på en helt grei jaktrifle. Det er en liten sjanse for at du får noe bra. Mest sannsynlig ikke... og muligheten for å kjøpe "katta i sekken" er absolutt til stede.

 

Å kjøpe en HV-Mauser for å begynne ett eget prosjekt er egentlig bare dyrere ... men ellers mye det samme.

 

 

ymmw

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forttsatt litt problemer med å kalle ombygde fungerende mausere, som koster 5 Rema 1000 poser, katta i sekken.

 

Jeg har kjøpt et par som har vært veldig bra. Den ene ga jeg bort her på Kammeret pga full garderobe. Den gikk på tommen, hadde EAW sidmontasje og var rett og slett fin. Antagelig satt sammen av en god bøssemaker. Den var definitivt ikke katta i sekken.

Link to comment
Share on other sites

a_mod_2155_r.png

 

a_1202x.png

 

Kolbenhalssicherung.jpg&width=228&height=180&quality=80&ratio=1&crop=0&crop_factor=50&thumbdetail=0

 

Handspanner.jpg&width=228&height=180&quality=80&ratio=1&crop=0&crop_factor=50&thumbdetail=0

 

Aktuelle og toppmoderne M 98 jakt rifler produsert av Voere i Østerrike. Frittliggende løp, beddet system, forskjellige moderne avtrekk - sikringsløsninger (på kolbehals og/eller håndoppspenning), meget stort kaliberutvalg osv. osv. Rimelige og meget fornuftige priser mellom 9000 og 13 000.- NOK. Når en ung jeger ville spurt meg vedr. et valg mellom disse eller "moderne" plastrifler ville jeg uten å nøle anbefalt en av Voeres M 98. Det er topp kvalitet i alle ledd, og det finnes overhodet ingen plastdeler.

Edit: Det finnes også løsbare magasiner og forskjellige stokkformer å velge imellom. Både i tre og composite.

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig bare meg her som synes mer moderne rifler er forbedringer? - - - - - -

Forskjellige moderne rifler har, ting som jeg anser som forbedringer. - - - - - - -

- avtagbart magasin/magasiner - - - - -

K

Det noen ser som "forbedringer" eller "nyvinninger", ser kanskje andre som "ulemper", eller "et steg fram, og to steg tilbake"?

 

Han som kom opp hit på elgjakt natt til 25. september, med ny og fin børse, og oppdaget at det "forbedrede" avtagbare magasinet lå igjen på Østlandet, har kanskje litt ambivalent forhold til nyvinningene? Særlig da det viste seg at ingen i området hadde tilsvarende våpen og magasin?

 

Jaja, han fikk lånt seg ei brukbar børse, og jeg og en deltaker i vedkommendes jaktlag, som også var tillitsmann i det lokale skytterlaget, fikk ordnet oppskyting, stempling og riktig våpennummer på jaktkortet i grålysningen første jaktdag. Så han kom seg ut på jakt etpar dager, inntil magasinet til grombørsa kom i posten, fra en lettere irritert (?) samboer.

 

 

PS: Den "brukbare børsa" var broderens sjøheimevernsmauser, med Rano-skjefte fra 70-tallet, og jaktdiopter.

1 - 0 til M98, altså.

 

PSII: Grunnen til at broderens M98 var ledig, var at han jaktet med min Otterup. Som han anser som et MYE bedre jaktvåpen enn sin egen M98.

 

Skal vi si uavgjort? :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Gode gamle ideer kombinert med innovasjon som Voere viser frem i det her tilfelle kan gi utmerkete resultater. Et foretak som er kjent for utmerket kvalitet og presisjon i alt de driver med. Skarpskytterriflen X 3 med lasertenning viser retningen, og det er heller ikke noe ulempe at system - og presisjonsteknikk (medisin) står på menyen de også.

 

3.jpg

 

@fury, det kommer du like ikke sant?!

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med billig ombygd mauser i mange år,billig kikkert alu montasjer,kvartsikring,orginalt avtrekk og plaststokk.30-06

Virker alltid,brutale ladegrep,butte patroner og overladninger,hylseseparasjon pga.gamle patroner,mista i bakken,falt over.

Nå har jeg kjøpt meg en ny.Mark X med M70 sikring og justerbart avtrekk 7+61 super så verden går framover.

Link to comment
Share on other sites

Mauser bygget den 3/4 lengde forskjefte modellen selv. Modell Afrika hvis jeg ikke husker feil navn. Den var som regel i 10,75x68 og meget godt likt.

 

Dette er vel det Teutonske en kan se på i en 98

 

http://jamesdjulia.com/item/3320-358/

 

Det Anglofile svar

 

https://www.hollandandholland.com/gun-r ... ine-rifle/

 

http://reimer-johannsen.de/repetierbuechsen.htm

 

Moderne Tyske, bla 9,3x70 leveres derfra også.

Link to comment
Share on other sites

Mauser kan være en kjempebra jaktrifle til mange jaktformer, men neppe en anerkjent personlig pyntegjenstand på linje med diamantøredobber, halssmykker, perlekjeder, damevesker og lignende...

 

Mauser kan derimot være et traust, pålitelig verktøy. Et verktøy, og ikke en pyntegjenstand - Et verktøy som man kan bruke uten tenke så mye på stell, riper, bulking, slitasje, korrosjon, oljing, investeringskostander osv. Rett og slett et praktisk, sutalaust, verktøy som får jobben gjort....i de fleste tilfeller, og i hvert fall til storvilt. En rifle som man ikke trenger å ta så mye vare på under praktisk bruk, som er BILLIG, og er en forbruksgjenstand.

 

Men den er ikke perfekt i så måte etter min smak til å være et VERKTØY. En Ruger M77, med laminatstokk, meget stabile og billige kikkertmontasjer, med en etter min smak bedre sikringsløsning, og i "rustfri" utførelse, gjerne kjøpt brukt fremdeles til en liten penge.... er en løsning som jeg synes er bedre enn den gamle mauseren, men som kan koste 4000 kr mer.

 

Det jeg får er da et verktøy som tåler å forsømmes enda mer over tid uten at det blir problemer med oppdragsløsningen. En liten videreutvikling av mauseren men som fremdeles er en mauser...

 

Men dersom man snakker om skyteglede, skyteentusiasme, brukerglede, eie noe spennende og eksklusiv, nyte et godt avtrekk, god balanse og et nydelig ladegrep, glede seg til å åpne våpenskapet, så har jeg andre rifler å vise til og referere til.

 

Det handler om hva man legger i det...mausermekanismen (og lignende) er utbredt fra Kapp Horn i sør til Nunavut i nord blant mennesker som på heldtid bruker rifle som redskap i sin yrkesutøvelse eller levevei. I land med en velutviklet oljeøkonomi (les Norge) kan man som regel spore en rekke andre teorier om at den ene trosretningen er gal og de andre trosretningene er riktige. men det spørs om disse trosretningene også dreier seg om andre hensyn en det rent basale - Å ha et billig verktøy som fungerer forutsigbart over tid - og ikke mer enn det...

Link to comment
Share on other sites

Og det var selvfølgelig rifla sin feil :oops:
"Brukerfeil", blir det visst kalt i denne tråden, når noen plages med å kamre den 6. patronen i en M98.

 

Men husk "Murphy's Law". Og det eneste botemidlet mot den - eliminer flest mulig faktorer som kan gå galt.

 

I det nevnte tilfellet var det en Browning, med deres nye løsning (Marlin har vel stjålet den (også!)?), der magasinet festes i et kilespor under et hengslet magasinlokk, så våpnet ser ut som - ja, nettopp, en M98, når magasinlokket er lukket. Dessverre ser man da ikke at magasinet mangler!

Link to comment
Share on other sites

 

I det nevnte tilfellet var det en Browning, med deres nye løsning (Marlin har vel stjålet den (også!)?), der magasinet festes i et kilespor under et hengslet magasinlokk, så våpnet ser ut som - ja, nettopp, en M98, når magasinlokket er lukket. Dessverre ser man da ikke at magasinet mangler!

Har selv denne Rifla og det er den siste jeg kommer til å kvitte meg med :!::!:

Selvfølgelig må man huske magasinet, i likhet med sluttstykket og ammo.

:idea: Selv en M98 virker ikke uten sluttstykke og ammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser kan være en kjempebra jaktrifle til mange jaktformer, men neppe en anerkjent personlig pyntegjenstand på linje med diamantøredobber, halssmykker, perlekjeder, damevesker og lignende...

 

Mauser kan derimot være et traust, pålitelig verktøy. Et verktøy, og ikke en pyntegjenstand - Et verktøy som man kan bruke uten tenke så mye på stell, riper, bulking, slitasje, korrosjon, oljing, investeringskostander osv. Rett og slett et praktisk, sutalaust, verktøy som får jobben gjort....i de fleste tilfeller, og i hvert fall til storvilt. En rifle som man ikke trenger å ta så mye vare på under praktisk bruk, som er BILLIG, og er en forbruksgjenstand.

 

Men den er ikke perfekt i så måte etter min smak til å være et VERKTØY. En Ruger M77, med laminatstokk, meget stabile og billige kikkertmontasjer, med en etter min smak bedre sikringsløsning, og i "rustfri" utførelse, gjerne kjøpt brukt fremdeles til en liten penge.... er en løsning som jeg synes er bedre enn den gamle mauseren, men som kan koste 4000 kr mer.

 

Det jeg får er da et verktøy som tåler å forsømmes enda mer over tid uten at det blir problemer med oppdragsløsningen. En liten videreutvikling av mauseren men som fremdeles er en mauser...

 

Men dersom man snakker om skyteglede, skyteentusiasme, brukerglede, eie noe spennende og eksklusiv, nyte et godt avtrekk, god balanse og et nydelig ladegrep, glede seg til å åpne våpenskapet, så har jeg andre rifler å vise til og referere til.

 

Det handler om hva man legger i det...mausermekanismen (og lignende) er utbredt fra Kapp Horn i sør til Nunavut i nord blant mennesker som på heldtid bruker rifle som redskap i sin yrkesutøvelse eller levevei. I land med en velutviklet oljeøkonomi (les Norge) kan man som regel spore en rekke andre teorier om at den ene trosretningen er gal og de andre trosretningene er riktige. men det spørs om disse trosretningene også dreier seg om andre hensyn en det rent basale - Å ha et billig verktøy som fungerer forutsigbart over tid - og ikke mer enn det...

 

Her var det mye rart!! :overrasket: (Jeg har markert det drøyeste med rødt).

 

Noen av de dyreste, flotteste og mest påkostede customvåpen er bygd rundt nettopp en M98 kasse! Enten produsenten heter Rigby eller Dorleac.

 

INGEN rifle bør neglisjeres slik at korrosjon oppstår, det er usunt på enhver type rifle. Jeg kjenner faktisk ikke til folk som anser riflene sine som rene forbruksgjenstander i ordets rette betydning. "Alle" forventer at ei rifle enten den heter det ene eller andre skal kunne fungere i en årrekke med et normalt minimum av vedlikehold.

 

Til det siste jeg har merket rødt, se det første jeg skriver. Minn meg på at jeg aldri skal selge noen rifle til deg ASolberg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil nå si at en god gammel HV-Mauser som er litt ombygd er alt man trenger for jakt!

Har personlig 2 Mausere, den ene er en original HV-Mauser fra 1939, den er nummerlik og i kjempe flott stand. Den andre er en mauser fra 1943 hvor kun sluttstykke og låskassen er original, ellers så er det ny sikring, ny hevearm, satt på jaktstokk, nytt løp i 6,5x55 som er gjenget for lyddemper, også er det satt på en picatinyskinne med en 3-9x40 Hawke Vantage kikkert. Har foreløbig bare skutt en rev og noen kråker med den, å den fungerte iallefall greit til den jobben!:D 

mauser98.jpg

mauser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg drømmer av og til om en M98 igjen. Jeg liker de egentlig svært godt, men det koster dessverre mer enn det smaker.

Men med nytt avtrekk, M70 sikring, pent omsmidd hevarm og en god stokk, så er det langt fra et dårlig våpen. 

Det største minuset med M98 er at det ikke finnes en god løsning for kikkertmontasje, men her er det jo mange moderne våpen som heller ikke er stort bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en custombørse på mauserkasse, fra 1940, mener jeg det var. Fantastisk rifle, samlet utrolig bra, var veldig pen og ikke minst virket hver gang. Solgte den fordi den var kamret i et utrolig lite kurant kaliber, og jeg hadde sjelden tid til å lade. 

Nå er jeg militærhistoriker av yrke og legning, så det er mulig jeg er preget av det, men fikk litt abstinens når Mauseren forsvant. Hadde en helt original en fra 1937, som jeg hadde tenkt til å ha som base for ett nytt customprosjekt. Men en tidligere kollega mente det var galskap - en så fin rifle i helt original stand skulle ikke bygges om. Så den gikk til en samler, og jeg kjøpte en HV-Mauser i stedet. Drømmen om en nydelig customrifle basert på en M98 lever videre - men denne gangen blir det i et kaliber jeg kan få kjøpt over disk.

I den forbindelse har jeg vurdert 7x57mm, .270win og 8x57mm.

.270win er amerikansk, så litt off i dette prosjektet.

7x57mm ville vært det foretrukne kaliberet, men ser at det er et kaliber som ikke er så utbredt i kjedebutikkene.

8 (7,92)x57mm lades utrolig slapt, så blir igjen avhengig av hjemmelading, men kan kjøpe ammo om det er krise.

Kalibervalget er med andre ord ikke avgjort, og jeg må si jeg er overrasket over hvor vanskelig det skal være. Litt bedre utvalg i butikkene hadde gjort det hele meget enklere.

Poenget i denne forbindelse er vel bare at dersom man har lyst, så har man lov. Mine erfaringer fra ymse rifler, både moderne og ikke fullt så moderne, er at skytteren har svært mye mer å si for resultatet enn typen rifle. Så har man lyst på en klassisk M98, så har man lov. En annen erfaring er for såvidt at alt som har med skyting å gjøre fort blir så dyrt at valget mellom en gammel Mauser og en ny Remington spiller liten rolle. 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Augustus skrev:

En annen erfaring er for såvidt at alt som har med skyting å gjøre fort blir så dyrt at valget mellom en gammel Mauser og en ny Remington spiller liten rolle. 

 

Må si meg bra enig der! HV-Mauseren som jeg kjøpte meg for rundt om en måned siden kostet meg 1800kr og jeg har allerede brukt mer enn det på ammunisjon. Kjøpte nesten momentant 350 skudd som var igjen fra forsvaret og forrige uke kjøpte jeg meg litt ekstra. Har også noen sporlys som er på vei til meg nå. Skyting ender ofte opp med å bli en relativt dyr hobby, så trur jeg må ta meg en liten pause fra ammo innkjøpet, har vell så det holder fremover nå:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...