Jump to content

Mauser m98 7,92x33 eller 8x57is


håkki

Recommended Posts

Hei. Har arva ei Tjekkisk Mauser M98 frå ein bestefar og aldri tatt den i bruk sidan eg har hatt andre rifler. Ser at våpenkortet seier 7,92x33, men alt av skot som eg fekk med er 8x57is.

 

Nokon som kan forklare dette? Får ein kjøpt 8x57is med nemnde våpenkort??

Link to comment
Share on other sites

normal_7%2C92.JPG

Fra venstre: 7,92x57 og 7,92x33.

Nå har du jo fått et seriøst svar fra Ei tohi varjata, svaret er gitt.

Som du ser forskjellen er stor, dersom du hadde en original Mauser 98 fra Tyskland i 7,92x33 så hadde du sittet på en sensasjon.

Veldig synd at våpenkortet ditt ikke snakker sant :D

Link to comment
Share on other sites

7,92x57 på våpenkortet gjer at ein får kjøpt 8x57is utan problem?

 

Hadde ein gong problem me då kjøpe .30 kuler med eit 30-06 våpenkort på xxl. Var jo ikkje same kaliber meinte dei....

 

Joda!

Det er ingenting som overrasker i en våpenbutikk med et personale som har begrenset innsikt og som vil ha "ryggen fri".

Det samme kan du påtreffe på et våpenkontor. En garva ekspeditør bak disken kan sine ting, møter du en ekstrahjelp kan du måtte gå ut tomhendt :lol:

XXL er en butikk med folk som selger alt fra sykkelpumper og ulltrøyer. De kan bredde, noen har spisskompetanse på våpen, ikke alle.

Link to comment
Share on other sites

Dette går begge veier. Når jeg jobbet med salg av våpen/ammo var det en kunde som ikke ville asken med 30.06 ammo da det sto 7,62x63 på våpenkortet hans :mrgreen: Jeg prøvde å forklare han mange ganger på forskjelige måter at det var riktig ammo, men han ga seg ikke før en annen ansatt(eldre fyr) sa at jeg hadde rett.

 

Så dette med kunskaper går litt begge veier :roll:

Link to comment
Share on other sites

normal_7%2C62xIDIOT.JPG

7,62 IDIOT:

Her er et bilde jeg har brukt i en annen tråd.

Fra venstre:7,62x63/30-06. I midten 7,62 IDIOT skutt i et 30-06 kammer, helt til høyre en 7,62x51/eller .308 Winchester.

Hylsa i midten er en 7,62x51/308W skutt i et 30-06 kammer. Forklart for de som ikke måtte være helt inne i terminlogien her.

Her er det brukeren/kunden som er på bærtur :lol:

 

Heldigvis så blir ikke resultatet det samme med å blande 7,92x57IS med 8x57.

Mas-36, du har helt rett, det slår begge veier...

 

Hvis tråden har sporet av så tar jeg skylda for det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grøss og gru. Har hørt om folk som har puttet gammel 7,92x57 ammo eller 8x57IS ammo i Mausere kamret for 7,62x63(.30-06) :shock::shock: Har heldigvis gått bra med skytterene selv om det må bli et volsomt overtrykk. Da 7,92 kula er mye større enn 7,62 kula, og trykket i 8x57 er jo ganske høyt fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...